handdator

Visa fullständig version : Smak på kött beorende på föda?

jontahontas
2006-06-03, 19:56
Jess. Satt över en middag för några dagar sen och pratade om detta och jag har svårt att få ihop det.

Man hör överallt att det smakar sämre när djuren fått tex nermalda djur att äta jämfört med när dom ätit gräs. Men hur fungerar den kopplingen? Smakar muskler annorlunda bara för att det djuren ätit skiljer sig? Det som äts används som byggstenar till att bygga kroppsvävnad men hur kan denna kroppsvävnad SMAKA annorlunda bara för A och B har ätit olika?

Placebo? Men jag vill gärna inte tro på det. ;D

Sverker
2006-06-03, 20:07
Nu är ju inte kadavermjöl tillåtet i Sverige sedan mitten av 1980-talet.

Jag kan direkt ge dig exemplet på fettsyror som byggs in i membranen. Ge djuret mycket linfrön eller fisk och köttet kommer att smaka fisk.

Lizard
2006-06-03, 20:51
Nu är ju inte kadavermjöl tillåtet i Sverige sedan mitten av 1980-talet.

Jag kan direkt ge dig exemplet på fettsyror som byggs in i membranen. Ge djuret mycket linfrön eller fisk och köttet kommer att smaka fisk.
...och Kobe-biffar som är från öldrickande boskap....:)

Lizard

Tolkia
2006-06-03, 21:36
Ge en ko penningört och mjölk och mjölkprodukter från denna ko kommer att smaka lök.

Cartwright
2006-06-03, 21:43

Men Omega 3-ägg är väl från höns som äter linfrö? De smakar ju bra i alla fall.

Sverker
2006-06-04, 06:40
Ge en ko penningört och mjölk och mjölkprodukter från denna ko kommer att smaka lök.

Klassiskt är att korna får blasten från sockerbetorna på hösten. Ger en lite besk smak. Det är ganska mycket betblast som skördas i Skåne:D

Sverker
2006-06-04, 06:41
...och Kobe-biffar som är från öldrickande boskap....:)

Lizard

Vad blir det ? T-bensstek med humlesmak:eating:

Lizard
2006-06-04, 08:42
Vad blir det ? T-bensstek med humlesmak:eating:
Närmast rituell boskapsuppföding vill jag påstå. Korna masseras dagligen(!) och matas bl a med (mellan)öl. Mångårig tradition som är en delikatessernas delikatess i Japan. Priset är tydligen, av förklarliga själ, hysteriskt. Om jag smakat? Nej.

Lizard

jontahontas
2006-06-04, 12:02
okej, allt har klarnat avsevärt. Tack :)

Mental
2006-06-04, 13:36
Majskyckling är godare (och gulare i köttet) än vanlig kyckling.