Visa fullständig version : Bilsiiiiit
Tänkte kolla om det är någon som är insatt i bilar i allmänhet och särskilt a3:or, för min strular lite :(
Har en 1.6:a -98 som beteer sig lite skumt, drar väldigt dåligt ibland vid vissa varvtal, beteer sig helt normalt vid andra. Visst det är ca 100 hästar så det är ingen raket direkt, men vi snackar om att dra riktigt dåligt, inte så att jag försöker starta i trean och förundras över att det inte går, utan att bilen är helt kraftlös ibland, utan att för den delen ge några tecken på att det är för lite kraft.
Det som händer är att man trycker ner gasen, ibland händer det inget i kanske 1-2 sek sen börjar den dra normalt. Det är främst vid lägre hastigheter som detta är mer tydligt, tycker bilen agerar mer normalt om jag kör på motorväg och över 70 km/h. Jag kan säga att det var värre i början innan jag hade gjort massa service på den, dvs det vanliga filter, olja etc, nu går bilen bättre men dte är fortfarande inte klockrent. Har haft den hos mekanikern men han är rätt förbrlyllad han med, kan visst vara ett dussin fel som gör att motorn inte är helt klockren.
Är det kanske någon som känner igen felet?
Har du sportluftfilter eller dylikt på bilen?
Vad jag läst om Audi så är deras LMM rätt känsliga och börjar gärna strula. Så, en teori är att motorn kanske går för fett och därför reagerar dåligt på gas. Avgasläckage eller att den får i sig tjuvluft kan nog också vara möjligt. Men det är bara några gissningar...
Fick mecken ut några felkoder eller liknande? Sånt brukar ju kunna ge rätt bra ledtrådar.
Har du sportluftfilter eller dylikt på bilen?
Vad jag läst om Audi så är deras LMM rätt känsliga och börjar gärna strula. Så, en teori är att motorn kanske går för fett och därför reagerar dåligt på gas. Avgasläckage eller att den får i sig tjuvluft kan nog också vara möjligt. Men det är bara några gissningar...
Fick mecken ut några felkoder eller liknande? Sånt brukar ju kunna ge rätt bra ledtrådar.
Ne, vanlig 1.6:a, inget skojigt på den alls :)
Vad står LMM för? Var på väg att byta ut den mittre ljuddämparen, en grej som går för ca 900 spänn, men mekanikern sa att det förmodligen inte skulle ge något till motorn så det blev inget byte, fastän den gamla är lite halvtaskig.
Jo han fick fram felkoderna, men det roliga är att det kom fram ca ett dussin möjliga fel, och till allt behöver han fixa delar så han kan testa.
MasterChief
2006-06-02, 14:55
Min förförra Audi (A4 96:a) hade något liknande vill jag minnas. Sålde den innan jag fixade det dock. :angel:
Här har du dock alla experter (förutom Yes då):
http://www.nordicaudi.com/
Min förförra Audi (A4 96:a) hade något liknande vill jag minnas. Sålde den innan jag fixade det dock. :angel:
Här har du dock alla experter (förutom Yes då):
http://www.nordicaudi.com/
Sneaky bastard he he.
Ska kolla länken, tack.
Ne, vanlig 1.6:a, inget skojigt på den alls :)
Vad står LMM för? Var på väg att byta ut den mittre ljuddämparen, en grej som går för ca 900 spänn, men mekanikern sa att det förmodligen inte skulle ge något till motorn så det blev inget byte, fastän den gamla är lite halvtaskig.
Jo han fick fram felkoderna, men det roliga är att det kom fram ca ett dussin möjliga fel, och till allt behöver han fixa delar så han kan testa.
LuftMasseMätare eller LuftMängdMätare. Den mäter i princip hur mycket luft som kommer in i motorn, och funkar den inte som den skall ger den fel värden och motorn går dåligt. Mecken borde kunnat kolla det rätt enkelt genom att byta till en lmm han vet funkar(om han nu haft en att prova med).
På det du skriver nu skulle jag dock gissa att det är ljuddämparen som är bajs, eftersom den verkar halvtaskig. Skiten kan vara igensatt av en massa dämparull, även fast den inte ser för hemsk ut på utsidan. Jag råkade själv ut för det på en gammal Corolla. Den började kännas lite trött och seg tills en dag då den knappt orkade gå på tomgång. När jag försökte varva upp motorn började det spruta svart rök och ull ur avgasröret, sen gick bilen fint igen(dock inte rekomenderat att vänta tills det gått så långt, motorn mår liksom inte så bra när det är stopp i röret).
Men som sagt, svårt att säga något säkert. Vet du mer exakt vad mecken fick ut för felkoder?
shadowfire
2006-06-02, 20:55
Kan vara allt från insprutning till bränslefilter osv.
Utan tvekan en hel uppsjö av tänkbara problem. Kolla vad som är gjort på senaste servicen förutom oljebyte, där kan du få en ledtråd eller två.
Om jag tolkat dig rätt så går bilen bättre på högre varv då den får tillräckligt med bränsle/luftmängd och har mer att "smaska på", så jag skulle tippa på att det är något den får för lite av på lägre varv.
Gör det någon skillnad på om den är kallkörd eller varmkörd? Går den bättre då den är precis nystartad (fetare blandning)?
Jag vet inte hur detta funkar på en Audi som dessutom inte är stenålders, men på lite äldre bilar kan det funka att helt enkelt göra bilen strömlös, dvs lyfta av ena batteripolen ett tag. Om det uppstår något konstigt mätvärde kan styrboxen balla ur och bilen får fel blandning och genom att göra den strömlös "nollas" allt. Ibland är det löjligt enkelt :)
Kan vara allt från insprutning till bränslefilter osv.
Utan tvekan en hel uppsjö av tänkbara problem. Kolla vad som är gjort på senaste servicen förutom oljebyte, där kan du få en ledtråd eller två.
Om jag tolkat dig rätt så går bilen bättre på högre varv då den får tillräckligt med bränsle/luftmängd och har mer att "smaska på", så jag skulle tippa på att det är något den får för lite av på lägre varv.
Gör det någon skillnad på om den är kallkörd eller varmkörd? Går den bättre då den är precis nystartad (fetare blandning)?
standardservice är gjord alltså alla filter (olje, luft, kupé, bränsle), olja, tändstift, så något sånt ska det inte vara.
det är lite svårt förklara felet tycker jag, tycker jag märker lite vid olika tillfällen, men det var mer dramatiskt innan med att man t ex körde, växlade, trycke ner gasen, ingeting händer i en sek, sen börjar den dra segt, sen börjar den dra bra. detta har inte varit något större problem vid motorvägshastigheter och när man behöver komma upp i lite högre hastighet, även om bilen blir ordentligt seg över 100 km/h, visst är det rätt få hästar man seg i vilket fall
LuftMasseMätare eller LuftMängdMätare. Den mäter i princip hur mycket luft som kommer in i motorn, och funkar den inte som den skall ger den fel värden och motorn går dåligt. Mecken borde kunnat kolla det rätt enkelt genom att byta till en lmm han vet funkar(om han nu haft en att prova med).
På det du skriver nu skulle jag dock gissa att det är ljuddämparen som är bajs, eftersom den verkar halvtaskig. Skiten kan vara igensatt av en massa dämparull, även fast den inte ser för hemsk ut på utsidan. Jag råkade själv ut för det på en gammal Corolla. Den började kännas lite trött och seg tills en dag då den knappt orkade gå på tomgång. När jag försökte varva upp motorn började det spruta svart rök och ull ur avgasröret, sen gick bilen fint igen(dock inte rekomenderat att vänta tills det gått så långt, motorn mår liksom inte så bra när det är stopp i röret).
Men som sagt, svårt att säga något säkert. Vet du mer exakt vad mecken fick ut för felkoder?
Okej, inte omöjlgit att det är det första som gäller.
Vi övergav idén med ljuddämparen då den visade ok enligt datorn, sen ingick den inte i saker som kunde strula på just den felkoden vi fick på motorn.
Nu hade det varit bra om jag fick med mig pappret på möjliga fel (det var en hel del), men det tänkte jag inte på :( Problemet är det att mekanikern inte hade några delar att testa med, han skulle ev. kunna fixa 2-3 att testa med nästa vecka men eftersom det kan vara säg 10 olika fel kan det ta ett antal veckor innan vi fixar detta :(
Perscitus
2006-06-02, 23:01
Med risk för att idiotförklara, inget illa menat, men det är inte så att du ligger på för låga motorvarv när du trycker ner gasen? Är det en 1.6 L sugmotor, dvs. utan turbo, kan man inte förvänta sig för mycket i det lägre varvtalsregistret.
Prova att se på varvtalsmätaren när du upplever segheten, och jämför med när du tycker den går som den ska.
Med risk för att idiotförklara, inget illa menat, men det är inte så att du ligger på för låga motorvarv när du trycker ner gasen? Är det en 1.6 L sugmotor, dvs. utan turbo, kan man inte förvänta sig för mycket i det lägre varvtalsregistret.
Prova att se på varvtalsmätaren när du upplever segheten, och jämför med när du tycker den går som den ska.
Heh, nej jag började inte köra bilen igår. Dessutom skulle ju inte mekanikern leta efter ett fel om det inte fanns något fel, alla som kört bilen (och det är några stycken nu), har märkt av mer eller mindre att det inte går så bra. Det är ganska tydligt dött på så sätt att du trycker ner gasen och får först en reaktion kanske en sekund efteråt (det går säkert fort men inte tillräckligt fort) oavsett varvtal. Som jag skrivit är det mest dom lägre hastigheterna, innan var den lite för kass över 100 km/h men filterbyte och lite annat har gjort att det känns mer normalt där.
Det är självklart inte en okörbar bil, och en del människor skule nog fulltständigt skita i det här felet och tycka att det är för petigt att bry sig om, men jag är lite inne på att få en fungerande bil oavsett hur dyr bilen är annars.
Funderar att lämna in den på auktoriserad verkstad och be dom kolla på det sen för att slippa höga kostander be dom ringa mig ifall det blir dyrt, bra idé? Tanken är väl få reda på vad det är och byta på annat håll om det blir för dyrt, där arbetet blir mycket billigare.
Kolla med mecken på måndag vad det var han fick ut för svar från felsökningen, så får vi se vad vi kan ge dig för tips. :)
Auktoriserade verkstäder har ofta som regel att dom ger dig ett bud på vad det kan kosta direkt när du lämnar in bilen. Är det något enkelt fel betalar du förmodligen överpris, men det kan ju vara bekvämt att få en offert på en gång. Sedan tillkommer säkert en viss materialkostnad också. Som med alla verkstäder tycks risken rätt stor att man blir blåst, men auktoriserade verkstäder verkar vara värst.
Kolla med mecken på måndag vad det var han fick ut för svar från felsökningen, så får vi se vad vi kan ge dig för tips. :)
Auktoriserade verkstäder har ofta som regel att dom ger dig ett bud på vad det kan kosta direkt när du lämnar in bilen. Är det något enkelt fel betalar du förmodligen överpris, men det kan ju vara bekvämt att få en offert på en gång. Sedan tillkommer säkert en viss materialkostnad också. Som med alla verkstäder tycks risken rätt stor att man blir blåst, men auktoriserade verkstäder verkar vara värst.
Alright, låter inte så bra med audiverkstad då :(
Den killen jag vanligen servar hos är nog bra mycket billigare än en audiversktad, vi snackar kompispriser sas, så hm, kanske försöker fixa det hos honom ändå. Problemet är just att han saknar reservdelar för att byta ut och testa och se om det gör någon skillnad.
edit: tror dom ville ha mer än 10k för bromsbyte på audiverkstaden, så billigt är det :(
Jag vill inte skrämma iväg dig från Audiverkstäderna, det finns ju garanterat dom som är bra också. Men var i varje fall rejält misstänksam. Och ger du mig 10,000Kr åker jag omedelbart ned till Göteborg och fixar bromsarna åt dig! Trots en 8-timmars resväg(tur och retur) lär det bli en helt okej timpenning. :D
Eftersom du verkar ha bra kontakt med din meck nu så är det nog rätt klokt att låta honom fixa bilen. Samla bara på dig så mycket tips som möjligt först, och se om du inte kan felsöka lite själv, så kanske du kan spara lite pengar i varje fall. En bilmeck som du vet är schysst och ger dig bra priser är annars guld värd.
Jag vill inte skrämma iväg dig från Audiverkstäderna, det finns ju garanterat dom som är bra också. Men var i varje fall rejält misstänksam. Och ger du mig 10,000Kr åker jag omedelbart ned till Göteborg och fixar bromsarna åt dig! Trots en 8-timmars resväg(tur och retur) lär det bli en helt okej timpenning. :D
Eftersom du verkar ha bra kontakt med din meck nu så är det nog rätt klokt att låta honom fixa bilen. Samla bara på dig så mycket tips som möjligt först, och se om du inte kan felsöka lite själv, så kanske du kan spara lite pengar i varje fall. En bilmeck som du vet är schysst och ger dig bra priser är annars guld värd.
Bromsarna är fixade, det var delarna som kostadem ycket (bytte allt), arbetet var väldigt billigt så inga probs där.
Problemet med min vanliga mekaniker är att han inte är särskilt specialiserad på audis, han har i princip inga delar att testa med. Sen har jag en annan kompis som är bilmekaniker på märkesverkstad som tycker det är en rätt dålig idé att låta någon som kanske inte är grym på just min bil att peta i den, att det kan gå illa då. Nu litar jag iofs på han killen som jobbat hittills på bilen, men han är nog ingen expert just på Audi, så lite tvekan är det vilket är nästa steg.
Hade i alla fall den sistnämnde kompisen som också är mekaniker att kika på bilen, han hade helt andra teorier om vad som kan vara fel, nämligen kamremmen. Själv trodde jag inte den kunde vara felaktig bytt utan att motorn hade protesterat tydligare, men han tror det mycket väl kan vara en möjlighet. Han rekommenderade iaf att skippa kompisen som är mekaniker och gå till Audiverkstaden och snacka med någon "verkmästare" som kan provköra bilen och ge lite feedback, för att sen alt. lämna in den på service och be dom kolla över bilen och ringa mig ifall något behöver göras och hur myckt det kommer kosta. Det är väl den linjen jag är inne på nu, att låta min vanliga mekaniker byta ut lite delar varje vecka och testa låter inte så klockrent, och kan ta lång tid :(
Testkörde bilen igår en del, pga av att den går dåligt så det blir som små hack mellan 2k-3k varv på lägre växlar så trodde en kompis det var en turbo :laugh: testade även att varva som fan och se hur mycket jag kom upp i och till 130 km/h gick det ju, sen tog det kilometer för att öka hastigheten till 140 km/h och började gå sjukt långsamt, så jag nästan misstänker att den inte hade pallat ta sig över 150 km/h.
Metal_boy_
2006-06-05, 12:12
Bilfan är bara slö helt enkelt:) Det är vanligt att den inte vaknar till förrän du har gasat och kommit upp lite i hastighet då.
Bromsarna är fixade, det var delarna som kostadem ycket (bytte allt), arbetet var väldigt billigt så inga probs där.
Okej, jo, bromsar kan bli ruskigt dyrt om det är mycket som behöver bytas.
Problemet med min vanliga mekaniker är att han inte är särskilt specialiserad på audis, han har i princip inga delar att testa med. Sen har jag en annan kompis som är bilmekaniker på märkesverkstad som tycker det är en rätt dålig idé att låta någon som kanske inte är grym på just min bil att peta i den, att det kan gå illa då. Nu litar jag iofs på han killen som jobbat hittills på bilen, men han är nog ingen expert just på Audi, så lite tvekan är det vilket är nästa steg.
Hade i alla fall den sistnämnde kompisen som också är mekaniker att kika på bilen, han hade helt andra teorier om vad som kan vara fel, nämligen kamremmen. Själv trodde jag inte den kunde vara felaktig bytt utan att motorn hade protesterat tydligare, men han tror det mycket väl kan vara en möjlighet. Han rekommenderade iaf att skippa kompisen som är mekaniker och gå till Audiverkstaden och snacka med någon "verkmästare" som kan provköra bilen och ge lite feedback, för att sen alt. lämna in den på service och be dom kolla över bilen och ringa mig ifall något behöver göras och hur myckt det kommer kosta. Det är väl den linjen jag är inne på nu, att låta min vanliga mekaniker byta ut lite delar varje vecka och testa låter inte så klockrent, och kan ta lång tid :(
Testkörde bilen igår en del, pga av att den går dåligt så det blir som små hack mellan 2k-3k varv på lägre växlar så trodde en kompis det var en turbo :laugh: testade även att varva som fan och se hur mycket jag kom upp i och till 130 km/h gick det ju, sen tog det kilometer för att öka hastigheten till 140 km/h och började gå sjukt långsamt, så jag nästan misstänker att den inte hade pallat ta sig över 150 km/h.
Det kan mycket väl vara kamremmen som sitter fel. Kan exempelvis vara att den inte blivit ordentligt spännd och hoppat över någon kugg eller två. Då är det inte konstigt om bilen går dåligt. Nu vet jag inte hur det ser ut under huven på Audisarna, men jag tror faktiskt du kan kolla det här ganska enkelt. Det enda du behöver göra är i princip att klura ut hur alla plastkåpor sitter runt motorn, och sen plocka loss dom tills du kan se kamremmen och kamdreven. Sen ser du om markeringarna på remmen stämmer överens med markeringarna på dreven.
hahavaffan
2006-06-05, 12:54
Kan man verkligen köra en bil alls om kamremmen sitter fel? Bara en "kugg" fel borde ju skapa kaos bland ventiler, insprutningstider och sånt?
Har du bytt oljefilter, bränslefilter och luftfilter? Bytt, elternativt testat luftmassemätarens funktion?
Jodå, det kan gå, men visst blir det fel med ventilspel och tändning. Sedan vet jag inte om motorstyrningen kan kompensera lite för sådana fel. Exakt hur risigt det går beror nog en hel del på motorn. Annars kan det ju kanske vara att remmen sitter för dåligt spänd så det blir för stort spel i den, vilket borde ge en liknande effekt fast kanske mindre dramatiskt.
Bilfan är bara slö helt enkelt:) Det är vanligt att den inte vaknar till förrän du har gasat och kommit upp lite i hastighet då.
Nej nej, den är inte slö som en 1.6:a den är konstigt slö, ibland agerar den som man förväntar sig ibland händer något konstigt. Idag hade den av någon anledning ingen kraft alls i ettan vid ett stoppljus, när jag skulle köra igång rullade bilen skitsakta i 2-3 sek sen fick den plötsligt kraft och agerade normalt. Det är lite såna grejer som händer.
Okej, jo, bromsar kan bli ruskigt dyrt om det är mycket som behöver bytas.
Det kan mycket väl vara kamremmen som sitter fel. Kan exempelvis vara att den inte blivit ordentligt spännd och hoppat över någon kugg eller två. Då är det inte konstigt om bilen går dåligt. Nu vet jag inte hur det ser ut under huven på Audisarna, men jag tror faktiskt du kan kolla det här ganska enkelt. Det enda du behöver göra är i princip att klura ut hur alla plastkåpor sitter runt motorn, och sen plocka loss dom tills du kan se kamremmen och kamdreven. Sen ser du om markeringarna på remmen stämmer överens med markeringarna på dreven.
Har redan tagit bort plasten och har inte kunnat se någonting (nu är jag iofs rätt kass på bilar men ändå). Farsan påstår att det inte är så lätt bara kolla då man får ta bort lite grejer för att komma fram, men jag vet inte riktigt hur det funkar.
Kan du se remmen och markeringarna på rem/hjul? Ta gärna bilder om du är osäker.
Kan man verkligen köra en bil alls om kamremmen sitter fel? Bara en "kugg" fel borde ju skapa kaos bland ventiler, insprutningstider och sånt?
Har du bytt oljefilter, bränslefilter och luftfilter? Bytt, elternativt testat luftmassemätarens funktion?
Enligt en kompis som är bilmek på volvo (och rätt duktig enligt en annan kompis heh) så KAN det hända, på vissa motorer kan man tom köra väldigt länge utan att något faktiskt händer, på mer motorstarka bilar är det däremot mer dramatiskt. Min bil är ju inte särskilt motorstark så han tror den kan vara fullt fungerande utan klockren kamrem. Han berättade också om några volvos han mekat på som haft taskigt påsatt ny kamrem, som fått bra effektökning, så hoppas att en ägare snackade om att han hade fått en turboinstallation på köpet ;) Farsan som är lite mer insatt än jag är dock tveksam till remmen då tändningen borde strula, men killen har ju jobbatp å bilar ett tag så jag tror inte han är helt ute och cyklar han heller.
Som jag skrivit innan (två gånger), så har jag bytt alla filter ungefär fem dagar efter jag köpte bilen :P . Hjälpte lite men det var inte det som var problemet. LMM:en har jag inte gjort något på, min vanliga bilmek har ju gjort massa tester på bilen, så jag antar att han borde testat det.
Kan du se remmen och markeringarna på rem/hjul? Ta gärna bilder om du är osäker.
Får återkomma med det, farsan har nog bättre koll så jag passar på och frågar honom när han kommer från jobbet, sen om det syns uppifrån kan jag väl slänga upp lite bilder, fast dte känns som det kan vara gansak intetsägande :)
Har även fixat lite stenskott på bilen, det är en del. Plus liet rostangrepp som stolpskottet innan man reparerade med lite bestämda sprayningar *grr* Tog bort det han hade "fixat" och tog bort rosten under med skruvmejseln, kom på sen att jag inte hade nagellack till att fixa dom numera vita fläckarna :D Fick bli någon liknande färg farsan hade, så ser lite småfult ut på nära håll. Tänkte att den färgen får bli grundfärg, köper väl den riktiga färgen på Audiaffären här i Borås. Vad jag förstått kostar ett sånt kit runt 40 kr, dom tog 100 *grr*
Innan köpte jag en onödig detalj, finns en lucka inne i bilen där man kan koppla in datorn, som någon smart bilmek självklart hade pajat ena fästet på, så jag tänkte lär ju kosta max 10kr köpa en ny, var visst 47 kr för plastbien som är 10x5 cm :(
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.