handdator

Visa fullständig version : Betyg från första klass?

Krokodil
2006-05-31, 08:41
Här i vår hemkommun får barnen betyg (skriftligt omdöme kallas det) från första klass och det är bra tycker jag. Det är ett kvitto på att barnen klarat uppsatta mål och avdramatiserar hela betygshetsen inför högstadiet.

Vad tycker ni om betyg i låg och mellanstadie?

Mental
2006-05-31, 08:47
Här i vår hemkommun får barnen betyg (skriftligt omdöme kallas det) från första klass och det är bra tycker jag. Det är ett kvitto på att barnen klarat uppsatta mål och avdramatiserar hela betygshetsen inför högstadiet.

Vad tycker ni om betyg i låg och mellanstadie?

Betyg är väl att ta i antar jag?
När jag gick i låg och mellanstadiet så var det ju en träff på våren och en på hösten mellan eleven, läraren, och föräldrarna, där man diskuterade hur det gick i olika ämnen osv.

Alltid samma betyg på mig "han kan om han vill" och "han är inteligent, men otroligt lat" :D

Fed up
2006-05-31, 09:07
Nej tycker jag. Äldre elever är så himla betygsinriktade, enda själet att gå i skolan är att få det eller det betygt, typ "ja nu behöver jag inte komma mer för jag har redan fått det beytg jag vill ha" etc.

När man besköer klasser med yngre barn finns där en arbetslust, upptäckarsglädje osv. kidsen älskar fan skolan och älskar att lära sig för lärandets skull. Jag tror att betyg lätt skulle kunna ta dö på det, ge dem prestationsångest, endast arbeta för vad som ger betyg. jag tror också det skulle kunna medföra tråkigare arbetsmetoder i skolan, då man idag görmycketr skoj som tex teater, ritsagor etc och många lärare skulle nog tycka det var för besvärligt att betygsätta så det skulle inför mer "vanlig" undervisning.

Jag tycker man ska hålla betygen borta så länge som möjligt.

Nina L
2006-05-31, 09:23
Här i vår hemkommun får barnen betyg (skriftligt omdöme kallas det) från första klass och det är bra tycker jag.Skriftligt omdöme låter bra. Föräldrarna behöver veta hur det går för barnet.

userfriendly
2006-05-31, 09:33
Nej inga äckliga betyg när man är så liten. Låt livet vara lite skojigt så länga det går. Skolan kan vara seriös och målintriktad utan ett betyg, en siffra, en stjärna i boken osv.

Bartman
2006-05-31, 09:37
Betyg tycker jag inte att man ska få först i 7an. Men som vi hade när jag gick i skolan att föräldrarna fick träffa läraren en gång varje termin och diskutera hur det gick i skolan tycker jag är bra, men betyg nej.

Papi
2006-05-31, 09:41
Ja, helt klart! Barnen behöver känna mer press i skolan, så att de får veta hur det är att vara vuxen. Inte tillräckligt många kräks idag. Inför aga också, medans man ändå är i farten! *innocent*

qwerty1
2006-05-31, 09:42
Fick alltid samma piss..

"Han är en trevlig prick, men ack så lat.."

Frantic
2006-05-31, 09:58
Skriftligt omdöme låter bra. Föräldrarna behöver veta hur det går för barnet.

Håller helt klart med

hahavaffan
2006-05-31, 10:00
Fick alltid samma piss..

"Han är en trevlig prick, men ack så lat.."Ja samma här, plus att jag aldrig tänkte innan jag gjorde/sa saker. *rolleyes*

Dissector
2006-05-31, 10:02
Nej det tycker jag inte. Det kommer förmodligen inte tjäna något till ändå. Skrifligt omdöme däremot kan jag tycka låter bra. Annars har man väl utvecklingssamtal?

Baan
2006-05-31, 10:08
Jag säger nej, men tidigare än idag kanske inte vore helt fel, men då snackar en två årskurser tidigare.

Själv har jag faktiskt upplevt betyg från första klass, och kan säga att man redan i den åldern får en fördelning på vilka barn som förmodligen kommer klara sig bra i skolan, och dom som förmodligen kommer hoppa av efter grundskolan alt knappt gå ut gymnasiet, känns som barnen som misslyckas har svårt att ta sig ur skiten sas. Dessutom får man vara med på att barnen kommer behöva vara med från start om vi nu ska ha seriösa betyg, och egentligen lägger det stora krav på föräldrar att dom ser till att barnen faktiskt tar tag i sakerna, och t o m att föräldrarna får investera en del tid med barnen så att läxan blir gjord, man kan inte förävnta sig av en sjuåring att vara seriös med betyg.

Arf Pingvin
2006-05-31, 10:11
Nej tycker jag. Äldre elever är så himla betygsinriktade, enda själet att gå i skolan är att få det eller det betygt, typ "ja nu behöver jag inte komma mer för jag har redan fått det beytg jag vill ha" etc.

När man besköer klasser med yngre barn finns där en arbetslust, upptäckarsglädje osv. kidsen älskar fan skolan och älskar att lära sig för lärandets skull. Jag tror att betyg lätt skulle kunna ta dö på det, ge dem prestationsångest, endast arbeta för vad som ger betyg. jag tror också det skulle kunna medföra tråkigare arbetsmetoder i skolan, då man idag görmycketr skoj som tex teater, ritsagor etc och många lärare skulle nog tycka det var för besvärligt att betygsätta så det skulle inför mer "vanlig" undervisning.

Jag tycker man ska hålla betygen borta så länge som möjligt.

Men samtidigt kan betyg tidigare vara ett hjälpmedel för att upptäcka de som har behov av extrahjälp i skolan. Vissa kanske har svårt med språket... Många elever börjar slira redan i låg och mellan, sen när man kommer till gymnasiet finns det ingen tid att ta itu med det man redan ska ha lärt sig. Det känns som att lösningen på det här har varit att höja åldern för betyg och införa mer valfrihet i gymnasiet etc vilket i slutändan bara leder till att elevstackarna slirar ännu mer och nuförtiden upptäcks problemen först på universiteten. Det är ingen slump att de första två veckorna på universitet brukar vara en genomgång av den matte man ska kunna från gymnasiet. Skolan är inte till för att vara rolig och skoj alla gånger, den är till för att utbilda också och det kräver ibland lite incintament för att jobba i ämnen som inte är så kul.

Finnarna krossar oss på skola.

Baan
2006-05-31, 10:15
Men samtidigt kan betyg tidigare vara ett hjälpmedel för att upptäcka de som har behov av extrahjälp i skolan. Vissa kanske har svårt med språket... Många elever börjar slira redan i låg och mellan, sen när man kommer till gymnasiet finns det ingen tid att ta itu med det man redan ska ha lärt sig. Det känns som att lösningen på det här har varit att höja åldern för betyg och införa mer valfrihet i gymnasiet etc vilket i slutändan bara leder till att elevstackarna slirar ännu mer och nuförtiden upptäcks problemen först på universiteten. Det är ingen slump att de första två veckorna på universitet brukar vara en genomgång av den matte man ska kunna från gymnasiet. Skolan är inte till för att vara rolig och skoj alla gånger, den är till för att utbilda också och det kräver ibland lite incintament för att jobba i ämnen som inte är så kul.

Finnarna krossar oss på skola.

Jag tror inte eleverna som visar sig ha dåliga betyg kommer få någon grym hjälp, man behöver inte heller betyg för at märka vilka ungar som inte gör sina läxor och är allmänt dåliga på att prestera, så det är knappast något större argument för att införa betyg så tidigt.

För övrigt finns det en hel del länder där mattekunskaperna är på en sjukt mycket högre nivå vid en viss ålder än vi har i Sverige, men jag tror inte man ska dra paralleller till att just det landet skulle ha mycket bättre utbildning. Man får nästan kolla på vad skolan i slutänden producerar, hur dugliga ingenjörerna är, hur gångbara utbildningarna är utomlands, och för dom som har mer praktiska utbildningar, hur bra dom utbildningarna är osv.

Mental
2006-05-31, 10:18
Jag vill ha fler nationella prov, för att säkerställa att alla skolor lär ut det som krävs, och det är ett bra sätt att komma åt dåliga lärare på.
Har en hel klass taskigt på ett nationellt prov så kan man inte gärna skylla på eleverna.
Nationella prov med central rättning är bra, för då kommer man även åt favorisering och liknande dummheter med.

130kg finsk sisu
2006-05-31, 10:35
Själv har jag fått betyg sen första klass och är knappast dummare än ni mina svenska bröder. Men i och för sej har jag blivit dum förklarad här en gång...*spy* :naughty: :sleep:

raQblad
2006-05-31, 10:45
Föräldrarna behöver veta hur det går för barnet.
Och det går ju att lösa på andra sätt än genom betyg, som skapar enorm press för väldigt många människor idag. Jag är ett utmärkt exempel, som just nu sliter igenom sista biten av andra året på gymn. Mitt mål är att få VG i alla ämnen, det spelar inte så stor roll om jag lär mig något på vägen dit bara jag klarar mitt mål. Jag vet dessutom många som avhåller sig från att kritisera läraren och dess pedagogiska förmåga enbart för att det kanske skulle kunna riskera att deras betyg sänktes.
Är det så ett betyg ska fungera, som en munkavle?

Omdömen, muntlig relation mellan lärare - elever - föräldrar, regelbundna tester och en skola där Lärandet går först och inte betygshetsen.

Arf Pingvin
2006-05-31, 10:46
Jag tror inte eleverna som visar sig ha dåliga betyg kommer få någon grym hjälp, man behöver inte heller betyg för at märka vilka ungar som inte gör sina läxor och är allmänt dåliga på att prestera, så det är knappast något större argument för att införa betyg så tidigt.

För övrigt finns det en hel del länder där mattekunskaperna är på en sjukt mycket högre nivå vid en viss ålder än vi har i Sverige, men jag tror inte man ska dra paralleller till att just det landet skulle ha mycket bättre utbildning. Man får nästan kolla på vad skolan i slutänden producerar, hur dugliga ingenjörerna är, hur gångbara utbildningarna är utomlands, och för dom som har mer praktiska utbildningar, hur bra dom utbildningarna är osv.

Läs artiklarna som publiceras om den finska skolan. De är mycket bättre på att ge extra stöd åt elever som har problem än vad vi är. Dels får eleven ett mål att klara betygen, dels har skolan ansvar för att se till att eleverna klarar målen. Vårt system bygger på att skeppa eleverna vidare och låta högre instans fixa problemen. Morsan är specialutbildad språklärare på gymnasiet. Hennes tjänst med specialundervisning drogs in så nu får eleverna med dyslexi inte samma hjälp som de tidigare fått. Bara: "Lycka till, ha det så kul på universitetet". Men hade man haft betyg tidigare i grundskolan kanske de kunde ha fått hjälpen redan i mellan och högstadiet. Sverige gör saker baklänges. (notera att jag sagt "tidigare", första klass är överdrivet)

andeN.
2006-05-31, 10:52
Nej, inte från första klass men från sjätte klass vore bra.

Hades
2006-05-31, 11:51
Nej, fyfan för att hålla på och ranka små barn enligt någon sorts mall. Man har så olika förutsättningar för att lära sig saker i den åldern och att införa ett betyg skulle skapa en massa onödig press som knappast skulle hjälpa de barn som har svårt för att lära sig. Att barn jämför sig med varandra är väl knappast heller någon nyhet, och jag tror inte att betyg skulle bidra till att stärka självförtroendet hos de som har svårt för sig.

mela
2006-05-31, 12:04
Skriftliga omdömen tycker jag är bra. På så vis måste lärarna ha bättre koll på vilka elever som kan vad och om en elev har svårigheter i ett ämne kan han eller hon få den hjälpen han eller hon behöver i tid.

Istället för att det är som det är idag då IV är det största programmet bland killar på gymnasiet.

Inga betyg, men skriftliga omdömen och tester som kollar av om eleverna hänger med.

Baan
2006-05-31, 15:29
Läs artiklarna som publiceras om den finska skolan. De är mycket bättre på att ge extra stöd åt elever som har problem än vad vi är. Dels får eleven ett mål att klara betygen, dels har skolan ansvar för att se till att eleverna klarar målen. Vårt system bygger på att skeppa eleverna vidare och låta högre instans fixa problemen. Morsan är specialutbildad språklärare på gymnasiet. Hennes tjänst med specialundervisning drogs in så nu får eleverna med dyslexi inte samma hjälp som de tidigare fått. Bara: "Lycka till, ha det så kul på universitetet". Men hade man haft betyg tidigare i grundskolan kanske de kunde ha fått hjälpen redan i mellan och högstadiet. Sverige gör saker baklänges. (notera att jag sagt "tidigare", första klass är överdrivet)

Min poäng är, det finns ingen koppling mellan betyg och bättre hjälp till dåliga elever. Det är en sak att vara lite oseriös som yngre och kanske prestera sämre i sjätte klass än senare på tredje året på högskolan (inte alls ovanligt), en annan sak vara dyslektiker och behöva ganska dyr hjälp. Bara för vi inför betyg betyder det inte att vi kommer ta hand om dom svaga eleverna, snarare blir dte mer tydligt tidigare (kanske!) att vissa elever behöver extrahjälp, men att dom får hjälpen är en helt annan femma, som vi förmodligen inte kommer ha råd med. Egentligen tycker jag inte vi ens behöver betyg för att se vilka elever som behöver hjälp, det märker lärarna rätt bra även utan sifferbetyg och liknande. Så det vi behöver är eventuellt mer pengar att hjälpa eleverna som behöver extrahjälp alt byta detaljer i systemet som gör skolan bättre, och jag tror det är en förenkling att tro att mycket beror på när man börjar ge betyg. Kanske mer jämna krav på barnen så det inte blir så stora skillnader mellan årskurser..