handdator

Visa fullständig version : Är du homofob?

Sidor : [1] 2

Nina L
2006-05-31, 10:00
Med anledning av ishockeytjejerna som kommit ut.

Homofobi (av antik grekiska: homo = likadan och phobos = rädsla)

betecknar
specifikt, en irrationell rädsla för homosexualitet och/eller homosexuella.
mer allmänt, ett ogillande av homosexualitet oavsett motiv.

Baan
2006-05-31, 10:01
du kunde väl åtminstone valt engelska wikipedia som källa ;)

nej det är jag inte..

Nina L
2006-05-31, 10:02
du kunde väl åtminstone valt engelska wikipedia som källa ;) Då hade ju ingen av kolozzeums juniormedlemmar fattat. :D

JJ
2006-05-31, 10:04
Nej.

Dissector
2006-05-31, 10:06
Var extremt homofobisk innan, men jag tror det var mer eller mindre medvetet, för att man inte ville "råka börja gilla det" en vacker dag. Då kunde/ville jag inte ens skojböga med polare, som man alltid gör på fester. Nuförtiden är jag ganska avslappnad när det gäller sånt. Jag är väldigt säker på att det är flickor jag gillar, så jag känner mig inte lika orolig om någon "skämtbögar" med mig. Sätter ändå "Lite grann", eftersom det ändå kan kännas lite obehagligt om en homosexuell person gör närmanden.

Ändå tveksamt eftersom det definitivt inte rör sig om fobi, utan snarare lite obehag.

Mental
2006-05-31, 10:07
Jodå, och fånigt är det.

hum
2006-05-31, 10:15
Var extremt homofobisk innan, men jag tror det var mer eller mindre medvetet, för att man inte ville "råka börja gilla det" en vacker dag. Då kunde/ville jag inte ens skojböga med polare, som man alltid gör på fester. Nuförtiden är jag ganska avslappnad när det gäller sånt. Jag är väldigt säker på att det är flickor jag gillar, så jag känner mig inte lika orolig om någon "skämtbögar" med mig. Sätter ändå "Lite grann", eftersom det ändå kan kännas lite obehagligt om en homosexuell person gör närmanden.

Ändå tveksamt eftersom det definitivt inte rör sig om fobi, utan snarare lite obehag.

Haha vad fan gör man när man "skojbögar" egentligen?

Baan
2006-05-31, 10:18

ja du vet, avbrutet samlag, som det heter

Jay-Z
2006-05-31, 10:18
Nej, inte det minsta. När jag pluggade delade jag lägenhet med en homosexuell kille.

Döm om min förvåning när han inte försökte krypa ner i min säng på kvällarna...*rolleyes*

Baan
2006-05-31, 10:19
Döm om min besvikelse när han inte försökte krypa ner i min säng på kvällarna...*rolleyes*

I hear ya.

jwzrd
2006-05-31, 10:20
Nej ffs, inte det minsta.

jim
2006-05-31, 10:21
I hear ya.
'

:laugh: :laugh: hahaha skön edit

Jense
2006-05-31, 10:22
känner nog att jag röstade fel

jag blir äcklad av grafisk bögporr, men inte av lesbisk, men jag bryr mig inte om normal homosexuallitet. glamourbögar har jag också svårt för.. allt som dras till det extrema har jag svårt för.

Tricklev
2006-05-31, 10:22
Inte det minsta.

Yes
2006-05-31, 10:23
Nej, jag är lesbisk. :naughty:

_Robbie_
2006-05-31, 10:24
Helt okej med bögar som beter sig normalt och sansat. Jag klarar inte av bög-fjollor som gör allt för att synas. Tajta jeans, tjej-linnen, dåligt påsatt smink mm...

Jag har ingenting emot att man är bög. Men att hålla på att skrika ut det till alla man träffar, usch...

Diggler
2006-05-31, 10:27
Jag är homofob (just irrationell rädsla stämmer bra in) men jag tycker inte illa om homosexuella på något sätt. Dessutom är det bara riktigt fula bögar som stöter på mig, aldrig några fab-5 typer.

Pepparkakssmurfen
2006-05-31, 10:27
Men hockeytjejs-tråden handlar inte om homofobi,utan om att Aftonbladet gör en nyhet av att några spelare kommer ut ur garderoben,när det är så uppenbart att de är tjejer som gillar tjejer.
Ingen nyhet med andra ord.

tinus
2006-05-31, 10:30
Absolut inte!

Deceiver85
2006-05-31, 10:33
Beror på vem det gäller...Barbados är jag väldigt homofobiska mot.

mangemani
2006-05-31, 10:35
nej,finns inget att vara rädd för,helt normala mäniskor med en liten annan läggning bara.

Löjtnant Blank
2006-05-31, 10:36
Hmm... Varför en publik poll, Nina? Det påverkar alltid siffrorna.

LexSinner
2006-05-31, 10:39
Nope, det kan jag inte påstå att jag lider av.

Nina L
2006-05-31, 10:43
Hmm... Varför en publik poll, Nina? Det påverkar alltid siffrorna.Min tanke var att smyghomofoberna och de osäkra skulle kunna se hur tuffa killar och tjejer som t ex Piranha & Tinus röstat. (Vissa har ju trendsättar-qualities.) Det är alltså inte riktigt en fråga om att få en rättvisande poll, utan det är snarare så att jag vill vara med och påverka.

Pellefant
2006-05-31, 10:44
Har en nära kompis som är mycket homofobiskt, så mycket att det blir löjligt.

Jag har funderat en del på det, tror det beror på att han är oskuld, okysst(nästan säker på det) och 30+, jag vet att han är heterosexuell, men han kanske ändå känner sig osäker med homosexuella därför.

När han väl hittar nån tjej så tror jag han blir mindre homofobisk med tiden.

Han är värsta svärmorsdrömmen så jag förstår inte att han aldrig finner någon, men han är tyvärr väldigt blyg inför tjejer, förutom för vänners flickvänner, med dem kan han prata på som bara dem. (Känner väl inget "hot" av dem)

Jense
2006-05-31, 10:52
Min tanke var att smyghomofoberna och de osäkra skulle kunna se hur tuffa killar och tjejer som t ex Piranha & Tinus röstat. (Vissa har ju trendsättar-qualities.) Det är alltså inte riktigt en fråga om att få en rättvisande poll, utan det är snarare så att jag vill vara med och påverka.

eller för att hänga ut de s.k homofoberna. för det är fel att va homofob? vem säger det? du? varför bestämmer du?

nidas
2006-05-31, 10:52
hell yes, enda anledningen till att jag stödröstar på KD i nästa val.

andeN.
2006-05-31, 10:53
Absolut. *spy*

Cilia
2006-05-31, 10:57
nej och vore jag det skulle jag inte fungera i min vardag.

generellt kan jag säga att jag inte är så intresserad av vad någon av mina vänner gör i sovrummet. Tror dessutom att jag skulle bli mer överraskad över vad några av dom heterosexuella kompisarna gör än dom som är homo.

Utanför sovrummet så är det ju ingen skillnad.
Jag har iaf svårt att ens förstå varför jag skulle bedömma någon utifrån vem dom har sex med.

Nina L
2006-05-31, 11:00
hell yes, enda anledningen till att jag stödröstar på KD i nästa val.Vilket stämmer bäst på dig då?

a) specifikt, en irrationell rädsla för homosexualitet och/eller homosexuella.
b) mer allmänt, ett ogillande av homosexualitet oavsett motiv.

nidas
2006-05-31, 11:01
Vilket stämmer bäst på dig då?

a) specifikt, en irrationell rädsla för homosexualitet och/eller homosexuella.
b) mer allmänt, ett ogillande av homosexualitet oavsett motiv.

Ett allmänt ogillande av homosexualitet.

s_himself
2006-05-31, 11:02
Jag är definitivt inte homofob. och jag wördar det cilia skrev

Nina L
2006-05-31, 11:02
eller för att hänga ut de s.k homofoberna. för det är fel att va homofob? vem säger det? du? varför bestämmer du?Jag kan inte hänga ut någon. Det får de göra själv. Och varför skriver du "sk homofober"? Känns uttrycket för starkt? Jag har ju slängt med en definition och allt. Bestämmer jag? Hur märker du det? Känner du dig mästrad av min oerhörda auktoritet? *popcorn*

Nina L
2006-05-31, 11:03
Ett allmänt ogillande av homosexualitet.Vet du varför du känner det där ogillandet? Jag menar, eftersom t ex jag inte gör det. Har du någon aning om vad det bottnar i? Gäller ogillandet lesbiska/bisexuella tjejer också?

Löjtnant Blank
2006-05-31, 11:05
Jag älskar den där klyschan många kommer dragande med: "Jag är inte homofob, min kusins kompis är bög." Nästan i klass med: "Jag är inte rasist, en kille i min klass är från Uganda."

Nina L
2006-05-31, 11:08
Jag älskar den där klyschan många kommer dragande med: "Jag är inte homofob, min kusins kompis är bög." Nästan i klass med: "Jag är inte rasist, en kille i min klass är från Uganda."Fast det är väl rätt rart. Man vill berätta hur pass nära man har kommit "fenomenet", även om det nu inte råkar vara speciellt nära.

Jense
2006-05-31, 11:10
Jag kan inte hänga ut någon. Det får de göra själv. Och varför skriver du "sk homofober"? Känns uttrycket för starkt? Jag har ju slängt med en definition och allt. Bestämmer jag? Hur märker du det? Känner du dig mästrad av min oerhörda auktoritet? *popcorn*

ja s.k. homofober för det är inte alla homofober som direkt hatar alla "böugajävlar" och ska slåss med kniv direkt när dom ser en homosexuell. där finns andra versioner på homofob som alla borde ha varsett nytt namn för att inte förknippas med de militantahomofoberna. därför skrev jag s.k. homofoberna.

ja du startade pollen då borde du väl även ha bestämt vilka alternativ som skulle sättas.

keffat_liv
2006-05-31, 11:13
det värsta är ändå bögar och lesbiska som skaffar barn... borde skjutas.

Trance
2006-05-31, 11:14

Oh, här hetsas det.

Nina L
2006-05-31, 11:16
ja s.k. homofober för det är inte alla homofober som direkt hatar alla "böugajävlar" och ska slåss med kniv direkt när dom ser en homosexuell. där finns andra versioner på homofob som alla borde ha varsett nytt namn för att inte förknippas med de militantahomofoberna. därför skrev jag s.k. homofoberna.

ja du startade pollen då borde du väl även ha bestämt vilka alternativ som skulle sättas.Oki doki.

Jag startade pollen och valde 3 alternativ som jag trodde skulle funka för de flesta. Att tolka det som om jag på något sätt försöker bestämma över folk tycker jag känns lite konstigt. Att vilja påverka är en sak, att vilja bestämma är en (helt annan) sak. Jag har min åsikt, och det är givetvis den som jag tycker är den rätta. Så funkar det ju. Annars skulle jag tyckt tvärtom, ait.

Jense
Oh, här hetsas det.

tja fast man utsätter barnen för ett rent helvete iaf under skoltid. för mobbarna kommer inte försvinna.

nidas
Vet du varför du känner det där ogillandet? Jag menar, eftersom t ex jag inte gör det. Har du någon aning om vad det bottnar i? Gäller ogillandet lesbiska/bisexuella tjejer också?

Det gäller alla som är en del av den groteskt löjliga combathomo-rörelsen.
Skiter väl rätt fullständigt i den vardaglige homosexuelle som sådant då en persons sexliv inte intresserar mig, jag stör mig bara på alla som har en förmåga att kräva saker hit och dit och helst ville ha det de kräver igår.

Pellefant

Säg att du skojar?

Tolkia
2006-05-31, 11:19
tja fast man utsätter barnen för ett rent helvete iaf under skoltid. för mobbarna kommer inte försvinna.
Då kan ju ingen skaffa barn. För vem som helst kan ju få ett barn med glasögon, fel hårfärg, rörelsehinder, födelsemärken, ful näsa eller ... ja, vad som helst, eftersom det verkar gå att ta vad som helst som "ursäkt" för att mobba någon. "Det är synd om mig för jag har det så jobbigt och vill ha mer uppmärksamhet" inte minst (svårt att skaffa ett barn som är skyddat från att stöta på den sortens "kompisar").

Nina L
2006-05-31, 11:19

Skiter väl rätt fullständigt i den vardaglige homosexuelle som sådant då en persons sexliv inte intresserar mig, jag stör mig bara på alla som har en förmåga att kräva saker hit och dit och helst ville ha det de kräver igår.Jag känner inte till den rörelsen.

Du har alltså egentligen inget problem med homosexuella, utan bara otåliga människor (oavsett sexuell läggning) som kräver saker hit och dit? Är inte männskan i allmänhet en krävande och otålig person?

Jense
2006-05-31, 11:21
Då kan ju ingen skaffa barn. För vem som helst kan ju få ett barn med glasögon, fel hårfärg, rörelsehinder, födelsemärken, ful näsa eller ... ja, vad som helst, eftersom det verkar gå att ta vad som helst som "ursäkt" för att mobba någon. "Det är synd om mig för jag har det så jobbigt och vill ha mer uppmärksamhet" inte minst (svårt att skaffa ett barn som är skyddat från att stöta på den sortens "kompisar").

tja, men det är helt säkert att barn till homosexuella blir mobbade.

sissa
2006-05-31, 11:22
, jag stör mig bara på alla som har en förmåga att kräva saker hit och dit och helst ville ha det de kräver igår.

Gäller inte det även hetero då?

sissa
2006-05-31, 11:23

Är det?

Källa på det, som man säger.

Jense
2006-05-31, 11:23
Är det?

Källa på det, som man säger.

men vakna förfan

sissa
2006-05-31, 11:25
men vakna förfan

Nej, jag tror jag somnar om istället.

:sleep:

nidas
2006-05-31, 11:25
Jag känner inte till den rörelsen.

Du har alltså egentligen inget problem med homosexuella, utan bara otåliga människor (oavsett sexuell läggning) som kräver saker hit och dit? Är inte männskan i allmänhet en krävande och otålig person?

Jodå har ganska mycket specifika åsikter kring homosexuella som enhet med, dock väldigt få på individnivå MEN jag tänker inte sitta och skriva ett manifest bara för att förklara mina ståndpunkter i livet.

Hades
2006-05-31, 11:26
Nej, inte ens lite.

nidas
2006-05-31, 11:27
Gäller inte det även hetero då?

Och vad har det att göra med en tråd som handlar om homo"fobi", kanske ska försöka hålla mina diskussioner kring ämnet i fråga istället för att börja ordrunka om något jag kan diskutera en annan dag :)

Trance
2006-05-31, 11:30
Nej, det är jag nog inte. Det finns ju viss vaksamhet som man brukar ha för okända ting men man har ju blivit rätt härdad med exponeringen. Finns delar av den mest exponerade homokulturen som jag tycker är rätt skabbig, men det gäller ju de flesta yttringar från goth till emo också.

Sedan tycker jag rfsl verkar vara en dålig rörelse, inte dålig att den finns men de företrädare jag sett har haft enligt mig dåliga åsikter.

Däremot så skall homosexuella par ha alla rättigheter som vanliga par. Inklusive att gifta sig.(trossamfund skall dock få neka, giftemål skall vara en statlig grej)

Adoption vågar jag inte ha en åsikt om än. Vet inte om världen är redo.

Perscitus
2006-05-31, 11:30
Skiter väl rätt fullständigt i den vardaglige homosexuelle som sådant då en persons sexliv inte intresserar mig, jag stör mig bara på alla som har en förmåga att kräva saker hit och dit och helst ville ha det de kräver igår.
Är det störande med människor i under förtryck av diktatur som kräver frihet också eller?

Jag är inte det minsta homofob, tycker inte det är ett dugg obehagligt. En gång kände jag ett par händer som greppade tag om min gluteus på ett nattställe, och det var inga kvinnohänder. Men det spelade inte mig någon roll, jag tittade lite ont tillbaka och så var det bra med den saken.

The Somberlain
2006-05-31, 11:34
Har inte direkt någonting emot att folk är homo, däremot ogillar jag skarpt fjollighet hos killar. Tycker förresten att det är lite motsägelsefullt, eftersom i teorin borde väl ändå en bög tända på manlighet (likt en brud)?

sissa
2006-05-31, 11:34
Och vad har det att göra med en tråd som handlar om homo"fobi", kanske ska försöka hålla mina diskussioner kring ämnet i fråga istället för att börja ordrunka om något jag kan diskutera en annan dag :)

Jag tyckte det var en relevant och naturlig fråga på det du skrev. Varför man skulle störa sig mer på en homo som har ett visst beteende än en hetero som har samma beteende.

Men så enkelt var det kanske inte. Att det var frikopplat från allmänt ogillande mot homosexualitet i sig

Cilia
2006-05-31, 11:38
jag stör mig bara på alla som har en förmåga att kräva saker hit och dit och helst ville ha det de kräver igår.
kräver vaddå?
att inte bli diskriminerade i samhället?

nidas
2006-05-31, 11:39
Jag tyckte det var en relevant och naturlig fråga på det du skrev. Varför man skulle störa sig mer på en homo som har ett visst beteende än en hetero som har samma beteende.

Men så enkelt var det kanske inte. Att det var frikopplat från allmänt ogillande mot homosexualitet i sig
Snarare så att jag inte orkar sitta och skriva en debattartikel om mitt allmäna mänsklighetshat i sig.

Cilia
2006-05-31, 11:40
Har inte direkt någonting emot att folk är homo, däremot ogillar jag skarpt fjollighet hos killar. Tycker förresten att det är lite motsägelsefullt, eftersom i teorin borde väl ändå en bög tända på manlighet (likt en brud)?
jag ogillar fjolliga tjejer.
det irriterar mig något enormt.
tror iofs att jag ogillar fjolliga killar med men jag har tyvärr märkt att det inte alltid hänger ihop med vart dom vill stoppa snorren.

Nitrometan
2006-05-31, 11:42
Det är bara homosexuellt om man tar ögonkontakt under akten? *rolleyes*

nidas
2006-05-31, 11:42
kräver vaddå?
att inte bli diskriminerade i samhället?

Adoptera barn, gifta sig i kyrkan. att inte bli diskriminerad som sådant har jag inget problem med även om det antagligen är mer eller mindre ogenomförbart då inte ens heterosexuella kvinnor har samma vilkor som män osv, att då förvänta sig att minoriteter med avvikande åsikter eller sexuellt beteende (inte nödvändigtvis homosexuella) ska behandlas på samma vilkor är ju lite av ett magiskt önsketänkande.

Nitrometan
2006-05-31, 11:46
Däremot så skall homosexuella par ha alla rättigheter som vanliga par. Inklusive att gifta sig.(trossamfund skall dock få neka, giftemål skall vara en statlig grej)
Såg en undersökning häromdagen som analyserade partnerskapslagen. Där visade det sig att homosexuella killar skilde sig oftare än andra.

Inte för att det har nån relevans för nånting. Bara en observation.

mela
2006-05-31, 11:54
Är inte homofob.
Däremot är jag inte så förtjust i vissa lesbiska tjejer. Det är ofta att tjejer raggar på mig, jag utstrålar väl något eller nått. Och dessa tjejer vägrar ta ett nej, jag är inte lesbisk,jag vill inte spendera en natt med dem. Men de verkar inte klara av ett nej.

Nu är nog inte alla sånna, men iaf de som raggat på mig.

olle lindblad
2006-05-31, 11:56
Adoptera barn, gifta sig i kyrkan. att inte bli diskriminerad som sådant har jag inget problem med även om det antagligen är mer eller mindre ogenomförbart då inte ens heterosexuella kvinnor har samma vilkor som män osv, att då förvänta sig att minoriteter med avvikande åsikter eller sexuellt beteende (inte nödvändigtvis homosexuella) ska behandlas på samma vilkor är ju lite av ett magiskt önsketänkande.
Magiskt önsketänkande att vilja bli behandlad som andra människor? Hur tänker du nu?

userfriendly
2006-05-31, 11:57
Helt okej med bögar som beter sig normalt och sansat. Jag klarar inte av bög-fjollor som gör allt för att synas. Tajta jeans, tjej-linnen, dåligt påsatt smink mm...

Jag har ingenting emot att man är bög. Men att hålla på att skrika ut det till alla man träffar, usch...

men du ser inte ner på heterosexuella då som är extremt hetero o glor på alla tjejer hela tiden o visar att de verkligen gillar tjejer, kvinnor, brudar, bönor??????

Nina L
2006-05-31, 11:57
Jodå har ganska mycket specifika åsikter kring homosexuella som enhet med, dock väldigt få på individnivå MEN jag tänker inte sitta och skriva ett manifest bara för att förklara mina ståndpunkter i livet.Nejdå, det behöver du inte. Det vara bara det att vad du skrev liksom inte innebar att du var en homofob enligt susnings kriterier. Jag är inte ute efter att attackera dig, eller tvinga dig att försvara dig, utan bara bara nyfiken.

The Somberlain: Ja, men det kan väl vara ok, att störa sig på fjollighet, folk som är uppmärksamhetskåta eller dryga eller vad som helst. Det har ju egentligen inte med sexuell läggning att göra.

userfriendly
2006-05-31, 11:58

men man ska låta mobbarna vinna då? - ist för att hela tiden försöka kämpa för ett fördomsfritt samhälle?
många barn till homosexuella blir inte alls mobbade btw

nidas
2006-05-31, 11:59
Magiskt önsketänkande att vilja bli behandlad som andra människor? Hur tänker du nu?
Snarare magiskt önsketänkande att det är genomförbart över en natt.

Rataxes
2006-05-31, 12:01
Inte riktat mot någon enskild kommentar i tråden, men folk som inte gillar "bögkulturen" eller när "de ska trycka upp sitt bögeri i ansiktet på en", gay pride, mm, borde fundera på varför dessa tendenser att söka sig till utstickande sociala underkulturer överhuvudtaget finns.

Trance
2006-05-31, 12:08
Inte riktat mot någon enskild kommentar i tråden, men folk som inte gillar "bögkulturen" eller när "de ska trycka upp sitt bögeri i ansiktet på en", gay pride, mm, borde fundera på varför dessa tendenser att söka sig till utstickande sociala underkulturer överhuvudtaget finns.

Jag ogillar vissa delar av bögkulturen men det betyder ju inte att jag inte förstår varför den är som den är. Den kulturen är ju inte samma sak som homosexualitet heller.

Jag kan förstå varför den stackars tonåringen söker sig till goth-kulturen men det betyder ju inte att jag inte tycker han/hon ser löjlig ut när denne vaggar fram vitmålad och svartklädd från top till tå i sommarhettan.

Men båda har väl rätt att göra vad de vill och jag är ju en snäll person så jag hånar aldrig.

Herkulez
2006-05-31, 12:08
nej absolut inte, då hade jag väl inte velat ta med ogge till en bögbar.

sissa
2006-05-31, 12:09

tycker du att handikappade har rätt att kräva att det ska vara handikappanpassat överallt?

inte en fråga för att attackera dig, jag är bara ärligt nyfiken. ingen lätt fråga tycker jag själv.

och vad menar man med "lika villkor" egentligen?

Fed up
2006-05-31, 12:14

Jag vet barn till homosexuella som inte mobbats det minsta. Vet inga barn till homosexuella som har mobbats faktiskt, när jag tänker på saken, men jag vet inte tillräckligt många för att kalla det statistik eller så...

Tycker det är ett konstigt argument som ofta förs fram mot homoadoptioner. De är baserade på typ inget och de som säger det har oftas ingen empirisk bas för sina påstående, utan bara "att det vet man ju".

sissa
2006-05-31, 12:15

sen kan väl inte jag se varför det skulle vara önsketänkande det du skriver. att gifta sig och adoptera barn är ju redan möjligt?

mela
2006-05-31, 12:15
sen kan väl inte jag se varför det skulle vara önsketänkande det du skriver. att gifta sig och adoptera barn är ju redan möjligt?
nte att gifta sig i kyrkan väl?

Fed up
2006-05-31, 12:17

Så därför ska man bara ge upp? "Ja det finns ju tom. heterosexuella människor som blir diskriminerade, så det finns ingen chans för oss att någonsin bli betraktade som lika värda, lika bra att sluta gnälla!".

Låter mycket vettigt.

Om inte folk gnäll och krävt saker genom historien hade vi varit lååångt därifrån där vu är idag. Jag gillar tex. att rösta och vara myndig, det var ett jäkla krävande och gnällande för att få tillåtelse till det som kvinna.

nidas
2006-05-31, 12:17
tycker du att handikappade har rätt att kräva att det ska vara handikappanpassat överallt?

inte en fråga för att attackera dig, jag är bara ärligt nyfiken. ingen lätt fråga tycker jag själv.

och vad menar man med "lika villkor" egentligen?

Nej jag anser inte att samhället ska vara handikappsanpassat överallt. Det är varken praktiskt eller ekonomiskt försvarbart att handikappanpassa allt här i världen. Sen får dom väl kräva det hur mycket som helst, men det blir som när de flesta intresseorganisationer är i farten de börjar med ett rimligt krav och muterar det till en jävla monster av idioti som gör att 90% av allt stöd de fick i början försvinner på vägen .

sissa
2006-05-31, 12:18

det e det kanske inte:em:

jag kan iaf inte se varför det skulle vara magiskt önsketänkande.

nidas
2006-05-31, 12:21
Så därför ska man bara ge upp? "Ja det finns ju tom. heterosexuella människor som blir diskriminerade, så det finns ingen chans för oss att någonsin bli betraktade som lika värda, lika bra att sluta gnälla!".

Låter mycket vettigt.

Om inte folk gnäll och krävt saker genom historien hade vi varit lååångt därifrån där vu är idag. Jag gillar tex. att rösta och vara myndig, det var ett jäkla krävande och gnällande för att få tillåtelse till det som kvinna.

Ska du ta den diskussionen så gör det på en vettig nivå utan att hitta på egna fantasifoster i det jag skrivit, då jag vet mycket väl vad jag skrivit själv.

Rataxes
2006-05-31, 12:21
Jag ogillar vissa delar av bögkulturen men det betyder ju inte att jag inte förstår varför den är som den är. Den kulturen är ju inte samma sak som homosexualitet heller.

Jag kan förstå varför den stackars tonåringen söker sig till goth-kulturen men det betyder ju inte att jag inte tycker han/hon ser löjlig ut när denne vaggar fram vitmålad och svartklädd från top till tå i sommarhettan.
Fast för många verkar ju kopplingen mellan homosexualitet nästan vara given. I fallet med goth är det ju en underkultur i sig man angriper, i det här fallet är det ofta så att man angriper homosexualla på grund av en underkultur som de ofta associeras med, vilket är förståeligt men dumt.

nidas
2006-05-31, 12:23

nej, de får ingå registrerat partnerskap i statlig regi, och bli prövade för adoption.

Fed up
2006-05-31, 12:23
Ska du ta den diskussionen så gör det på en vettig nivå utan att hitta på egna fantasifoster i det jag skrivit, då jag vet mycket väl vad jag skrivit själv.

Hur menade du då? Jag missförstod dig inte med flit, ditt resonemang var inte direkt glasklart...

nidas
2006-05-31, 12:26
Det är en sak att kämpa för sina värderingar, men det är en helt annan att KRÄVA att ens värderingar ska bli praxis bara för att, vilket snarare verkar vara fallet i många av intresseorganisationernas fall.

Jag har inga som helst problem med "rättigheter" folk kämpar sig till även om jag inte nödvändigtvis behöver gilla dem personligen, men att bara kräva dem för att det ska vara "rättvist" är att dra ner de som kämpat för samma sak på ett vettigare sätt innan i samma sandlåda som resten av dräggen .

userfriendly
2006-05-31, 12:27
Jag vet barn till homosexuella som inte mobbats det minsta. Vet inga barn till homosexuella som har mobbats faktiskt, när jag tänker på saken, men jag vet inte tillräckligt många för att kalla det statistik eller så...

Tycker det är ett konstigt argument som ofta förs fram mot homoadoptioner. De är baserade på typ inget och de som säger det har oftas ingen empirisk bas för sina påstående, utan bara "att det vet man ju".

håller med.
att skylla på mobbing är bara ett tomt argument. Som sagt; ska mobbarna ISF få vinna? och ska det då inte vara tilllåtet att vara tjock eller ha tandställning för att man blir mobbad för det?

Trance
2006-05-31, 12:28
Jag har inga som helst problem med "rättigheter" folk kämpar sig till även om jag inte nödvändigtvis behöver gilla dem personligen, men att bara kräva dem för att det ska vara "rättvist" är att dra ner de som kämpat för samma sak på ett vettigare sätt innan i samma sandlåda som resten av dräggen .

Ge ett exempel.

nidas
2006-05-31, 12:31
Ge ett exempel.

För att ta jämställdhetstjaffset som exempel har det rätt länge funnits en rätt sund diskussion om det borde finnas en större mångfalld inom styrelsen och på andra högre positioner inom stora företag.
Detta rövknullade dom ganska kungligt när något stolpskott kom med förslaget om kvotering vilket i min värld drog ner debatten på en sandlådenivå.

userfriendly
2006-05-31, 12:36

who the *ppppiiiiipppp* vill gifta sig i kyrkan i anyway?
*rolleyes*

Rataxes
2006-05-31, 12:39
För att ta jämställdhetstjaffset som exempel har det rätt länge funnits en rätt sund diskussion om det borde finnas en större mångfalld inom styrelsen och på andra högre positioner inom stora företag.
Detta rövknullade dom ganska kungligt när något stolpskott kom med förslaget om kvotering vilket i min värld drog ner debatten på en sandlådenivå.
Dom rövknullade det när något stolpskott kom med ett dumt förslag?

mela
2006-05-31, 12:41
*rolleyes*

hehe iofs. men saken är väl mest att möjligheten skall finnas.
jag tycker iofs inte staten kan bestämma över kyrkan.. det är ändå religion och bibeln är väl inte såååå positiva till homosexualitet.

nidas
2006-05-31, 12:44
Dom rövknullade det när något stolpskott kom med ett dumt förslag?
självklart kommer ordmärkaren in i debatten. Men som sagt bara för att en kom med förslaget så behöver det inte betyda att _bara_ den personen hakade på förslaget och försökte driva det vidare.

Tolkia
2006-05-31, 12:46
Nej, det är det väl inte? "Registrerar" man inte "partnerskap" som homosexuell? Och adoptera barn är väl långt ifrån enkelt, om det alls går (det beror ju även på vilket land man skall adoptera från; barn från katolska länder t.ex. kan man nog glömma). Hur är det med borgerlig vigsel, är det tillåtet (och kallas "vigsel")? Vilket jag f.ö. tycker att det borde vara.
En och annan verkar ju vilja det, eftersom frågan kommer på tal med jämna mellanrum. :D

Tolkia
2006-05-31, 12:48
självklart kommer ordmärkaren in i debatten.
Möjligen är det inte så mycket orden han märker som det något diffusa innehållet.

ugglan
2006-05-31, 12:54
inte det minsta

Krampus
2006-05-31, 12:54
Nej, abslout inte, men det är jättekul med homosexuella skämt.
De flesta homo killar jag känner tar aldrig illa upp utan är nästa dem som är värst själv med skämt.
Lite annorlunda med de homosexuella kvinnor jag känner. Inte riktigt samma lust att driva med sig själva, men jag har haft en kollega som var världens roligaste butch med stor självironi och humor. Brukade berätta om när hon plockade fram "svarta kobran" och bonkade på sin lilla blonda prinsessa i diverse kroppsöppningar. :D

nidas
2006-05-31, 12:55
Möjligen är det inte så mycket orden han märker som det något diffusa innehållet.

Det tar jag och bryr mig om en dag när jag inte sitter hemma med 40 graders feber och slödiskuterar på internet :)

Fed up
2006-05-31, 12:55
Jag tycker för övrigt att det finns en stor poäng i att motarbeta diskriminering och orättvisor av princip.

Även om jag kanske aldrig kommer vilja gifta mig med en kvinna i en kyrka så vill jag ha rätt till det om det skulle bli så. Även om jag kanske aldrig kommer gifta mig alls så vill jag ha rätt till det. Även om jag kanske aldrig kommer få sparken pga. min sexuella läggning så tycker jag inte att andra ska behöva få det. Även om jag kanske aldrig får spö pga. min sexuella läggning så tycker jag inte andra ska behöva det. Även om jag kanske inte blivit utskälld av nån random på en trotoar för att jag pussat min flickvän så tycker jag inte att andra ska behöva bli det. OSV.

(Eftersom jag inte förstår riktigt var Nidas försöker säga (mitt eller hans wrong, vem vet?) så säger jag alltså detta i största allmänhet.)

Fed up
2006-05-31, 13:02
Nej, abslout inte, men det är jättekul med homosexuella skämt.
De flesta homo killar jag känner tar aldrig illa upp utan är nästa dem som är värst själv med skämt.
Lite annorlunda med de homosexuella kvinnor jag känner. Inte riktigt samma lust att driva med sig själva, men jag har haft en kollega som var världens roligaste butch med stor självironi och humor. Brukade berätta om när hon plockade fram "svarta kobran" och bonkade på sin lilla blonda prinsessa i diverse kroppsöppningar. :D

Håller med, jag tycker också det är skitkul. Bland alla jag känner som är gay så skämtas det hej vilt om detta.

Det som inte är skitkul är när man skämtar om att man själv/nån annan är bög och låter förstå att det är uppenbart att detta vore helt otänkbart och typ det äckligaste som finns. Inte så kul att läsa såna skämt om man är bög själv.

Det är synd att det inte finns någon/några som är öppet gay på det här forumet. Bara ett par stackars flickstackare som är öppet bi, men som är ihop med killar (fyyy för såna svikers...;) ...

Kaew
2006-05-31, 13:04
Min erfarenhet sager mig att dom starkaste homofoberna brukar ofta ha nagot att dolja , deras avsky mot homosexuella ar manga ganger bara en fasad...

muzzelman
2006-05-31, 13:08
Fan har man lirat hockey är man ju halft bög. Nej det finns ingen skräck finns en del på flickvännens sida som också är homosexuella har inga problem med det överhuvudtaget.

Krampus
2006-05-31, 13:09
Håller med, jag tycker också det är skitkul. Bland alla jag känner som är gay så skämtas det hej vilt om detta.

Det som inte är skitkul är när man skämtar om att man själv/nån annan är bög och låter förstå att det är uppenbart att detta vore helt otänkbart och typ det äckligaste som finns. Inte så kul att läsa såna skämt om man är bög själv.

Det är synd att det inte finns någon/några som är öppet gay på det här forumet. Bara ett par stackars flickstackare som är öppet bi, men som är ihop med killar (fyyy för såna svikers...;) ...

Jodå vet öppna här på Kolo. Men dem får säga det själva isf i denna tråden. :)

Fatalist
2006-05-31, 13:34
Nej, inte alls. Jag är heterosexuell och så är det, varför skulle jag vara rädd för homo-/bifolk?

Nina L
2006-05-31, 14:14
Det är synd att det inte finns någon/några som är öppet gay på det här forumet. Undras vad haiduc har att säga om det! ;) Det fattas dock minst en lesbisk tjej som kommer ut lite på forumet. Bibrudar räknas inte.

Bolio
2006-05-31, 14:34
Nej, för i helvete, inte ett dugg. Jag ser ner på homofober.

Men jag ser inte varför de måste få gifta sig i Kyrkan heller.

Nina L
2006-05-31, 14:38
Men jag ser inte varför de måste få gifta sig i Kyrkan heller.OT: Jag tycker att kristna skall få gifta sig i kyrkan. (Men inte resten som gifter sig där bara för att det är fint.)

aliquis
2006-05-31, 18:10
Är inte "rädd för att man själv skall gilla det" den vanligaste orsaken? Jag vet inte vad man skall välja om det är mest det man är rädd för och inte det hela som fenomen, om folk vill vara homosexuella är väl upp till dem.

Cilia
2006-05-31, 18:46
du menar att alla som inte är som majoriteten ska inte förvänta sig att bli behandlade med värdighet och respekt och inte ha samma rättigheter som majoriteten?

jwzrd
2006-05-31, 19:11
OT: Jag tycker att kristna skall få gifta sig i kyrkan. (Men inte resten som gifter sig där bara för att det är fint.)

Men om nu kristendomen som sådan ser ned på homosexualitet, kan man då vara avslappnat kristen OCH homosexuell? Är inte det lite som att vara dopingmotståndare men samtidigt gilla elitbodybuilders? Oops.. ok, jag ger mig.

Slartibartfast
2006-05-31, 19:36
Homofob är ett ganska konstigt ord. Det antyder ju på att man skulle vara rädd för bögar, när man i själva verket kanske bara inte gillar dem.

Jag har inget emot homsegossar. Så länge de inte tar på mig.

Scratch89
2006-05-31, 19:42
BTW, det finns undersökningar som visar att barn till homosexuella föräldrar inte blir mer mobbade för det.

Jense
2006-05-31, 19:43
BTW, det finns undersökningar som visar att barn till homosexuella föräldrar inte blir mer mobbade för det.

källa?

Trance
2006-05-31, 19:47
OT: Jag tycker att kristna skall få gifta sig i kyrkan. (Men inte resten som gifter sig där bara för att det är fint.)

Jag tycker nog de kristna skall få bestäma det som sagt. Om de vill ha det öppet för alla så, varför inte. Jag skulle nog kunna tänka mig att gifta mig i kyrkan för traditionens skull och att det kan vara vackert.

*viftar med ögonfransarna och drömmer* eller något annat häftigt "emote".

Sedan vet jag inte om de som hatar bögar är själva bögar innerst inne eller rädda för att vara det håller. Det känns som en rätt kass konstruktion. Jag tror de är av samma krot och korn rasister, nazister och annat löst folk. Det brukar ju dessutom ofta gå hand i hand.

Scratch89
2006-05-31, 19:54
källa?
RFSL.

Ottenbaum
2006-05-31, 20:20
Väldigt ohomofobisk.

jwzrd
2006-05-31, 20:22
RFSL.

Men ffs... det låter som den dummaste jävla undersökningen jag någonsin hört talas om. Vet du något om mobbing? Det finns ingen begränsning för vad någon kan mobbas för, det behöver inte finnas någon som helst anledning. FINNS det en anledning så lär den användas.

Stoltz
2006-05-31, 20:26
Nej, har aldrig sett en anledning till att vara det.
Jag tror inte de homosexuella kommer bita mig och försöka omvandla min läggning till homosexuell.

Jag har dock inte mycket respekt för de som försöker tvinga sig på när man säger nej, men vem har det, oavsett sexuell läggning?

Stoltz
2006-05-31, 20:36
Edit mög...

Vi är sexuella varelser, att folk är fortfarande så upprörda över homosexualitet är lite av ett mysterium för mig. Jag kan förstå förvåning och liknande, så reagerar man ofta de första gångerna man möter saker man inte är van vid.

Cilia
2006-05-31, 20:43
Men ffs... det låter som den dummaste jävla undersökningen jag någonsin hört talas om. Vet du något om mobbing? Det finns ingen begränsning för vad någon kan mobbas för, det behöver inte finnas någon som helst anledning. FINNS det en anledning så lär den användas.
det finns alltid anledningar men det innebär inte att alla blir mobbade.
Nu sa han inte att inga barn till homosexuella blir mobbade bara att man inte kan se ett samband att dom blir mobbade oftare än andra.

Stoltz
2006-05-31, 20:46
Det var satan vad jag postar, ifall det stör någon mod så får ni gärna lägga ihop dem till en post.

*rolleyes*

Det har jag också funderat väldigt mycket på - Varför vill man gifta sig i en kyrka som stödjer en Religion som inte accepterar en?

Då hade jag hellre satsat på att starta en egen idérörelse och låta homosexuella gifta sig där. ...Det är nästan så jag hade gjort det om min tro inte hade varit så rörig.

Trance
2006-05-31, 20:48
Sedan är rfsl en intresseorganisation som visat sig skabbig innan och jag skulle de flesta undersökningar från dem med en nypa salt.

Däremot tycker jag nog dessutom inte att en undersökning behövs direkt, vad skulle den ge?

jwzrd
2006-05-31, 20:49
det finns alltid anledningar men det innebär inte att alla blir mobbade.
Nu sa han inte att inga barn till homosexuella blir mobbade bara att man inte kan se ett samband att dom blir mobbade oftare än andra.

Men lite källkritik tack! Finns det studier som undersöker vad någon mobbas för? Ingen har då frågat mig om någon av dom 4512344234 anledningarna andra hittade att tråka mig för. Finns det någon statistik? Räknade man det halvdussin barn man hittade två gånger så att man fick ett helt dussin att ställa mot alla andra mobbade?

Det jag säger är absolut inte att adoption för homosexuella föräldrar bör förbjudas eller att mobbing i skolan skulle vara en anledning. För isf bör föräldrar med anlag som ger "Fula barn" också förhindra. Det jag säger är att den studien hör hemma i aftonhorans nöjesdel under "Omg Lol. Lmao lmao bbq? BBQ!"-rubriken.

jwzrd
2006-05-31, 20:50
Sedan är rfsl en intresseorganisation som visat sig skabbig innan och jag skulle de flesta undersökningar från dem med en nypa salt.

Däremot tycker jag nog dessutom inte att en undersökning behövs direkt, vad skulle den ge?

Ja för att göra så många saker rätt så kommer det konstiga saker från RFSL oroväckande ofta.

Fed up
2006-05-31, 20:53
Homofob är ett ganska konstigt ord. Det antyder ju på att man skulle vara rädd för bögar, när man i själva verket kanske bara inte gillar dem.

Jag har inget emot homsegossar. Så länge de inte tar på mig.

Vadå tar på dig? Tänk om de är din läkare, tandläkare, PT eller rentav kompis?
'
Jag antar att du menar tafsar och jag fattar inte varför alla killar som är homofober-in-disguise måste gå runt och hela tiden säga "jag har inget emot dem så länge de inte raggar/tafsar på mig". Jag gillar inte när killar omotiverat/utan tillåtelse tafsar på mig (något jag är rätt säker på händer betydligt oftare och på fler ställen), men jag går inte runt och säger "alltså jag har inget emot killar så länge de inte tafsar/raggar på mig". Detta tycker jag tvärtom är en självklarhet, folk som säger så brukar faktiskt ha något emot bögar...

En annan klassiker är "jag har inget emot dem men jag fattar inte varför de alltid ska hålla på och hångla i allmänheten, detär faktiskt rättäckligt..." typ. Hur många heteron "håller inte på" hela tiden? Man blir jävligt utstirrad och utskälld när man kysser nån av samma kön på stan, vilket är sjukt tröttsamt för kränkande.

Homofob behöver inte nödvändigtvis betyda att man är rädd för homos, i sån bemärkelse att man typ springer och gömmer sig för dem...

Fartman
2006-05-31, 21:00
Tanken på homosexuella män som idkar sexuellt umgänge äcklar mig faktiskt. Men det betyder inte att jag för den delen är rädd för eller hatar bögar, dom är väl i övrigt som vanligt folk.

dynamo
2006-05-31, 21:01
Jag kan bli äcklad bara av att se två killar hålla handen och nått mer intimt är ju bara urk. Känns bara så fel, tycker jag.. Som tur är har jag sluppit se bög-kyssar och annat i verkligheten.

Vackra/normala tjejer som håller på kan vara sexigt. Däremot kan jag bli äcklad när två fula tjejer håller på. Jag antar att det har att göra med att jag lyckas inbilla mig att de vackra/normala gör det bara för att väcka uppmärksamhet hos killar och att jag tror de fula är lesbiska kvinnosakskämpar med 10x mer kroppsbehåring än mig.

Jag svarade mellan-alternativet vad det nu var. Vet inte om det var rätt val.

Jorgen
2006-05-31, 21:07
Nej, inte ens lite.

Scratch89
2006-05-31, 21:32
Undersökningen gick helt enkelt till att de frågade x antal barn, varav y antal hade (öppet) homosexuella föräldrar. Resultatet blev att barnen som hade homosexuella föräldrar inte var mer mobbade. Jag förstår inte problemet?

jwzrd
2006-05-31, 21:35
Undersökningen gick helt enkelt till att de frågade x antal barn, varav y antal hade (öppet) homosexuella föräldrar. Resultatet blev att barnen som hade homosexuella föräldrar inte var mer mobbade. Jag förstår inte problemet?

Hur mäter du hur mobbad någon är? Eller att han eller hon är det? Hur frågar du ett barn om vad han eller hon mobbas för?

Slartibartfast
2006-05-31, 21:52
Vadå tar på dig? Tänk om de är din läkare, tandläkare, PT eller rentav kompis?
'
.

Nu var jag ju inte kanske helt seriös...

http://62.181.218.130/forum/showpost.php?p=1584225&postcount=1189

Fed up
2006-05-31, 21:55
Nu var jag ju inte kanske helt seriös...

http://62.181.218.130/forum/showpost.php?p=1584225&postcount=1189

Men wtf, använd smileys ffs!

Många säger sånt på fullaste allvar, inget förvånar mig längre (är en gammal och ärrad själ...)

Inte för att en bild där du karlaaktigt håller andra karlar om axlarna och en nästan pussar dig på kinden bevisar nåt (mer än den ordagranna beröringen om de är gay alltså), men whatever....:)

nidas
2006-05-31, 22:50
du menar att alla som inte är som majoriteten ska inte förvänta sig att bli behandlade med värdighet och respekt och inte ha samma rättigheter som majoriteten?
Sanning med modifikation, avvikande från normen kommer alltid ifrågasättas sen om man ska förvänta sig respekt är väl en annan historia.
Respekt förväntar jag mig inte att man ger till grupper som helhet utan håller det på en sund individnivå.

jwzrd
2006-05-31, 22:57
Sanning med modifikation, avvikande från normen kommer alltid ifrågasättas sen om man ska förvänta sig respekt är väl en annan historia.
Respekt förväntar jag mig inte att man ger till grupper som helhet utan håller det på en sund individnivå.

Men grundar du din homofobi i att du glatt vill knata med bokskapen som följer normen?

nidas
2006-05-31, 22:58
Men grundar du din homofobi i att du glatt vill knata med bokskapen som följer normen?
mitt mänsklighetshat räcker till alla :)

jwzrd
2006-05-31, 22:59
snarare i att jag skiter fullständigt i dem allihopa då mitt mänsklighetshat räcker till alla.

Naww, du hatar hela mänskligheten, så puttinuttit :)

Jense
2006-05-31, 23:00
mitt mänsklighetshat räcker till alla :)

varför spyr du ur dig sån skit?

jwzrd
2006-05-31, 23:01

Det behöver du väl inte fråga om? Utvägen ur min kontring till honom var att antingen erkänna att han vandrar ditt boskapsflocken för honom - helt utan vilja, eller säga emot sig själv.

nidas
2006-05-31, 23:05
Det behöver du väl inte fråga om? Utvägen ur min kontring till honom var att antingen erkänna att han vandrar ditt boskapsflocken för honom - helt utan vilja, eller säga emot sig själv.
Nåja, det var väl att ta i tills diskbråcket spricker i herrn.
Diskuterar gärna min inställning till homofobi med herrn rakt upp och ner, och att påstå att man inte tar intryck från den grå massan oavsett hur hårt man försöker är en ren lögn.

nidas
2006-05-31, 23:06

För att det är förbannat kul.

jwzrd
2006-05-31, 23:08
Nåja, det var väl att ta i tills diskbråcket spricker i herrn.
Diskuterar gärna min inställning till homofobi med herrn rakt upp och ner, och att påstå att man inte tar intryck från den grå massan oavsett hur hårt man försöker är en ren lögn.

Jag påstod inte att jag eller någon annan INTE tar intryck. Jag menade att någon som blint följer boskapen och tar upp homofobin därifrån, helt utan att ifrågasätta nyttan med att hata något naturligt förekommande, är en dumskalle rätt och slätt. Det finns, tycker jag iallafall, två kategorier människor som är homofoba, den ena gruppen hatar sig själv och sin läggning, den andra är helt enkelt bara förbaskat inskränkt och osjälvständig i det att han eller hon helt enkelt inte tänker själv.

nidas
2006-05-31, 23:12
Jag påstod inte att jag eller någon annan INTE tar intryck. Jag menade att någon som blint följer boskapen och tar upp homofobin därifrån, helt utan att ifrågasätta nyttan med att hata något naturligt förekommande, är en dumskalle rätt och slätt. Det finns, tycker jag iallafall, två kategorier människor som är homofoba, den ena gruppen hatar sig själv och sin läggning, den andra är helt enkelt bara förbaskat inskränkt och osjälvständig i det att han eller hon helt enkelt inte tänker själv.

Då min vän är du väldigt trångsynt det finns alltid fler sidor än de du själv hittat på eller som massan av PK-fanatiker tycker är jävligt roliga att trycka på andra vilket är precis de anledningar du rapar upp.
Som jag sagt tidigare i tråden ligger min så kallade "homofobi" mot den homosexuella enheten av intresseorganisationer och andra så kallade "rättighets"ivrare.
Skiter fullständigt i den enskilde individens sätt att lätta på trycket i sänghalmen så länge jag slipper vara delaktig.

Sebbe_H
2006-06-01, 00:19
Ja tyvär så ogillar jag allt som har med dem att göra.. Men det kanske bara är en mognadsfråga?

Damien Thorne
2006-06-01, 00:37
Jag blir äcklad av bögar, men jag tänder på lesbiska tjejer.

Det var lite jobbigt när jag blev kär i en lesbisk arbetskamrat som bara ville vara kompis med mig.

Rataxes
2006-06-01, 00:39
självklart kommer ordmärkaren in i debatten. Men som sagt bara för att en kom med förslaget så behöver det inte betyda att _bara_ den personen hakade på förslaget och försökte driva det vidare.
Jag ser fortfarande inte kopplingen mellan homosexuella som grupp och vad någon eller några personer tycker, speciellt när det inte ens framgår om eller hur dessa enskilda personer identifierar sig med gruppen. Är det kampen för ökad acceptans av homosexualitet du syftar på snarare än homosexuella i sig?

Jag kan förstå att du ogillar när folk lackar på diskriminering och kräver acceptans, hur vågar de antyda att samhället har något ansvar för situationen, istället för att snällt, dygdigt och självständigt kämpa mot sin lott, men faktum är ju att denna kamp, dessa incitament till krav för acceptans och dessa tendenser till att vilja hävda sig, är direkta konsekvenser av just diskrimineringen. Ju mer du reser taggarna mot homosexuella, desto mer kommer alla som kämpar för att du ska sänka taggarna sticka dig i ögonen.

Dipshit
2006-06-01, 00:45
jämför jag med morsan skulle man kunna tro att jag promotar bögeri.

men allmänt.. kan jag ha svårt för det ibland..

jim
2006-06-01, 08:08
Ja tyvär så ogillar jag allt som har med dem att göra.. Men det kanske bara är en mognadsfråga?

förhoppningsvis *rolleyes*

För övrigt tycker jag det är helt naturligt att ta distans från saker man är ovan vid, men hur någon idag kan se homosexualitet som något ovanligt finner jag mycket förvånande. Dessutom om man inte anstränger sig för att acceptera saker man är ovan vid så blir man ju en direkt bromskloss för samhällsutvecklingen, och det är något iaf jag sannerligen inte vill vara.

Fed up
2006-06-01, 09:04
förhoppningsvis *rolleyes*

För övrigt tycker jag det är helt naturligt att ta distans från saker man är ovan vid, men hur någon idag kan se homosexualitet som något ovanligt finner jag mycket förvånande. Dessutom om man inte anstränger sig för att acceptera saker man är ovan vid så blir man ju en direkt bromskloss för samhällsutvecklingen, och det är något iaf jag sannerligen inte vill vara.

Ovanligt är det ju faktiskt. Majoriteten är ju hetero. Jag tror de flesta här inne endast känner(alltså umgås med) kanske en eller ett par som är gay. Eftersom homoiterna ofta håller inne med att hålla hand och pussas offentligt (pga. ev. förestående utskällningar och annan skit) så ser man det inte ofta där. Jag vet många som säger att det bara känns konstigt och ser fel ut, men att de egentligen är helt ok med det hela. Jag kan förstå det, med tanke på hur mycket heteropar hånglar överallt, på tv, film, reklamer, på stan osv.

Jag minns en gång när jag hade ihop det med en kille med långt hår, då kom folk fram till oss på stan när vi pussades och sa "ah, skulle bara kolla så det var en kille!". Så jävla oförskämt. De få gånger jag har kysst en tjej på stan har folk skrikit rakt ut och betett sig allmänt svinigt.

Men, som man brukar säga, heterosexualitet är inte normalt bara för att det är mer vanligt.

hobbitar
2006-06-01, 09:06
känner nog att jag röstade fel

jag blir äcklad av grafisk bögporr, men inte av lesbisk, men jag bryr mig inte om normal homosexuallitet. glamourbögar har jag också svårt för.. allt som dras till det extrema har jag svårt för.

Samma här. Bögar som ska vara så extremt tjejiga, det känns som om dom spelar teater 24 timmar om dygnet....

Stoltz
2006-06-01, 10:52
Jag minns en gång när jag hade ihop det med en kille med långt hår, då kom folk fram till oss på stan när vi pussades och sa "ah, skulle bara kolla så det var en kille!". Så jävla oförskämt. De få gånger jag har kysst en tjej på stan har folk skrikit rakt ut och betett sig allmänt svinigt.

Alltså, va fan :laugh:

Ledsen att jag garvar men det är nog fan det sorgligaste jag har hört - Det har väl för fan inte de med att göra.

Tips, åk tillbaka i tiden, köp ett par riktigt fina buffaloskor, och var beredd på att ge sådana tölpar en 88. (Pungspark, alt en Pung[Propp])

De som har skrikigt när du kysst en tjej, vad har de sagt egentligen? "Pussas får ni göra hemma"?

Fed up
2006-06-01, 10:56
Alltså, va fan :laugh:

Ledsen att jag garvar men det är nog fan det sorgligaste jag har hört - Det har väl för fan inte de med att göra.

Tips, åk tillbaka i tiden, köp ett par riktigt fina buffaloskor, och var beredd på att ge sådana tölpar en 88. (Pungspark, alt en Pung[Propp])

De som har skrikigt när du kysst en tjej, vad har de sagt egentligen? "Pussas får ni göra hemma"?

"AAAAHH KOLLA DE HÅNGLAR!!! TVÅ TJEJER!!!!"

"Ska ni med hem ikväll eller?"

"UH va äckligt!"

"Kolla bosse, fan va sexigt!"

Typ.

Fed up
2006-06-01, 11:00
Fasst det finns iof. de som verkat lite vettiga, minns första gången jag kysste min stora tjej-kärlek (fint ord jag just uppfann där...) i gbg på en trottoar sent en kväll, så passerade ett gäng lite småfulla killar:
kille1: Aaah kolla grabbar! De hånglar!
De andra: Äh, tyst, kom nu för fan! (uppenbart besvärade och försökte få med sig kille 1 som stannat brevid oss och pekar)
Kille 1: Nämen kolla då! hörrni! Gå inte! Hallå!
De andra: Kom nu för helvette!
Kille 1: Hörrni! De hånglar! Detär två tjejer!
De andra: SSSSCH! skärp dig! (sliter tag i kille 1 och drar med sig honom som sprattlar emot och känner sig missförstådd, då han är övertygad om att kompisarna uppenbarligen inte insett storheten i vad han sett.)

Så creds till hans vettiga kompisar.

Nitrometan
2006-06-01, 11:14
...
Så creds till hans vettiga kompisar.
Ursäkta att jag skrattar åt eländet. Givetvis en tråkig historia.

Men ändå nån slags humor. "Men grabbar! Fattar-ni-inte-det-är-ju-två-TJEJER!!!!" :laugh:

Han helt fascinerad/oförstående och de besvärade och generade upp över öronen... :D

"Men släpp mig då! Det-var-ju-två-TJEJER!!!" ;)

Fed up
2006-06-01, 11:29
Ursäkta att jag skrattar åt eländet. Givetvis en tråkig historia.

Men ändå nån slags humor. "Men grabbar! Fattar-ni-inte-det-är-ju-två-TJEJER!!!!" :laugh:

Han helt fascinerad/oförstående och de besvärade och generade upp över öronen... :D

"Men släpp mig då! Det-var-ju-två-TJEJER!!!" ;)

Ursäkta? Det är ju hysteriskt kul! Hade snarare varit bekymrad om du itne hade skrattat åt det hela.

han var så missförstådd och söt....:laugh:

Fricken
2006-06-01, 12:07

det är väl ändå mobbarna som mobbar barnet i fråga, pga ett otolerant samhälle?

Fricken
2006-06-01, 12:19
Snarare så att jag inte orkar sitta och skriva en debattartikel om mitt allmäna mänsklighetshat i sig.

du e la rolig :laugh: :laugh:

"jag är homofob men det har väl med mognad att göra antar jag"
haha, ne det behöver det väl inte alls, det handlar väl om fördomar.
"Tycker det är äckligt när lesibiska och bögar skaffar barn tillsammans"

Och det är ju jevligt möjligt du..

jim
2006-06-01, 12:21
"AAAAHH KOLLA DE HÅNGLAR!!! TVÅ TJEJER!!!!"

"Ska ni med hem ikväll eller?"

"UH va äckligt!"

"Kolla bosse, fan va sexigt!"

Typ.

HAHA jag älskar "Bosse" sjukt bra :laugh:

Stoltz
2006-06-01, 12:29
De andra: Kom nu för helvette!
Kille 1: Hörrni! De hånglar! Detär två tjejer!

Gaaah hahahhaha :laugh:
Åh fy fan vad bra, så missförstådd och allt!

Jag hade nog börjat gapskratta trots kyssen om jag hade varit i din situation :thumbup:

Tolkia
2006-06-01, 12:50
Jag antar att du menar tafsar och jag fattar inte varför alla killar som är homofober-in-disguise måste gå runt och hela tiden säga "jag har inget emot dem så länge de inte raggar/tafsar på mig".
Något som den nämnda kommentaren alltid får mig att undra är varför homofoba heterokillar är så fast övertygade om att de skulle vara random homokilles ultimata raggningsobjekt? Eller, för den delen, att homokillar automatiskt förutom HOMOsexuella också är ÖVERsexuella och måste ragga upp/tafsa på/ligga med allt och alla de ser (som är av samma kön som de själva då). Är detta att vilja sätta på allt som finns en manlig ryggmärgsreflex (d.v.s. vill de killar som uttrycker " ...bara de inte tafsar på mig" själva tafast på/ragga upp/ligga med varenda tjej som går förbi dem på gatan?), eller vad?

Mago
2006-06-01, 13:37
Något som den nämnda kommentaren alltid får mig att undra är varför homofoba heterokillar är så fast övertygade om att de skulle vara random homokilles ultimata raggningsobjekt? Eller, för den delen, att homokillar automatiskt förutom HOMOsexuella också är ÖVERsexuella och måste ragga upp/tafsa på/ligga med allt och alla de ser (som är av samma kön som de själva då). Är detta att vilja sätta på allt som finns en manlig ryggmärgsreflex (d.v.s. vill de killar som uttrycker " ...bara de inte tafsar på mig" själva tafast på/ragga upp/ligga med varenda tjej som går förbi dem på gatan?), eller vad?

Kan dock säga att jag oftare har blivit tafsad på av killar än tjejer. Jag har ju säkerligen stött på fler heterotjejer än homokillar, så en viss skillnad kanske där finns ändå? Spelar väl dock mindre roll.

Är verkligen inte homofob dock. Allt tafs tas som en komplimang (inte för dens skull sagt att det alltid är uppskattat) även om det av naturliga skäl är mycket mer välkommen från tjejer. :)

Lasse Kongo
2006-06-01, 13:38
hål som hål

Tolkia
2006-06-01, 13:40
Men om nu kristendomen som sådan ser ned på homosexualitet, kan man då vara avslappnat kristen OCH homosexuell? Är inte det lite som att vara dopingmotståndare men samtidigt gilla elitbodybuilders? Oops.. ok, jag ger mig.
Nja, det är avgjort ett problem (ett stort), men din jämförelse känns lite mer som att försöka vara kristen utan att tro på Jesus eller något. Kristendomen är ju inte direkt centrerad kring synen på homosexuella. Problemet när man är kristen och homosexuell är väl att det är lite svårt att "välja bort" endera; är man homo så är man (jag tror i alla fall att det i basen är en genetisk grej och inget man "lär" sig, därmed inte sagt att miljön inte spelar någon som helst roll) och tror man att det finns en gud på det sätt som kristendomen säger så gör man, det är liksom inget man kommer fram till genom rationella överläggningar med sig själv, så där (det där har vi ju diskuterat ett par gånger). Jag vet inte riktigt vad jag skall jämföra med, men jag tror att du fattar vad jag menar.

Jag tror att man försöker lösa det för sig själv med att värdera olika saker i religionen/olika bud i Bibeln osv. olika mycket. Enligt NT (Jesus) är ju det viktigaste att älska Gud och sin nästa, och han gör väl, vad jag vet, inga våldsamma uttalanden specifiikt mot homos (däremot finns det en del mindre trevliga passager i GT). Problemet om man tror att homosexualitet är genetiskt betingat blir ju att man, om man samtidigt vill utestänga homos från kyrkan p.g.a. att de är "konstiga" (vilket man alltså anser att de är av arv och inte av eget val) borde utestänga även rörelsehindrade, blinda, utvecklingsstörda, personer med ryggmärgsbråck, dyslektiker, you name it. Och det går ju (som jag ser det) väldigt dåligt ihop med kärleksbudskap et cetera, som man samtidigt vill lyfta fram och säga sig leva efter. Obs. att det här inte är någon "förklaring till hur man skall tycka(tm)" utan lite allmänt spekulerande på temat.

En ganska välkand kristen bög är f.ö. "Barbados-Magnus" Carlsson.

Tolkia
2006-06-01, 13:42
Kan dock säga att jag oftare har blivit tafsad på av killar än tjejer. Jag har ju säkerligen stött på fler heterotjejer än homokillar, så en viss skillnad kanske där finns ändå? Spelar väl dock mindre roll.

Är verkligen inte homofob dock. Allt tafs tas som en komplimang (inte för dens skull sagt att det alltid är uppskattat) även om det av naturliga skäl är mycket mer välkommen från tjejer. :)
Frågan är om det är en homo-heterogrej dock eller en kill-tjejgrej? Om jag skall lufta en fördom tror jag nämligen att de flesta tjejer har blivit tafsade på av fler killar än tjejer OCKSÅ. ;)

Mago
2006-06-01, 13:49
Frågan är om det är en homo-heterogrej dock eller en kill-tjejgrej? Om jag skall lufta en fördom tror jag nämligen att de flesta tjejer har blivit tafsade på av fler killar än tjejer OCKSÅ. ;)

Så kan det ju säkert vara såklart. :)

Fast när jag tänker efter lite så har nog brudarna varit mer tafsiga ändå. Men mer småtafs, typ klämma armarna.
Har dock varit med om killar som gått fram och tafsat mig mellan benen på dansgolvet. Fast för vissa vet jag att det varit typ tvärt om. Äsch, ska sluta analysera, kommer inte fram till något ändå.

Tolkia
2006-06-01, 13:55
Har dock varit med om killar som gått fram och tafsat mig mellan benen på dansgolvet.
*spy* (oavsett kön på tafsaren ...)

Nitrometan
2006-06-01, 14:50
Ursäkta? Det är ju hysteriskt kul! Hade snarare varit bekymrad om du itne hade skrattat åt det hela.

han var så missförstådd och söt....:laugh:
Bra att du tog det så. Jag hade skrattat som fan.

Jwzrd: men hur funkar det att vara homofob och dopingmotståndare? Måsta man vara kristen då? Så krångligt det blev nu...

tuben
2006-06-01, 15:37
Var extremt homofobisk förut men efter att ha fått vänner som både vart bi eller homo och insett att dom inte bara vill sätta på en så har jag ändrat mig.
Men kryssade i "lite" för jag tycker det kan bli obehagligt om nån går för långt med skämtandet.

Caixa**
2006-06-01, 16:55
Jag har tänkt en del över homofobi, vad det egentligen är man är rädd för.. Det tycks vara så att tjejer på forumet har en mer positiv inställning till homosexualitet än killar (kanske lite svårt att föra statistik då killar är en övervägande majoritet här, men ändå..)

Jag har lite teorier, med risk för att jag är ute på riktigt hal is! Min syster berättade om ett gäng svenska killar som skulle resa till någon av de grekiska öarna. De fick varning av resebyrån att aldrig gå hem själv på kvällen eftersom det fanns kriminella homosexuella gäng i området som systematiskt begick gruppvåltäkter på manliga turister. Jag har inga som helst belägg för att historien är sann, men den här typen av historier kan vara en orsak till ökad homofobi bland män.

Man kan också jämföra med situationen på fängelser, där vissa grupper löper stor risk att råka ut för sexuella övergrepp av andra fångar. Har inga belägg för detta heller, men historierna man hört från fängelserna tyder på en miljö som är allt annat än trevlig. Nu kanske inte personerna som begår dessa övergrepp själva är homosexuella, men bara tanken på ”sex mellan två män” kan lätt associeras till väldigt otrevliga situationer för många män.

Nu ska jag ut på ännu halare is! Hur kommer det sig då att tjejer inte är räddare för killar, trots att de allra flesta sexuella övergrepp är riktade mot kvinnor? (återigen inget belägg för detta påstående!!) Kan det vara så att trots att våltäkt hör till det värsta brott som kan drabba en kvinna, accepterar ändå samhället henne efteråt som offer? Kanske är det svårare för en man att komma fram efteråt, och kränkningen därmed blir snäppet större(?) En man som blivit våldtagen kanske inte ses med samma ögon som en kvinna som utsatts för samma brott..

Det är väldigt vilda spekulationer från min sida, men poängen ligger alltså i att män har en större skräck för sexuella kränkningar än kvinnor, eftersom övergrepp mot kvinnor är allmänt känt och sett som ett allvarligt brott medan övergrepp mot män hålls det tyst om..

Trance
2006-06-01, 17:16
Begås väldigt lite homosexuella övergrepp i svenska fängelser. Sedan så tror jag inte att en homofob är direkt ...rädd för homosexuella. Tror det mer handlar om hat/ogillande av personer som är annorlunda eller gör något som är fel/äckligt enligt dessa personer.

Anledningen till att killar är mer homofoba(min åsikt också) är nog enligt mig att killar har en helt annorlunda roll i det sexuella livet än tjejer. En person som bedöms för sin förmåga att erövra, vara dominant, konstant tävling med de andra hanarna kan ju inte gå och avbryta denna tävlan. Jag vet inte heller om killar generellt också är mer modigare/högljudda än tjejer när det gäller att säga vad de tycker eller om killar generellt oftare har inskränkta åsikter? Förutom mormor då, hon är hyfsat rasistisk.

Sedan är killar äckliga och håriga as också, det bidrar.

Allan
2006-06-01, 18:13
Är du homofob?

Inte ett dugg

allan

Fed up
2006-06-01, 18:19
Gaaah hahahhaha :laugh:
Åh fy fan vad bra, så missförstådd och allt!

Jag hade nog börjat gapskratta trots kyssen om jag hade varit i din situation :thumbup:

Det gjorde jag också, eller fnissade som sjutton iallafall. Tjejen jag kysste hade inte hört vad han sagt så hon fattade inte vad jag flabbade åt, eller hon hade väl hört att nån hojtat om att vi hånglade, och tyckte väl det var jobbigt, men märkte inte kompisarnas genans och hur missförstådd killen kände sig. Gotta love him! haha

En annan rolig historia berättade en tjej som bodde hos en familj i ett annat land (vilket kan kvitta), sonen i familjen hon bodde hos skulle gifta sig. En kväll kom brudens far och ett gäng andra män från byn och knackade på och sa "han får inte gifta sig med min dotter! han är bög! han är oanständig" etc. "Var har ni hört dessa rykten?" sa killens pappa. "Rykten", sa de, "vi har ju satt på honom själva, allihopa! Och han bara tog emot helt villigt! Han är bög och en dålig pojke!".

Helt sann historia! Det som var hemskt var alltså inte att ha sex med andra män utan att sänka sig ner till en kvinnas position och ta emot sex, istället för att ta. Männen var lika manliga och hetero oavsett om de satte på kvinnor eller män...
:laugh:

Tolkia
2006-06-01, 18:20
Jag funderar också på vad det egentligen ÄR att vara "homofob". Eller "hur" man är eller vad man skall säga. OK, man gillar inte homosexuella, men "gillar inte" är ju väldigt ospecifikt. Någon "homofob" som känner sig manad att förtydliga lite?

jwzrd
2006-06-01, 18:24
Nja, det är avgjort ett problem (ett stort), men din jämförelse känns lite mer som att försöka vara kristen utan att tro på Jesus eller något. Kristendomen är ju inte direkt centrerad kring synen på homosexuella. Problemet när man är kristen och homosexuell är väl att det är lite svårt att "välja bort" endera; är man homo så är man (jag tror i alla fall att det i basen är en genetisk grej och inget man "lär" sig, därmed inte sagt att miljön inte spelar någon som helst roll) och tror man att det finns en gud på det sätt som kristendomen säger så gör man, det är liksom inget man kommer fram till genom rationella överläggningar med sig själv, så där (det där har vi ju diskuterat ett par gånger). Jag vet inte riktigt vad jag skall jämföra med, men jag tror att du fattar vad jag menar.

Jag tror att man försöker lösa det för sig själv med att värdera olika saker i religionen/olika bud i Bibeln osv. olika mycket. Enligt NT (Jesus) är ju det viktigaste att älska Gud och sin nästa, och han gör väl, vad jag vet, inga våldsamma uttalanden specifiikt mot homos (däremot finns det en del mindre trevliga passager i GT). Problemet om man tror att homosexualitet är genetiskt betingat blir ju att man, om man samtidigt vill utestänga homos från kyrkan p.g.a. att de är "konstiga" (vilket man alltså anser att de är av arv och inte av eget val) borde utestänga även rörelsehindrade, blinda, utvecklingsstörda, personer med ryggmärgsbråck, dyslektiker, you name it. Och det går ju (som jag ser det) väldigt dåligt ihop med kärleksbudskap et cetera, som man samtidigt vill lyfta fram och säga sig leva efter. Obs. att det här inte är någon "förklaring till hur man skall tycka(tm)" utan lite allmänt spekulerande på temat.

Jag inser att det blir oerhört komplext. Det blir precis som eggen på rakbladet här på kolozzeum som gärna är både dopingmotståndare och elitbodybuilder-onnare. Dom väljer hälso- och estetikdelarna ur bodybuilding och förenar det utan att blinka med dopingmotstånd TROTS att hälsoaspekten är solklart kompromissad vid allt dopingbruk. Precis som att kristna väljer moral och andlighet (välj själv två positiva delar, jag tror inte jag kan göra ditt val rättvisa här även om det just här är det jag vill) ur sin religion och förenar det utan att blinka med en sund människosyn som innebär att homosexualitet är lika naturligt som allt annat TROTS att samma religion är klart emot homosexualitet.

jwzrd
2006-06-01, 18:26
Problemet om man tror att homosexualitet är genetiskt betingat blir ju att man, om man samtidigt vill utestänga homos från kyrkan p.g.a. att de är "konstiga" (vilket man alltså anser att de är av arv och inte av eget val) borde utestänga även rörelsehindrade, blinda, utvecklingsstörda, personer med ryggmärgsbråck, dyslektiker, you name it. Och det går ju (som jag ser det) väldigt dåligt ihop med kärleksbudskap et cetera, som man samtidigt vill lyfta fram och säga sig leva efter. Obs. att det här inte är någon "förklaring till hur man skall tycka(tm)" utan lite allmänt spekulerande på temat.

Det där har jag också funderat på många gånger och ligger till grund för mitt misstycke med kristenhet i allmänhet. Religonen innehåller så förbaskat mycket av en fullständigt pantad syn på just den typ av saker du räknar upp.

Nitrometan
2006-06-01, 18:29
Helt sann historia! Det som var hemskt var alltså inte att ha sex med andra män utan att sänka sig ner till en kvinnas position och ta emot sex, istället för att ta. Männen var lika manliga och hetero oavsett om de satte på kvinnor eller män...
Mmmm. Så är det i Italien och Grekland också. Grymt förolämpande att kalla en italienare för "mottagare"...

OggeP
2006-06-01, 18:31
Nej. Annars hade jag inte viljat följa med Herkulez till en bögbar.

Stoltz
2006-06-01, 20:16

Alltså...Det lät verkligen som någon dum hypokrit i en komedi ;) Men likamycket som man skrattar åt det så svider det lite i själen att det finns sådana människor. Känns som väldigt många försöker hitta ursäkter till att vara bättre än sin nästa.

Lallle
2006-06-01, 20:22
Svarade nej men vet faktiskt inte. Eftersom jag aldrig pratat med någon som varit öppet homosexuell vet jag inte hur jag skulle bete mig i en sådan situation. Jag har inget emot homosexuella om man säger så. Gillar den stereotypa gladbögen som man ser på tv. Carson i fab 5 t.ex.

Cilia
2006-06-01, 21:04
Svarade nej men vet faktiskt inte. Eftersom jag aldrig pratat med någon som varit öppet homosexuell vet jag inte hur jag skulle bete mig i en sådan situation. Jag har inget emot homosexuella om man säger så. Gillar den stereotypa gladbögen som man ser på tv. Carson i fab 5 t.ex.
var tvungen att kolla hur gammal du var.
men du måste skoja?
tycker nästan synd om dig som lever i en sån "skyddad" värld.

Tricklev
2006-06-01, 22:33
men du måste skoja?

Kolla vart han bor;)

Stoltz
2006-06-01, 22:35
men du måste skoja?

För att han inte pratat med någon som är homosexuell? ...Man går väl inte och letar efter homosexualla att prata med bara för att få prata med dem? :MrT:

Dumleman
2006-06-01, 23:21
Jag har svårt att förstå varför homosexualitet alltid ska näst intill uppmuntras, jag tycker att det borde vara tvärtom.

Fed up
2006-06-02, 07:23
Jag har svårt att förstå varför homosexualitet alltid ska näst intill uppmuntras, jag tycker att det borde vara tvärtom.

Av vem uppmuntras det? Varför borde det inte uppmuntras?

Löjtnant Blank
2006-06-02, 08:27
Min tanke var att smyghomofoberna och de osäkra skulle kunna se hur tuffa killar och tjejer som t ex Piranha & Tinus röstat. (Vissa har ju trendsättar-qualities.) Det är alltså inte riktigt en fråga om att få en rättvisande poll, utan det är snarare så att jag vill vara med och påverka.
Jag då? Jag röstade också nej. Kidsen ser upp till mig, du vet.

Spinkot
2006-06-02, 08:34
Nej, inte ett dugg faktist. Fast många tror nog att jag är det eftersom jag använder "bög" som ett nedsättande ord rätt ofta.
"Jävla böghore-tv byt kanal då!!!"

Pepparkakssmurfen
2006-06-02, 08:40
Har precis upptäckt att min granne är bög,och ska jag vara ärlig så kommer jag att tänka på det nästa gång jag ser honom,jag kommer att se honom som "bögen" fr.o.m nu.
Vår granne-relation kommer för alltid att vara förändrad.Kommer nog att försöka undvika honom så mycket som möjligt.
Men fobi,nej det har jag inte.

Dumleman
2006-06-02, 10:17
Av vem uppmuntras det? Varför borde det inte uppmuntras?
En sak är ivf säkert, ingen vågar ifrågasätta homosexualiteten i offentliga media. Däremot får man ofta höra folk som försvarar den, att det är "självklart" m.m. Allt som inte samhället tjänar på bör ifrågasättas imho. Exakt vad tjänar samhället på att fler blir homosexuella?

Cilia
2006-06-02, 10:25
En sak är ivf säkert, ingen vågar ifrågasätta homosexualiteten i offentliga media. Däremot får man ofta höra folk som försvarar den, att det är "självklart" m.m. Allt som inte samhället tjänar på bör ifrågasättas imho. Exakt vad tjänar samhället på att fler blir homosexuella?
du tror inte det har att göra med att dom kanske inte anser att den bör ifrågasättas?
Varför ska andra ha någon som helst åsikt om vem du har sex med?
Ska vi kunna ha åsikt om kön bör vi också kunna ha åsikt om hon/han ska ha långt/kort hår, vara tjock/smal, vilka skostorlekar som kan ha sex med varandra etc.

Sen är jag intresserad av att höra ditt svar på Fed ups frågor.

Cilia
2006-06-02, 10:26
Har precis upptäckt att min granne är bög,och ska jag vara ärlig så kommer jag att tänka på det nästa gång jag ser honom,jag kommer att se honom som "bögen" fr.o.m nu.
Vår granne-relation kommer för alltid att vara förändrad.Kommer nog att försöka undvika honom så mycket som möjligt.
Men fobi,nej det har jag inte.
vad har du då?
och varför skulle er relation förändras?
hur var den innan? pussade ni på varandra då eller?

jwzrd

Uppmuntras i livmodern då menar du, eller?

Nina L
Exakt vad tjänar samhället på att fler blir homosexuella?Kan samhället göra folk homosexuella, eller? *screwy*

Dumleman
2006-06-02, 10:43
Ja hela problemet ligger i om man tror att folk föds till homo eller om folk blir homo, om det är en social konstruktion eller ej. Vad jag vet så har de ännu inte hittat homo-genen så jag tror att det är en social konstruktion.

Rataxes
2006-06-02, 11:05
Ja hela problemet ligger i om man tror att folk föds till homo eller om folk blir homo, om det är en social konstruktion eller ej. Vad jag vet så har de ännu inte hittat homo-genen så jag tror att det är en social konstruktion.
Den genetiska basen för sexuell läggning är väl inte direkt klargjord, men att den helt skulle formas av yttre sinnesintryck tror jag inte någon forskare riktigt tror på. Vad jag inte fattar är exakt varför, även om det är ett extremt svajigt påstående, det spelar någon som helst roll om om ökad tolerans mot homosexualitet skulle göra att allt fler blir homosexuella. Är du rädd att det inte kommer födas tillräckligt med barn eller?

Nitrometan
2006-06-02, 11:08
Exakt vad tjänar samhället på att fler blir homosexuella?
Befolkningsökningen i världen är ju ett problem. Med fler homosexuella borde befolkningen inte öka lika mycket.

Nitrometan
2006-06-02, 11:11
Problemet?
Vad är det som är ett problem?

På vad sätt skulle nån annans sexuella läggning vara ett problem för dig?

Om det nu är "en social konstruktion" som du säger - vad skulle det göra för skillnad?

Man har kunnat mäta skillnader på homo. och heterosexuella. Bl.a. på hur hjärnan reagerar på dofter.

Baan
2006-06-02, 11:13
Den genetiska basen för sexuell läggning är väl inte direkt klargjord, men att den helt skulle formas av yttre sinnesintryck tror jag inte någon forskare riktigt tror på. Vad jag inte fattar är exakt varför, även om det är ett extremt svajigt påstående, det spelar någon som helst roll om om ökad tolerans mot homosexualitet skulle göra att allt fler blir homosexuella. Är du rädd att det inte kommer födas tillräckligt med barn eller?

Det är nog inte bara toleransen. Även om jag själv inte tror dte är något större problem så KAN MAN få uppfattningen att homosexualitet hos män glorifieras lite (för att ev ta i), jag vet inte hur många amerikanska serier/filmer jag sett där bögarna sägs se bättre ut än vanliga killar, och vara allmänt mer lyckade på många andra sätt.

Da2
2006-06-02, 11:14
Jag förstår inte riktigt det här med homofobin. Måste man vara rädd för dom? Kan man inte bara hata dom? :D

mathor
2006-06-02, 11:37
Är inte homofob.
Däremot är jag inte så förtjust i vissa lesbiska tjejer. Det är ofta att tjejer raggar på mig, jag utstrålar väl något eller nått. Och dessa tjejer vägrar ta ett nej, jag är inte lesbisk,jag vill inte spendera en natt med dem. Men de verkar inte klara av ett nej.

Nu är nog inte alla sånna, men iaf de som raggat på mig.

Är det inte du som snusar bak och använder ett vulgärt vokabulär till vardags?

Cilia
2006-06-02, 11:40
I det hus jag bodde i tidigare hade vi ett gäng homosexuella par som bodde. En av grannarna var den som mest och öppet visade sitt ogillande.

Det tog ett par år sen visade det sig att han var homosexuell.
Antagligen var han så rädd för sina egna känslor så han kunde bara reagera med räddsla på dom som var homosexuella.

Dumleman, du behöver inte var orolig. Det är ok. Vi stöttar och gillar dig trots att du är homo. Det är bara att komma ut.

Dumleman
2006-06-02, 11:42
Problemet?
Vad är det som är ett problem?

På vad sätt skulle nån annans sexuella läggning vara ett problem för dig?

Om det nu är "en social konstruktion" som du säger - vad skulle det göra för skillnad?

Man har kunnat mäta skillnader på homo. och heterosexuella. Bl.a. på hur hjärnan reagerar på dofter.
Problemet är att nästan alla tycker att homosexualitet kan inte ifrågasättas så då antar jag att de tror att man föds homosexuell. Ungefär som att ingen (förutom nazister då kanske men de befattar jag mig inte med) ifrågasätter handikappade.

Hmm ja iofs en utbredd homosexualitet skulle sänka födelsetalet enormt vilket vore bra för världen så jag ändrar väl uppfattning. Go homosexualitet!

Dumleman
2006-06-02, 11:45
Dumleman, du behöver inte var orolig. Det är ok. Vi stöttar och gillar dig trots att du är homo. Det är bara att komma ut.
Ja där kom den. Dumlemans lag: "När argumentation mot homosexualitet ökar så går sannolikheten för kommentaren "omg plz du är boeg" mot 1".

Cilia
2006-06-02, 11:45
Problemet är att nästan alla tycker att homosexualitet kan inte ifrågasättas så då antar jag att de tror att man föds homosexuell. Ungefär som att ingen (förutom nazister då kanske men de befattar jag mig inte med) ifrågasätter handikappade.
du upprepar samma sak flera gånger utan att svara på motfrågorna.
Varför ska det ifrågasättas? Varför ska andra ha åsikter om vem du älskar och ha sex med? Varför är den här typen av kärlek så farlig så att andra ska ha åsikt om den?

Diana
2006-06-02, 11:54
Jag har alltid sett mejsjälv som väldigt icke dömande till andras sexuella läggningar(och div andra skumma avvikelser :D ) och satt mejsjälv på nån falska jävla pedistal att jag skulle vara sååå förstående och allt det där. Ända tills en av mina bästa kompisar avslöjade att hon var bi/lesbisk. Det blev direkt att jag överanalyserade alla situationer och tog avstånd lite.. hör ju hur sjukt det låter, fanns ju inge bevis på att hon va intresserad av mej och även om hon var det so what? men men.. ibland får man äta upp sina ord :D antar att det bor en liten homofob i mej då trots allt :em:

Johan
2006-06-02, 12:04
Gick i samma klass som en homosexuell på gymnasiet, även om det var sista året som han kom ut så var vi nog inte direkt förvånade.
Men det va en annan kille på skolan som enligt mig och många andra "spelade över", han betedde sig exakt som stereotypen för bögar i många filmer, t.ex. den flamsiga stylisten fast värre.
Jag tror han ville hävda sig och behövde uppmärksamhet, glad att min klasskompis inte höll på så.

En anna grej som för mig blev lite obekväm va när jag träffade på ett gäng i Byron Bay, Australien.
Vi va på väg till en krog när dom kom upp och började ragga på oss, ledaren i gänget började med mig, bjöd mig till hans fest osv.
Inget fel med det enligt mig även om jag inte var intresserad, men det va hans personlighet som gjorde mig nervös, han va lite lik den där pedofil/bögen i Prison break. Dessutom hade han 2st grabbar med sig som i princip höll i hans fick alá Prison break :D
Creapy snubbe.

Stab
2006-06-02, 12:07
Känner du dig mästrad av min oerhörda auktoritet? *popcorn*

Det heter bemastrad.

Pepparkakssmurfen
2006-06-02, 12:08
Det heter bemastrad.

Det heter bemästrad

Johan
2006-06-02, 12:08
Hann inte med en edit, men jag glömde att fråga om det är någon som har läst ÄLDREOMSORGEN I ÖVRE KÅGEDALEN (http://www.vertigo.se/aldre.htm) ?

Diana
2006-06-02, 12:15
En anna grej som för mig blev lite obekväm va när jag träffade på ett gäng i Byron Bay, Australien.
Vi va på väg till en krog när dom kom upp och började ragga på oss, ledaren i gänget började med mig, bjöd mig till hans fest osv.
Inget fel med det enligt mig även om jag inte var intresserad, men det va hans personlighet som gjorde mig nervös, han va lite lik den där pedofil/bögen i Prison break. Dessutom hade han 2st grabbar med sig som i princip höll i hans fick alá Prison break :D
Creapy snubbe.
Hahaha! Att va skrajj för en sån är inte homofobi det är folkvett :D

mathor
2006-06-02, 12:20
Det heter bemästrad

For honom heter det bemastrad da han sitter pa engelskt tangentbord och ar for slo for att gora svenska bokstaver.

Rataxes
2006-06-02, 12:27
Det är nog inte bara toleransen. Även om jag själv inte tror dte är något större problem så KAN MAN få uppfattningen att homosexualitet hos män glorifieras lite (för att ev ta i), jag vet inte hur många amerikanska serier/filmer jag sett där bögarna sägs se bättre ut än vanliga killar, och vara allmänt mer lyckade på många andra sätt.
Fast det är väl på tillbakagång, på senare år har det ju blivit lite mer vanligt att skildra homosexuella som "vanliga" personer där man inte gör någon stor grej av att de inte är heterosexuella eller låter det definiera hela deras personlighet. Den där tidigare skeva vinklingen var väl också ett resultat av diskrimineringen, att homosexuella alltid har varit på samhällets utkant. När det bli mindre och mindre mystiskt eller speciellt att inte vara hetero så speglas det väl också i hur sånt skildras på film.

Pepparkakssmurfen
2006-06-02, 22:01
For honom heter det bemastrad da han sitter pa engelskt tangentbord och ar for slo for att gora svenska bokstaver.

Ursäkta mig då,jag visste inte det.. :MrT:

Kwon
2006-06-03, 05:44
När jag var yngre, så ja. Enormt!

"If you touch me or even look at me, i'm gonna kick yo ass!"

"Eww, did you see that? Two guys kissin/holdin hands! GROSS!" :laugh:

Nuförtiden är jag mer openminded och blir ej upprörd lika lätt.

Cilia
2006-06-03, 09:56
Ja där kom den. Dumlemans lag: "När argumentation mot homosexualitet ökar så går sannolikheten för kommentaren "omg plz du är boeg" mot 1".
Jag tycker det är du som saknar argument.
Du hävdar bara att vi ska vara kritiska mot homosexuella men förklarar inte varför. Jag frågar dig varför det involverar någon annan vem man har sex och älskar men du kan inte svara på det.

Kom tillbaka med argument.

Pepparkakssmurfen
2006-06-03, 10:07
Jag tycker det är du som saknar argument.
Du hävdar bara att vi ska vara kritiska mot homosexuella men förklarar inte varför. Jag frågar dig varför det involverar någon annan vem man har sex och älskar men du kan inte svara på det.

Kom tillbaka med argument.

Jag tror att 99.5% av människorna reagerar och har åsikter om de ser ett homosexuellt par som har sex,varför? Jo, det är avvikande,många skulle säga att det strider mot naturen,att det känns fel på något sätt,det bara känns konstigt på något sätt.
Om man ser ett heterosexuellt par gå hand i hand och pussas på stan,reagerar man inte,men ser man ett homosexuellt par gör man det,det behöver inte handla om osäkerhet av sin egen sexualitet,utan det bara känns "fel",annars skulle man väl inte reagera på det?

Tolkia
2006-06-03, 10:58
Jag tror att 99.5% av människorna reagerar och har åsikter om de ser ett homosexuellt par som har sex,varför? Jo, det är avvikande,många skulle säga att det strider mot naturen,att det känns fel på något sätt,det bara känns konstigt på något sätt.
Om man ser ett heterosexuellt par gå hand i hand och pussas på stan,reagerar man inte,men ser man ett homosexuellt par gör man det,det behöver inte handla om osäkerhet av sin egen sexualitet,utan det bara känns "fel",annars skulle man väl inte reagera på det?
Men då är ju frågan om man skall låta känslan "det avviker" eller "det knns fel" styra utan att ifrågasätta den? Det hela påmiinner annars lätt om ett resonemang som ofta hörs i samband med mobbingutredning, "jamen det är klart att han/hon blir mobba när han/hon avviker på det där sättet". "Sättet" kan vara i stort sett vad som helst; offret har glasögon, har fula kläder (tycker någon),har finnar, stammar, är duktig i skolan, är framgångsrik på jobbet, vågar säga vad han/hon tycker, är i någons ögon "okvinnlig"/"omanlig" etc. etc. i all oändlighet. Är det här OK? Jag tycker inte det.
Många är per automatik tveksamma till personer med mörk hudfärg, de "känns konstiga". Är det OK? Många är tveksamma till lätt matfixerade muskelknuttar som bor på gymmet - är det OK?

Frågan kvarstår: Varför "bör" man vara kritisk till homsexualitet? Vad är problemet med den? Varför är det överhuvudtaget intressant vilket kön någon attraheras av sexuellt om man inte har tänkt ragga upp personen?

Versus
2006-06-03, 11:57
nä faktiskt inte.

Dumleman
2006-06-03, 12:12
Det är inte tänkt att två människor av samma kön ska ha sex med varandra. Djursex och pedofili, ska det tillåtas (förutsatt att båda parterna är "med" på det) för ingen ska ju komma och säga vad/vem vi får ha sex med? Varför har homosexuella så stort behov av att komma ut med att de är just homosexuella? Varför säga vad ens sexuella läggning är när ingen har med den att göra? Vad är det som lockar dem att komma ut?

Jag funderar på att börja gå runt på stan och peta näsan med två fingrar samtidigt som jag hoppar runt som en groda och kom då inte och säg att det är fel utan ifrågasätt då istället er känsla av att det känns fel!

sissa
2006-06-03, 12:18
Det är inte tänkt att två människor av samma kön ska ha sex med varandra.

Säger vem?

Dessutom, om det nu skulle finnas en gud eller motsvarande, som har bestämt vad som är meningen med allt, så var det väl rätt dumt att ge oss människor fri vilja isåfall?

sissa
2006-06-03, 12:35
Det är inte tänkt att två människor av samma kön ska ha sex med varandra. Djursex och pedofili, ska det tillåtas (förutsatt att båda parterna är "med" på det)

Du tycker inte att det finns anledning att skilja på pedofili och homosexualitet?

för ingen ska ju komma och säga vad/vem vi får ha sex med? Varför har homosexuella så stort behov av att komma ut med att de är just homosexuella? Varför säga vad ens sexuella läggning är när ingen har med den att göra? Vad är det som lockar dem att komma ut?

Alla homosexuella "kommer väl inte ut" på det viset att de skriver det med stora bokstäver på ett plakat och går runt med på stan eller gör en särskilt stor grej av det överhuvudtaget? Att komma ut kan ju innebära att man berättar för sin familj och sina vänner. Därför att det "normala" är att man är hetero. Det är liksom det som förutsätts. Man behöver med andra ord inte "komma ut" som hetero. Det behöver inte "locka" en att komma ut på det viset att man får en kick eller dyl. av det.

Sen de som verkligen gör en grej av det, det vet inte jag, men jag kan tänka mig att det blir så när läget är det som det är ( en utsatt grupp. mycket att försvara sig mot och att kämpa för)

Rataxes
2006-06-03, 12:55
Det är inte tänkt att två människor av samma kön ska ha sex med varandra.Tror att de flesta skulle hålla med om att i allt annat än fundamentalistiska kretsar hör detta argument hemma på skräphögen. Det ger ingen praktisk motivering för varför homosexualitet borde avvisas i dagens samhälle, utan är helt och hållet ett känsloargument.

Djursex och pedofili, ska det tillåtas (förutsatt att båda parterna är "med" på det) för ingen ska ju komma och säga vad/vem vi får ha sex med?Att utgå från potential för mental jämställdhet är en vanlig lösning till problemet. Djur och barn har generellt inte samma potential för mental mognad som en vuxen människa, varför de inte kan ingå i någon typ av relation vars rättsliga utformning förutsätter att parterna åtminstone har potential för att vara mentalt jämställda.

Varför har homosexuella så stort behov av att komma ut med att de är just homosexuella? Varför säga vad ens sexuella läggning är när ingen har med den att göra? Vad är det som lockar dem att komma ut?Ja minsann, varifrån kan ett sådant begär att hävda sig tänkas komma ifrån?

sissa
2006-06-03, 13:27

Hmm ja iofs en utbredd homosexualitet skulle sänka födelsetalet enormt vilket vore bra för världen så jag ändrar väl uppfattning. Go homosexualitet!

Det kan kanske ligga lite i det, att vissa saker får man överhuvudtaget inte ifrågasätta, men man ska inte förväxla rätten att få ha en åsikt mot rätten att få stå oemotsagd.

Jag ser det inte som att det finns ett objektivt rätt eller fel här, men att bli putt för att människor inte håller med en i det man säger eller starkt ifrågasätter det blir ju lite dubbelt. Du ska ha rätt att ha din åsikt, men inte andra? (Eller är andras åsikter inte riktiga åsikter, det är bara fegåsikter som helt är styrda av vad samhället anser att man "får tycka"?)

Bolio
2006-06-03, 15:23
Det är inte tänkt att två människor av samma kön ska ha sex med varandra.

Riktigt. Men det är inte heller tänkt att två människor av motsatt kön skall ha sex med varandra.

jwzrd
2006-06-03, 15:40
Det är inte tänkt att två människor av samma kön ska ha sex med varandra. Djursex och pedofili, ska det tillåtas (förutsatt att båda parterna är "med" på det) för ingen ska ju komma och säga vad/vem vi får ha sex med? Varför har homosexuella så stort behov av att komma ut med att de är just homosexuella? Varför säga vad ens sexuella läggning är när ingen har med den att göra? Vad är det som lockar dem att komma ut?

Jag funderar på att börja gå runt på stan och peta näsan med två fingrar samtidigt som jag hoppar runt som en groda och kom då inte och säg att det är fel utan ifrågasätt då istället er känsla av att det känns fel!

Det finns något grundläggande här som du verkligen inte förstår. Bara för att någon är homosexuell så betyder inte det att personen verkligen knullar på andra. Det _enda_ det betyder är att personen tänder på andra av samma kön snarare än motsatt. Fan, vissa har inte sex öht, hetrosexuella eller inte.

Vad har pedofilo och djursex med homosexualitet att göra? Ska vi prata om att tillåta narkotika och mord också? Hur är det relaterat Dumleman? Bara för att det är olagligt nu och dör att du ogillar det, så hör det ihop med homosexualitet på något sått? Din logik haltar minst sagt.

Fattar du inte att du pratar om något som är så pass integrerat i en människa att det vore som att ifrågasätta lagligheten i att prata med ljus röst eller att vara en person med ett temperament som innebär att han eller hon är mer tillbakadragen och introvert än NORMEN. Varför väljer du att hänga upp dig så mycket på just homosexualitet? Att alla ryggar tillbaka inför nya upplevelser, intryck och okändheter förstår jag. Men inte fan blir det en så pass rubbad diskussion om thai-mat eller t ex viljan hos vissa att, tja, resa mycket?

Vad är det som skrämmer dig så fruktansvärt mycket Dumleman? Varför ifrågasätta homosexualitet? Vad menar du med att ifrågasätta handikapp? "För fan Roger, res dig ur rullstolen nu, det där är inte naturligt!"?

Du angriper homosexualitet som om en mycket stor grupp människor helt enkelt låtsas gilla att dra på grabbar i röven bara för att reta dig och dina kompisar.

Bolio
2006-06-03, 15:45
Varför kan man inte jämföra pedofili med homosexualitet jwzrd?

Dumleman
2006-06-03, 15:56
Ja jag har bara känsloargument, det känns fel med homosexualitet helt enkelt. Det finns mycket annat som känns fel för mig, t.ex. göra grimaser när jag står och pratar med någon. Jag kom på att vi hade två hankaniner och det hände att de juckade på varandra så homosexualitet finns iofs även i djurvärlden :). I den miljö jag har vuxit upp i så fanns det inga homosexuella så det är väl därför det känns fel. Det som känns fel brukar vara sånt som avviker från det normala och för mig är inte homosexualitet normalt och därför känns det fel.

jwzrd
2006-06-03, 15:59
Varför kan man inte jämföra pedofili med homosexualitet jwzrd?

Jag har inte påstått att man inte kan det. Man kan jämföra homosexualitet med bilar givet rätt sammanhang, eller hur? Men i det här sammanhanget så ifrågasätter jag vad det tillför någons argumentation. Det är ett totalt känslomässigt argument som bara funkar på kvinnor och andra totalt känslostyrda varelser. WILL SOMEONE OMGPLZ THINK OF TEH CHILDREN111 osv.

Det finns två saker som skiljer, minst. Det ena är att homosexualitet är medfött, det andra är att relationer och sex i ett homosammanhang sker mellan två individer som själva väljer det. Barn på 3 år väljer inte att bli påsatta i röven av en svårt rubbad individ. Och få nu inte för dig att det här ändras av att samma beroende/utnyttjandeförhållanden finns mellan vuxna individer, det betyder bara att flera saker kan samexistera. Är barn inblandade så är det däremot _alltid_ fråga om en vuxen som utnyttjar sitt övertag.

jwzrd
2006-06-03, 16:00
Ja jag har bara känsloargument, det känns fel med homosexualitet helt enkelt. Det finns mycket annat som känns fel för mig, t.ex. göra grimaser när jag står och pratar med någon. Jag kom på att vi hade två hankaniner och det hände att de juckade på varandra så homosexualitet finns iofs även i djurvärlden :). I den miljö jag har vuxit upp i så fanns det inga homosexuella så det är väl därför det känns fel. Det som känns fel brukar vara sånt som avviker från det normala och för mig är inte homosexualitet normalt och därför känns det fel.

Hur vet du att homosexualitet inte finns/funnits i den miljö du vuxit upp i?

Trance
2006-06-03, 16:01
Det ena är att homosexualitet är medfött

Är det?

jwzrd
2006-06-03, 16:05
Är det?

Förutsättningarna är det. En viss förändring i hur modern "behandlar" fostret vad gäller hormoner påverkar.

Dumleman
2006-06-03, 16:13
Vad menar du med att ifrågasätta handikapp? "För fan Roger, res dig ur rullstolen nu, det där är inte naturligt!"?
Jag skrev nog lite fel där. Jag menar att ingen normalt funtad människa skulle fråga en människa som man vet har fötts förlamad varför denne inte rör på sig. Jag skulle aldrig ifrågasätta homosexualitet om det visade sig vara medfött. Förut trodde jag att homosexualitet bara var en social konstruktion men det finns ju i djurvärlden så det är nog ändå medfött men det finns nog många som inte har fötts homosexuella men som ändå säger sig vara homosexuella. Det är naturligtvis just nu omöjligt att avgöra och det vore att klassa homosexualitet som en sjukdom vilket jag inte tycker att det är för det gör ju ingen skada eftersom minskat barnafödande vore bara bra. Om jag får gissa tror jag att homotätheten hos kändisar är betydligt högre än hos befolkningen i övrigt.

Trance
2006-06-03, 16:19
Förutsättningarna är det. En viss förändring i hur modern "behandlar" fostret vad gäller hormoner påverkar.

Källa på det? Har aldrig sett något som så tydligt lägger fast att så här är det. Inte för jag inte säger att det finns, bara inte sett det själv. Men låter väl rimligt i många fall. Tror själv dock att det varierar från person till person och att yttre miljö spelar en hel del roll.

Sedan dumleman, vad dina kaniner gör är inte något "homosexualitet finns i naturen" tyvärr.

jwzrd
2006-06-03, 16:28
Jag skrev nog lite fel där. Jag menar att ingen normalt funtad människa skulle fråga en människa som man vet har fötts förlamad varför denne inte rör på sig. Jag skulle aldrig ifrågasätta homosexualitet om det visade sig vara medfött. Förut trodde jag att homosexualitet bara var en social konstruktion men det finns ju i djurvärlden så det är nog ändå medfött men det finns nog många som inte har fötts homosexuella men som ändå säger sig vara homosexuella. Det är naturligtvis just nu omöjligt att avgöra och det vore att klassa homosexualitet som en sjukdom vilket jag inte tycker att det är för det gör ju ingen skada eftersom minskat barnafödande vore bara bra. Om jag får gissa tror jag att homotätheten hos kändisar är betydligt högre än hos befolkningen i övrigt.

Du begår ett tankefel när du pratar om hur homosexualitet påverkar barnafödande, om du inte tror att alla hetrosexuella män och kvinnor får minst ett barn. Det tror du väl inte?

Sen märks det tydligt i din text att du verkligen tycker att det är rent förkastligt för någon att välja att bli/vara homosexuell. Vad spelar det för roll för dig, eller någon annan för den delen, om det vore så? Hur påverkar det dig? Om vi ser till den sexuella delen av det för att få något att ställa valet i relation till: hur ser du på par/individer som gillar att dra på varandra med läderpiskor och annat? Stör det valet dig också? Det lär knappast vara Normalt(tm) [Normalt(tm) (C) Dumleman. All rights reserved.] det heller? Om vi ser till den sociala delen: män och kvinnor som antingen aldrig "hittar" någon eller på annat sätt lever ett icke-produktivt liv - alltså ett som inte innebär barn, hur påverkar det dig eller andra? Eller homosexuella män och kvinnor som lever hetrosexuellt på så vis att dom skaffar barn då? Rubbar det hela din värld, eller menar du att dom då egentligen inte är homosexuella? Fuskar dom? Hetrosexuella som "bestämmer sig" för att leva som tryffelknycklare eller mattuggare i 10 år då? Kissar du på dig då?

Det är flera saker här som stör mig med din syn på det hela:
- Du ser det som ett val för en kvinna att leva ihop med en annan kvinna
- Homosexualitet baseras på att dom drar över varandra
- Valet är alltid fel, det är att ta sig bort från det normala
- Det föds förre barn då, inte bra, det blir färre Dumlemän
- Du tror att alla hetrosexuella människor skaffar barn, par eller inte
- Kändisar blir homosexuella, eller homosexuella blir kända pga sitt homoskap

jwzrd
2006-06-03, 16:31
Källa på det? Har aldrig sett något som så tydligt lägger fast att så här är det. Inte för jag inte säger att det finns, bara inte sett det själv. Men låter väl rimligt i många fall. Tror själv dock att det varierar från person till person och att yttre miljö spelar en hel del roll.

Sedan dumleman, vad dina kaniner gör är inte något "homosexualitet finns i naturen" tyvärr.

Vad spelar det för roll att det inte finns någon "Trance har sett något som så tydligt lägger fast att det är så"-relation mellan det som faktiskt sker och vad studier visar/visat? Helt bortsett från vad du personligen tycker utgör ett adekvat bevis för att det skulle vara så, så finns studier som visar att foster som "utsätts" för testosteron i en viss vecka under gravidideten blir homosexuella (jag vet inte i vilken utsträckning, hur man mätt eller något annat).

Jag undrar varför det spelar dig och andra någon roll hur någon blir/blev homosexuell. Ingen ifrågasätter, så vitt jag vet, helt allvarligt hur Trance blev Trance; eller?

Trance
2006-06-03, 16:36
Vad spelar det för roll att det inte finns någon "Trance har sett något som så tydligt lägger fast att det är så"-relation mellan det som faktiskt sker och vad studier visar/visat? Helt bortsett från vad du personligen tycker utgör ett adekvat bevis för att det skulle vara så, så finns studier som visar att foster som "utsätts" för testosteron i en viss vecka under gravidideten blir homosexuella (jag vet inte i vilken utsträckning, hur man mätt eller något annat).

Jag undrar varför det spelar dig och andra någon roll hur någon blir/blev homosexuell. Ingen ifrågasätter, så vitt jag vet, helt allvarligt hur Trance blev Trance; eller?

Enbart nyfikenhet vad som ligger bakom det. Jag har ju sagt innan att det spelar ju inte roll i praktiken. Däremot så känns det lite som om alla säger att homosexualitet är 100 medfött och en pedofil är 100 uppväxt.

Inte helt säkert det stämmer.

Bolio
2006-06-03, 16:39
Jag har inte påstått att man inte kan det. Man kan jämföra homosexualitet med bilar givet rätt sammanhang, eller hur? Men i det här sammanhanget så ifrågasätter jag vad det tillför någons argumentation. Det är ett totalt känslomässigt argument som bara funkar på kvinnor och andra totalt känslostyrda varelser. WILL SOMEONE OMGPLZ THINK OF TEH CHILDREN111 osv.

Det finns två saker som skiljer, minst. Det ena är att homosexualitet är medfött, det andra är att relationer och sex i ett homosammanhang sker mellan två individer som själva väljer det. Barn på 3 år väljer inte att bli påsatta i röven av en svårt rubbad individ. Och få nu inte för dig att det här ändras av att samma beroende/utnyttjandeförhållanden finns mellan vuxna individer, det betyder bara att flera saker kan samexistera. Är barn inblandade så är det däremot _alltid_ fråga om en vuxen som utnyttjar sitt övertag.

Nej, jag förstår. Ditt första stycke håller jag helt med om.

Vilka belägg har du för att homoexualitet är medfött? Och vad spelar det för roll? Men om barnet är 13 år gammalt och den vuxne 24, är det då nödvändigtvis så att barnet inte väljer det?

jwzrd
2006-06-03, 16:41
Enbart nyfikenhet vad som ligger bakom det. Jag har ju sagt innan att det spelar ju inte roll i praktiken. Däremot så känns det lite som om alla säger att homosexualitet är 100 medfött och en pedofil är 100 uppväxt.

Inte helt säkert det stämmer.

Vad spelar det för roll om det inte stämmer? Pedofili går ut över någon som inte kan värna sig själv på samma sätt. Vi gör likadant med personer som har utvecklings-/begåvningsstörningar och personer i beroendesituationer (lärare-elev).

jwzrd
2006-06-03, 16:43
Nej, jag förstår. Ditt första stycke håller jag helt med om.

Vilka belägg har du för att homoexualitet är medfött? Och vad spelar det för roll? Men om barnet är 13 år gammalt och den vuxne 24, är det då nödvändigtvis så att barnet inte väljer det?

Ett barn som är 6 år väljer också. Men valet var inte Tillräckligt(tm) fritt för att samhället ska tycka att det är ok. Det blir godtyckligt och man anser att när man passerat 18 så är det fritt fram. Lite som att vi inte kan ingå ekonomiska avtal innan 15, inte köpa sprit innan 20.

Bolio
2006-06-03, 16:45
Ett barn som är 6 år väljer också. Men valet var inte Tillräckligt(tm) fritt för att samhället ska tycka att det är ok. Det blir godtyckligt och man anser att när man passerat 18 så är det fritt fram. Lite som att vi inte kan ingå ekonomiska avtal innan 15, inte köpa sprit innan 20.

Ja, fast samhället har ju fel. Valet är precis lika (o)fritt.

jwzrd
2006-06-03, 16:48
Ja, fast samhället har ju fel. Valet är precis lika (o)fritt.

I vad har samhället fel och vilket annat val var lika (o)fritt?

Trance
2006-06-03, 16:50
Vad spelar det för roll om det inte stämmer? Pedofili går ut över någon som inte kan värna sig själv på samma sätt. Vi gör likadant med personer som har utvecklings-/begåvningsstörningar och personer i beroendesituationer (lärare-elev).

Jag pratar enbart om sexualitet nu och inte några handlingar. En pedofil är sexuellt attraherad av barn. Det räcker så och man behöver inte blanda in eventuella hemska handlingar. På samma sätt som homosexualitet är dragning till samma könet och inte just hur sexet går till.

För mig spelar det inte någon större roll mer än att jag är nyfiken på hur det faktiskt är i verkligheten. Så jag är på ett mer filosofiskt plan än ett praktiskt.

Bolio
2006-06-03, 16:51
I vad har samhället fel och vilket annat val var lika (o)fritt?

Detta:

Men valet var inte Tillräckligt(tm) fritt för att samhället ska tycka att det är ok.

Och du baserade alltihopa på att samhällets syn skulle vara korrekt:

Är barn inblandade så är det däremot _alltid_ fråga om en vuxen som utnyttjar sitt övertag.

jwzrd
2006-06-03, 16:53
Detta:

Och du baserade alltihopa på att samhällets syn skulle vara korrekt:

Men du vill inte förklara varför helst?

Bolio
2006-06-03, 16:53
Men du vill inte förklara varför helst?

Varför vad? Jag fattar inte. :/

jwzrd
2006-06-03, 16:54
Jag pratar enbart om sexualitet nu och inte några handlingar. En pedofil är sexuellt attraherad av barn. Det räcker så och man behöver inte blanda in eventuella hemska handlingar. På samma sätt som homosexualitet är dragning till samma könet och inte just hur sexet går till.

För mig spelar det inte någon större roll mer än att jag är nyfiken på hur det faktiskt är i verkligheten. Så jag är på ett mer filosofiskt plan än ett praktiskt.

En pedofil vill ha sex med barn[ - obereonde av barnets syn på det hela], en homosexuell vill leva tillsammans med en av samma kön[, som vill göra samma sak].

jwzrd
2006-06-03, 16:55
Varför vad? Jag fattar inte. :/

Du försöker refutera mina argument utan något eget. Går det bra tycker du? Det är en korrekt analys du gör av vad jag grundar det jag säger på, men berätta varför utkomsten av min analys är fel.

Trance
2006-06-03, 16:58
En pedofil vill ha sex med barn[ - obereonde av barnets syn på det hela], en homosexuell vill leva tillsammans med en av samma kön[, som vill göra samma sak].

Igen så tar generaliserar du och blandar in handlingar. Det finns ju garanterat homosexuella våldtäktsmän och det finns garanterat pedofiler som inte begår övergrepp.

Det som det handlar om är ju vad de tänder på, inget annat. Men igen, det är en filosofisk diskussion så tro inte att jag försöker likställa utövandet i praktiken.

Bolio
2006-06-03, 16:58
Du försöker refutera mina argument utan något eget. Går det bra tycker du? Det är en korrekt analys du gör av vad jag grundar det jag säger på, men berätta varför utkomsten av min analys är fel.

Det är du som påstår att barn inte kan välja att ha sex med äldre och att barn alltid blir utnyttjade av äldre ifall de har sex med äldre. Det jag vill är att du förklarar varför det är så. *slap*

Du har liten penis.

Bolio
2006-06-03, 16:59
En pedofil vill ha sex med barn[ - obereonde av barnets syn på det hela]

Nej, det är en våldtäktsjwzrd. Men alla pedofiler är inte våldtäktsjwzrds.

jwzrd
2006-06-03, 17:07
Igen så tar generaliserar du och blandar in handlingar. Det finns ju garanterat homosexuella våldtäktsmän och det finns garanterat pedofiler som inte begår övergrepp.

Det som det handlar om är ju vad de tänder på, inget annat. Men igen, det är en filosofisk diskussion så tro inte att jag försöker likställa utövandet i praktiken.

Men Trance ffs, menar du att det som gör homosexuell våldtäkt fel, är våldtäktsmannens homosexuella läggning?!

Pedofili i sig går inte på något vis att utöva utan att någon annan får sitt fria val antastat. Det finns frivillig pedofili hos barn like mycket som det finns frivillig sado/masoshism hos barn.

Nyckelproblemet här är att homosexualitet handlar om sex/samlevnad från TVÅ människor som kan anses ha ett fritt val i sammanhanget som samtycker. Det gör aldrig pedofili (eller våldtäkt Trance, hetro- som homo-).

jwzrd
2006-06-03, 17:08
Det är du som påstår att barn inte kan välja att ha sex med äldre och att barn alltid blir utnyttjade av äldre ifall de har sex med äldre. Det jag vill är att du förklarar varför det är så. *slap*

Du har liten penis.

Då får du läsa mina inlägg igen bolio.

jwzrd
2006-06-03, 17:09
Nej, det är en våldtäktsjwzrd. Men alla pedofiler är inte våldtäktsjwzrds.

Nu snubblade du allt på ditt eget grepp. Våldtäkt existerar inte om alla har ett lika (o)fritt val i samhället.

Baan
2006-06-03, 17:09
Pedofili i sig går inte på något vis att utöva utan att någon annan får sitt fria val antastat. Det finns frivillig pedofili hos barn like mycket som det finns frivillig sado/masoshism hos barn.

Du blir nog stämplad som pedofil även om du aldrig tänkt tanken att våldföra dig på någon unge och ha sex, det räcker med att du har ett gäng bilder på datorn. Bilder du självklart inte tillverkat själv, betalar för eller något liknande som skulle stödja barnporren.