handdator

Visa fullständig version : Mat som stått över natten.

Progzilla
2006-06-04, 10:40
Igår satte jag ihop en magnifik röra av älgkött, fullkornspasta, salami, jalapenos, osv. Åt halva grytan och skulle spara resten till idag. Idag står grytan fortfarande kvar på plattan... Kan man värma upp maten och äta den? Den har stått i rumstemperatur nu i 16 timmar. Luktar och smakar ok, men...

mini
2006-06-04, 10:42
Jag skulle absolut inte göra det.

Progzilla
2006-06-04, 10:48
Men den var så förbannat god... *cry*

Devoid
2006-06-04, 11:38
Det skulle nog inte jag heller göra, hade det stått i kylskåpet så hade jag gjort det. Varför lämnar man maten på plattan, blev du så mätt så du somnade på soffan efter måltiden eller? :)

Tintomara
2006-06-04, 12:13
Åt halva grytan och skulle spara resten till idag. Idag står grytan fortfarande kvar på plattan... Kan man värma upp maten och äta den? Den har stått i rumstemperatur nu i 16 timmar. Luktar och smakar ok, men...
Har ätit gårdagsgammal, rumstemperaturförvarad mat (precis som du beskriver) åtskilliga gånger - och aldrig blivit sjuk av det. Men det ÄR dumt förstås. En onödig risk. Min målsättning är att inte göra om det i framtiden.

Trance
2006-06-04, 12:17
Tror det funkar utan problem om du värmer upp det igen. Det var ju så de gamla klassiska chilidamerna lagade sin mat. Först lagade de maten och sedan stod det över natten för att sedan värmas upp dagen efter och säljas till hungriga cowboys. Hyfsat säker att de inte hade grymma kylskåp etc.

Värm noggrant bara så. Sedan som "disclamer" så måste jag säga att jag har ingen utbildning eller något så om du dör så ligger det på dig.

The Draf
2006-06-04, 12:53
Vafan klart du ska äta den. Nuka den 2-3 minuter på högsta effekt. Överlevande bakterierna tar magsyran hand om!

Bozar
2006-06-04, 13:02
Vafan klart du ska äta den. Nuka den 2-3 minuter på högsta effekt. Överlevande bakterierna tar magsyran hand om!

Det är tyvärr inte så enkelt då en del bakterier är extremt värmetåliga och okänsliga för pH förändringar. Att värma upp maten är nog ett måste men om du vill vara säker så borde du slänga maten, hur god den än var.

maRRtin
2006-06-04, 13:50
Du får autoklavera den om du vill vara helt säker :D

Nej men en ordentlig uppvärmning borde du klara dig på.

machine gun
2006-06-04, 14:02
Den bakterie som oftast orsakar matförgistning är Staphylococcer aureus. Bakterien finns naturligt på hud och slemhinnor hos många människor varför risken för kontaminering vid matlagning är stor. Får den tillväxa bildas toxin, vilket är värmeresistent. Dvs, har din mat råkat bli kontaminerad med denna bakterie hjälper inte uppvärmning. Man märker det dock snabbt, inkubationstiden är bara ca 1-6 timmar.

Kurash
2006-06-04, 14:15
Inget är så gott som en kebabpizza med vit sås som fått stå på bordet under natten. Har en kompis som alltid kritiserar mig för att jag äter mat som stått framme, men det är ju då smakerna kommer fram som bäst. Jag brukar inte ens värma maten. Har den bestämda uppfattningen att man måste härda bakteriefloran i magen.

AlexGBG
2006-06-04, 14:23
jag hade nog käkat det om det var gott :)

mitt ex hade, innan hon träffade mig, som standard att laga dubbel sats middag, hälla upp allt på talllriken äta tills hon var mätt och sen ställa in den i micron så var det bara att värma den utan att behöva flytta den dagen efter. vad jag vet så mådde hon inte dåligt av det, dock slutade hon när jag förklarade hur äckligt det var ;)

Max
2006-06-04, 14:34
Jag skulle ha ätit av det (om det var gott) efter ordentlig uppvärmning. Säkert dumdristigt med tanke på alla bakterier som växer till.....

Fartman
2006-06-04, 15:19
Jag hade ätit den, man kastar inte mat om den inte blivit uppenbart dålig.

heljis
2006-06-04, 16:33
Jag skulle också garanterat ätit det!

Slänga god mat?? :nono:

Yankeee
2006-06-04, 16:38
Är det någon som vet om någon som har blivit matförgiftad av att äta mat som har stått framme under natten? Det känns som att det finns betydligt värre saker att oroa sig för.