handdator

Visa fullständig version : polisens informationssida om dopingsmedel

myggan
2006-06-03, 01:38
saxat från polisens informationssida om dopingsmedel:

Övriga tecken på missbruk av dopningsmedel:

- Snabb viktökning, ibland 10-15 kilo muskler och vätska på 3-4 månader.

- Träningsfixering, tillbringar en stor del av fritiden i träningslokalen.

- Kroppsfixering, speglar sig, klär sig så att musklerna syns.

- Matfixering, extremt fettsnål mat, mycket protein, även kosttillskott.

- Undangömda piller- och ampullförpackningar samt sprutor.

- Ekonomin försämras, dopningspreparat, mat och kosttillskott är dyrt.

Vad försöker polisen göra här?
Bara för att man är mån om sitt utseende, älskar att träna, bryr sig om vad man äter, har en speciell klädstil eller helt enkelt använder kosttillskott så skall man bli placerad som skäligen misstänkt för att använda olagliga preparat ?

Allvarligt talat, skärpning polisen :whipped:

ugglan
2006-06-03, 01:39
Den snabba viktökningen kan man ju göra ren osså, bulk!

Cerberus
2006-06-03, 01:43

Bara för att man är mån om sitt utseende, älskar att träna, bryr sig om vad man äter, har en speciell klädstil eller helt enkelt använder kosttillskott så skall man bli placerad som skäligen misstänkt för att använda olagliga preparat ?

stämmer in bra på mig, förutom de olagliga preppen då.

myggan
2006-06-03, 01:43
Dom skriver ju emot sig själva flera gånger.

Först skall man gå upp 10-15 kg muskler på några månader, på en kolhydrat och fett snål kost med mycket protein. :laugh:

Trance
2006-06-03, 01:45
När skriver de emot sig själva?

myggan
2006-06-03, 01:54
När skriver de emot sig själva?

fel ordval.. syftade på att det ganska tydligt framgår i texten att dom inte har riktig koll på vad dom pratar om.

Varför då gå ut med en sån text med såkallade tecken som egentligen inte säger någonting om en person är dopad eller inte, utan mer är tecken på att en person i fråga älskar och är seriös med sin träning.

Skall folk som läser det då gå i sommar och misstänka folk för doping för att dom går i linne och inte äter på mcd. *rolleyes*

Doctor Snuggles
2006-06-03, 01:56
Gillar definitionen - missbruk av dopningmedel.
I motsats till vad? Korrekt bruk av dopningsmedel?

Trance
2006-06-03, 01:58
Jag hejar på polisen, ni träningsnördar borde ta en paus och lyssna på loituma istället för hetsäta mat och bråka med oskyldiga,-

internethjälten
2006-06-03, 02:00

Japp.

ugglan
2006-06-03, 02:17

Ja, har man det på recept så

Sverker
2006-06-03, 06:07

Att på kort tid snabbt få in information. Polisen kommer ut till ett lägenhetsbråk ( våldsam man slår kvinna ) och lugnar ned situationen. Här gäller det ju att samtala med parterna och få en överblick av läget. Har polisen denna information i ryggsäcken så kan de snabbt aggera.

Det är inte polisen som dömmer men det tillhör vårt rättsammhälle att ifall vi är mistänkta får vi vi sitter av en stund i häktet och efter beslut av åklagare lämna prov på blod och urin.

Bronkitkorv
2006-06-03, 08:00
Lägg till plufsigt och finnigt utseende så stämmer det ju ganska bra. Inget att jaga upp sej över.*popcorn*

mini
2006-06-03, 08:19
Hur kommer det sig att du valde att utesluta första delen av informationen? Klistrar in den:

Psykiska skadeverkningar

*Personlighetsförändringar där personens dåliga sidor framhävs.
*Snabba och kraftiga humörsvängningar som gör personen misstänksam, grälsjuk och aggressiv.
*Depressioner och psykotiska symtom med syn- och hörselhallucinationer.
*En känsla av oövervinnlighet.
*Snedvriden uppfattning om den egna kroppens storlek.
*Abstinenssymtom efter en kur: depressioner sömnsvårigheter, kroppslig värk och ett starkt sug efter preparaten, en form av beroende.

Dessutom var det en lång löptext innan. Om du klipper och klistrar är det lätt att missa helheten.

Det är bara ledtrådar. Inte sanningar där man kryssar i ett frågeformulär och får man tre eller fler jakande svar missbrukar personen steroider. Precis som med andra substanser man kan missbruka. Tror du alla alkoholister sitter på parkbänkar med bruna påsar?

Tycker du att det är negativt att polisen ger tips på hur man kan identifiera missbruk?

Jacksatan
2006-06-03, 09:01
Dom skriver ju emot sig själva flera gånger.

Först skall man gå upp 10-15 kg muskler på några månader, på en kolhydrat och fett snål kost med mycket protein. :laugh:

Är det att säga emot sig själv? Tryck i dig en flaska snabbtren och 2gram testo så nog fan går du upp 10kg på nåra månader även om du inte bulkar ihjäl dig.

denny
2006-06-03, 09:32
Dessutom var det en lång löptext innan. Om du klipper och klistrar är det lätt att missa helheten.

Det är bara ledtrådar. Inte sanningar där man kryssar i ett frågeformulär och får man tre eller fler jakande svar missbrukar personen steroider. Precis som med andra substanser man kan missbruka. Tror du alla alkoholister sitter på parkbänkar med bruna påsar?

Tycker du att det är negativt att polisen ger tips på hur man kan identifiera missbruk?

BRA!:bow: *flex*

blekfet2
2006-06-03, 10:02
uj uj uj

myggan
2006-06-03, 10:20
Att på kort tid snabbt få in information. Polisen kommer ut till ett lägenhetsbråk ( våldsam man slår kvinna ) och lugnar ned situationen. Här gäller det ju att samtala med parterna och få en överblick av läget. Har polisen denna information i ryggsäcken så kan de snabbt aggera.

Det är inte polisen som dömmer men det tillhör vårt rättsammhälle att ifall vi är mistänkta får vi vi sitter av en stund i häktet och efter beslut av åklagare lämna prov på blod och urin.

Men den informationen som är skriven på deras hemsida är väl ändå till för allmänheten ?

Du missar min poäng?
Det är jättebra att polisen skriver ut information om doping och tecken för att identifiera det, men många av tecknena är ju rent av löjliga tycker jag och säger helt enkelt att man gillar träning.

Tycker bara det var lite lustiga tecken, var inte mer än så egentligen.
Tycker inte resten av texten hade med det jag ville ha sagt att göra.

paddanboy
2006-06-03, 10:31
Jag lyckades från September till December gå upp 16 kg, med mycket bra och fettsnål mat. Idioti som fan, jag vet. Men det är långtifrån svårt att gå upp mycket om man vill.

Dissector
2006-06-03, 10:32
men många av tecknena är ju rent av löjliga tycker jag och säger helt enkelt att man gillar träning.

Jag har en liten jämförelse. En person berättar för sin nyligen hitflyttade vän: "När du går ut ikväll, så försök undvika nynazister. De kan vara farliga. Håll ögonen öppna och var extra vaksam på personer med rakat huvud, kängor och uppkavlade jeans". Gör han fel då? Givetvis måste inte alla skinnskallar vara nazister, men det finns en chans att det är så ibland, och därför kan beskrivningen vara intressant som "riktlinje".

Likaså angående beskrivningarna på sidan. Det måste väl inte skrika "DOPAD" om en person som passar in, men kanske kan uppmana exempelvis familj att åtminstone kolla upp läget. Ser inget fel.

Inzza
2006-06-03, 10:39
Jag har en liten jämförelse. En person berättar för sin nyligen hitflyttade vän: "När du går ut ikväll, så försök undvika nynazister. De kan vara farliga. Håll ögonen öppna och var extra vaksam på personer med rakat huvud, kängor och uppkavlade jeans". Gör han fel då? Givetvis måste inte alla skinnskallar vara nazister, men det finns en chans att det är så ibland, och därför kan beskrivningen vara intressant som "riktlinje".

Likaså angående beskrivningarna på sidan. Det måste väl inte skrika "DOPAD" om en person som passar in, men kanske kan uppmana exempelvis familj att åtminstone kolla upp läget. Ser inget fel.

sämsta jämförelsen ever... klart att man har rakat huvud, ett par kängor och jeans på sig. har ju var o varannan kotte.

Baan
2006-06-03, 10:50
sämsta jämförelsen ever... klart att man har rakat huvud, ett par kängor och jeans på sig. har ju var o varannan kotte.

nja inte var o varannan kotte, nazister och white thrash

Tolkia
2006-06-03, 10:52
För att göra en jämförelse kan man alltså inte heller skriva i information om anorexi att matfixering, omotiverad fettfobi och kraftig viktnedgång är varningstecken, för det finns ju folk som ör magra/bantar/är matfixerade (hej, kolozzeum) utan att vara anorektiker? Eller beskriva någon typ av missbruk överhuvudtaget, för det finns ju folk som brukar alla som andra missbrukar, och herregud, inte skall ju de behöva känna sig uthängda? Det var ju inte direkt så att det där vad det enda som fanns att läsa i polisens information, så jag tycker att det känns som ett konstruerat problem.

Dissector
2006-06-03, 11:04

Vad menar du? Kängor, rakat huvud och uppkavlade jeans är väl ganska signifikativt för en skinhead, eller? Det är väl ändå inte "var och varannan kotte" som är det? Var det jämförelsen eller beskrivningen av en skinnskalle som var fel? :P

Doctor Snuggles
2006-06-03, 11:21
Ja, har man det på recept så

Och då kallas det fortfarande dopningsmedel menar du?

ugglan
2006-06-03, 13:37
Och då kallas det fortfarande dopningsmedel menar du?

Ja, det är ju fortfarande ett dopningsmedel, bara att det inte används i det syftet om det är på recept.

MilkmaN
2006-06-03, 15:37
Vad menar du? Kängor, rakat huvud och uppkavlade jeans är väl ganska signifikativt för en skinhead, eller? Det är väl ändå inte "var och varannan kotte" som är det? Var det jämförelsen eller beskrivningen av en skinnskalle som var fel? :P

Jag håller med dig.

jwzrd
2006-06-03, 16:37

Tja, kanske finns det ett ingångskrav vad gäller kritiskt tänkande för att förstå vad dom säger...

Vad säger du, borde dom skaffa en disclaimer som säger något i stil med: Ingångskrav: åtminstone normal begåvning krävs för att ta till sig innehållet på den här sajten.

jwzrd
2006-06-03, 16:40
Men den informationen som är skriven på deras hemsida är väl ändå till för allmänheten ?

Du missar min poäng?
Det är jättebra att polisen skriver ut information om doping och tecken för att identifiera det, men många av tecknena är ju rent av löjliga tycker jag och säger helt enkelt att man gillar träning.

Det var ingen som missade din poäng. Det som hände var att du försökte peka på polisens information och skratta. Du misslyckades och får nu stå med skammen själv.