handdator

Visa fullständig version : Vad kan jag ha gjort fel i marken?

Nina L
2006-05-31, 09:39
http://img198.imageshack.us/img198/4724/thisplace7at.jpg

Körde lite marklyft idag. GRRR. Skitkul övning, och jag kände mig oheligt tuff. Mindre roligt var det när jag skulle gå till nästa övning. Det gjorde rejält ont här (se bild). Är det någon som har en aning om vad jag gjort för fel? Det högg det till så fort jag kom med benet i en viss position, fast nu (½ h senare) känns det bra igen.

Thorwaldsson
2006-05-31, 10:53
Snabb fråga: Är det nedre delen av korsryggen eller övre delen av häcken som du syftar på?

Om det är häcken så kan det tänkas att genomfört övningen lite mer åt raka marklyfts-hållet.

Doctor Snuggles
2006-05-31, 11:34
Det kan vara höften som spökar också. Har fått ont och har fortfarande lite problem på typ samma ställe. Har inte riktigt greppat vad problemet är, men att träna upp främre höftböjaren samt stretcha den och sidan av höften/obliques verkar ha hjälpt en del.

Nina L
2006-05-31, 14:33
Snabb fråga: Är det nedre delen av korsryggen eller övre delen av häcken som du syftar på?

Om det är häcken så kan det tänkas att genomfört övningen lite mer åt raka marklyfts-hållet.
Jag kunde inte riktigt avgöra, men det är i alla fall inte korsryggen. Det kändes som svanskotan/höften. Jag böjer bra på benen.

Nina L
2006-05-31, 14:37
Det kan vara höften som spökar också. Har fått ont och har fortfarande lite problem på typ samma ställe. Har inte riktigt greppat vad problemet är, men att träna upp främre höftböjaren samt stretcha den och sidan av höften/obliques verkar ha hjälpt en del.Hur känns det för dig? Värker det eller hugger det till?

Doctor Snuggles
2006-05-31, 20:03
Hur känns det för dig? Värker det eller hugger det till?

Det har varit både och. Det började med att det högg till, som något vid nedre ryggen/höften slappnade av, som en gummisnodd, och det började göra obehagligt ont. Sen dess har det hoppat/huggit till sådär ett par gånger, men sen så värker det en del i typ en dag eller två.
Ju bättre det blev, ju mindre högg det, och värkte bara efter.
Men även om du inte har exakt samma, så skulle jag gissa på ngn slags bål/höft/rygg-instabilitet/obalans.

Lizard
2006-05-31, 20:45
Benens individuella olikhet i längd mätt liggandes plant på golvet med hälarna i marken?
Eg en följdfråga: Stångens passage i horisontalplanet sker i exakt samma position mätt i vertikalplanet mot båda benen (drar du stången lika nära kroppen med båda händerna på allmän svenska)?

Lizard

jwzrd
2006-05-31, 20:53
Jag känner ofta av det området, för mig beror det på låsningar på olika ställen i ryggen. Det går över av att på ett eller annat sätt bli av med låsningarna. Det fungerar ofta även att stretcha yttre delen av häcken genom att t ex lägga upp ena underbenet över motsatt lår och sen flytta kroppen så att det stramar rätt.

Thorwaldsson
2006-05-31, 21:00
Tror, liksom Jwzrd, att stretching kan lösa problemet.

Sida med bra stretchövningar http://www.ryggochmuskelakuten.se/

KRILLE!
2006-06-05, 16:19
får det lite då och då. låsningar i mitt fall. som tur är kan tjocka gubbarna snabbt knäcka allt till rätta igen :D

Börje H
2006-06-08, 18:49
http://img198.imageshack.us/img198/4724/thisplace7at.jpg

Körde lite marklyft idag. GRRR. Skitkul övning, och jag kände mig oheligt tuff. Mindre roligt var det när jag skulle gå till nästa övning. Det gjorde rejält ont här (se bild). Är det någon som har en aning om vad jag gjort för fel? Det högg det till så fort jag kom med benet i en viss position, fast nu (½ h senare) känns det bra igen.
Aaah mekanisk nociceptiv smärta! En dröm för varje manuell terapeut. Om din sköna teckning stämmer Nina så skulle det kunna vara ett SI-ledsproblem på vänstra sidan. Det kan man nog tänka sig är tämligen vanligt om man kör marklyft lite tyngre än vanligt och/eller om man är ovan.

Diggler
2006-06-08, 19:01
Jag vet inte vad din skada är, men jag kan gissa hur den har uppkommit. När många markar är de väldigt noga med tekniken (vilket är jättebra) men av någon anledning, så vid sista repset så blir det långsam ostbåge när man skall sätta ner stången. Då skadar man sig. Studera detta fenomen nästa gång ni är på gymmet.

Nina L
2006-06-09, 13:16
Lizard: Jag tror att jag gör det, fast jag är ju lite sned så helt 100 blir det säkert aldrig.

jwzrd: Jaså, låsningar i ryggen? (Det har jag också, men de skall visst vara som de är för det gjorde bara ont när de var "upplåsta") Det är på vänstersidan, där jag är något stelare, så jag kan se vad stretchingen kan göra åt saken.

Börje H: Jag fattade ingenting. :D Fast det lät bra. Går det över när man blir mer van, tror du?

Diggler: Fin gissning, men jag är en svankare så ostbågen är svår för mig att genomföra ens om jag anstränger mig.

Börje H
2006-06-12, 07:06
Börje H: [/B]Jag fattade ingenting. :D Fast det lät bra. Går det över när man blir mer van, tror du?

Min upphetsning kom av att smärtan gick att framkalla i vissa lägen och att den sedan kunde lindras i andra. Det är kännetecken på en mekanisk retning vilken skulle kunna vara möjlig att manipulera. Annars är ofta manipulationsbehandling ej indicerad. Si-lederna är lederna som förbinder sacrum med bäckenskovlarna (se bild). Ligamentapparaten runt just dessa leder är tokigt stark och man dividerar om det egentligen finns någon rörlighet överhuvudtaget. Om det nu finns någon så är den i storleksordningen några grader. Leden i sig är en friktionsled och har en "självlåsningsmekanism" som involverar massvis med ligament; främst de sacrotuberala, sacrospinala , iliosacrala och iliolumbala men även ett flertal muskler; ryggens djupa muskulatur, latissimus, gluteus och ffa biceps femoris av hamstringsgruppen.
En dysfunktion i en av Si-lederna brukar ge smärta runt det område du visar och att smärtan uppkommer efter marklyft känns även det rimmligt. Men om så är fallet är ju svårt att fabla på om utan undersökning.