handdator

Visa fullständig version : vitaminer och mineraler

Jorma
2002-12-08, 19:18
Tjena! Jag undrar hur farligt det är att "överdosera" dagsbehovet på vitaminer och mineraler. Jag har för mig att det är mycket svårt eller nästan omöjligt att överdosera vattenlösliga vitaminer, men t.ex. fettlösliga vitaminer som A vitamin.

Jag undrar också om ni rekommenderar något speciellt vitamin tillskott som finns på typ apoteket. Jag dricker ganska mycket mjölk och käkar mycket citrus frukt, men har nog brist på oxidanter såsom selen.

Tack på förhand!

:hbang:

Lord_X
2002-12-08, 19:56
Överdosera är aldrig bra.. Om inte annat så blir kroppens förmåga att nyttja det, sämre.
De vitaminer jag vet är farliga att överdosera är vitaminerna A och D.
Något att rekommendera.. tja.. ta tillskott av det du har brist på :rolleyes: ... Ett multivitamintillskott kan ju vara lämpligt..
Mest praktiskt.

Jorma
2002-12-08, 20:35
Det är vitamin a jag är mest rädd för att överdosera, får i mig hela dagsbehovet av mjölken, och alla multivitamintillskott jag har hittat innehåller på tok för mycket a vitamin.

Lord_X
2002-12-08, 20:42
Ok!
Jag har för mig att det ska finnas tillskott som innehåller lite olika kombinerade vitaminer, utan A då alltså.. Men men, i värsta fall får du väl skaffa en burk för varje vitamin du kan behöva.

Frazze
2002-12-09, 08:23
Jorma: Vad du kan göra är att söka reda på en multivitamin med betakaroten(provitamin a) istället för vanlig a-vitamin. Dels så ombildar kroppen detta till a-vitamin vid behov, plus att det har egna små fördelar...

Jorma
2002-12-09, 18:23
Jag har vitamineral hemma, nån som har en åsikt om de tabletterna, har lite tight ekonomi så jag får väl ta det nu för tillfället om ingen har några vettiga invändningar.

EiseltUK
2002-12-10, 23:00
Om jag får passa på att göra lite smygreklam så kan du kolla efter Eiselt vitaminprodukt Balance. Den innehåller beta-karoten och du riskerar inte at överdosera något ämne eftersom produkten är utvecklad i det syftet.

Mvh
Henrik

matrix
2002-12-10, 23:25
Nån som vet hur mycket man vitamin A man kan äta innan man är "överdoserad"?

Jorma
2002-12-11, 00:13
Du måste inta en hel del har jag nu läst, 7.5 mg under en längre period...en dl mjölk innehåller 45 mikrogram så det är ganska lungt, tog informationen ur en läkarbok så den kan man nog lita på

Jorma
2002-12-11, 00:17
en vitamineral som innehåller hela dagsbehovet av a vitamin innehåller 0.9 mg...så man måste ju käka ivf 7-8 st för att överskrida gränsvärdet för "överdos".
Blev ganska förvånad över hur mycket man behövde av olika vitaminer och mineraler för att hamna i riskzon (det är väl tur det)

EiseltUK
2002-12-11, 00:26
Överdosring riskerar du vid över 50,000 IE under en längre tid. Det viktigaste är att om du äter mycket att ett vitamin så bör du också få i dig mycket av de andra för att inte skapa en obalans i kroppen.

/ Henrik

Jorma
2002-12-12, 00:03
Va betyder IE egentligen, hur mycket är 500000 IE i milligram eller mikrogram?
Föresten, nån som vet hur mycket c-vitamin som är lämpligt att ta varje dag, tycker rekomenderade dagsbehovet verkar vara lite fjuttigt

EiseltUK
2002-12-12, 02:10
A-vitamin: 1 i.e. = 0,3 mcg retinol
Beta-caroten: 1 i.e. = 0,6 mcg beta-caroten
D-vitamin: 1 i.e. = 0,025 mcg cholecalciferol
E-vitamin: 1 i.e. = 0,67 mg d-a tocoferol

Jag skulle tro att en lagom c-vitamindos som tillskott ligger på 400-1000 mg. förhoppningsvis får du ju i dig en hel del via kosten också.

/ Henrik

Apan Koko
2002-12-13, 10:52
När det gäller E-vitamin i syntetisk form är en IE = 0,9 mg, kanske bra att tänka på när man köper kosttillskott eftersom det oftast är syntetisk E-vitamin.

En fråga:
Använder man fortfarande internationella enheter(IE) särskilt mycket? Har för mig att jag läste någonstans att man nästan alltid anger E-vitamin i mg nuförtiden, vet du om det stämmer?

Bamse
2003-03-01, 20:42
Originally posted by EiseltUK
Om jag får passa på att göra lite smygreklam så kan du kolla efter Eiselt vitaminprodukt Balance.

Den är ganska dyr :(

Kan du motivera varför man ska köpa Balance i stället för t.ex. Multipro32 från AST eller MittVal Sport på Apoteket?

Löjtnant Blank
2004-03-02, 12:43
Okej, jag gräver nu officiellt upp en gammal tråd. Frågan jag har på lager lyder: vad händer om man överdoserar t.ex. A-vitamin? Hur yttrar det sig - får man gröna prickar på bröstet? Jag får troligtvis i mig på tok för mycket vitaminer i allmänhet, och A-vitamin i synnerhet.

Cheers, lads

Shadow Warrior
2004-03-02, 12:48
Originally posted by Löjtnant Blank
Okej, jag gräver nu officiellt upp en gammal tråd. Frågan jag har på lager lyder: vad händer om man överdoserar t.ex. A-vitamin? Hur yttrar det sig - får man gröna prickar på bröstet? Jag får troligtvis i mig på tok för mycket vitaminer i allmänhet, och A-vitamin i synnerhet.

Cheers, lads

Man blir väl blind? Typ... i extrema fall?

Själv överdoserar jag Riboflavin, Vitamin B12, Kalcium, Jod....
3-4liter mjölk per dag ni vet.... vad kan det ge för bieffekter?

kharon
2004-03-02, 13:44
Originally posted by Löjtnant Blank

Cheers, lads

Torr hud, smärtor i skelettet, håravfall, trötthet och onormal leverfunktion.

Löjtnant Blank
2004-03-02, 13:47
Originally posted by kharon

Torr hud, smärtor i skelettet, håravfall, trötthet och onormal leverfunktion.
Inte mer än så? Då fortsätter jag mumsa i mig mina tillskott och frukter. :D

Tack för snabbt svar, kharon! U rokk.