bear.flowertwig
2006-06-04, 12:48
Letade kvällsmat med mkt protein och lite kalorier. Hittade ett kycklingrecept på ica.se som jag la till isbergssallad på och tog bort potatisen. Blev riktigt gott med basilika i kycklingen och en hyfsat smal sås till med MKT och stark vitlöksmak på.
Basilikakyckling(2 port)
4 kycklingfiléer
1 kruka basilika
1 msk olja
1 1/2 tsk salt
2 krm peppar
6 tomater
2 dl matlagningsyoghurt
1-2 vitlöksklyftor
Tillbehör
strimlad isbergssallad
Gör så här
1.Skär en djup skåra längst med kycklingfilén. Fyll dem med hälften av basilikabladen.
2.Stek kycklingfiléerna i oljan ca 12 min per sida. Kontrollera att kycklingen är genomstekt
dvs att köttsaften är klar utan rosa inslag. Krydda med 1 tsk salt och 1 krm peppar.
3.Skölj och halvera tomaterna. Låt dem steka med kycklingen några min vid sidan om i stekpannan.
4.Mixa resten av basilikan med lite av matyoghurten. Rör i resten av matyoghurten och smaka av med resten av saltet, pepparn och pressade vitlöksklyftor.
5.Servera kycklingen med den gröna såsen, potatis, tomathalvor, strimlad sallad och bröd.
Näringsinnehåll per port:
____________________kcal__p__k__f
2 kycklingfiléer 209g___429__75_-__13
(ovan inkl olja)
3 tomater____________41___-__7__-
isbergsssallat 40g______5____-__1__-
Matlagn.yog(8%) 1dl___110__4__5__8
___________________(586)_(79)
Basilikakyckling(2 port)
4 kycklingfiléer
1 kruka basilika
1 msk olja
1 1/2 tsk salt
2 krm peppar
6 tomater
2 dl matlagningsyoghurt
1-2 vitlöksklyftor
Tillbehör
strimlad isbergssallad
Gör så här
1.Skär en djup skåra längst med kycklingfilén. Fyll dem med hälften av basilikabladen.
2.Stek kycklingfiléerna i oljan ca 12 min per sida. Kontrollera att kycklingen är genomstekt
dvs att köttsaften är klar utan rosa inslag. Krydda med 1 tsk salt och 1 krm peppar.
3.Skölj och halvera tomaterna. Låt dem steka med kycklingen några min vid sidan om i stekpannan.
4.Mixa resten av basilikan med lite av matyoghurten. Rör i resten av matyoghurten och smaka av med resten av saltet, pepparn och pressade vitlöksklyftor.
5.Servera kycklingen med den gröna såsen, potatis, tomathalvor, strimlad sallad och bröd.
Näringsinnehåll per port:
____________________kcal__p__k__f
2 kycklingfiléer 209g___429__75_-__13
(ovan inkl olja)
3 tomater____________41___-__7__-
isbergsssallat 40g______5____-__1__-
Matlagn.yog(8%) 1dl___110__4__5__8
___________________(586)_(79)