Logga in

Visa fullständig version : Kommer ja kunna få ekonomisk bidrag?

Angel
2006-05-30, 19:13
Ursäkta att jag alltid viker ut mitt liv och mina problem här på Kollo..men ni har faktiskt hjälpt mig otroligt mycket....och jag har aldrig tidigare haft kontakt med socialtjänsten så ja vet inte om dom skrattar åt mig när ja ringer...

Jo, fallet är. Jag studerar, har sommarlov from fredag. Har separerat från sambon och flyttar till egen lägenhet den 15/6, dock måste jag betala dubbla hyror (halva den gammla 2500 +den nya 3500) under 3månader nu.
Jag har sommarjobb men jobbar endast 2dagar i juni, alltså får jag ingen lön förrän Aug +Sept därifrån (och nej ja kan ej få den tidigare).

Alltså vet jag inte hur jag skall klara juni +juli ekonomiskt. Tror ni jag kommer ha någon chans att få bidrag då? Är det något speciellt jag skall tänka på att säga när jag ringer? Jag har i övrigt inga andra tillgångar (som bil lr så)...jag är totalt utblottad...

aliquis
2006-05-30, 19:27
Det märker du väl om/när du söker, har du för lite pengar så borde du ju få det, men jag är inte så säker på att du får mer för att du råkar ha två hyror ett tag.

King Grub
2006-05-30, 19:36
Har du inga andra inkomster, samtidigt som du är villig att söka och ta erbjudna arbeten, är du berättigad till ekonomiskt stöd.

Mental
2006-05-30, 20:16
jupp, soc kommer villja se ett utdrag på hur din ekonomi sett ut de senaste tre månaderna, så du inte levat för pengar du kunde sparat till detta, dessutom kommer de kolla att du inte har pengar undanlagda i fonder eller på banken samt att du inte har något att sälja som tex en bil.
Boka soc i tid bara, för ibland är det köer dit. och se till att ha allt klart med arbetsförmedlingen med.

jakke
2006-05-30, 20:49
Vill inte låta gnällig.. Det finns ju tonvis med extra arbete inom vården under helger, kvällar, nätter osv.

Sedan har då min komun alltid gett förskott till studenter.

King Grub
2006-05-30, 20:51