Visa fullständig version : TOOL-10000 days, introduktion och tolkningar.
Bandet och albumet har varit uppe i trådar på Kolo förut, någon menade att det skulle handla om kommerciell och lyssnarinfriande musik skapad för den breda massan.
Så är inte fallet.
Jag väljer att analysera och tolka några av låtarna ifrån 10000 days i den här tråden för den som kan tänkas vara intresserad.
Ev kan jag väcka någons intresse att fördjupa sig i bandet.
Titeln på albumet syftar på den tid som sångaren James Maynard Keenans mor låg förlamad fram till att hon dog och stor en stor del av albumet är tillägnat henne.
Annars är det mörker, apokalypsis, människans psyke, droger, kontroverciell samhällsdebat och endel humor som fyller texterna.
Egentligen känns det fel att plocka ut ett par låtar, för ett Tool-album ska lyssnas på ifrån början till slut och ej i någon nedladdad mp-3:a, då låtarna alltid svetsas samman antingen musikaliskt eller innehållsmässigt.
Men här kommer iaf den första jag skriver om.
Den har figurerat endel i etern redan.
Vicarious.
Jag lyssnar på låten medan jag skriver detta.
Den vane Tool-lyssnaren känner direkt igen soundet ifrån förra skivan Lateralus.
Det är just det som är Tool grej, många av låtarna låter väldigt lika, speciellt på Lateralusskivan.
Till en början.
Sedan slås man av vilken progressiv och oerhört skicklig musik dem gör.
Tool är inget man blir kär i direkt, men när man fått en lite glimpse in i den värld av musik och konst dem representerar är det som en drog. Man kan inte få nog. Bandet blir aldrig någonsin på någon sätt.
Dem är fulländade konstnärliga geni.
Jag fick rysningar direkt första gången jag hörde låten.
Den är smart uppbyggd på ett igenkännande sätt, men bjuder på nya överaskande svängar rent musikaliskt hela tiden.
Det här är klart den mörkaste och ondaste låten på skivan.
Intressant att den håller på att bli en radiohit!
Textinnehållet kan jag tänka tilltalar dem som gillar blackmetal och tom grunge.
Den börjar så här:
Eye on the the TV
'Cause tragedy thrills me
Whatever flavor it happens to be, like...
"Killed by the husband"
"Drowned by the ocean"
"Shot by his own son"
"She used a poison
in his tea...kissed him goodbye"
That's my kind of story
It's no fun 'til someone dies
Underhållning av andras olycka och missär. Vi dras av någon anledning till det. Keenan vill att i ska erkänna det, för det är en naturlig del av oss - Det har alltid varit så.
Don't look at me like
I am a monster
Frown out your one face
But with the other
Stare like a junkie
Into the TV
Stare like a zombie
En text jag kan tänka mig är sprungen ur en blandning av tristess och självransakan.
While the mother holds her child
Watches them die
Hands to the sky crying,
"Why, oh why?"
Cause I need to watch things die... from a distance
Vicariously I live while the whole world dies
You all need it too, don't lie
Ensamhet som inte tynger. Inga skuldkänslor för behovet av blodspill.
Why can't we just admit it?
We won't give pause until the blood is flowing
Neither the brave nor bold
Will write as the story's told
We won't give pause until the blood is flowing
I need to watch things die... from a good safe distance
You all feel the same, so...
Blood like rain come down
Drum on grave and ground
Erkännandet av den innre besten och förklaringen till att tryggt betrakta missär med förtjusning, utav en oförklarlig anledning. Hyptoniserad och ingen anledning krävs egentligen heller..
Part vampire
Part warrior
Carnivore and voyeur
Stare at the transmittal
Sing to the death rattle
La, la, la, la, la, la-la-lie (x4)
Credulous at best
Your desire to believe in
Angels in the hearts of men
Pull your head on out, your head believes it give a listen
Shouldn't have to say it all again
Så den kalla sanningen igen:
The universe is hostile, so impersonal
Devour to survive... so it is, so it's always been
Musiken är stark, tung, sorglig, kraftfull och vacker utan att vara direkt aggresiv som tex ett Death- eller Blackmetalband. Det går nästan mer åt funk hållet i den studsande takten. Den är avancerad och den ger en känslan av berusning under en sen och fuktig höstkväll.
We all feed on tragedy
Like blood to a vampire
Så kommer det. Det råa och kalla konstaterandet av människan psyke:
Much better you you than I
Nästa låt kommer imorgon.
grisbil3n
2006-05-31, 00:57
Jag är trollbunden :D
Jag är trollbunden :D
Och jag är bunden av ett troll.
Han sitter här i soffan och kollar på Scrubbs och käkar upp mina jordnötter, medans jag sitter fast i datorstolen. :( Finns inget annat att göra än att skriva om en låt till....
Smärtar mig att behöva säga detta...
men detta är nog första gången jag inte håller med dig Krampus.
Vad är det här för trams? Tool?
Som du säger, Tool är en smula luriga..Vid första "lyssnet" fattar man, fast ändå inte. Man blir bjuden på insikt och utsikt, och bla därför förtjänar Tool ens tid har jag fått lära mig bla. Och allt jag har lärt mig om just detta band, har jag lärt av någon som verkligen vet att uppskatta bra skit!
Som första gången jag verkligen lyssnade på en låt från en annan skiva.. Lite sådär lagom catchy musik som foten vill taktstampa till, som lurar en att bortse från den mörka texten, listigt smygfylld av tvång. Fast, det är en annan låt från en annan skiva som sagt.
Mer analys åt folket mään! :)
Überbiffen
2006-05-31, 01:16
Ursäkta mig om jag inte håller mig helt till ämnet men vad tycker du om A Perfect Circle ?
btw, vet hur Kwon!*slap*
Ninjamicke
2006-05-31, 01:30
nej det hör inte till ämnet, men APC är ungefär som Tool - light tycker jag :D
Dock mkt bra även det.
Mkt fina tankar om texterna hittils måste jag säga. Tycker även att många av deras låtar går att associsiera (galen stavning?) till egna tankar och erfarenheter. Utan att det var tanken från början.
Skivans kanske coolaste låt. Låtens tema är liknande låten "Hooker with a penis" ifrån plattan Aenima.
Låten inleds kort med Keenan i acapella några sekunder och man hör hur oerhört rent han sjunger. Samtidigt är det både skört och skarpt på en gång. Oförklarligt, han har en mycket speciell röst, som han förställer i olika lägen i olika låtar. Han kan vråla som en verdgad gud samtidigt som han kan sjunga lent som ett lambipapper. Kishti Tomita skulle börja spontanonanera om han kom in och sjöng detta intro på en IDOL-uttagning...
Acapella:
Who are you to wave your finger?
You must have been out your head
Basen och trummor kommer in..
Eye hole deep in muddy waters
You practically raised the dead
Rob the grave to storm the cradle
Then burn the evidence down
Gitarr anslås..
Soapbox house of cards and glass so
Don't be tossin' your stones around
You must have been......... high
You must have been high
You must have been
:em:
Låten sätter igång på allvar.
Foot in mouth and head up ass
So what you talkin' 'bout?
Difficult to dance 'round this one
'til you pull it out, boy
You must have been so high
You must have been so high
Steal, borrow, reap or save your shady inference
Kangaroo done hung the jury with the innocent
Now you're weeping shades of chosen indigo
got lemon juice up in your eye
When you pissed all over my black kettle
You must have been high, high
You must have been high, high
Who are you to wave your finger?
So full of it
Eyeballs deep in muddy waters
Fuckin' hypocrite
Liar, lawyer -- mirror show me
What's the difference?
Kangaroo done hung the guilty with the innocent
NOW
you're weeping shades of chosen indigo
got lemon juice up in your high
EYE
When you pissed all over my black kettle
You musta been
So who are you to wave your finger?
Who are you to wave your fatty fingers at me?
You must have been out your mind
Weeping shades of indigo
shed without a reason
weeeping shades of indigo
Liar, lawyer, mirror
For you what's the difference
Kangaroo be stoned
He's guilty as the government
NOW
you weeping shades of chosen indigo
get lemon juice up in your eye
Now when you pissed all over my black kettle
You musta been high, high, high, high
Eyeballs deep in (bloody?) waters
You're balls deep in muddy waters
Ganja (please/police)!!!
You must have been out your mind
Lika virrigt och snurrigt som han skriver så fattar man vad det handlar om, det är inte någon tvåtydighet här som det annars kan vara och ofta är i deras låtar.
Sluta döm mig, kolla på dig själv tönt, sluta skyll ifrån dig din omogne och trångsynte fan.
Han är sur i denna låten det märks. Och vilken narkotisk substans det handlar om går inte att ta misste på även om dem har skruvat till skallen på journalister i frågor just om denna låten och förnekat att det skulle vara så.
Det är humor.
Följ tråden, lyssna på låtarna, ge det en chans. Jag repekterar om du inte gillar vad du hör eller finner texterna otäcka/o-coola, men det går inte att tycka att det är trams. Trams för mig är när musiken endast har skapats för att sälja eller uppnå kändisskap. Tool är stor konst för mig iaf, dem har något att säga och dem gör det som ingen annan. :)
Som du säger, Tool är en smula luriga..Vid första "lyssnet" fattar man, fast ändå inte. Man blir bjuden på insikt och utsikt, och bla därför förtjänar Tool ens tid har jag fått lära mig bla. Och allt jag har lärt mig om just detta band, har jag lärt av någon som verkligen vet att uppskatta bra skit!
Som första gången jag verkligen lyssnade på en låt från en annan skiva.. Lite sådär lagom catchy musik som foten vill taktstampa till, som lurar en att bortse från den mörka texten, listigt smygfylld av tvång. Fast, det är en annan låt från en annan skiva som sagt.
Mer analys åt folket mään! :)
Turn around and take my hand.... ;)
Ursäkta mig om jag inte håller mig helt till ämnet men vad tycker du om A Perfect Circle ?
btw, vet hur Kwon!*slap*
Jo men det berör ju ämnet ändå...
APC ska representera han femnina sida och TOOL hans maskulina.
Men jag har inte hunnit lyssna så mkt på APC fast jag skulle vilja, har varit upptagen med att utreda TOOL i för många år och det finns fortfarande mer... Ska göra det mer.
nej det hör inte till ämnet, men APC är ungefär som Tool - light tycker jag :D
Dock mkt bra även det.
Mkt fina tankar om texterna hittils måste jag säga. Tycker även att många av deras låtar går att associsiera (galen stavning?) till egna tankar och erfarenheter. Utan att det var tanken från början.
Nästa får bli min absoluta favoritlåt på skivan: Rosetta Stoned som har låten/spåret Lost Keys (Blame Hofmann) som ett intro man måste höra ihop med den.
Det är totalt vansinnigt galen och helt fullkommligt underbar!
Men det kommer att ta tid att skriva så det får bli imorgon kväll.
Turn around and take my hand.... ;)
Ja just! :em: haha
Ja just! :em: haha
Låten vi pratar om heter Stinkfist och finns på plattan Aenima.
Så.
http://www.easternecho.com/images/2006/05/09/ae/tool2.jpg
Vill bara säga att jag är GRYMT imponerad av detta album! Lyssnar inte så mycket annars på den här typen av musik, men råkade läsa några rescensioner som var helt lyriska.:hbang:
ManuelIT
2006-05-31, 06:37
kul initiativ, ska bli intressant. vill inte förstöra tråden, men måste säga att jag tyvärr är besviken på detta album. har varit fan av tool sen aenima (många år nu), sett dom live två gånger osv. visst är 10kd mkt bättre än det mesta som finns ute nu, men albumet kommer inte ens i närheten av aenima och lateralus
ManuelIT
2006-05-31, 06:39
Vill bara säga att jag är GRYMT imponerad av detta album! Lyssnar inte så mycket annars på den här typen av musik, men råkade läsa några rescensioner som var helt lyriska.:hbang:
då borde du dra hem deras tidigare album, Aenima och Lateralus och ge dom en chans. de kanske är svårare att sätta sig in i, men ger du de tillräckligt med tid kommer du vara fast:hbang:
Ninjamicke
2006-05-31, 07:48
då borde du dra hem deras tidigare album, Aenima och Lateralus och ge dom en chans. de kanske är svårare att sätta sig in i, men ger du de tillräckligt med tid kommer du vara fast:hbang:
Precis, själv gillar jag framförallt lateralus. Den skivan är nära komplett!
Alla album är grymma.
Ljudkvalitén på Opiate är sådär, men den EP:n är cool ändå.
Undertow var den första jag kom i kontakt med, sedan köpte jag Opiate och dem andra Aenima och Lateralus när dem kom.
Det dymansika soundet fanns inte riktigt på Opiate, men musikstrukturen var den samma och jag tror dem säkert hade gjort soundet bättre på Opiate om dem haft finanserna till det.
Det är ju trotts allt en EP och de flesta räknar Undertow som deras första riktiga skiva. Salival är den enda skivan jag inte har, men den måste jag skaffa. Den är ju lite special...
Ikväll blir det Rosetta stoned i denna tråden. :)
Skit kul och läsa krampus!
Gillar skivan mer och mer bara hela tiden. Fasst så är ju tool.
Ikväll blir det Rosetta stoned i denna tråden. :)
Det blev det visst inte, men ser bra ut kör hårt ikväll...:smash:
Jo men det berör ju ämnet ändå...
APC ska representera han femnina sida och TOOL hans maskulina.
Men jag har inte hunnit lyssna så mkt på APC fast jag skulle vilja, har varit upptagen med att utreda TOOL i för många år och det finns fortfarande mer... Ska göra det mer.
APC skiva "thirteenth step" är en av de bästa skivorna jag hört. Klart mer lugn och mörkare än Tools skivor men ack så bra. Börja med låten "Pet" som har mest Tool sound. Weak and powerless sätter sig ganska fort med. Favoritlåten är nu The noose. Skivan är typiskt en sådan man nästan inte kan lyssna sönder men den tar ett tag innan den sätter sig.
:thumbup:
PS Har kommit på hur j*vla bra Lateralus är. Lyssnar på den jämnt nu.
APC skiva "thirteenth step" är en av de bästa skivorna jag hört. Klart mer lugn och mörkare än Tools skivor men ack så bra. Börja med låten "Pet" som har mest Tool sound. Weak and powerless sätter sig ganska fort med. Favoritlåten är nu The noose. Skivan är typiskt en sådan man nästan inte kan lyssna sönder men den tar ett tag innan den sätter sig.
:thumbup:
Ljudkvaliten på thirteenth step är dessutom GRYM. Sånt tycker jag om.:thumbup:
Ljudkvaliten på thirteenth step är dessutom GRYM. Sånt tycker jag om.:thumbup:
Japp! Sjukt välproducerad skiva :hbang:
Mer Krampus, mer!
När Mer De Noms först kom lyssnade jag på den överallt, i tåget, på bussen, i skolan. Jag kunde inte få nog. När jag gick och la mig satte jag på skivan på repeat på stereon. Tror jag höll på så i en månad minst.
En ytligt bekant döpte sin son till Maynard.;)
:) Nu vet jag vad jag ska sätta mig in i när jag har tråkigt nästa gång. :thumbup:
Mer Krampus, mer!
När Mer De Noms först kom lyssnade jag på den överallt, i tåget, på bussen, i skolan. Jag kunde inte få nog. När jag gick och la mig satte jag på skivan på repeat på stereon. Tror jag höll på så i en månad minst.
En ytligt bekant döpte sin son till Maynard.
Coolt! :thumbup: På samma sätt har jag lyssnat på 10,000 days den senaste tiden.
Ja, meer!
Ok, IKVÄLL efter träningen blir det Rosetta stoned, totalt galen/skräckfylld/tokrolig och absolut underbar låt!
Kör introt till Rosetta stoned nu på en gång då, Lots Keys (Blame Hofman).
Ett 3:49 långt intro med en konversation som utsepelar sig på ett sjukhus.
Dem har motagit en katatonisk patient och ingen vet vad som är fel på honom. Man hör lätta skräckfyllda flåsningar av ångest och panik i bakgrunden samtidigt som konversationen här under utspelas. Lugn och behaglig musik spelas i bagrunden. Läkaren och sköterskan talar lugnt och behagligt.
Nurse: Excuse me, doctor, do you have a moment?
Doctor: A moment? What's the question?
Nurse: More of a situation, a gentleman in Exam 3.
Doctor: What's the problem?
Nurse: That is the problem: we're not sure.
Doctor: You've got the chart?
Nurse: Right here.
Doctor: Hmm... not much here, is there?
Nurse: No doctor, no obvious physical trauma, vitals are stable.
Doctor: Name?
Nurse: No sir.
Doctor: Did someone drop him off, maybe we can speak to them? Let's get some background on this fellow.
Nurse: No ID, nothing, and he won't speak to anybody.
Doctor: Well, let's say hello.
Doctor: Good morning, I'm Dr. Watson. How are you today? How are you today? Look son, you're in a safe place, we want to help you, in whatever way we can. But you need to talk to us, we can't help you otherwise. Now, what's happened? Tell me everything.
Sen brakar skiten loss totalt och Rosetta Stoned påbörjas...
...och så han börjar berätta den sjukaste historien sedan gamla testamentet:
Alrighty then.
Picture this if you will:
Han babbalar konstant som en trimmad iller på tjack dessa rader i konstant tempo:
10 to 2 AM
And actually eating up an old box of Krispy Kremes
And my need-to-know pose.
Just outside Area 51
Contemplating the whole chosen people thing
When a flaming stealth banana split the sky like, wide open.
I never expected to see it in a place like this.
I do believe I spilled a diamond sundae
Or something wet on my Birkenstocks
And [you're yelping]
Holy fucking shit!!!
Så fortsätter vansinnes färden:
Then the x-file beings who were like
some kind of blue-grey [Jackie Chan]
With Isabella Rossellini lips and breath that reeked
[They're wicked-shot terrorists all while making the sound]
abananadabanana so when I opened up my bug eyes, my gaping jaw and my sweaty L. Ron Hubbard upper lip
And all I could think was
I hope that my partner here doesn't notice
that I pissed my fucking pants
Tempot lugnar ner sig och han börjar sjunga:
So alive in this way
Like an apparition
You have me crying out
Fuck me
It's got to be
Dead head
Chemistry
The blotter got
On top of me
Got me seeing
E mother-fucking T
Så får han reda på av rymdvarelsen att han är "den utvalde" att framföra ett medelande..
And after calming me down with some orange slices
And some fetal spooning
The ET revealed to me his singular purpose
He said you are the chosen one
The one who'll deliver the message
A message of hope for those who chose to hear it
And a warning for those who do not
Me, the chosen one, they chose me
And I didn't graduate from fucking high school
You had better...
You had better...
You had better...
You had better listen
Sång:
When he looked right through me
With somniferous almond eyes
Don't even know what that means
Must remember to write it down
This is SO REAL
Like the time they floated away
See, my heart is pounding
Cause this shit never happens to me
I can't breathe right now
It was so real
Like I woke up in Wonderland
All sort of terrifying
I don't want to be all alone
When I tell the story
And can anyone tell me why
It was a repeat experience
will I ever be coming down
This is so real
Finally it's my lucky day
See my heart is racing
Cause this shit never happens to me
I can't breathe right now
You believe me don't you
Please believe what I just said
See they're telling the truth
And this wasn't all in my head
See they took me by the hand
And invited me right in
Then they showed me something
I don't even know where to begin
Strapped down to my bed
Feet cold, eyes red
I'm out my head
Am I alive? am I dead?
Can't remember what they said
God damn shit the bed
hey hey
En underbar basslinga kommer in. Helt omöjlig takt. Låter som någon snubblar i en trappa och försöker stoppa fallet.
Overwhelmed as one would be placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all the details of our ending
To write it down for all the world to see
Efter att ha fått reda på hur världen kommer att sluta, är det viktigaste i hans liv att han ska skriva ner det! Det går igenom hela låten. Write it down, så tyngd av uppgiften. Så kommer det, så jävla kul, han sjunger naivt och uppgivet:
But I forgot my pen!! :laugh:
shit the bed again
Typical
Strapped down to my bed
Feet cold and eyes red
I'm out of my head
Am I alive am I dead
Sunkist and Sudafed
Gyroscopes and infrared
won't help the brain dead
God damn shit the bed
I Can't remember what they said to me
Can't remember what they said to make me out to be A HERO
I can't remember what they said
Don't know, Wont Know (repeated 12 times)
God damn shit the bed
Bara helt fantasiskt.
Keenan har en företelese att ändra om texterna på olika versioner av skivor och i liveframträdanden. Här är en version som på samma låt som jag tycker är både roligare och bättre:
All righty then. Picture this if you will.
Grabbed at 2am and actually eating a, you know a box of crispy crèmes.
I might need as I approach site area 51 contemplating the hoax.
Of people thinking we just took a flaming
Stale banana-split-the-skylight.
Well one opened up we'd expect to see in A place like THIS.
Code red I'll put us in a diamond setting.
Right on my Birkenstocks in the open.
HOLY FUCKING SHIT!
Holy Fucking shit!
Holy Fucking shit!
Holy Fucking shit!
Holy fucking shit!
Holy Fucking Shit...Holy Fucking Shit...Holy Fucking Shit.
Let the X-file be entered
As some kind of blue creature
I hate it when it stows a meteor in my bathroom
If you look at your appearance for a
moment you can see.
Another banana bourbon enema
Someone hovered above my buckeyes.
My daily chore.
Maybe I'll run over the upper lid but all I could think was...
Careful to mark your girlfriends 17 fucking cats
The sewer line is waiting.
Like an apparition he had me crying out:
Fuck me.
Sodomy.
A dead head chemistry.
Bladder problems won't stifle me.
If I can't make it,
people who are watching see.
And after calming me down with some orange slices and some needle spooning.
He revealed to me a
Singular purpose, he said you are the chosen one.
The one who will deliver the message.
A message of hope for those who choose to hear it
and a warning for those who do not.
Me? The chosen one,
They chose me.
And I didn't graduate from fucking high school.
you be..tter.
you be..tter.
you be..tter.
you better listen.
He looked right through me
with somniferous almond eyes.
Don't even know what that means
must remember to write it down.
This is surreal.
Like the time he floated away.
See my heart is pounding,
cause this shit never happens to me.
CAN'T BREATHE, RIGHT NOW!
It was surreal.
Like I woke up in Wonderland
All sort of terrifying.
I don't want to be alone when I tell this story
and can anyone tell me why?
All the sudden my peanuts dance?
Will I ever be coming down?
This is surreal.
Finally it's my lucky day.
See my heart is racing,
cause this shit never happens to me.
CAN'T BREATHE, RIGHT NOW!
You believe me don't you, please believe what I just said, see they're telling true
and this wasn't all in my head.
See they took me by the hand and invited me right in,
then they showed me something.
I don't even know where to begin.
STRAPPED DOWN MY BED, FEET COLD AN EYES RED
I'M OUT MY HEAD, AM I ALIVE, AM I DEAD.
CAN'T REMEMBER WHAT THEY SAID.
GOD DAMN SHIT THE BED!
(high...I I I I I....high.. I I I I I)
(high)
[repeated]
Overwhelmed as one would be, placed in my position.
Such a heavy burden now to be the one.
Born to bear and read to all
the details of our ending.
to write it down for all the world to see.
But I forgot my pen, shit the bed again, typical.
STRAPPED DOWN MY BED, FEET COLD AN EYES RED
I'M OUT MY HEAD, AM I ALIVE, AM I DEAD.
SUNKIST AND SUDAFED, GYROSCOPES AND INFRA RED, WON'T HELP, BRAIN DEAD,
CAN'T REMEMBER WHAT THEY SAID.
GOD DAMN SHIT THE BED!
I...!!!
CAN'T REMEMBER WHAT THEY SAID TO ME
CAN'T REMEMBER WHAT THEY SAID TO ME
MADE OUT TO BE, A HERO!!!
Can't remember what they said.
OH NO, HELP NOW.
Can't remember what they said.
DON'T KNOW.
WON'T KNOW.
[repeated]
GOD DAMN SHIT THE BED!
Sultanen
2006-06-04, 15:34
albumet e lysande så klart Tool e så jävla bra, och det är verkligen kul o läsa dina analyser o tolkningar Krampus, keep it up =)
Tänkte köra en och annan låt ifrån något annat album i tråden också. :)
Sultanen
2006-06-04, 20:22
låter najs, det är verkligen uppskattat för oss Tool fans =)
Ninjamicke
2006-06-04, 21:15
Kan man kanske önska The Grudge/lateralus/ticks and leeches???*kissass* *popcorn*
Misstänker att wings for marie (partt 1 o 2) handlar om hans käre mor då?
Dessa låtar är synnerligen vackra.
Rosetta Stoned håller jag med dig om. Den låten är för jävla bra, speciellt det där med pennan :D
låter najs, det är verkligen uppskattat för oss Tool fans =)
:) No problemo. Måste få trackasera någon annan än min starkas kolega på jobbet med TOOL också. :D
Ninjamicke
Vi kan se, tar med skivorna till jobbet onsdag kväll. :)
Sniggel
Ja, så är det. Dem är riktigt sorgliga och jag låter dem vara i den här tråden.
Men låtarna ger en bra bild av Maynards mångfassitet. Det är inte bara texter om rymdvarelser och röv-knûll, det finns annat också...
Hela konceptet TOOL viskar och samtidigt skriker mystik..
Gömda spår, dubbeltydiga onda texter, skivor som endast givits ut i begränsad upplaga på vinyl för speciella fans, konstiga spår och förvridna samplingar som väcker skräckfyllda associationer.
På spåret Intension, hör man ibörjan hur Maynard viskar något baklänges.
Det är lätt att tro att det är något ont medelande om att dyrka satan eller liknande som 38 andra band gjort avsiktligt eller oavsikligt förr. Det är inte för inte som ungdommar i vissa stater har blivit förbjudna att bära TOOL T-shirts i skolan. Därför är det så jävla kul när man kollar upp vad han egentligen säger:
(These lyrics are played backwards: Work hard, Stay in school, Listen to your mother, your father is right/rising/right, son... Jesus loves you... Work hard, Stay in school, Listen to your mother, your father is right/rising/right son...). :D
Annars är det en lugn och suggestivt sövande låt och jag får bilder av människor som sitter framför en brasa ute någonstans i naturen när jag hör den. Behaglig låt.
Pure as we begin.
Pure as we come in.
Pure as we begin.
Ruled by will alone.
Pure as we begin.
Here we have a stone.
Gather, place, erase so. (*)
Shelter turns to home.
Pure as we begin.
Here we have a stone.
Throw to stay the stranger. (*)
Swore to crush his bones. (*)
Ruled by will alone.
Spark becomes a flame.
Flame becomes a fire.
Light the way or warm this.
Home we occupy.
Spark becomes a flame.
Flame becomes a fire.
Forge a blade to slay the stranger.
Take whatever we desire.
Moved by will alone.
Pure as we begin.
Pure as we begin
Move by will alone.
Leave as we come in.
Pure as light.
Return to one.
Move by will alone.
Move by will alone.
Kraaaampus! blir det mer...:) ?
Third Eye skulle va fett! Den måste du gå igenom ;)
Third Eye skulle va fett! Den måste du gå igenom ;)
Lätt.
Lätt.
wohoo!
"So glad to see you
I thought that you were hiding
You thought that i had run away
Chasing a tail of dogma"
wohoo!
"So glad to see you
I thought that you were hiding
You thought that i had run away
Chasing a tail of dogma"
Jag älskar den låten. Var länge min absoluta Tool-favorit. Speciellt introt.
Men jag måste vara upplagd för ett´....
Kommer senare, men det kommer.
Ska inte stressa dig, det här kan ju bli riktigt bra :)
Har för lite kunskap själv om bandet för att våga mig på en fullständig tolkning av vissa låtar.
Ta den tid du behöver.
Det är så sjukt hur många bra låtar dom har. SJUKT. Andra band jag gillar brukar Jag tycka typ 3 låtar är speciellt cp-bra. Men Tool har hur många som hellst.
Det är så sjukt hur många bra låtar dom har. SJUKT. Andra band jag gillar brukar Jag tycka typ 3 låtar är speciellt cp-bra. Men Tool har hur många som hellst.
Du har fattat det hela med Tool nu. ;)
Fatalist
2006-06-11, 01:04
Är redan sedd som världens torris så: En del rader är tyvärr ren nonsens, jag menar, man skulle kunna få ut likadana budskap efter att ha sönderanalyserat en BWO-låt. ;)
Dock är det kul att du hittat ett band som verkligen tilltalar dig och bry dig inte om mitt gnäll! :)
Kraaaampus! blir det mer...:) ?
All righty then. Picture this if you will.
Ållrajty den. Föreställ dig det här om du kan..
Grabbed at 2am and actually eating a, you know a box of crispy crèmes.
Slutade 07.00 och käkade upp, du vet en sådär 34 solskensbullar.
I might need as I approach site area 51 contemplating the hoax.
Jag kunde behöva kolisar när jag närmar mig och beaktar bluffen i Hälsingegatan 5 inte 1
of people thinking we just took a flaming
Stale banana-split-the-skylight.
av männsikor som tror på glutamin i en unken banana-tvådagssplitt-i vaderna.
Well one opened up we'd expect to see in A place like THIS.
Väll en uppöppnad weed suspekt som att se in i en HISS.
Code red I'll put us in a diamond setting.
Någon hade iaf tryckt på nödstopp.
Right on my Birkenstocks in the open.
Rätt i ån med en brike-stock, plums, det var öppet.
HOLY FUCKING SHIT!
HERREJESTANÄS!
Holy Fucking shit!
Ollie fucking flip!
Holy Fucking shit!
Lolly sucking dick!
Holy Fucking shit! ´
Lol-igt, en funkig hit!
Holy fucking shit!
Rolig satans tripp!
Holy Fucking Shit...Holy Fucking Shit...Holy Fucking Shit. Heligt jävla chips..Håligt satans skit..Hårigt på alla vis.
Let the X-file be entered
Så släpp in oss bakom disken
As some kind of blue creature
Vi ska hälsa på Jense-fisken.
I hate it when it stows a meteor in my bathroom
I ate it from the stowe, like an mathador in my GASP-hood.
If you look at your appearance for a
moment you can see
Om du tänker på hur du för dig för en sekund kan du se
Another banana bourbon enema
en annan banankrökning på Emma.
SÅNG:
So alive in this way
Like an apparition
You have me crying out
Så The Hives, som är hiss-gay
Som i apparatpiratradio
hade fått mig att sjunga ut:
Fuck me
Asbra
It's got to be
Det måste va
Dead head
Trenbolon
Chemistry
Testosteron
The blotter got
On top of me
The Boppers på DNP
Got me seeing
Fick mig att ble´
E mother-fucking T
C helt-jävla P!
:)
Underbart! Mohahahah :laugh: ( jelp)
Jag och min danske kompis Jens brukade vid 03-04 tiden på natten, efter att tillsammans konsumerat rikliga mängder alkohol på stadens barer, möblera om Jens pappas vardagsrum så att de stora högtalarna var riktade imot soffan vi kraschlandade i.
Ofta blev det fler låtar efteråt men det brukade alltid börja med denna.
Det var inte helt ovanligt att polisen kom och hälsade på då det var ganska bra tryck i Jens Biker-farsas högtalare.
Ett tag fick dem span på villan eftersom grannarna trodde att vi knarkade.
Iaf var det samma upplevelse som kom över mig varje gång vi gjorde detta.
Introt började hammra på lätt, en gnisslande gittarr sedan det otroliga gungande riffet som följer låten igenom. När man är på gränsen till att vomera och sluter ögonen gungar det lite extra dessutom.. Sedan satte den underbart pulserande låten med den tretydiga texten igång.
Something has to change.
Un-deniable dilemma.
Boredoms not a burden
Anyone should bear.
Constant over stimulation numbs me
But I wouldnt want you
Any other way.
Just, not enough.
I need more.
Nothing seems to satisfy.
I said, I dont want it.
I just need it.
To breathe, to feel, to know Im alive.
Finger deep within the borderline.
Show me that you love me and that we belong together.
Relax, turn around and take my hand.
I can help you change
Tired moments into pleasure.
Say the word and well be
Well upon our way.
Blend and balance
Pain and comfort
Deep within you
Till you will not want me any other way.
But, its not enough.
I need more.
Nothing seems to satisfy.
I said, I dont want it.
I just need it.
To breathe, to feel, to know Im alive.
Knuckle deep inside the borderline.
This may hurt a little but its something youll get used to.
Relax. slip away.
Something kinda sad about
The way that things have come to be.
Desensitized to everything.
What became of subtlety?
How can it mean anything to me
If I really dont feel anything at all?
Ill keep digging till,
I feel something.
Elbow deep inside the borderline.
Show me that you love me and that we belong together.
Shoulder deep within the borderline.
Relax. turn around and take my hand.
STINKFIST var en av låtarna som skrämmde moralhögern i USA ordentligt och i flera skolor förbjöds barn att bära t-shirts med gruppens namn i skolan. Stinkfist kommer ifrån skivan Aenima som många menar är deras bästa.
Sen körde vi nästan alltid "Third eye" efteråt.
Enligt mig det kanske största Tool verket. Jag tänkter inte ge mig in på att analysera, ni måste lyssna.
"See, I think drugs have done some *good* things for us, I really do. And if you don’t believe drugs have done good things for us, do me a Favor: go home tonight and take all your albums, all your tapes, and all your cd’s and burn em’. 'Cause you konw what? The musicians who’ve made all that great music that’s enhanced your lives throughout the years...
Rrrrrrrrrrrrreal fucking high on drugs."
--Bill Hicks
"Today a young man on acid realized that all matter is merely energy condensed to a slow vibration. That we are all one consciousness experiencing itself subjectively. There is no such thing as death, life is only a dream, and we are the imagination of ourselves. Here's Tom with the weather."
"It's not a war on drugs, it's a war on personal freedom. Keep that in mind at all times."
-- Bill Hicks
Dreaming of that face again.
It's bright and blue and shimmering.
Grinning wide
And comforting me with it's three warm and wild eyes.
On my back and tumbling
Down that hole and back again
Rising up
And wiping the webs and the dew from my withered eye.
In... Out... In... Out... In... Out...
A child's rhyme stuck in my head.
It said that life is but a dream.
I've spent so many years in question
to find I've known this all along.
"So good to see you.
I've missed you so much.
So glad it's over.
I've missed you so much
Came out to watch you play.
Why are you running away?
Why are you running away?"
Shroud-ing all the ground around me
Is this holy crow above me.
Black as holes within a memory
And blue as our new second sun.
I stick my hand into his shadow
To pull the pieces from the sand.
Which I attempt to reassemble
To see just who I might have been.
I do not recognize the vessel,
But the eyes seem so familiar.
Like phosphorescent desert buttons
Singing one familiar song...
"So good to see you.
I've missed you so much.
So glad it's over.
I've missed you so much.
Why are you running away?
Why are you running away?"
Prying open my third eye.
So good to see you once again.
I thought that you were hiding.
And you thought that I had run away.
Chasing the tail of dogma.
I opened my eye and there we were.
So good to see you once again
I thought that you were hiding from me.
And you thought that I had run away.
Chasing a trail of smoke and reason.
Prying open my third eye.x8
Hultsfred 2001 av Mikael Mjörnberg.
Skymningen faller i Hultsfred, Pampasscenen är nedsläckt och den stora publiken framför den väldigt förväntansfull. När Tool spelar kan precis vad som helst hända, i alla fall i mystisk väg. Maynard James Keenan med mannar sparar sällan på krutet och bjuder allt som oftast på oförglömliga framträdanden.
Även den här kvällen blev oförglömlig. Belysningen tändes aldrig upp på någon högre nivå. Det mesta ljuset på scenen levererades av två stora teveskärmar som hela tiden visade avskräckande filmer, exakt synkroniserade med den otroligt välspelade musiken. Maynard James Keenan skådades som en siluett framför en av skärmarna när han med perfektion levererade njutbara toner. Gitarrist respektive basist stod långt fram på scenen med böjda huvuden och bände strängar på ett magiskt sätt medan trumisen gömde sig bakom ett trumset av gigantisk storlek. Det finns bara några få ord att beskriva det med, mystiskt, stämningsfullt, vackert och frånstötande.
Faktum är att det inte finns mycket mer att skriva om. Hela konserten framskred på detta sätt utan så mycket som ett spelfel. Maynard James Keenan gav sig bara på att snacka en enda gång och då lät det som guld i öronen. Med låtar som Sober, Parabola, The grudge och Schism går det inte att misslyckas. Mystiken kring bandet kvarstår och det är bara att konstatera att Tool gjorde festivalens bästa spelning!
Maynard James Keenan
From Wikipedia, the free encyclopedia
Keenan's photo in a West Point yearbookMaynard James Keenan (born April 17, 1964, as James Herbert Keenan) is an American rock singer. He has been a member of the bands Tool since 1990 and A Perfect Circle since 1999.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/66/Mjk-usma.jpg
Biography
Keenan was born to a Baptist family in Ravenna, Ohio, on April 17, 1964. He joined the Army in 1982. By that time he had lived in Ohio, Michigan, New Jersey, New York, Oklahoma, Kansas and Texas. He studied at West Point Academy prepschool from 1983 to 1984; however, he eventually left the military to study art at Kendall College of Art and Design in Grand Rapids, Michigan, which eventually landed him a job in Los Angeles "applying spatial design concepts" to pet stores. Before his years with Tool, Keenan sang for Children of the Anachronistic Dynasty, and played bass guitar for TexAns.
In the 1980s Keenan moved to Los Angeles, apparently to work in interior design. He formed Tool with guitarist Adam Jones and bassist Paul d'Amour (later replaced by Justin Chancellor). The lineup was not completed until Keenan's neighbor drummer Danny Carey agreed to join.
They released the Opiate EP in 1992 and toured with friendly bands Fishbone and Rage Against the Machine. Shortly thereafter, the U.S. saw the release of Tool's 1993 debut album, Undertow, which eventually launched the band into success. Keenan's lyrics and vocals were melodic, grim, and angst-ridden. However, as Keenan continued to record with Tool, his lyrics evolved into increasingly introspective and spiritual pieces of art that focused not only on anger but on the positive benefits of transcending it.
Keenan has repeatedly used his voice to push issues which are of special interest to him. One of the first noted occasions being an appearance at a benefit concert for Tori Amos' RAINN (the Rape, Abuse, Incest National Network) on 1997-01-23 at the Madison Square Garden in New York City.
So this is one of my dearest friends. This is Maynard from Tool, and uh, I call him up when I'm feeling terrible and he sings me lullabies. So I asked him to come and sing tonight. (Tori Amos, introducing Keenan to the audience at the RAINN benefit concert)
After the release of Ænima the band would find themselves in a prolonged legal battle with their label Volcano Records (formerly Zoo Records). Following this legal battle, which resulted in a new three record deal, the members of Tool decided to take some time off. During this period, Keenan found time to work with Billy Howerdel (a guitar tech known to the band) on a different project. The band they formed, A Perfect Circle, began performing in 1999 and released its first album Mer de Noms in 2000. They eventually released a successful follow-up, Thirteenth Step in 2003.
In February, 2005, Keenan appeared as a surprise vocalist at a Seattle benefit concert for victims of the recent tsunami in southern Asia, performing with the partly reformed Alice in Chains in place of the deceased vocalist Layne Staley on the songs "Them Bones", "Man in the Box" and "Rooster."
Keenan is unmarried and has one son named Devo (born August 5, 1995). He was engaged to Jennifer Fergusson, but they broke up before marrying. The song "Breña," by A Perfect Circle, uses her middle name, while another song bears the name of Keenan's mother, Judith.
Keenan's newest project is winemaking. He owns Merkin Vineyards and Caduceus Cellars, based in the unincorporated area of Page Springs/Cornville, Arizona, southwest of Sedona.
In 2003, Keenan surfaced under the moniker "Puscifer" on the soundtrack for the movie Underworld. Puscifer is a cover name for non-Tool related work with Tool members Adam, Danny, and himself. They contributed the song "REV 22:20". In 2006, Puscifer contributed a song to the Underworld sequel, Underworld: Evolution. This track is called "The Undertaker (Renholder Remix)". That same year Keenan explained in an interview conducted by French magazine "Rock Hard", that his band A Perfect Circle is not only on hiatus due to the release of Tool's fourth full-length studio album, but finished.
Keenan and Comedy
Bill Hicks
Keenan became friends with legendary comedian Bill Hicks in the early 1990s. Keenan did stand-up comedy on improv nights in comedy clubs in Los Angeles during that time, delivering - according to a friend of Hicks - inspiring comedy.[2] They got to know each other and eventually, Bill Hicks opened some Tool concerts. Best known is a routine Hicks did on Tool's Lollapalooza tour in 1992, when he asked the audience to look for a contact lens he'd lost. Thousands of people complied. [3] Keenan so enjoyed this joke, he repeated it on a number of occasions.
Mr. Show
When asked about the arrest of Ronnie Dobbs, Keenan in his role as Puscifer's vocalist replies "Guilty? Yeah. [...] I mean, we're guilty, and you don't know it. So who's really in jail?"Keenan is featured in several segments of Mr. Show most notably in the Ronnie Dobbs sketch in the first season. In one scene he is seen being arrested with Ronnie Dobbs, then later on in that sketch he is featured wearing a wig as the lead singer of a fictitious band "Puscifer," defending Ronnie (pictured to the right with co-starring bandmate Adam Jones). He also appears in episode 2.6, "The Velveteen Touch of a Dandy Fop," as one of the viewers of "Coupon: The Movie," saying "Now is not the time" and waving the cameras away in disgust after walking out of the theatre. He also appears in the "music video" "sex" scene on the straight-to-DVD feature of the Mr. Show incarnation Run Ronnie Run.
Finding Jesus
On April 1, 2005 Keenan announced as an April Fool's joke - to the shock of many of his fans and friends - that he had "found jesus [sic]" and would be abandoning the recording of the new Tool album temporarily, possibly permanently.
Kurt Loder of MTV contacted Keenan via email to ask for a confirmation and received a very nonchalant confirmation. When Loder asked again, Keenan's response was simply "heh heh". Loder also noted that Keenan had not capitalized Jesus, uncommon for someone who had just converted to Christianity. The announcement was most likely inspired by Brian "Head" Welch's 2005 decision to leave his band KoЯn to dedicate his life to Christianity.
On April 7, the official Tool site announced that the gag was up with the statement; "Good news, April fools fans. The writing and recording is back under way." When approached for comment on his recent encounter with the "Son of God", Keenan said, "That guy's a punk!"
Samme man på alla bilder....
http://onlywenamdrunk.hautetfort.com/album/sounds_like_rock/mjk.3.jpg
http://home.earthlink.net/~guitardan311/Maynard_James_Keenan.jpg
http://dropd.com/issue/30/Tool/tool1.jpg
http://tool.rockmetal.art.pl/image/band/mayard/mjk49.jpg
Tro inte att det är ok att ligga på latsidan med detta nu, bara för att du strax får semester å allt...:whipped:
Sultanen
2006-07-08, 12:02
exakt, är inte nöjd fruns du kommenterat alla låtar =)
Såå eeh, vahettere..?*popcorn*
Såå eeh, vahettere..?*popcorn*
Hade jag inte spytt hela natten hade jag varit i Göteborg igår och kunnat ge en live-recension :(
:em: Ja just...
Krampus Noll:
*slap*
Min gode vän på IT-avdelningen kom precis ner med 10.000-days skivan med uppmaningen "Lyssna för helvete!". Eftersom han är skräckinjagande med rakat huvud, skägg och tatueringar är det väl bara att göra som man blir tillsagd.
Efter att jag va på Tool-konserten på Metaltown i Göteborg får ni ursäkta mig om jag småler lite, har inte sett denna topicen innan...
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,853777,00.html
Konserten va redigt grym, dock vidhåller jag att inget slår NIN på hultsfred!. Hursom så sa Maynard en rätt skön grej angående alla tolkningar på Tools låtar, "people seem to think we've got a greater meaning in our songs when we're just a bunch of drunk old men who play fucking music" (något i den stilen).
Men fortsätt för bövelen! :thumbup: Turn around and take my hand!
Efter att jag va på Tool-konserten på Metaltown i Göteborg får ni ursäkta mig om jag småler lite, har inte sett denna topicen innan...
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,853777,00.html
Konserten va redigt grym, dock vidhåller jag att inget slår NIN på hultsfred!. Hursom så sa Maynard en rätt skön grej angående alla tolkningar på Tools låtar, "people seem to think we've got a greater meaning in our songs when we're just a bunch of drunk old men who play fucking music" (något i den stilen).
Men fortsätt för bövelen! :thumbup: Turn around and take my hand!
Haha, som med alla stora konstärer inom musik - Ingen vill ta ansvar! :D
Blev dock lite besviken på ljudet. Basen från trummorna slog ut 50% av allt annat ljud. Antingen det eller så stod jag på något konstigt ställe där akustiken var kass.
Kan du inte ge en kort recension av konserten?
Hej jag är 12år igen.. :D
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/profile.php?do=editprofilepic
Någon vänlig själ får gärna sno bilden och lägga upp i den här tråden så kan jag ändra tillbaka min personliga igen. :)
Sååå, en fågel viskade att inte tyckte lika dant längre? *rolleyes* :D
haha Krampus har fått mig att lyssna på Vicarious :devil:
Den e pra fan! :thumbup:
haha Krampus har fått mig att lyssna på Vicarious :devil:
Den e pra fan! :thumbup:
Snart sitter du där med alla skivorna, dvd+extramaterial, backstagepass och till slut hela bandet hemma på kvällsfika. :D
Snart sitter du där med alla skivorna, dvd+extramaterial, backstagepass och till slut hela bandet hemma på kvällsfika. :D
NEJ! Resten e skit! Vicarious e pra dock! :hbang:
Bump? :confused:
Blir det nån analys? :D
Bump? :confused:
Blir det nån analys? :D
http://www.billhicks.org/Images/tshirt_third_eye.jpg
Aenima från skivan Aenema..
Ænema
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
"Ænema" is a song by American rock band Tool from the album Ænima. In 1997, Tool won a Grammy Award in the category of "Best Metal Performance" for this song.
The song is not the title track to the album Ænima, due to a slight difference in the titles' spelling.
The song displays vocalist Maynard James Keenan's disdain for popular American culture, specifically that of Los Angeles. Keenan sings of southern California sinking into the Pacific Ocean after a series of "natural" disasters. Keenan incorporates part of comedian Bill Hicks' "Arizona Bay" routine into the lyrics, telling the listener to "learn to swim, see you down in Arizona Bay." The "arizona bay" lyric can also be seen as a reference to Edgar Cayce's prophecy about California falling into the Pacific Ocean, which was probably the inspiration for Bill Hicks..
Tool - Aenima Lyrics
Some say the end is near.
Some say we'll see armageddon soon.
I certainly hope we will.
I sure could use a vacation from this
Bullshit three ring circus sideshow of
Freaks
Here in this hopeless fucking hole we call LA
The only way to fix it is to flush it all away.
Any fucking time. Any fucking day.
Learn to swim, I'll see you down in Arizona bay.
Fret for your figure and
Fret for your latte and
Fret for your lawsuit and
Fret for your hairpiece and
Fret for your prozac and
Fret for your pilot and
Fret for your contract and
Fret for your car.
It's a
Freaks
Some say a comet will fall from the sky.
Followed by meteor showers and tidal waves.
Followed by faultlines that cannot sit still.
Followed by millions of dumbfounded dipshits.
I certainly hope we will cuz
Stupid shit, silly shit, stupid shit...
One great big festering neon distraction,
I've a suggestion to keep you all occupied.
Learn to swim.
Learn to swim.
Learn to swim.
Mom is going to fix it all soon,
Mom is coming round to put it back
the way it oughtta be...
Learn to swim.
Fuck L Ron Hubbard and
Fuck all his clones.
Fuck all these gun-toting
Hip gangster wannabes.
Learn to swim.
Fuck retro anything.
Fuck your tattoos.
Fuck all you junkies and
Fuck your short memory.
Learn to swim.
Fuck smiley glad-hands
With hidden agendas.
Fuck these dysfunctional,
Insecure actresses.
Learn to swim.
Cuz I'm praying for rain
And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.
I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.
I wanna see it go right in and down.
I wanna watch it go right in.
Watch you flush it all away.
Time to bring it down again.
Don't just call me pessimist.
Try and read between the lines.
I can't imagine why you wouldn't
Welcome any change, my friend.
I wanna see it all come down.
suck it down.
flush it down.
Videon:
http://toolshed.down.net/video/aenema/
Låten vi pratar om heter Stinkfist och finns på plattan Aenima.
v=sAsWyRXjODI
Obs! Videon är inte äkta! Men mkt representativ för låten i sig.
Det är lite av TOOLs grej att man inte ska veta vem som har gjort vad, varför och när, de ljuger om albumtitlar, luras med skivsläppsdatum osv...:)
v=s2lWoFS5bZc
Vicarious.
Sömnlös...
Opiate.
Vi har pratat ganska lite om första EP-n Opiate, som egentligen är en den enklaste vägen att få ett grepp om TOOL som band om man vill sätta sig in i deras musikvärld och vad den innebär.
Rent musikaliskt är denna skiva mest olik de andra, men den gemensamma grunden som följer genom alla deras album finns där ändå.
De sex låtarnas (vara två live-upptagningar) texter är en mkt bra snabbguide till TOOL som koncept, förutom den mer känsliga och självkritiska delen som kom in mer på senare skivor. Gruppen A Perfect Circle bildades senare också för att sångare Maynard skulle få mer utlopp för sin femenina sida i den gruppen och sin maskulina i TOOL.
Iaf, den klassiskt kaxiga, antipatiska, imellanåt riktigt otrevliga och överlägsna stilen har kör med genomsyrar plattan och det hörs speciellt på de två livelåtarna där han säger åt vakterna (först i Cold and Ugly) "Throw that Bob Marley-wannabe motherfucker out of here"..Och sedan på Jerk of "You see a bunch of asholes that was living in this part of the building. But we systematicly removed them like they were any kind of termite or roach.." Det är iaf vad mitt öra uppfattar.
Men vi sikter i de låtarna. Ni får själva lyssna. Det är ingen avancerad skit.
Vi tar titelspåret Opiate som jag uppfattar att åsyfta Mao Zedongs gamla uttalande att religion är ett gift för folket. Religion is poison. En opiat för de dumma och vilsna. Men det är ingen kommunistpropaganda alls. Vad Maynard vill i det mesta han gör är att du ska använda din egen hjärna. I deras enda egentliga hit "Sober" kritiserar han tom sig själv för att lyssna för mkt på honom själv..
Det är ren avsky mot kristendommens och deras förespråkare/prästers/ledares lögner och sätt att styra och utnyttja folk den här låten handlar om.
Maynard tar verkligen i från tårna med dessa textrader och man känner hatet flöda:
Choices always were a problem for you.
What you need is someone strong to guide you.
Deaf and blind and dumb and born to follow,
What you need is someone strong to use you..
Like me,
Like me.
If you want to get your soul to heaven,
Trust in me .
Dont judge or question.
You are broken now ,
But faith can heal you.
Just do everything I tell you to do.
Deaf and blind and dumb and born to follow.
Let me lay my holy hand upon you.
My gods will
Becomes me.
When he speaks out,
He speaks through me.
He has needs
Like I do.
We both want
To rape you.
Jesus christ, why dont you come save my life.
Open my eyes and blind me with your light
And your lies.
Svårare än så var det inte. :)
Låten är lite mysigt skum i sin blandning av lätta mystiska klingade bas-slingor som sedan blandas med en nypa funkighet, som utmärker TOOLs sound väldigt mkt. Till det trycks det in en stor hand med aggresion i ansiktet, så blir man knäppt på näsan med ett finger rock och man kan inte annat än kapitulera första gången... Fast att skivan är ifrån 1992.
Helt flummigt och underbart.
Efter Opiate som är sista spåret är följer ett dolt spår som ni ska lyssna på, som är på samma tema som tidigare nämnda Rosetta Stoned, men betydligt lugnare...
Aenima från skivan Aenema..
Tool - Aenima Lyrics
I certainly hope we will.
Freaks
Fret for your figure and
Fret for your latte and
Fret for your lawsuit and
Fret for your hairpiece and
Fret for your prozac and
Fret for your pilot and
Fret for your contract and
Fret for your car.
It's a
Freaks
Some say a comet will fall from the sky.
Followed by meteor showers and tidal waves.
Followed by faultlines that cannot sit still.
Followed by millions of dumbfounded dipshits.
I certainly hope we will cuz
Stupid shit, silly shit, stupid shit...
One great big festering neon distraction,
I've a suggestion to keep you all occupied.
Learn to swim.
Learn to swim.
Learn to swim.
Mom is going to fix it all soon,
Mom is coming round to put it back
the way it oughtta be...
Learn to swim.
Fuck L Ron Hubbard and
Fuck all his clones.
Fuck all these gun-toting
Hip gangster wannabes.
Learn to swim.
Fuck retro anything.
Fuck your tattoos.
Fuck all you junkies and
Fuck your short memory.
Learn to swim.
Fuck smiley glad-hands
With hidden agendas.
Fuck these dysfunctional,
Insecure actresses.
Learn to swim.
Cuz I'm praying for rain
And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.
I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.
I wanna see it go right in and down.
I wanna watch it go right in.
Watch you flush it all away.
Time to bring it down again.
Don't just call me pessimist.
Try and read between the lines.
I can't imagine why you wouldn't
Welcome any change, my friend.
I wanna see it all come down.
suck it down.
flush it down.
Yq-BKKx8vSA
LIVE! :hbang:
Vxo6aFxVfJI
Orginalet var texten är tagen ifrån:
Bill Hicks Arizona bay. :)
TKft7nzWRvE
Lillstrumpa
2007-01-10, 14:57
Jag gråter fortfarande blod för att jag inte kunde gå på konserten i Frihamnen i Göteborg i somras. :(
Jag gråter fortfarande blod för att jag inte kunde gå på konserten i Frihamnen i Göteborg i somras. :(
Samma här... Försökte in i det sista at ta mig dit...:(
Lillstrumpa var ett av det bättre namnen på länge :D
(först i Cold and Ugly) "Throw that Bob Marley-wannabe motherfucker out of here"
Han skämtar när han säger det här. Vem han sa det till kommer jag inte ihåg nu men jag tror det var till rage sångarn
Vi tröstar oss med denna nästan 10minuter långa mixen som någon vänlig själ har tagit sig tid att göra och lägga upp på youtube.
UggX3ivBmcM
Det tog ett par månader men nu har jag bältat mig igenom Tool plattorna och favoriterna har ersatt varandra. Först var Lateralus teh skit och favorit och sedan blev det aenema. Sen är live låtarna på Opiate bara för jävla bra. Nu är 10 000 days åter favoriten.
Vicarious, hooker with a penis, Rosetta stoned, Schism, Jerk-off, Prison-sex ... ja man kan inte säga vad som är bäst när dom alla är det i omgångar. Maynard är helt enkelt ett geni och dessutom är han bundis med några av mina favorit komiker.
PS Kwon , visste du att han även tränar BJJ i nåt brasilianskt stall?
Band som Tool får andra musiker att skämmas för att dom kallar sig musiker!:hbang: :hbang: :hbang:
Så nära man kommer ren poesi inom musiken. Fast i en agressiv och mörk tappning med hatisk underton. De sopar även mattan med de flesta band rent musikaliskt. Låtar som ibland är över 10min långa är ändå aldrig tråkiga eller repetativa...
10000 days är min gym musik, need i say more?
Det tog ett par månader men nu har jag bältat mig igenom Tool plattorna och favoriterna har ersatt varandra. Först var Lateralus teh skit och favorit och sedan blev det aenema. Sen är live låtarna på Opiate bara för jävla bra. Nu är 10 000 days åter favoriten.
Vicarious, hooker with a penis, Rosetta stoned, Schism, Jerk-off, Prison-sex ... ja man kan inte säga vad som är bäst när dom alla är det i omgångar. Maynard är helt enkelt ett geni och dessutom är han bundis med några av mina favorit komiker.
PS Kwon , visste du att han även tränar BJJ i nåt brasilianskt stall?
Band som Tool får andra musiker att skämmas för att dom kallar sig musiker!:hbang:
*cupid* Patrik, du är lika underbar som när du serverade mig på VIP-rummet på Sture. :D
Så nära man kommer ren poesi inom musiken. Fast i en agressiv och mörk tappning med hatisk underton. De sopar även mattan med de flesta band rent musikaliskt. Låtar som ibland är över 10min långa är ändå aldrig tråkiga eller repetativa...
10000 days är min gym musik, need i say more?
Du har fattat det hela! :thumbup:
Kanske kan vi knåpa ihop något ikväll. :)
*cupid* Patrik, du är lika underbar som när du serverade mig på VIP-rummet på Sture. :D
HUga! Hmmm... jag har serverat många i det rummet med åren. Någon som vet vem jag är men men inte tvärtom... (rycker fram pipan och förstoringsglaset) Nu ska det granskas!
HUga! Hmmm... jag har serverat många i det rummet med åren. Någon som vet vem jag är men men inte tvärtom... (rycker fram pipan och förstoringsglaset) Nu ska det granskas!
Tror Lina (Evelina) var med... ;)
Tror Lina (Evelina) var med... ;)
Gah! Jag var ju nästan konstant full på det jobbet så mitt minne är inte det bästa. *gah!* Mer ledtrådar gawdammit!
Gah! Jag var ju nästan konstant full på det jobbet så mitt minne är inte det bästa. *gah!* Mer ledtrådar gawdammit!
Fråga din bror ;)
Fråga din bror ;)
Ahh! seveneleven !
Sorry, Krampus, jag blev tvungen att röja din identitet, han bönade och gnällde så förbannat!
Det positiva i det hela är att brushan har fått mig att lyssna på både A Perfect Circle och Tool nu (fast jag minns att jag lyssnade lite på Tool redan i gymnasiet)! :hbang:
Jag bara avgudade Pet från Thirteenth step förut när jag upptäckte den skivan, särskilt raden "Swaying to the rythm of the new world order. Counting bodies like sheep, to the rythm of the war drums".
Håller på att låta 10 000 days sjunka in i hjärnan nu. Mycket bra!
Hej! Vicarious och Pot är mina favoriter från 10000 albumet! Men den bästa låten är ænema i mitt tycke. Hur kan man inte gilla Tool?:)
Andreas
Håller på att låta 10 000 days sjunka in i hjärnan nu. Mycket bra!
Ut och sola och kör spelaren på repeat hela skivan igenom. :thumbup:
rememberence
2007-08-15, 08:44
Satt nyss och lyssnade igenom tre låtar med Tool som jag verkligen tyckte om: Parabola, Sober och Jambi.
Måste säga att det är RIKTIGT bra låtar, tack Krampus *cupid*
Satt nyss och lyssnade igenom tre låtar med Tool som jag verkligen tyckte om: Parabola, Sober och Jambi.
Måste säga att det är RIKTIGT bra låtar, tack Krampus *cupid*
Cool. :)
Kul att folk vill läsa tråd-fan! :D
rememberence
2007-08-15, 11:27
Cool. :)
Kul att folk vill läsa tråd-fan! :D
Läste tråde men tänkte inte så mycket på vad som stog i den, lyssnade igenom texterna och gav dom en liten egen tolkning och kom ihåg den här tråden.
Nån som vet om / när dom ska spela i Sverige (eller Norden ... ) ? Måste se Maynard Keenan *gah!*
Eddie Vedder
2007-08-15, 13:17
Nån som vet om / när dom ska spela i Sverige (eller Norden ... ) ? Måste se Maynard Keenan *gah!*
Koloträff på nästa Toolkonsert!:hbang:
Även jag la till hela albumet på mobilen efter att ha läst den här tråden. En dag utan Vicarious är en dag utan glädje.
Koloträff på nästa Toolkonsert!:hbang:
Skulle helt klart vara coolt.
Man får ut mycket mer av låtarna om man läser texterna lite, alltid små detaljer som man missar när man lyssnar. Många texter är helt enkelt briljanta!
Just nu går Weak and Powerless, Vicarious, Ticks & Leetches, Lateralis, Right in Two, Aenema, rosetta stoned, forty six & 2 på min mp3. :cool:
ericmachine
2007-08-15, 16:04
Trevligt. Första gången jag ser den här tråden där en av mina absoluta favoritband diskuteras tillsammans med en av deras bästa album.
Lyssnade totalt sönder 10000days på några månader efter releasen, som man gör varje gång tool släpper nytt.
Är just nu inne på att göra en beställning på en Lateraluspress från Japan. Just med denna pressen följer det med rakblad och en beskrivning på hur man sätter dessa rätt på handleden för bästa effekt. Rätt emo? Ja, men väldigt coolt. :hbang:
Favoritlåtarna är nog Hooker with a Penis, Ticks and Leeches och Right in Two.
Har försökt spela Jambi på Guitar Hero...helt jävla hopplös låt! :D
Kör du efter tabbar eller efter gehör? :)
Jambi på Guitar Hero? Vad har jag missat? Är det nån sån man laddar ner till X-båxen?
Hur man spelar Jambi på Guitar Hero:
Det finns mängder med custom-made låtar till Guitar Hero. För att kunna spela dessa behöver man en moddad (chippad) PS2 och en bunt program. Med dessa byter man ut låtar i spelet mot egna låtar och "kartor" med noter som folk har gjort till låtarna. Sen bränner man ut en ny skiva av spelet.
Till moderatorerna:
Detta är för övrigt inte olagligt om man äger originalspelet och rättighet till låten, alltså har den på CD t ex.
Finns massor att läsa om hur man gör detta på www.scorehero.com.
Om någon tvivlar på lagligheten så kan nämnas att företaget som gjort Guitar Hero (Harmonix) stöder ovan nämnda site och har donerat 2000 dollar till dem så att de kan köpa in en ny server, så de har knappast något emot att folk spelar custom-låtar.
krampus lyssnar du på 16 horsepower?
Hur man spelar Jambi på Guitar Hero:
Det finns mängder med custom-made låtar till Guitar Hero. För att kunna spela dessa behöver man en moddad (chippad) PS2 och en bunt program. Med dessa byter man ut låtar i spelet mot egna låtar och "kartor" med noter som folk har gjort till låtarna. Sen bränner man ut en ny skiva av spelet.
Till moderatorerna:
Detta är för övrigt inte olagligt om man äger originalspelet och rättighet till låten, alltså har den på CD t ex.
Finns massor att läsa om hur man gör detta på www.scorehero.com.
Om någon tvivlar på lagligheten så kan nämnas att företaget som gjort Guitar Hero (Harmonix) stöder ovan nämnda site och har donerat 2000 dollar till dem så att de kan köpa in en ny server, så de har knappast något emot att folk spelar custom-låtar.
Men för helvete, jag har inte spela doata sedan arkanoid var the shit..:D
krampus lyssnar du på 16 horsepower?
Inte ännu, men då får jag kolla upp det.
Inertiatic
2007-08-29, 17:36
Grym tråd! Lyssnat mycket på Tool det senaste, framförallt 10000 days. Ruggigt bra skiva som bara fortsätter växa för mig. Nu ska jag sätta på Rosetta Stoned och njuta.
Inte ännu, men då får jag kolla upp det.
Ja tror du kommer gilla det..
Black Soul Choir kan du börja med! =)
http://www.youtube.com/watch?v=HO9My5_H6dg
Jag fick ett PM av Fatalist och han har villigt ngt att erkänna i den här tråden. :D
Fatalist
2007-08-31, 21:14
Du outade mig din djävul! :D
OK OK. Jag tar härmed tillbaka allt negativt jag skrivit om Krampus musiksmak, då gällande Tool, jag lyssnar på dem jävligt mycket nu och tycker de är skitbra! :)
Jag ska ha en Tool-afton här med min blandgodispåse och min ginger ale. Det blir nog inte mycket sömn ikväll iaf. Ska snickra ihop en playlist med bandet och ev nosa lite på A Perfect Circle inatt också.
Då ska du nog lyssna på Pushit och Right in Two så här dags på natten, annars blir du väl testosteronstinn och upphetsad och börjar göra marklyft med soffan så att hela huset skakar. *whistle*
Då ska du nog lyssna på Pushit och Right in Two så här dags på natten, annars blir du väl testosteronstinn och upphetsad och börjar göra marklyft med soffan så att hela huset skakar. *whistle*
Heh, det blir nog mer gamla grejor. Drar in min playlist i tråden här om en stund. :)
Gillar att sträcklyssna albumen, men mina skivor är i Malmö så det blir den här listan av ingen annan anledning än att jag kännde för lite hårt och dystert. :)
No quarter
Ticks and leeches
Cold and ugly
Part of me
Opiate
Sweat
Hush
Disposition
Lateralus
Stinkfist
Jerk-off
Hooker with a penis
Triad
Mest gammalt mao.
Lyssnade även på Meshuggah - Chaosphere och gamla Cowboys from hell skivan av Pantera först.
Så i samförstånd med Papi och i faktisk avsaknad av ting att marklyfta, flyttar jag min nu ostbågsbesudlade högerhand från tangentbordet till musens vänstra klick-knapp i syfte att manifestera detta inlägg, innan jag hämtar tavlan som jag håller på med ifrån köket och ämnar win-amp föra komposition av dessa 13 föra mig så långt bortom som möjligt...
http://www.findance.com/kuvat/haastattelut/scooter_b.jpg
Åh, Tool.
Passar på tacka Absinteh för introduktionen. :thumbup:
Varför karln är kung:
Qo4HvubOZdw
Fint när han kastar ett jobbigt fan med ett höstkast i marken. Han följer upp och håller honom i en fasthållning och fortsätter att sjunga..
Scen fighten:
6iU74f_T0UU
Haha, vilken underbar snubbe.
Älskar bandet också, men filmen med han hade jag inte sett.
Sjuuukt, satt precis och pepplyssnade Tool för första gången på lääänge och så ploppar den här tråden upp! Sjukt rolig video! :D
Det är av yttersta vikt att Tool släpper en ny jävla skiva snart!
Det är av yttersta vikt att Tool släpper en ny jävla skiva snart!
Absolut.
Samtidigt har de gjort så tungt material. Jag kan inte lyssna sönder det. Det växer mer för varje gång man beger sig in i det. I samma klass med Hendrix musikaliskt och Pink Floyd. Kanske ändå större och djupare i vissa avseenden. Deffinitivt mörkare.
Parabola är så jävla tung. Ja, får stäcka mig till att säga vacker:
RiV_ue-PbL4
We barely remember who or what came before this precious moment,
We are choosing to be here right now. hold on, stay inside...
This holy reality, this holy experience. choosing to be here in...
This body. this body holding me. be my reminder here that I am not alone in
This body, this body holding me, feeling eternal all this pain is an illusion.
Alive
This holy reality, in this holy experience. choosing to be here in...
This body. this body holding me. be my reminder here that I am not alone in
This body, this body holding me, feeling eternal all this pain is an illusion...
Of what it means to be alive
Swirling round with this familiar parable.
Spinning, weaving round each new experience.
Recognize this as a holy gift and celebrate this
Chance to be alive and breathing
Chance to be alive and breathing.
This body holding me reminds me of my own mortality.
Embrace this moment. remember. we are eternal.
All this pain is an illusion.
Hittade en kul grej:
i_cTzEJHJV0
Nu är det här iofs A Perfect Circle men det här skojjar man inte om. Närvaron.
Älskar grungesoundet. Så tight. Så beskt. Jag beundrar Maynard Keenan väldigt mycket.
uXlKkzjkheg
Danny Carey snackar trummor.
JVbFrl9wLBA
Favorit i repris. Tool är bandet som lyckas med att både skriva bra texter med innehåll relaterat till filosofi och psykologi och samtidigt få det att låta jevligt bra.
Nu en låt med anknytning till the collective consiousness. Visst vore det coolt, alla individuella sinnen enade.
Tja6_h4lT6A
:bow:
Favorit i repris. Tool är bandet som lyckas med att både skriva bra texter med innehåll relaterat till filosofi och psykologi och samtidigt få det att låta jevligt bra.
Nu en låt med anknytning till the collective consiousness. Visst vore det coolt, alla individuella sinnen enade.
:bow:
Det är riktigt tungt. Nästan religiöst. 46 and 2. Satt och funderade på att dissekera den ett tag men det behövs inte efter det klippet. :)
Intressant är att Maynard väljer att hålla sig till olika teman i sina olika band, TOOL med abstrakta filosofiska och psykologi teorier och lite samhällskritik(Vicarious,Anema etc).
Samtidigt som A perfect cirkle är mer jordnära och berör mer samhälle, relationer och sexualitet.
avgiqNapUx0
Maynard sjunger lite djupt om manlig sexuallitet och drift. Självklart med tunga bastoner. :D
Jag har lyssnat på APC hela dagen och nu nästan hela natten. Är själv totalt såld på Magdalena.
Jag har lyssnat på APC hela dagen och nu nästan hela natten. Är själv totalt såld på Magdalena.
Det sköna med låtarna är att det tar ett tag att "knäcka koden" och ta in hela. Så det brukar bli en hel del repeat på skivorna. Weak and powerless var dock ingen bra uppladdning inför träning. Kör igenom Undertow just nu.
Det sköna med låtarna är att det tar ett tag att "knäcka koden" och ta in hela. Så det brukar bli en hel del repeat på skivorna. Weak and powerless var dock ingen bra uppladdning inför träning. Kör igenom Undertow just nu.
Kanske. Jag tycker att det stämmer mer in på Tool. APC var lätta för mig, men jag var rätt inne i soundet när jag började käka dem. Men det är klart kvalitets musik. Musik som växer ju mer man lyssnar på den. (Gäller båda banden, men mest Tool). Apc smeker mina öron som tops med glidmedel då de låter som ett mer tekniskt grungeband för 2000-talet. När jag började komma in i musik ordentligt i 14-15års åldern och själv började spela gitarr var det Alice in chains, Nirvana, Stone temple pilots, Pearl Jam men även hårdare band som Sepultura, Mary beats Jane, Pantera och en del Metallica som man försökte att låta som och konsumerade. Både APC och Tool kommer ju ur detta. Det progressiva dystra från grungen med argare inslag och mer filosofiskt sträckta texter än systerbanden från det tidiga 90-talet.
Weak and powerless är en dyster kärlekssång. Slit up Undertow istället, det är en jävligt arg platta på sina ställen. :)
Bump.
Det här är kul. Mystik och meningsfullhet, medvetenhet, planering och fruktansvärt stor talang. Bra konst.
wS7CZIJVxFY
rememberence
2011-10-06, 21:25
BUMP FÖR BÖVELEN!
edAyk3qsAxA
Jag misstänker att jag är hemligt kär i Krampus ibland efter den här tråden
Oj vad många bra och gamla trådar som dyker upp igen.
NoPainNoGain
2011-10-06, 21:39
Satte på Vicarious efter att läst lite på första sidan och fick gåshud direkt! Inte alla band man får det på!
Gillar även "finalen" i Roseta Stoned.
Är TOOL helt dött eller? Tycker fortfarande deras Undertow är en av de bästa skivorna som gjorts. Älskar den lågt stämda basen. De följande skivorna är inte riktigt i samma klass men brukar lyssna på dom ibland ändå. APC är lite väl snällt.
rememberence
2011-10-07, 10:03
Är TOOL helt dött eller?
Japp, tyvärr är det så :(
vicarious
2011-10-07, 10:04
Hehe kul tråd :) :hbang:
Tool är episka.
Är TOOL helt dött eller? Tycker fortfarande deras Undertow är en av de bästa skivorna som gjorts. Älskar den lågt stämda basen. De följande skivorna är inte riktigt i samma klass men brukar lyssna på dom ibland ändå. APC är lite väl snällt.
Puscifer är på gång med grejer. Har inte hunnit sätta mig in riktigt ännu, men det är ju Maynard.
www.puscifer.com
Kul med bump, men varför säger ni inget? PM, brevduva... .. Brottogram..?
rememberence
2011-11-02, 22:39
Räckte inte min kärleksförklaring? :Virro
Oavsett om Tool går i graven eller ej så lär jag komma ihåg dom. Grymt band!
http://img214.imageshack.us/img214/755/tatuering.jpg
Räckte inte min kärleksförklaring? :Virro
Jak plev klad. :)
http://img214.imageshack.us/img214/755/tatuering.jpg
Åh, Horde-märket i mitten. Coolt.
Åh, Horde-märket i mitten. Coolt.Vafan, är du här igen :D
Jag antar att du kommer ihåg att du skrev samma sak sist jag postade bilden :Virro
Puscifer är på gång med grejer. Har inte hunnit sätta mig in riktigt ännu, men det är ju Maynard.
www.puscifer.com
Det här inlägget missade jag. Ska genast kolla upp!
rememberence
2011-11-03, 11:59
www.puscifer.com
Har nu lyssnat på dom sedan ditt inlägg igår och jag har bara hittat en bra låt.
dR3ccmWmLhk
Har nu lyssnat på dom sedan ditt inlägg igår och jag har bara hittat en bra låt.
Jag tyckte den lät för mycket APC. Just nu letar jag efter de lite mer tyngre låtarna ala Undertow. Sidan ser ju helt hemsk ut... vad är det med omslagen? Ser ut som ett barn lekt runt i Wordpad.
Jag tyckte den lät för mycket APC. Just nu letar jag efter de lite mer tyngre låtarna ala Undertow.
Ænimaskivan är den som är ljudmässigt närmast Undertow.
Ænimaskivan är den som är ljudmässigt närmast Undertow.
Jo, jag syftade mer på låtar nu med Puscifer. Hoppas på att det ska vara lite Undertow-stuk på dom. :)
Jo, jag syftade mer på låtar nu med Puscifer. Hoppas på att det ska vara lite Undertow-stuk på dom. :)
Nej, nej det är helt annorlunda.
Vilken fantastisk tråd! Tänka sig att så många här lyssnar på Tool. Att säga att det är mitt favoritband vore inte helt korrekt då de egentligen inte går att jämföra med något annat band. Tool är så mycket mer än bara musik. *cupid*
Det enda bandet som har uppnått samma status i mina ögon skulle i så fall vara Meshuggah. För mig är både Tool och Meshuggah någonting speciellt som jag inte kan beskriva med ord och eftersom jag aldrig har varit speciellt bra att uttrycka mig i ord så ska jag inte ens försöka förklara hur jag känner för dessa band.
Riktigt grym tatuering! *drool*
Tror inte att du behöver oroa dig. Tool kommer leva kvar långt efter den sista människan har vandrat på denna jord. ;)
Nej, nej det är helt annorlunda.
Jag får nog inse att jag aldrig får uppleva sån storhet som Undertow som närmast kan beskrivas som varmt smör som rinner i örat(det är alltså en bra känsla). Den galet stämda gitarren känns i hela kroppen.
Förresten.. har gitarristen något liknande musikprojekt då?
frKQS_efTiA
Häftigt som fan! :)
Såg nyss Blood Into Wine för 4:e gången. Jag älskar verkligen Tool och hela känslan som Maynard förmedlar i allt han rör. Puscifer är lekfullt men inte riktigt min "cup of tea", men trots detta avgudar jag hans förmåga att bolla sina fantasifulla idéer och göra nåt av sitt liv, på det kreativa planet. Vin, musik, text, budskap, känsla, visdom och kärlek.
Fan vad denna dag är tillägnad Tool med Maynard i fronten. Det var tack vare Parabola som jag mördade igenom fredagens benpass.
NY SKIVA NU PLX! Även fast jag egentligen inte alls lyssnat tillräckligt många gånger på de gamla albumen. ;c
Såg nyss Blood Into Wine för 4:e gången. Jag älskar verkligen Tool och hela känslan som Maynard förmedlar i allt han rör. Puscifer är lekfullt men inte riktigt min "cup of tea", men trots detta avgudar jag hans förmåga att bolla sina fantasifulla idéer och göra nåt av sitt liv, på det kreativa planet. Vin, musik, text, budskap, känsla, visdom och kärlek.
Fan vad denna dag är tillägnad Tool med Maynard i fronten. Det var tack vare Parabola som jag mördade igenom fredagens benpass.
NY SKIVA NU PLX! Även fast jag egentligen inte alls lyssnat tillräckligt många gånger på de gamla albumen. ;c
det närmsta du kommer nytt material än så länge
QetP7ryJR-M
Grymt! Kollar efter nyheter om kommande album minst nån gång i veckan.. förstår dock inte hur dom ska toppa 10 000 days!
QetP7ryJR-M
Woah, känns lovande! :D
Pretentionerna vet inga gränser.
Metal/hårdrocks svar på Radiohead.
Pretentionerna vet inga gränser.
Metal/hårdrocks svar på Radiohead.
utan tvekan.
beskrivs tom så i pitchfork
QetP7ryJR-M
Holy fuuuark!
plockade just upp Salival på myrorna fär en femma.
VHS versionen med feltrycken.
l6ZNZNt_YkY
Whee kowe kowo kowe-Whee kowe kowo kowe-Whee kowe kowo kowe-Whee kowe kowo kowe
:d
Och en "illuminati exposed video" ang TOOL :D
IJFlcbos-dY
Pallade se 5 minuter för att iaf se vilka bevis som finns!111
Danny grew up in Paola, KS. Relatively normal, an element of mystery was added to Danny's childhood when one day he spied his father with a large sword conducting a Masonic ritual. Danny would later notice himself performing similar movements when he began playing drums at the age of thirteen. As Danny progressed through high school and then college at the University of Missouri in Kansas City he began supplementing his studies in percussion with speculation into the principles of geometry, science, and metaphysics. A commitment to life as an artist brought Danny to LA where he was able to perform as a studio drummer with projects like Carole King and play around town with Pygmy Love Circus. He would later find an outlet for addressing a fuller scope of his potentials in Tool and another project operating under the title of Zaum. Despite not becoming a Mason or aligning himself with any other school of religion, Danny has maintained his heritages interest in occult studies. Endeavors into this realm have manifested periodically, such as the time he achieved insight into a hidden aspect of the unicursal hexagram utilizing an astral journey initiated through meditation and DMT. Danny then set up his drums into proportions utilizing the circle and square of the New Jerusalem and uttered a short prayer relating to the principles of the ace of swords from the book of Thoth. He then performed a ritual utilizing his new found knowledge of the unicursal hexagram to generate a pattern of movement in space relating to Fuller's vector equilibrium model. The resulting rhythm and gateway summoned a daemon he has contained within "the Lodge" that has been delivering short parables similar to passages within the Book of Lies. Danny recommends as a device of protection and containment a thorough study and utilization of the underlying geometry of the Temple of Solomon for anyone purchasing their next record.
Nu blev det många tool-relaterade länkar på youtube.
Det här verkar ju faktiskt vara en överraskande bra "800% slower anything"
Q5_eGEF5dGI
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.