Visa fullständig version : farligt med grönsaker (vilka)?
vill börja med att påpeka att jag kollat på slv men inte hittat det jag söker (har ngn länk blir jag glader).
Hade tänkt ta tag i min näringsbit, får förmodligen i mig alldeles för lite antioxidanter, mineraler och vitaminer. Har i princip bara ätit gurka, sallad och tomat. Men det ska det bli ändring på nu. Hade tänkt hålla den rekomenderade miniminivån, 500g /dag.
Saken är den att jag inte direkt är förtjust i speciellt många grönsaker. Enklast för mig vore att till en början tvinga i mig ett halvkilo av en grönsak (frukt å bär inräknat) om dagen så att jag verkligen lär mig äta grönsaker. Spenat är något jag har lätt för att äta, och skulle kunna äta 500g spenat/dag om det inte vore för att det kan vara skadligt (vad var det nu som var farligt?).
Därför undrar jag om det finns andra grönsaker man inte bör överdosera (=äta mycket och ofta)?
King Grub
2006-06-01, 20:05
Nej, grönsaker är inte farligt. Jag vet inte hur mycket du skall äta för att t ex överdosera vitaminer eller mineraler från grönsaker.
Spenat är inte farligt i sig, men om man låter spenat ligga framme i rumstemperatur ökar nitrithalten.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=4984
Det är dock bara att värma på den igen.
Nej, grönsaker är inte farligt. Jag vet inte hur mycket du skall äta för att t ex överdosera vitaminer eller mineraler från grönsaker.
Spenat är inte farligt i sig, men om man låter spenat ligga framme i rumstemperatur ökar nitrithalten.
Tack, det klargjorde en del. Men jag var visst lite otydlig också. Finns det grönsaker, förutom spenat, som på något sätt kan vara farligt (inte pga. av vitaminer osv., utan pga andra ämnen)?
machine gun
2006-06-01, 20:34
Tillbakabildas nitrit till nitrat om man värmer spenaten? Jag tolkade meningen som att det är viktigt att värma den för att patogena bakterier ska dödas av, vilket iofs gäller all mat som stått framme:
"Efter upphettning går spenaten bra att äta igen, under förutsättning att den upphettats väl så att skadliga bakterier har försvunnit."
Spenat är förövrigt förmodligen det absolut näringstätaste livsmedlet som finns bland naturliga och vanliga produkter. Med ett nnr värde på ca. 970/1000.
Sen tror jag faktiskt att 700g/dag är rekommenderat för män, 500g för kvinnor.
Hur är det med nitrit i charkvaror (bl.a. E250). Kommer det också att undergå samma process vid uppvärmning? Nitrit och nitrat är väl hur många syrejoner som binder till natrium eller hur var det? Är det inte många syre som binder till kvävet? Men om jag kommer ihåg rätt så har nitriten 3O medans nitraten 2. Borde inte samma reaktion funka i charkvarorna då? Eller finns det något annat sätt man kan "bli av" med nitriten i charkvarorna, den är väl inte vidare hälsosam.
Edit: Sorry om jag kapade tråden. Kan dra igång en ny om du misstycker...
King Grub
2006-06-01, 21:05
Ta charkprodukter i en annan tråd.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=41832&highlight=nitrit
Okej, jag saxar över frågan i den tråden. Men du kanske har något bra svar?
Spenat är förövrigt förmodligen det absolut näringstätaste livsmedlet som finns bland naturliga och vanliga produkter. Med ett nnr värde på ca. 970/1000.
passa dig. Gör det inte svårare än vad det redan är;)
förrsten, var kan man finna dessa siffror
Runda Grodan
2006-06-02, 18:23
Jag brukar köpa grönsaksjuice på ICA. Tror att märket heter "Granini" och att flaskan är på 500ml med juice från 7 olika sorters grönsaker, bla från spenat. Det smakar ganska illa men ibland äter jag dåligt med grönsaker och då känns det bra slurpa en sådan.
förrsten, var kan man finna dessa siffror
Det finns inga fullständiga siffron ännu vad jag vet, just spenat nämndes bara som ett exempel i en forskningsrapport som behandlade nnr-värdet.
Här har du rapporten, finns ett par väldigt intressanta diagram där också:
American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 82, No. 4, 721-732, October 2005
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/82/4/721#SEC11
machine gun
2006-06-22, 20:33
Jag brukar köpa grönsaksjuice på ICA. Tror att märket heter "Granini" och att flaskan är på 500ml med juice från 7 olika sorters grönsaker, bla från spenat. Det smakar ganska illa men ibland äter jag dåligt med grönsaker och då känns det bra slurpa en sådan.
Den är ju god juh! Fast iofs kräver den kanske lite tillvänjning ;) Känns som ett hyffsat alternativ till vanlig juice, innehåller bara 17 kcal/100 g och det är ju lite som en flytande sallad :D Friggs grönsaksjuice är helt ok den med.
Den är ju god juh! Fast iofs kräver den kanske lite tillvänjning ;) Känns som ett hyffsat alternativ till vanlig juice, innehåller bara 17 kcal/100 g och det är ju lite som en flytande sallad :D Friggs grönsaksjuice är helt ok den med.Vad kostar den flytande salladen?
agahowa22
2006-06-22, 20:41
lånar tråden lite
Är det 500/700g /dag grönsaker är det inräknat frukt och bär då? Eller bara grönsaker?
machine gun
2006-06-22, 20:45
lånar tråden lite
Är det 500/700g /dag grönsaker är det inräknat frukt och bär då? Eller bara grönsaker?
Frukt och bär är inräknat, men rekommendationen säger att hälften bör bestå av grova grönsaker. 700 g har jag aldrig läst nån annanstans än här på forumet. Livsmedelsverkets rekommendation är minst 500 g frukt och grönt/dag för vuxna och 400 g per dag för barn. (700 g lär ju dock knappast vara dåligt)
Det är frukt, grönsaker och bär som räknas, altså totalt minst rekommenderade intag 500 g.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.