Visa fullständig version : Hjälp med ny bärbar dator
Behöver köpa en ny bärbar datorn och är ingen expert inom området. Har dock kollat runt en hel del och hittat några modeller som verkar bra för mig. Jag tänker mest använda datorn till skolan, kolla på film ibland, spela poker och sånt där, alltså inte för att spela en massa. Prioriterar även vikten och skärmstorleken (runt 13-14"). Vill också ha en dator som kommer vara tillräckligt bra för att hålla några år. De modeller jag kollat på är: Dell Latitude D620, LG LW20, Amilo SI 1520 och Lenova Znote 2314W.
Som sagt, vore mycket tacksam om jag kunde få lite kommentarer av någon som är mer insatt i ämnet än mig (borde för övrigt vara en del *rolleyes* )
Hur mycket kan du tänka dig att lägga ut?
Lenova Znote 2314W? :)
Lenovo, tidigare IBM, är ett eget märke och har inget med Zepto att göra.
Om du vill ha en dator som ska hålla i några år ska du köpa en med Dual Core processor. Det är en ny teknik som i princip innebär att du har två processorer i datorn istället för en.
Det du hade tänkt använda datorn till duger de flesta bärbara till.
Jag tycker helt klart du ska köpa en Zepto iallafall.
Lenova Znote 2314W? :)
Lenovo, tidigare IBM, är ett eget märke och har inget med Zepto att göra.
Om du vill ha en dator som ska hålla i några år ska du köpa en med Dual Core processor. Det är en ny teknik som i princip innebär att du har två processorer i datorn istället för en.
Det du hade tänkt använda datorn till duger de flesta bärbara till.
Jag tycker helt klart du ska köpa en Zepto iallafall.
Blev lite fel där, skulle vara Lenova Z60t samt Zepto Znote 2314W :em:. Ok, jo tror det är just Zepton som det lutar mest åt.
Hur mycket kan du tänka dig att lägga ut?
Runt 12000-15000
Sony gör mycket trevliga laptops med sina vaio. Skärmarna håller riktigt hög klass.
Edit: Då kanske de ligger lite högt i pris...
Sony gör mycket trevliga laptops med sina vaio. Skärmarna håller riktigt hög klass.
Edit: Då kanske de ligger lite högt i pris...
Jo kollade på Sony vaio TX2 men då får man lägga 24 000 :D
Jo kollade på Sony vaio TX2 men då får man lägga 24 000 :D
Ja men då kan du ja ta en titt på VGN-S5HP så kommer du undan med 19 000:- ;)
De blir ju lite dyrare eftersom du vill ha 13-14 ".
Vill du ha en lite och lätt laptop, så är det lätt att hitta. Även de laptoparna med sämst prestanda idag duger mer än gott och väl till allt du sa.
Är det inte så bråttom, så köp när det kommer ett erbjudande, gärna via företag också, man sparar många tusenlappar så.
Macbook kanske är något du kan kolla på, bra batteritid (~5 timmar vid lätt användande), en bra 13" widescreen men den väger visserligen två och ett halvt kilo, men den är lite och nätt annars. Slutar på lite över tiotusen och det är inkl frakt (vill jag minnas).
Själv beställde jag en ny laptop i förgår =P
Intel dual core, 1.8ghz
1024mb ram
15" supersharp widescreen
100gb disk
ati kort med 256mb minne
85hrs batteri
Slutade på under tolvtusen :naughty:
Vill du ha en lite och lätt laptop, så är det lätt att hitta. Även de laptoparna med sämst prestanda idag duger mer än gott och väl till allt du sa.
Är det inte så bråttom, så köp när det kommer ett erbjudande, gärna via företag också, man sparar många tusenlappar så.
Macbook kanske är något du kan kolla på, bra batteritid (~5 timmar vid lätt användande), en bra 13" widescreen men den väger visserligen två och ett halvt kilo, men den är lite och nätt annars. Slutar på lite över tiotusen och det är inkl frakt (vill jag minnas).
Intel dual core, 1.8ghz
1024mb ram
100gb disk
ati kort med 256mb minne
85hrs batteri
85 timmars batteritid :D
Kolla även in Asus datorer, de håller en bra kvalitet och är mycket prisvärda.
Något som jag skulle prioritera i din sitts är batteritid och vikt.
Acer klassades förr som ett lågbudjetmärke men nu för tiden så håller dom riktigt bra klass och har ett par intressanta bärbara.
Har en vän som sitter på en dell Prestanda och han är mycket nöjd med den. Själv sitter jag på en Fujitsu Siemens och är väll halvnöjd..har haft lite värmeproblem med denna och ska snart lämna in den för en ny.
Intel dual core, 1.8ghz
1024mb ram
100gb disk
ati kort med 256mb minne
85hrs batteri
vilken modell samt märke var det?
85 timmars batteritid :DWhr ska där stå såklart *slap*
vilken modell samt märke var det?
Dell e1505
Något som jag skulle prioritera i din sitts är batteritid och vikt.
Acer klassades förr som ett lågbudjetmärke men nu för tiden så håller dom riktigt bra klass och har ett par intressanta bärbara.
Har en vän som sitter på en dell Prestanda och han är mycket nöjd med den. Själv sitter jag på en Fujitsu Siemens och är väll halvnöjd..har haft lite värmeproblem med denna och ska snart lämna in den för en ny.
Acer har iofs haft stora värmeproblem med sin Aspire 5020-serie (speciellt 5024) men nu är det ju iofs inte frågan om den typen för mvda. Jag vet att många är nöjda med acer men det finns en hel del som är missnöjda också. Deras support är inte den bästa när det händer någonting och deras chassin på bärbara ger inte det bästa kvalitetsintrycket. Men de håller mycket låga priser och kan räknas som ganska prisvärda ändå.
Whr ska där stå såklart *slap*
Aha, jag misstänkte nästan det :D
Tackar! ska kolla lite mer på Asus och Acer.
Har bestämt mig för att inte köpa nån zepto eftersom skärmupplösningen var ganska kass, har istället fått ner det till antingen en dell latitude 620 eller en dell inspiron 640m. Förstår inte riktigt varför 620an är flera tusenlappar dyrare då 640m verkar ha bättre prestande (bla bättre processor och betydligt mer tillkommande ram minne), dock 0,5 kg tyngre. Något jag missat?
sgtbarnes
2006-06-06, 22:38
Har bestämt mig för att inte köpa nån zepto eftersom skärmupplösningen var ganska kass, har istället fått ner det till antingen en dell latitude 620 eller en dell inspiron 640m. Förstår inte riktigt varför 620an är flera tusenlappar dyrare då 640m verkar ha bättre prestande (bla bättre processor och betydligt mer tillkommande ram minne), dock 0,5 kg tyngre. Något jag missat?
Latituderna är bättre byggen rent kvalitésmässigt. Vikten har även stor betydelse där. Dessutom kommer inspiron med xp home jmf ist för pro vilket drar ner priset lite. Men sen är ju dell experter på att ta betalt för billiga saker, ta deras hemsida t.ex. som är rena lotteriet. Dagspriset på en konfiguation kan variera med tusenlappen ibland.
Ett tips om du köper av dell är att du väntar till deras ständigt återkommande erbjudande om dubbelt ram för samma pris. Är rätt dyrt att fixa själv och framförallt att beställa extra från dom.
Jag skulle satsa på inspiron om jag vore du. Vet inte hur mycket du ska släpa på datorn iofs.
Latituderna är bättre byggen rent kvalitésmässigt. Vikten har även stor betydelse där. Dessutom kommer inspiron med xp home jmf ist för pro vilket drar ner priset lite. Men sen är ju dell experter på att ta betalt för billiga saker, ta deras hemsida t.ex. som är rena lotteriet. Dagspriset på en konfiguation kan variera med tusenlappen ibland.
Ett tips om du köper av dell är att du väntar till deras ständigt återkommande erbjudande om dubbelt ram för samma pris. Är rätt dyrt att fixa själv och framförallt att beställa extra från dom.
Jag skulle satsa på inspiron om jag vore du. Vet inte hur mycket du ska släpa på datorn iofs.
Tackar, jo det är inspiron jag är mest inne på nu. Vet inte om det var ett tillfälligt erbjudande som gäller nu, men precis som du säger så följer det med 2 Gb ram minne med inspiron, men endast 512 Mb med latitude.
sgtbarnes
2006-06-06, 22:46
Tackar, jo det är inspiron jag är mest inne på nu. Vet inte om det var ett tillfälligt erbjudande som gäller nu, men precis som du säger så följer det med 2 Gb ram minne med inspiron, men endast 512 Mb med latitude.
ahh men dåså, ramminnet gör himla mycket och 512 är definitivt för lite, det kommer du få uppgradera i så fall.
Pasta in spessen vet ja! (om du har den)
Om inspironen kostar typ 10kkr med 2GB ram så är den ju säkert grymt prisvärd. Men som sagt dra in hela specarna.
Annars kan du ju kolla på IBM/Lenovo X42 också (men studentpris hade ju varit schysst då..)
På http://www.mecenat.se/ har du 10% rabatt på Apples maskiner som student, om du nu är det, IBM/Lenovo finns inte kvar, antar att det är för att de såldes vidare :( (från IBM till Lenovo)
På http://www.mecenat.se/ har du 10% rabatt på Apples maskiner som student, om du nu är det, IBM/Lenovo finns inte kvar, antar att det är för att de såldes vidare :( (från IBM till Lenovo)Vill du inte lägga över 20 tusen på en laptop från Mac, så kan du glömma att få ett dedikerat grafikkort, utan för nöja dig med ett jättesunkigt integrerat. Dessutom tvingas du till att har Mac OS installerat på datorn för att kunna köra Windows XP på den. Samtidigt, som det finns problem med ljudet under Windows för Mac-användare.
Ska man använda Mac OS, så får man nöja sig med att inte kunna spela alla spel, inte kunna spela upp alla videoformat korrekt.
Samtidigt så blir de väldigt varma, ordet "Laptop" förlorar sin innebörd.
Köp inte Mac.
Vill du inte lägga över 20 tusen på en laptop från Mac, så kan du glömma att få ett dedikerat grafikkort, utan för nöja dig med ett jättesunkigt integrerat.Det vet jag väl?
Hans krav var ju dock:
"Jag tänker mest använda datorn till skolan, kolla på film ibland, spela poker och sånt där, alltså inte för att spela en massa. Prioriterar även vikten och skärmstorleken (runt 13-14")."
Dessutom är det rätt schysst för att vara integrerat, och de andra han har länkat till har ju samma så vad är skillnaden?Dessutom tvingas du till att har Mac OS installerat på datorn för att kunna köra Windows XP på den. Samtidigt, som det finns problem med ljudet under Windows för Mac-användare.Ohnoz, han kan och eventuellt måste köra MacOS X, värre än döden *rolleyes* Ska man använda Mac OS, så får man nöja sig med att inte kunna spela alla spelFör det var ju precis vad han skulle göra!inte kunna spela upp alla videoformat korrekt.Skitsnack.Samtidigt så blir de väldigt varma, ordet "Laptop" förlorar sin innebörd.
Köp inte Mac.Det senare är dock korrekt, vet inte om andra core duos är särskilt mycket svalare dock, alla nya bärbara blir väl varma? Vet inte om Apple får någon stil på sitt kladdande heller.
Skitsnack.Det är vad jag har fått höra, alla wmv-filer ska inte gå att spela upp korrekt, ska vara problem med det.
Det senare är dock korrekt, vet inte om andra core duos är särskilt mycket svalare dock, alla nya bärbara blir väl varma? Vet inte om Apple får någon stil på sitt kladdande heller.Många blir varma, men de flesta blir absolut inte så varma som Macbooken blir.
Det är vad jag har fått höra, alla wmv-filer ska inte gå att spela upp korrekt, ska vara problem med det.Möjligt att det bara är WMV9 version 1 och 2 som fungerar, så är det iaf i opensourceoperativen. Det är ju dock ingen anledning att inte köpa mac, snarare att bojkotta Microsofts efterblivna videoformat.Många blir varma, men de flesta blir absolut inte så varma som Macbooken blir.
Möjligt att det bara är WMV9 version 1 och 2 som fungerar, så är det iaf i opensourceoperativen. Det är ju dock ingen anledning att inte köpa mac, snarare att bojkotta Microsofts efterblivna videoformat.Alla vill inte förändra världen Aliquis.
Alla vill inte förändra världen Aliquis.Förändra vad? Rätt efterblivet att använda ett format som bara finns för Windows.
Det finns ju DivX, XviD, Quicktime, RealMedia, flash, ..
Förändra vad? Rätt efterblivet att använda ett format som bara finns för Windows.
Det finns ju DivX, XviD, Quicktime, RealMedia, flash, ..Efterblivet för att
1. De absolut flesta kan se det,
2. Kvalitén förhållandevis till storleken är okej.
Vad är det mer man vill uppnå?
Som kunde vill man så klart kunna se på alla videos, speciellt de som är absolut vanligast.
Väljer man annat i ren protest, så vill man förändra världen, vi flesta skiter i vilket.
Efterblivet för att
Jag vet inte vad du menar, att de flesta kan se WMV? Ja, det är korrekt.
Att fler kan se det än exempelvis DivX? Det är inte korrekt, iaf om inte folk är efterblivna och kan installera en divxcodec.
Blir ju rätt värdelöst om whatever Microsoft stoppar i Windows är det som gäller för att det fungerar direkt. Men om man nu vill ha Microsoft som enda företag, enda lösning och bakom allting, stoppa utvecklingen från andra företag osv så för all del.
2. Kvalitén förhållandevis till storleken är okej.Är den antagligen i de andra alternativen också eftersom de används, jag har ingen aning om vad flash kör dock.Vad är det mer man vill uppnå?Möjligheten för alla att kunna se klippet?Som kunde vill man så klart kunna se på alla videos, speciellt de som är absolut vanligast.
Väljer man annat i ren protest, så vill man förändra världen, vi flesta skiter i vilket.Quicktime följer ju med MacOS, då kan vi ju lika gärna resonera som att det är absolut bäst för det fungerar ju direkt där... Fortfarande efterblivet att använda ett stängt format.
J.Saarela
2006-06-07, 07:03
Kompisen har en Ibm thinkpad som är svinliten å lätt 802gram im in love.
Dell Inspiron 640m
Intel ® Core™ Duo Processor T2400 (1.83 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
2048MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x1024)
100GB (5,400 rpm) Hard Drive
14.1" W Screen WXGA+ UltraSharp™ (1440 X 900) TFT Display with TrueLife™
8X DVD+/-RW with Software (No Media)
9 Cell 80WHr Primary Battery
Kommer tyvärr inte in på Dells sida för latitude 620 för tillfället men om jag kommer ihåg rätt så var de stora skillnaderna att det istället var en 1.66 GHz processor och endast 512 MB RAM inkluderat. Priset var runt 4000-5000 dyrare för 620an. Så det självklara valet är inspiron!
Vad fick du ge för den?
Gick in som företag på Dells sida, då kostar den 9359 kr exkl. moms och frakt.
Jag vet inte vad du menar, att de flesta kan se WMV? Ja, det är korrekt.
Att fler kan se det än exempelvis DivX? Det är inte korrekt, iaf om inte folk är efterblivna och kan installera en divxcodec.
Blir ju rätt värdelöst om whatever Microsoft stoppar i Windows är det som gäller för att det fungerar direkt. Men om man nu vill ha Microsoft som enda företag, enda lösning och bakom allting, stoppa utvecklingen från andra företag osv så för all del.Är den antagligen i de andra alternativen också eftersom de används, jag har ingen aning om vad flash kör dock.Möjligheten för alla att kunna se klippet?Quicktime följer ju med MacOS, då kan vi ju lika gärna resonera som att det är absolut bäst för det fungerar ju direkt där... Fortfarande efterblivet att använda ett stängt format.Det är kul att du kallar folk efterblivna hela tiden, bara för att de inte satsar tid och resurser på datorer, för att förändra datorvärlden och bekämpa det hemska monopoolet som Microsoft har. Nej man skulle inte kunna välja att köra Quicktime, för att då skulle inte en jävel kunna se videon. Bara att inse att .wmv är ett format som funkar utmärkt för en distributör som inte har som policy att förändra världen.
Angånde Dell Inspiron 640m (även den har jag haft ögonen på), där betalar man lite pengar för fin teknologi, men kvalitén är efter priset. Har ex. hört att skärmen läcker ljus.
tossefar
2006-06-07, 11:19
Efterblivet för att
2. Kvalitén förhållandevis till storleken är okej.
Vad är det mer man vill uppnå?
Som kunde vill man så klart kunna se på alla videos, speciellt de som är absolut vanligast.
Väljer man annat i ren protest, så vill man förändra världen, vi flesta skiter i vilket.
Windows media player finns till mac, så det argumentet är bs.
Windows media player finns till mac, så det argumentet är bs.Betyder väl inte att det fungerar korrekt.
Jag fick svaret att det inte fungerar helt och med alla olika versioner av Windows media, när jag frågade runt. Men när man pratar har alla lösningen som alltid, "bara" att göra det och det ju.
Kompisen har en Ibm thinkpad som är svinliten å lätt 802gram im in love.Utan batteri då eller? X4* modellerna väger väl drygt 1.1? :D
Helt sjukt mycket dator för 12000kr.
Det är kul att du kallar folk efterblivna hela tiden, bara för att de inte satsar tid och resurser på datorer, för att förändra datorvärlden och bekämpa det hemska monopoolet som Microsoft har. Nej man skulle inte kunna välja att köra Quicktime, för att då skulle inte en jävel kunna se videon. Bara att inse att .wmv är ett format som funkar utmärkt för en distributör som inte har som policy att förändra världen.
Angånde Dell Inspiron 640m (även den har jag haft ögonen på), där betalar man lite pengar för fin teknologi, men kvalitén är efter priset. Har ex. hört att skärmen läcker ljus.Skitsnack, skall man ha något som verkligen alla kan se är väl mpegII optimalt.
Windows media player finns till mac, så det argumentet är bs.Inte längre väl? Eller uppdateras inte iaf.
Betyder väl inte att det fungerar korrekt.
Jag fick svaret att det inte fungerar helt och med alla olika versioner av Windows media, när jag frågade runt. Men när man pratar har alla lösningen som alltid, "bara" att göra det och det ju.Hur många wmv9 v3 klipp är det som inte fungerar då? Och man kan ju leva utan alla skitklipp som postas överallt.
Helt sjukt mycket dator för 12000kr.
Usch ja, jävla priser dom har :cryout:
Dom blir väl ägda på hi-end maskiner dock.
Hur många wmv9 v3 klipp är det som inte fungerar då? Och man kan ju leva utan alla skitklipp som postas överallt.
Skitsnack, skall man ha något som verkligen alla kan se är väl mpegII optimalt.
Varför sitter du och säger skitsnack? Det är inte skitsnack, de flesta kan se på wmv-klipp utan att behöva installera tredjeparts-mjukvara, en distributör som vill att så många som möjligt ska kunna se det väljer helt enkelt wmv, såvidare man inte förutsätter att alla har bra uppkoppling samt att man som distributör köper bandbred och utrymme väldigt billigt och kan använda sig av mpg.
Är man ute efter att förändra världen, göra en god sak, då kan man ju skita i det, jättebra att du ställer upp, resten av oss pallar dock inte gå på alternativ som suger och som kräver en jävla massor av tid.
Ska också köpa bärbar nu i dagarna. Är precis nyanställd på ett konsultföretag, kan det bli billigare att handla genom dom? Ska jag vänta med o köpa och snacka med dom först??
sgtbarnes
2006-06-07, 22:05
Ska också köpa bärbar nu i dagarna. Är precis nyanställd på ett konsultföretag, kan det bli billigare att handla genom dom? Ska jag vänta med o köpa och snacka med dom först??
Ja det kan du nog tjäna på att göra, kolla upp vilka företaget brukar handla av innan bara. Vad gäller exempelvis dells datorer är det billigt att köpa både via företag och som privatperson. Mitt råd är att du först kollar med ditt jobb, sen köper antingen via dom eller själv.
Lycka till!
Beroende på vad det är för konsult du är borde ju företaget kunna ge dig en jobbdator? ;/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.