handdator

Visa fullständig version : Höga blodfetter

Axmode
2006-06-02, 23:37
Hej
Råkade ut för körtelfeber för ett par veckor sedan. Lyckades dock att bli fysiskt frisk efter en vecka. Mina levervärden var lite över det normala (2.34) men ganska låga för att vara körtelfeber.

Eftersom min mamma jobbar på labb på US i Linköping så tog hon alla prover och såg att jag hade lite höga blodfetter. Inte överdrivet men något över det normala. Mitt blodtryck är ganska lågt och ligger bara på 60 men frågan är vad som skapar höga blodfetter? Jag är inte överviktigt utan snare "underviktig". Jag tränar väldigt mycket och dålig kondition har jag verkligen inte. Mamma sa åt mig att äta mer frukt.

Är det verkligen det som kan avgöra ?

Jag hade i det stora hela avslutat en deff med 15 kg viktnedgång så problem med kosten borde det inte vara men jag som okunnig kan ha fel.

Ola Wallengren
2006-06-03, 09:38
Först och främst bör du ta det igen, värdena kan variera en del. Undertiden kan du göra som din mamma sa, äta mer grönsaker och frukt, feta fiskar, riktigt grovt bröd och använda flytande margarin, rapsolja och olivolja.
Höga värden behöver inte bero på livsstilen, det kan vara till stor del genetiskt. Jag är inte jättebra på kolesterolomsättningen men det finns en möjlighet att just sjukdommen och medicinerna kan ha påverkat dina värden.

Axmode
2006-06-03, 10:16
Först och främst bör du ta det igen, värdena kan variera en del. Undertiden kan du göra som din mamma sa, äta mer grönsaker och frukt, feta fiskar, riktigt grovt bröd och använda flytande margarin, rapsolja och olivolja.
Höga värden behöver inte bero på livsstilen, det kan vara till stor del genetiskt. Jag är inte jättebra på kolesterolomsättningen men det finns en möjlighet att just sjukdommen och medicinerna kan ha påverkat dina värden.

Då tackar jag för hjäpen Ola.

Pox
2006-06-03, 11:51
Vore kul se vad de exakta värdena var.

Var det fasteprover? När det gäller kolesterolvärden spelar det ingen roll om provet är taget som fastevärde men triglyceridprover ska man ta fastande. Vet inte vad för blodfettvärden du syftade på var höga.

Har du höga kolesterolvärden trots bra livsstil så kan det vara något familjärt, det är inte helt ovanligt i Sverige med heterozygot familjär hyperkolesterolemi (att man har fel på en av två gener för en kolesterolreceptor), det gör att man har en aning höjda kolesterolvärden. Men ni skulle troligen vara medvetna om ni har höga kolesterolvärden i släkten, tror knappast det är därför du har höga blodfetter (nu vet jag inte ens vad för värden och hur höga de är).

Axmode
2006-06-03, 13:18
Mor min är i Sydafrika nu så kan inte få exakta värden men hon sa såhär sist:

Blodtryck: 60 (lågt)
Levern: 2.34
Blodfetter: Lite högre än normalt
Kolesterol: Lägre än normalt (endast lite)

Tolkia
2006-06-03, 18:43
Om "blodfetter" inkluderar alla fetter, alltså även triglycerider, kan provresultatet påverkas ganska ordentligt av vad du har ätit innan, hur länge sedan det var osv. Det innebär å andra sidan att du har stora möjligheter att påverka värdet genom ditt kostval; jag håller med Ola och mamma när det gäller dietrekommendationerna.

Pox
2006-06-04, 00:17
Det du kallar blodfetter är nog triglycerider eftersom du nämner kolesterol separat.

När man lämnar prov för analys av triglycerider skall man ha varit fastande i minst 10 timmar. Om det är fastevärden och de är höga kanske det kan ha att göra med din körtelfeber som stört lipoproteinomsättningen som sker i levern och på så sätt orsakat högre värden. Inflammationer kan ge övergående höjningar av triglyceridnivåer. Vet inte hur länge sedan du hade körtelfeber och om du åt några läkemedel.

Eftersom du är långt ifrån överviktig och vältränad och verkar äta bra är det knappast relaterat till kosten. Tycker inte du ska fundera över att äta mat optimalt för att minska blodfetterna eftersom det inte verkar vara där det sitter (kolesterolvärdena var dessutom bra).

Oroa dig inte, ta ett nytt prov om någon vecka så är det säkert bra.
Annars är det ju så att värdena varierar genetiskt, att man ligger utanför referensintervallet innebär inte med automatik att man är sjuk, utan bara att man avviker från de värden de flesta har.

pragmatist
2006-06-04, 01:54
Hur ser din fördelning av protein/kolhydrat/fett ut?