Logga in

Visa fullständig version : Kommer ja kunna få ekonomisk bidrag?

Angel
2006-05-30, 19:13
Ursäkta att jag alltid viker ut mitt liv och mina problem här på Kollo..men ni har faktiskt hjälpt mig otroligt mycket....och jag har aldrig tidigare haft kontakt med socialtjänsten så ja vet inte om dom skrattar åt mig när ja ringer...

Jo, fallet är. Jag studerar, har sommarlov from fredag. Har separerat från sambon och flyttar till egen lägenhet den 15/6, dock måste jag betala dubbla hyror (halva den gammla 2500 +den nya 3500) under 3månader nu.
Jag har sommarjobb men jobbar endast 2dagar i juni, alltså får jag ingen lön förrän Aug +Sept därifrån (och nej ja kan ej få den tidigare).

Alltså vet jag inte hur jag skall klara juni +juli ekonomiskt. Tror ni jag kommer ha någon chans att få bidrag då? Är det något speciellt jag skall tänka på att säga när jag ringer? Jag har i övrigt inga andra tillgångar (som bil lr så)...jag är totalt utblottad...

aliquis
2006-05-30, 19:27
Det märker du väl om/när du söker, har du för lite pengar så borde du ju få det, men jag är inte så säker på att du får mer för att du råkar ha två hyror ett tag.

King Grub
2006-05-30, 19:36
Har du inga andra inkomster, samtidigt som du är villig att söka och ta erbjudna arbeten, är du berättigad till ekonomiskt stöd.

Mental
2006-05-30, 20:16
jupp, soc kommer villja se ett utdrag på hur din ekonomi sett ut de senaste tre månaderna, så du inte levat för pengar du kunde sparat till detta, dessutom kommer de kolla att du inte har pengar undanlagda i fonder eller på banken samt att du inte har något att sälja som tex en bil.
Boka soc i tid bara, för ibland är det köer dit. och se till att ha allt klart med arbetsförmedlingen med.

jakke
2006-05-30, 20:49
Vill inte låta gnällig.. Det finns ju tonvis med extra arbete inom vården under helger, kvällar, nätter osv.

Sedan har då min komun alltid gett förskott till studenter.

King Grub
2006-05-30, 20:51
dessutom kommer de kolla att du inte har pengar undanlagda i fonder eller på banken

Dom har ingen rätt eller möjlighet att kolla konton.

Angel
2006-05-30, 20:57
Vill inte låta gnällig.. Det finns ju tonvis med extra arbete inom vården under helger, kvällar, nätter osv.

Sedan har då min komun alltid gett förskott till studenter.

Jag har ju som sagt redan sommarjobb, men det hjälper ju inte mig nu.
Och det var ju bra att din kommun gjort det...

Jag har inge bil, inga pengar. Inkomsten det senaste halvåret har bestått av bidrag +lån (6900:-)

Och vad e de man ska ha klart ed arbetsförmedlingen?

jakke
2006-05-30, 21:08
du skulle ju bara jobba 2 dagar i juni? ringt och sagt att du kan jobba mkt mer?

ugglan
2006-05-30, 21:11
vill inte heller låta gnällig, men är det inte bättre att vänta med att flytta tills det är ekonomiskt gångbart?

Janna
2006-05-30, 21:12
Ursäkta att jag alltid viker ut mitt liv och mina problem här på Kollo..men ni har faktiskt hjälpt mig otroligt mycket....och jag har aldrig tidigare haft kontakt med socialtjänsten så ja vet inte om dom skrattar åt mig när ja ringer...

Jo, fallet är. Jag studerar, har sommarlov from fredag. Har separerat från sambon och flyttar till egen lägenhet den 15/6, dock måste jag betala dubbla hyror (halva den gammla 2500 +den nya 3500) under 3månader nu.
Jag har sommarjobb men jobbar endast 2dagar i juni, alltså får jag ingen lön förrän Aug +Sept därifrån (och nej ja kan ej få den tidigare).

Alltså vet jag inte hur jag skall klara juni +juli ekonomiskt. Tror ni jag kommer ha någon chans att få bidrag då? Är det något speciellt jag skall tänka på att säga när jag ringer? Jag har i övrigt inga andra tillgångar (som bil lr så)...jag är totalt utblottad...

Jag är inte 100% säker men jag tror att man får soc som ett lån om man vet att man kommer få in pengarna senare. Dvs att man blir tillbakabetalningskyldig eftersom att du egentligen har ett jobb när du söker bidraget.

Angel
2006-05-30, 21:17
du skulle ju bara jobba 2 dagar i juni? ringt och sagt att du kan jobba mkt mer?

Ja, och nej deras semesterperiod börjar då.

vill inte heller låta gnällig, men är det inte bättre att vänta med att flytta tills det är ekonomiskt gångbart?

Alternativet är må skit varje dag...

jakke
2006-05-30, 21:25
Konstigt, brukar krylla om jobb inom vården(bara egen erfarenhet)

Bostadsbidrag kan du iallafall söka om.. Ska inte vara några problem.. det hyffsat med pengar, kanske mellan 500-1100.

Allan
2006-05-30, 21:28

De gör en ekonomisk kontroll på individen vilket innebär att de tar del av samtliga kontrollbesked som skickas till skattemyndigheten. En kreditupplysning helt enkelt. Dessutom förväntas man som sökande samarbeta fullt ut - annars blir det bekymmer.

http://www.sos.se/fulltext/0077-047/0077-047.htm#Att%20soka%20socialbidrag

allan

Mental
2006-05-30, 21:38

Då har dom ändrat sig sedan förrförra tisdagen, hjälper en polare med soc och de ska ha in alla möjliga papper, han fick inga pengar den här månaden för han hade fått in för mycket för 2 månader sedan, som de tyckte han kunde ha sparat, att de pengarna gick till kvarskatten tog de ingen hänsyn till *rolleyes*

Vet även vänner som fått redovisa alla sina utgifter med kvitton, så de inte handlat cigg eller sprit för soc pengarna, så de brukade plocka övergivna kvitton på den lokala icabutiken för att dölja div andra inköp :hbang:

Tragiskt, men soc gör vad de kan för att ha kontroll på folk som tar bidrag, men även den mest osammarbetsvillige hemlöse alkisen som inte alls är villig att ta jobb eller sköta räkninar får ju hjälp på ett eller annat sätt, så det ska mycket till om man skall trilla igenom helt.

Men de kollar ju först om man kan lösa det på annat sätt, tillfälligt lån från soc, låna alt flytta hem till föräldrarna. osv.

mathor
2006-05-30, 22:04
Ta ett lån och betala tillbaka det när du får lönen.

Body Guard
2006-05-31, 01:02
var det inte en student som gick upp i rätten och krävde att man skulle få soc bidrag under sommaren, och han fick rätt. Eftersom man anser att studier är ett heltidsjobb och man inte skall jobba extra under tiden och csn inte ger pengar under sommaren skall man därför få soc bidrag under sommaren... leta upp den domen och ta med dig till soc så ska de nog lösa sig.

Callister
2006-05-31, 01:07
Enligt offentlighetsprincipen kan man ju som vilken privatperson som helst ringa upp skatteverket och kolla allt det där, t.o.m. :hbang:

dice
2006-05-31, 04:58
var det inte en student som gick upp i rätten och krävde att man skulle få soc bidrag under sommaren, och han fick rätt. Eftersom man anser att studier är ett heltidsjobb och man inte skall jobba extra under tiden och csn inte ger pengar under sommaren skall man därför få soc bidrag under sommaren... leta upp den domen och ta med dig till soc så ska de nog lösa sig.

http://tv4.se/nyheter/441891.html

"Om kommunerna följer kammarrättens beslut kan det kosta dem stora extrapengar i socialbidrag." När kommunerna får ändan ur och går med på att betala så lär sommaren redan vara över. Tyvärr.

s_himself
2006-05-31, 07:38
Ta ett lån och betala tillbaka det när du får lönen.

japp, men den ekonomiska situationen hon sitter i är hon säkert berättigad till banklån *rolleyes*

blasr
2006-05-31, 07:52
japp, men den ekonomiska situationen hon sitter i är hon säkert berättigad till banklån *rolleyes*

Du vet att man även kan få lån av socialen?

bedlam
2006-05-31, 09:29
Jag och min sambo hade då inga problem med att få ett engångsbidrag månaden då det glappade mellan sambons löner! Hon stämplade och fick pengarna "samma månad" och började sedan arbeta med ett jobb där man får lönen månaden efter. Men då har vi ju ett barn, kan vara enklare då :)
Lycka till iaf!

Angel
2006-05-31, 19:50
jag bestämmde mig för att strunta i att testa...

Srednq
2006-05-31, 20:05
jag bestämmde mig för att strunta i att testa...

då e de å panta tomburkar som e kvar som alternativ

Cilia
2006-05-31, 20:05
varför måste du betala dubbla hyror?
Om han vill att du ska flytta ut ur lägenheten varför måste du fortsätta betala hyra för?

Angel
2006-05-31, 20:08
varför måste du betala dubbla hyror?
Om han vill att du ska flytta ut ur lägenheten varför måste du fortsätta betala hyra för?

För att vi står båda på den så det är väl min skyldighet..

Cilia
2006-05-31, 20:20
För att vi står båda på den så det är väl min skyldighet..
ska han flytta ifrån lägenheten?
om inte tycker jag inte att det är det, kanske en månad men inte i 3 månader inte då du samtidigt måste skaffa nytt boende

Mental
2006-05-31, 20:26
ska han flytta ifrån lägenheten?
om inte tycker jag inte att det är det, kanske en månad men inte i 3 månader inte då du samtidigt måste skaffa nytt boende

håller med, flyttar båda ut så delar man på kostnaderna för lägenheten under uppsägningstiden. annars så betalar den utflyttande sin del av hyran för den tid fram till utflyttningen sen inget mer.

Mental
2006-05-31, 20:28
Så hur löste du det? Det lät som du var helt menlös i första inlägget?

Angel
2006-06-01, 10:04
Ja får ta ett lån på 15-20 tusen.

Jo han ska bo kvar fram till 1sept, visst känns de lite surt o betala när ja inte bor här...me va ska ja göra..:furious: ......

mini
2006-06-01, 10:19
Jo han ska bo kvar fram till 1sept, visst känns de lite surt o betala när ja inte bor här...me va ska ja göra..:furious: ......
Låta bli att betala hans hyra? Klarar han inte av hyran får han väl skaffa sig billigare boende då eller låna pengar av någon, precis som du. Var inte ett mähä nu Angel.

JJ
2006-06-01, 11:08
Låta bli att betala hans hyra? Klarar han inte av hyran får han väl skaffa sig billigare boende då eller låna pengar av någon, precis som du. Var inte ett mähä nu Angel.
+1
Finns ingen anledning att betala hans hyra.

delta_mats
2006-06-01, 11:23
+1
Finns ingen anledning att betala hans hyra.

Kan inte annat än att hålla med.

tigerofsweden
2006-06-01, 11:59
Hur kan du ens fundera på att betala hans hyra?