handdator

Visa fullständig version : hundar och muskler

Avalon
2006-06-02, 07:45
Hej!!

När jag var ute och traskade med hunden i morse började jag funderar på hundar och deras muskluppbyggnad..

Har en morgonpromenad innan frukost samma inverkan på en hund som på oss människor??

Om man nu vill bygga muskler hos sin hund finns det då något optimalt sätt att göra detta? Ska hunden oxå ha mat efter avslutat pass?? eller fungera deras kropp helt annorlunda än våran??

Tänk vad man kan börja fundera på kl 5.30 på morgonen:cool:

Mental
2006-06-02, 07:47
Hundar fungerar till viss del annorlunda än oss mäniskor, de hanterar proteiner annorlunda och är inte alls lika beroende av kolhydrater.
Bästa sättet att styrketräna sin hund är att aktivera den mycket, leka med den och ge den bra mat, akta så den inte blir fet bara :D

Har en polare som har en riktigt biffig hund, men den har tränat sig själv genom en massa härjande och lekande i trädgården.

Avalon
2006-06-02, 07:58
Ok..

men om man t ex tar en lång konditionskrävande cykeltur med en hund behöver de äta efter eller klarar de sig med mat morgon och kväll??

mini
2006-06-02, 08:29
Hur hunden ska äta och aktiveras hittar du i grundläggande litteratur om hundskötsel.

Mental
2006-06-02, 08:33
Ok..

men om man t ex tar en lång konditionskrävande cykeltur med en hund behöver de äta efter eller klarar de sig med mat morgon och kväll??

Vattnar du den ordentligt och ser till att fylla näringsbehovet så är nog inte näringstimingen allt för avgörande för en hund.

Avalon
2006-06-02, 09:11
Hur hunden ska äta och aktiveras hittar du i grundläggande litteratur om hundskötsel.

jag vet hur man sköter en hund men jag vill bara veta om det är skillnad på våran muskeuppbyggnad och deras.. annars vet jag mycket väl hur man sköter en hund .. detta är nämligen min 4:e hund..

hobbitar
2006-06-02, 09:29
Ta med hunden till gymmet och ställ han på löpbandet:)

Sen kan du även hänga blytyngder på hunden när ni är ute och går.

Mental
2006-06-02, 09:41
Ta med hunden till gymmet och ställ han på löpbandet:)
.

Eller låt bli, alergiker och hundrädda kan man ju försöka skona på gymmet.

Ut och spring och lek med hunden i stället. alla anledningar till cardio är bra anledningar :D

Nitrometan
2006-06-02, 10:23
En polare har en engelsk bullterrier. Den blir muskulös, hård och vältränad av att slappa i soffan hela dagarna och en och annan sprintrunda i trädgården.

Damn! Vad man blir avundsjuk på den hunden... :D

viktor88
2006-06-02, 11:01
läste i en gamal b&k tidning att dom hade gym för hundar i Japan,elr mer kodision för hundarna kanske det var

Baan
2006-06-02, 11:02
läste i en gamal b&k tidning att dom hade gym för hundar i Japan,elr mer kodision för hundarna kanske det var

Hundar blir bättre behandlade än människor i Japan ;)

Nej men visst finns det säkert något sånt, såg ett program där hundarna gick till tebjudning med ägare som inte verkade förstå att hundar kanske inte avnjuter te som vi människor. Var ganska kul när två hundar skulle ha sig och dom 150cm långa japanskorna skulle lugna ner dom, ena hunden var en schäfer..

Arf Pingvin
2006-06-02, 11:46
Det skiljer nog åt mellan raser också. Brorsan har en Sibirian Husky och de är ju gjorda för att dra hundspann. När de har sprungit en hel dag prioriterar de vila framför mat. De vill helt enkelt sova efter ansträngningen och äta senare.

Kabuto
2006-06-02, 12:20
Dragkamp är en bra övning för hunden. Ta en jeansbit och knyt några knutar på den sen är det bara att dra med hunden :)

Nitrometan
2006-06-02, 12:28
Det skiljer nog åt mellan raser också. Brorsan har en Sibirian Husky och de är ju gjorda för att dra hundspann. När de har sprungit en hel dag prioriterar de vila framför mat. De vill helt enkelt sova efter ansträngningen och äta senare.
Jag pratade med en som tävlade med hundspann och födde upp hundar för det. Han avlade bland annat på hundar som kunde äta fort (och direkt efter de hade sprungit). För att de återhämtade sig bättre och kunde springa bra nästa dag igen.

Herkulez
2006-06-02, 12:48
http://img85.imageshack.us/img85/2333/kraft0vr.jpg (http://imageshack.us)

långpromissar och en massa lek byggde denna hund iaf, lek i sandtag är jävligt bra träning med :thumbup:

ugglan
2006-06-02, 12:52
bra ribbor på gluteus där

finns la såna vagnar som man kan spänna hunden framför, så kan man ut och köra. Borde bygga lite.

Herkulez
2006-06-02, 12:58
bra ribbor på gluteus där

finns la såna vagnar som man kan spänna hunden framför, så kan man ut och köra. Borde bygga lite.
eller gör som jag, skaffa en dragsele och låt äcklet dra småsyskonen efter kälken. se bara till att repet inte drar snett eller för mycket neråtlutning.

AlexGBG
2006-06-02, 13:11
fan, det är ju inte så man blir mindre sugen på en hund än jag redan är :(

har dock inte nån möjlighet att skaffa nån nu :(

Herkulez
2006-06-02, 13:13
fan, det är ju inte så man blir mindre sugen på en hund än jag redan är :(

har dock inte nån möjlighet att skaffa nån nu :(
trist, ha en hund är bland det bästa som finns =(
här ser ni varför ridgeback behöver tvärribbor på benen :P
http://www.dogsculptures.com/images/OIL_RID&LION1300.jpg

AlexGBG
2006-06-02, 13:16

Jopp, kan tänka mig det :)
får däremot hålla mig till tjejens farsas hundar, blir ju dock inte samma sak :(

ridgeback aka afrikansk lejonhund.. men dom driver väl mest lejon i grupp och dödar dom inte själv? har jag för mig att jag har läst iaf..
men dom är mäkiga :D

Herkulez
2006-06-02, 13:21
Jopp, kan tänka mig det :)
får däremot hålla mig till tjejens farsas hundar, blir ju dock inte samma sak :(

ridgeback aka afrikansk lejonhund.. men dom driver väl mest lejon i grupp och dödar dom inte själv? har jag för mig att jag har läst iaf..
men dom är mäkiga :D
aa precis, som älghundar gör då, fast dom här var mer närgånga mot lejonen och dom skickade alltid några stycken på den. som du ser på bilden =)

AlexGBG
2006-06-02, 13:25
aa precis, som älghundar gör då, fast dom här var mer närgånga mot lejonen och dom skickade alltid några stycken på den. som du ser på bilden =)

mm.. fan va adrenalin ägare och hundar lär ha haft, lär ju ha varit rätt så skakig :P

Doctor Snuggles
2006-06-02, 13:58
Börja träna weight pull med den:
http://www.iwpa.net/

He-man
2006-06-02, 14:34
Haha vafan är det kamphundar ni vill fostra eller? :whipped:
Nä men jag antar att hundar mår bra av att aktiveras de med, men kom ihåg att det viktigaste är att hunden gillar det och har kul den med. ;)

no1fitness
2006-06-03, 04:25
Vi har en rejäl väska med fickor till våra som man kan lägga vattenflaskor i så det blir lite tyngre för hunden när den är ute och går.
Vår ena hund tuffar liksom upp sig och känner sig fin när han får på sig den. :)
Men annars så gå långa promenader och låt hundarna få springa lösa och sprinta korta sträckor.
Allt som hunden tycker är kul. :)

Ridgeback. :love:

Styrkebyggare
2006-06-03, 07:42
"Saint Bernards have generally dominated the heavyweight class and the all-time record (5,220 pounds) of Susitna, a Saint Bernard has not been challenged in several decades. Frank, a Husky-mix, who weighs less than 50 pounds pleased the crowds for many years and currently holds the pound for pound record of 49 times his body weight. He is reputed to have won his handler over $30,000 during his weight pulling career!"

2,35 ton släde! :hbang:

(http://alaskansaint.com/World%20Championship.htm)

Jense
2006-06-03, 10:06
"Saint Bernards have generally dominated the heavyweight class and the all-time record (5,220 pounds) of Susitna, a Saint Bernard has not been challenged in several decades. Frank, a Husky-mix, who weighs less than 50 pounds pleased the crowds for many years and currently holds the pound for pound record of 49 times his body weight. He is reputed to have won his handler over $30,000 during his weight pulling career!"

2,35 ton släde! :hbang:

(http://alaskansaint.com/World%20Championship.htm)

fast det där e bs eftersom en amerikansk bulldog har dragit nånstans runt 4 ton. men det är klart, alla olika sorters tävlingar och "förbund" finns säkert 100 världsrekord. tyngsta vikten dragen av en amerikansk bulldog, dock

Mental
2006-06-03, 11:05
fast det där e bs eftersom en amerikansk bulldog har dragit nånstans runt 4 ton. men det är klart, alla olika sorters tävlingar och "förbund" finns säkert 100 världsrekord. tyngsta vikten dragen av en amerikansk bulldog, dock

var det släde då? jag vill minnas att det var på räls

Jense
2006-06-03, 11:20
var det släde då? jag vill minnas att det var på räls
givetvis, men fortfarande mer än slädhundes bror som drog 6k lbs.

babbett
2006-06-03, 11:27

RR slåss inte med lejon och har nog aldrig gjort det. Dom användes för att avleda lejonets uppmärksamheten från jägaren så denna kunde döda lejonet.
Det är därför dom är så jävligt snabba...och fega, för att överleva *popcorn*

Herkulez
2006-06-03, 16:56
RR slåss inte med lejon och har nog aldrig gjort det. Dom användes för att avleda lejonets uppmärksamheten från jägaren så denna kunde döda lejonet.
Det är därför dom är så jävligt snabba...och fega, för att överleva *popcorn*
skrev inte heller att dom slogs med dom. fega? *screwy*

babbett
2006-06-03, 17:30
skrev inte heller att dom slogs med dom. fega? *screwy*

Shup...

Herkulez
2006-06-03, 17:32
Shup...
? lollerskates?

delta_mats
2006-06-03, 17:40
Tror knappast hundarna är fega som inte slåss med lejon, skulle dom det blir ju hundarna dödade= dumt. Syftet med hundarna är ju detsamma som björnhundar, dvs störa bytet såpass att man kan skjuta det utan att man blir upptäckt och djuret tar till flykt. Det krävs mycket tuffhet hos en hund som ställer sig framför ett lejon eller björn och psykar ut den. Inte för inte som enbart bara vissa hundar pallar med den uppgiften.

Sniggel
2006-06-03, 17:42
Mycket tuffare än hundens ägare som smyger på bakifrån med avståndsvapen iaf.

Lizard
2006-06-03, 20:14
Jafan, inte har gud skapat en hund som kan mäta sig med ett lejon, En hanne allra minst. Just lejonhannarna är flockens bodyguards och tillmäts sin status, precis som gorillahannen, efter hur fridfull ungar och honor genomlever sina dagar. Hyenor är som bekant ett gissel och det inträffar regelbundna räder av hannarna rätt in i hyenaflocken när de blir för sturska och påträngande. Brukar sluta med att hyenorna sprutar i luften som om hannen dykt ned i ett bollhav på IKEA.

Rådet att motionera hunden genom att få den att kampa med en trasa utgår jag från att det var lämnat mest på kul? Hundar ska inte kampa över huvud taget med ägaren utom som belöning och då efter avklarad uppgift. Att träna stora brukshundar i tjurskallighet är inte att motionera dem och det kan bli onödigt mödosamt att uppfostra dem efter sådana manövrer. Samma sak med det enfaldiga pinnkastandet som bara stressar upp jycken till ett understimulerat nervvrak. Rysligt.
Tredje misstaget, eftersom jag är igång, är detta jämra "lekande" som lata ägare tvingar sina hundar att genomlida. För hunden okända artsfränder tussas ihop på en gräsplätt där de jagar livet ur varandra. Skönt för husse och matte, men för en hund är ett sådant möte laddat. Jakten runt runt är inget annat än en avväpningsritual där det gäller att ranga in den andre eller sig själv utan att blodvite uppstår. Lika angenämt som att sätta ungarna i ny skola beväpnade med kniv bara för att finna ut att alla de andra barnen redan har en. Dårskap. Hunden kommer hem utmattad för att den undslapp att bli uppäten än en gång.

Bästa sättet att motionera hunden är att aktivera den (och dig) genom momentinlärning och promenader i varierad terräng. Eftersom körkort för hund (och barn) inte erfodras rekomenderar jag ett samtal hit (http://www.sbk.nu/). Att hunden får mer muskler av det ena eller det andra är fullständig irrelevant och vittnar om djupt liggande okunskap. Hunden ska vara i den storlek som rasboken föreskriver och därmed anpassad till sin arbetsuppgift. Vare sig det gäller att driva lejon eller får.

Lizard

babbett
2006-06-03, 21:28
Jag har själv haft RR och jämfört med många andra raser har dom inte lika mycket mod och skärpa...ok, feg är kanske fel ord *screwy*
Och som någon skrev, det vore jobbigt om dom varit för tuffa...och försökt gå på lejonen, då hade dom nog varit utrotade (RR´s alltså).

Nitrometan
2006-06-03, 21:31
Lizard: Du kan dina hundar iaf! :thumbup:

Trance
2006-06-03, 21:34
Rådet att motionera hunden genom att få den att kampa med en trasa utgår jag från att det var lämnat mest på kul? Hundar ska inte kampa över huvud taget med ägaren utom som belöning och då efter avklarad uppgift.

Finns väl andra sätt än just om man håller den själv?

Tredje misstaget, eftersom jag är igång, är detta jämra "lekande" som lata ägare tvingar sina hundar att genomlida. För hunden okända artsfränder tussas ihop på en gräsplätt där de jagar livet ur varandra. Skönt för husse och matte, men för en hund är ett sådant möte laddat. Jakten runt runt är inget annat än en avväpningsritual där det gäller att ranga in den andre eller sig själv utan att blodvite uppstår. Lika angenämt som att sätta ungarna i ny skola beväpnade med kniv bara för att finna ut att alla de andra barnen redan har en. Dårskap. Hunden kommer hem utmattad för att den undslapp att bli uppäten än en gång.

Sjävla rangordnandet brukar ju vara klart innan de ens är inom 5 meter ifrån varandra. Det behöver inte vara okända hundar, de lär ju känna varandra och brukar vara grymt glada att ses enligt egen erfarenhet. Våra hundar och deras "kompisar" leker ungefär som våra två hundar brukar göra.

Tror det är nyttigt att hundar får bete sig...som hundar. Dessutom att också bråka, prata, leka med andra hundar känns bra.

dynamo
2006-06-03, 22:39
Jakten runt runt är inget annat än en avväpningsritual där det gäller att ranga in den andre eller sig själv utan att blodvite uppstår.
...
Hunden kommer hem utmattad för att den undslapp att bli uppäten än en gång.

Uppstudsiga småhundar med enerverande skall måste sättas på plats! :whipped:

no1fitness
2006-06-04, 04:20
Nej, fega är lite fel ord på RR.
De har snarare en stark överlevnadsinstinkt och tänker "egoistiskt" kanske.

Håller med Trance om att hundar måste få vara just hundar.
Nosa varandra i baken, skojbråka med andra hundar och ligga och fisa högt när de ska sova. :D
Hundar är underbara.

Lizard
2006-06-04, 09:08
Finns väl andra sätt än just om man håller den själv?

Sjävla rangordnandet brukar ju vara klart innan de ens är inom 5 meter ifrån varandra. Det behöver inte vara okända hundar, de lär ju känna varandra och brukar vara grymt glada att ses enligt egen erfarenhet. Våra hundar och deras "kompisar" leker ungefär som våra två hundar brukar göra.

Tror det är nyttigt att hundar får bete sig...som hundar. Dessutom att också bråka, prata, leka med andra hundar känns bra.

Du är naturligtvis lika välkommen som alla andra att koppla upp din hund utanför en av Sveriges alla brukshundsklubbar, kliva in i gårdshuset och där torgföra dina uppfattningar bland tävlings- och yrkesverksamma hundförare.

Hundflockar lever, i vilt tillstånd, tillsammans och där är medlemsomsättningen utomordentligt låg. Titta lite på Discovery och fundera. Att rangordningen är klar inom fem meter är okunnigt och stämmer dåligt med den allmäna uppfattningen bland zoologer. Litteratur på bibblan eller Amazon. Eller gå en kurs på BHK som sagt. När du ändå är där kommer du att märka hur restrektiva alla är med "lekande" och "hälsande". Det innebär naturligtvis inte att din hund inte har kompisar och inte kan ranta runt med dem. Men gruppen bör vara begränsad. Att sen hunden utveklar en social förmåga är naturligtvis viktigt och det görs bäst i lagom doser tills hunden föstår vad du som ägare förväntar dig vid varje möte.

Trasor som bit och dras i brukar vara utomordentligt uppskattat hos många raser. Att hunden, precis som människan, utvecklar egenskaper utifrån sina sysslor torde vi vara överens om? Hell, det här är ju ett träningsforum för hundra gubbar. Med det i bakhuvudet så kan du ju fundera på vad det är för egenskap som tränas när hunden drar och sliter i ett objekt. Och. Om det nu är hemska roligt för hunden så blir ju andra, mer komplicerade övningar, mindre stimulerande. Vi brukar ju prata om sådant när det gäller barn och TV-tittande t ex. Det är därför som militära skyddshundar, bevakningshundar och polishundar får kampa med trasor när du har varit utomordentligt duktiga. Som belöning. Träning är det inte av flera orsaker, bl a att kravnivån är på tok för låg för att vara ett träningsmoment.

Lizard

Jense
2006-06-04, 09:12
att söka borde väl va ett bra aktivering för hunden, speciellt för hundens psykiska bit

mangemani
2006-06-04, 09:18
en av våra hundar som jag tar med mej ut på promenader var först i början lite smårund av sej samt inte hade den energi som den har idag,men nu är den i topp form och hoppar omkring precis som om den vore en valp...hunden är typ 9 år(gammalt) och har energin som en valp.

Pingu
2006-06-04, 09:30
Vi hade en blandrasa av Leonberger, s.t. bernard och Newfoundland. Han vägde 85 kg och var ca 175 cm lång ståendes på bakbenen.
Han "göddes" med bra mat och motion

Dålig bild på Bonzo men det är den enda jag har

http://i6.tinypic.com/11lkl7a.jpg

Herkulez
2006-06-04, 13:28
Håller inte med dig på vissa av dina punkter lizard. Om jag utgår från min hund så vet haninget bättre än att bli jagad av en annan hund, då spelar det ingen roll om han redan satt den andra hunden på plats eller inte, han springer om dom så dom börjar automatiskt att jaga han och han älskar det, då spelar det ingen roll om det är en 2kilos hund eller en 150kg racka.

Kasta pinnar eller en boll är en annan av hans favoritsysslor, han hämtar en boll eller pinne utan att jag bett han göra det och kommer med den till mig för att jag ska kasta den, sen när han blir utråkad så visar han det rätt tydligt genom att inte orka hämta den.

Mart|n
2006-06-04, 13:46
såg en amerikansk bulldog idag, jävligt hög så jag gissar på argentino kombo eller ngt liknande

/ jense

Herkulez
2006-06-04, 14:01
såg en amerikansk bulldog idag, jävligt hög så jag gissar på argentino kombo eller ngt liknande

/ jense
ok *antecknar*

Jense
2006-06-04, 15:31
ok *antecknar*

lika intressant som ditt lejonjakt BLAha

Herkulez
2006-06-04, 16:26
lika intressant som ditt lejonjakt BLAha
mupp, känn dig blockad från min msn

Jense
2006-06-04, 20:04
mupp, känn dig blockad från min msn

haha

Jense
2006-06-04, 23:21
men moget att blocka mig din svettiga jävla finne

Tolkia
2006-06-04, 23:22
Intressant vändning den här tråden tog ... :D

Bolio
2006-06-04, 23:22
=d =d =d

Herkulez
2006-06-04, 23:23
men moget att blocka mig din svettiga jävla finne
du har blivit så jävla skum på sista tiden så jag orkar inte prata med dig.

Jense
2006-06-04, 23:26
du har blivit så jävla skum på sista tiden så jag orkar inte prata med dig.

nej du orkar ju aldrig något förfan. skit i att snacka med mig då

Herkulez
2006-06-04, 23:28
nej du orkar ju aldrig något förfan. skit i att snacka med mig då
öööh kanske det jag tänkt genom att blocka dig, men som vanligt fattar du inget utan fortsätter med ditt jävla skitsnack.

Jense
2006-06-04, 23:30
öööh kanske det jag tänkt genom att blocka dig, men som vanligt fattar du inget utan fortsätter med ditt jävla skitsnack.

fortfarande du som snackat runt en massa jävla skit

Herkulez
2006-06-04, 23:34
fortfarande du som snackat runt en massa jävla skit
skicka pm istället för att förstöra tråden herr skitsnack

aliquis
2006-06-05, 02:13
Hej!!

När jag var ute och traskade med hunden i morse började jag funderar på hundar och deras muskluppbyggnad..

Har en morgonpromenad innan frukost samma inverkan på en hund som på oss människor??

Om man nu vill bygga muskler hos sin hund finns det då något optimalt sätt att göra detta? Ska hunden oxå ha mat efter avslutat pass?? eller fungera deras kropp helt annorlunda än våran??

Tänk vad man kan börja fundera på kl 5.30 på morgonen:cool:Lägg ett täcke på 150kg över hunden och låt honom träna benböj!