handdator

Visa fullständig version : banan före träning?

Mr A
2006-06-01, 21:24
I mitt mål ca 1-2 timmar före träning brukar jag käka 1 banan, vassleprotein och knäckebröd. Är det bättre att välja någon annan frukt eller kolhydratkälla som inte innehåller snabba kolhydrater som banan?? Tips är välkommet =)

Kurash
2006-06-01, 21:28
Fruktos som kolhydratkälla är väl klassificerat som direkt dåraktigt.

Cerberus
2006-06-01, 21:29
I mitt mål ca 1-2 timmar före träning brukar jag käka 1 banan, vassleprotein och knäckebröd. Är det bättre att välja någon annan frukt eller kolhydratkälla som inte innehåller snabba kolhydrater som banan?? Tips är välkommet =)

banan är inte snabba kolhydrater, snabbare än andra frukter ja, men verkligen inte snabbt. Personligen skulle jag nog käka mer knäckebröd än banan iaf..

Mr A
2006-06-01, 21:30
ok? Tips på någon bra kolhydratkälla att använda istället som är enkelt att fixa till?

Cerberus
2006-06-01, 21:31
ok? Tips på någon bra kolhydratkälla att använda istället som är enkelt att fixa till?

knäckebröd fungerar ju hur bra som helst skulle jag tro, bröd i allmänhet e mums :D.

Kurash
2006-06-01, 21:35
Håller med. Jag käkar 4 knäckemackor innan jag går från jobbet så kan man knalla ner på gymmet så fort man fått i sig sin proteindrink. Känner jag mig ändå lite svag innan passet så smuttar jag lite på dextropuren som jag brukar dricka efter passet.

Fredrik_S
2006-06-01, 21:39

Jag tycker att en normal måltid passar bra 2 timmar innan (500-800kcal) och en något mindre om det är 1 timme innan (300-500kcal) "Havregryn med bär å mjölk" eller "knäckbröd med frukt och keso" eller "potatis med kyckling och grönsaker"

Fruktos som kolhydratkälla är väl klassificerat som direkt dåraktigt.

Sen när blev fruktos samma som frukt?
just banan innehåller ca 2.7g fruktos och 6.4 g sackaros

Fredrik_S
2006-06-01, 21:42
Håller med. Jag käkar 4 knäckemackor innan jag går från jobbet så kan man knalla ner på gymmet så fort man fått i sig sin proteindrink. Känner jag mig ändå lite svag innan passet så smuttar jag lite på dextropuren som jag brukar dricka efter passet.

Dextropur eller maltodextrin hjälper mig otroligt mycket speciellt vid längre pass pa 90 minuter... jag kör på ca 30 g precis innan och 30 g i halvtid.

Mr A
2006-06-01, 21:52
Dextropur eller maltodextrin hjälper mig otroligt mycket speciellt vid längre pass pa 90 minuter... jag kör på ca 30 g precis innan och 30 g i halvtid.

Ok! Jag har tänkt att ta en gainer precis innan passet, kanske värt att spara den lite och dricka den under passet??

Fredrik_S
2006-06-01, 22:02
Ok! Jag har tänkt att ta en gainer precis innan passet, kanske värt att spara den lite och dricka den under passet??

Kanske men det beror på hur långt och intensivt ditt pass är.
Där får du försöka känna efter noga och lära dig med tiden vad som passar bäst.. Jag personligen skulle inte fylla på mitt i passet om det var mellan 30 coh 60 minuter, bara om det var längre.

Tror grub en gång i en äldre tråd länkade till en undersökning där en grupp idrottsmän fick en tillförsel av kolhydrater var 15:de minut under 90 minuter och en annan grupp fick efter 0 och 45 minuter och båda grupperna hade samma prestationsförmåga.

Emil_Larsson
2007-10-22, 17:10
Bump..

Om jag kommer hem och vill ha något lättätet innan jag gymmar. Skulle det funka med 2 bananer och en whey-80 drink, för att 30 minuter senare gymma och efter träning ta gainer? Eller är bananen värdelös, bör jag byta den mot någonting annat?

regus
2007-10-22, 17:23
Sen när blev fruktos samma som frukt?
just banan innehåller ca 2.7g fruktos och 6.4 g sackaros

Fast sen är ju sackaros inte heller "önskvärt" runt träning.
Just a point.

vaquin
2007-10-22, 17:29
jag brukar äta en banan och en dos v12 kompressor innan ;O då får man pump som fan :)

skaparn
2007-10-22, 17:48
Bump..

Om jag kommer hem och vill ha något lättätet innan jag gymmar. Skulle det funka med 2 bananer och en whey-80 drink, för att 30 minuter senare gymma och efter träning ta gainer? Eller är bananen värdelös, bör jag byta den mot någonting annat?

Funkar? Alldeles utmärkt.
Optimalt? Knappast.
Gott? Ja.

Emil_Larsson
2007-10-22, 17:52
Funkar? Alldeles utmärkt.
Optimalt? Knappast.
Gott? Ja.

På vilket sätt är det inte optimalt? kommer den att bromsa min gainer som jag tar efter träning med fruktosen eller? Tanken med att jag tar bananen är inte för att jag vill ha en boost i passet utan bara för att få i mig något så jag inte blir så hungrig :D

Eddie Vedder
2007-10-22, 17:53
Men herregud, ät dina bananer!!!*gah!*

Emil_Larsson
2007-10-22, 17:56
Men herregud, ät dina bananer!!!*gah!*

Vi ska ju tänka på att det är Herr larsson som "äter vad som helst" så jag instämmer..

Banan ftw! :D

skaparn
2007-10-22, 17:58
På vilket sätt är det inte optimalt? kommer den att bromsa min gainer som jag tar efter träning med fruktosen eller? Tanken med att jag tar bananen är inte för att jag vill ha en boost i passet utan bara för att få i mig något så jag inte blir så hungrig :D

Fruktosen "bromsar" ingenting, om något bromsar är det eventuella fibrer i bananen, men det spelar nog bara en (om än väldigt liten även då) roll ifall du hade tagit EsaPro eller andra fria aminosyror.
Blir du hungrig ifall du tagit en banan? Om svaret är nej så fyller den sitt syfte.

Emil_Larsson
2007-10-22, 18:00
Fruktosen "bromsar" ingenting, om något bromsar är det eventuella fibrer i bananen, men det spelar nog bara en (om än väldigt liten även då) roll ifall du hade tagit EsaPro eller andra fria aminosyror.
Blir du hungrig ifall du tagit en banan? Om svaret är nej så fyller den sitt syfte.

Okej tack..

Skit samma, det svaret räckte :D

Sverker
2007-10-22, 19:16
Klart att bananen är bra innan träning:thumbup:

Vad spelar det för roll att fruktosen hamnar i levern ? Så fort du börjar träna så kommer adrenalinet att driva ut glukosen från levern och se till att den hamnar i de arbetande musklerna.

Emil_Larsson
2007-10-22, 19:25
Okej då var det klart :)

Koloftw
2007-10-23, 12:23

Vad spelar det för roll att fruktosen hamnar i levern ? Så fort du börjar träna så kommer adrenalinet att driva ut glukosen från levern och se till att den hamnar i de arbetande musklerna.

Hinner kroppen verkligen frisätta och förflytta glukosen från levern till musklerna under ett träningspass? *screwy*

Exhale_
2007-10-23, 12:34

+1

Sverker
2007-10-23, 18:18
Hinner kroppen verkligen frisätta och förflytta glukosen från levern till musklerna under ett träningspass? *screwy*

Ja. Det ligger ju i hela fight or flight reaktionen att frisätta glukos vid fara/träning.

King Grub har ju ett antal abstrakt om glukosupptag i musklerna under träning. De flesta ( om inte alla ) är om konditionsträning men ett styrketräningspass på 60 - 90 minuter borde likna ett konditonspass rätt bra.

Pepz
2007-10-23, 19:24
ibland kan det optimala tänket gå för långt!
man måste inse att banan eller icke banan inte kommer att spela någon roll i det långa loppet.

Kör med det som DU anser fungerar bäst för DIG med tanke på kostnad, tillgänglighet osv

LunaSpice
2007-10-24, 09:53
Håller med Pepz (faktiskt). Om 20 studier visar att banan INTE är optimalt innan träning men om du själv märker skillnad eller känner annan positiv respons...SÅ ÄT DIN BANAN. :P