Visa fullständig version : Koffein resistent?
Godkväll.
Lovade en polare att fråga en sak, som varken jag eller kompisen kunde förneka/dementera. Han påstod att han slängt i sig 1g koffein i tablettform men inte "kännt sig det minsta speedad".
Då frågade han sig om man kunde vara resisten mot koffein?
Låter aningen dumt och min första tanken var helt klart "nej", men det är kanske möjligt? Aja. sorry för en aningen dum ställd fråga.
/adios
Var det säkert koffein då? Var det apotekets tabletter eller?
Var det säkert koffein då? Var det apotekets tabletter eller?
Jepp, enligt honom motsvarar 1 tablett 200mg koffein. Han käkade 5.
Ryska_raketen
2006-06-03, 22:07
Har för mig att apotekets koffeintabletter är på 100 mg. Så således 500 mg.
Min gissning är att han käkade i sig tabletterna, förväntade sig att bli "speedad", men att effekten kom senare när han inte längre tänkte på det.
Så blir det för mig ibland. Säg att jag drar i mig en massa kaffe på morgonen och förväntar mig att vakna till liv, men det händer inte så mycket. Sen när jag väl kommit till jobbet slår det mig att jag blivit pigg och hyperaktiv, utan att riktigt tänka på det.
Min gissning är att han käkade i sig tabletterna, förväntade sig att bli "speedad", men att effekten kom senare när han inte längre tänkte på det.
Så blir det för mig ibland. Säg att jag drar i mig en massa kaffe på morgonen och förväntar mig att vakna till liv, men det händer inte så mycket. Sen när jag väl kommit till jobbet slår det mig att jag blivit pigg och hyperaktiv, utan att riktigt tänka på det.
Mycket möjligt, men det är ingen annan som kanske sitter på en mer vetenskaplig förklaring?
Edit: Koffein har ju en halveringstid på typ 3 timmar eller nåt..
Godkväll.
Lovade en polare att fråga en sak, som varken jag eller kompisen kunde förneka/dementera. Han påstod att han slängt i sig 1g koffein i tablettform men inte "kännt sig det minsta speedad".
Jasså det påstod han. ;)
Jag sitter inte inne på några vetenskapliga studier men erfarenhet har visat att koffein påverkar olika personer olika mycket. Vissa blir stissiga av bara en liten dos medans andra kan ta rätt mycket och bara känna sig mindre trötta. Sedan om han brukar dricka kaffe/cola/etc så vänjer sig kroppen vid effekten.
paddanboy
2006-06-03, 23:33
Körde hela tiden på typ 400 mg, ibland mer... jag kände ingen direkt boost av det, man är möjligtvis lite mer rippad, men de inte så man känner av de överdrivet.
Cerberus
2006-06-04, 00:19
klart man kan bli resistent, koffein stimulerar ju utsöndring av adrenalin. För mkt hormoner i omloppet minskar antalet receptorer för respektive hormon och därmed krävs större doser för att åstadkomma lika effekt.
Jag har tryckt i mig upp eller t.om över ett gram koffein på en gång...kan inte säga att jag mådde bra efter det heller :P.
bluelight
2006-06-04, 00:22
Det är 500 mg för en tablett är 100 mg.
När jag använde koffein som mest (i slutet av nian) så kunde jag dra i mig 4-5 st på morgonen och kände mig inte det minsta speedad, enda jag märkte av var väl att jag blev mindre trött, så är han van "koffeinanvändare"?
Fick nyligen reda på nu att det inte var apotekets, utan andra, men att koffeinmängden likväl är 200mg/tablett.
Ingen läsk eller dylikt dricks heller regelbundet av personen i fråga.
nå?
King Grub
2006-06-04, 08:56
Man "märker" mindre och mindre vid regelbundet koffeinintag, men det ergogena effekten minskar inte i samma takt, även om en viss tolerans uppstår vid kroniskt bruk.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.