Logga in

Visa fullständig version : Vad tänka på inför jobbintrevju?

vassle
2006-05-30, 19:08
Tja
Imorrn så har jag min första jobbintervju.
Kan ni komma med tips om hur man ska va
och vad man ska säga osv...?

shadowfire
2006-05-30, 19:14
¤ Förbered dig noga.
¤ Var dig själv.
¤ Va avslappnad.
¤ Ge ett riktig handtag då du skakar hand (kalla fisken-näven på mig o jag har redan omedvetet sågat personen jag intervjuar).
¤ Undvik lögner eller att mörka saker o ting, det är otroligt lättläst, åtminstone om intervjuaren/rekryteraren är en van pokerspelare =)
¤ Memorera vad du har gjort i livet, typ tidigare anställningar, studier m.m. samt under vilka tidsperioder. Grymt jobbigt med folk som måste fundera på vad de gjort i sina liv.
¤ Du kommer med stor sannolikhet testas i både hur du ser på dig själv (självinsikt) samt hur andra ser på dig (självinsikt igen + ärlighet etc bedöms). Typ nämn bra egenskaper hos dig själv, egenskaper du kan förbättra, egenskaper dina vänner främst framhäver hos dig.
¤ Ställ gärna frågor kring jobbet och kring företaget i sig, visa intresse för jobbet du söker (istället för att ge intrycket av att du bara vill ha ett lönekuvert den 25'e varje månad)
¤ Sälj in dig själv. En intervju är ett sätt att sälja en människa. Du ska spöa alla andra som sökt samma jobb så varför i helvete ska just DU få jobbet!?.. klura ut ett bra svar på den frågan o du vinner mark i hästlängder. Får du inte den frågan så framför det ändå, varför du anser att du är lämpad för jobbet.

*Lyckatillsparkiröven*

shadowfire
2006-05-30, 19:15
Vissa rekryterare bryr sig inte om kläder osv, men det påverkar de flesta människor mer eller mindre omedvetet (första intryck). Så försök åtminstone titta dig i spegeln innan du knallar på intervjun. Klä dig efter jobbet. Är det inte ett prestigejobb så är kostym lite overkill osv. Ledig klädsel, men hela o rena kläder är vad jag brukar gilla hos de jag intervjuar.

Angel
2006-05-30, 19:17
Ha koll på allt, ha alla papper du har med dig.

Och sälj dig själv. Jag sökte för ett tag sedan 2 exakt likadana jobb (fast i olika områden). Första jobbet kom jag i lite halvslappa kläder, och jag erkände att ja ej hade erfarenhet av akutsjukvård och ja...sa ej så mycket bra om mig själv.
Fick det ej..

Andra jobbet tog ja på mig kavaj och högklackat, sa att ja hade ett brinnande intresse för akutsjukvård och listade alla mina bra egenskaper..

fick jobbet...(trots att ja enligt den första ej va kvalificerad för det...)

shadowfire
2006-05-30, 19:21
Kan tillägga att självsäkerhet med måtta är också bra i en intervju. Är du det minsta osäker/nervös så öva gärna lite med dig själv, förbered dig mentalt på vad som komma skall. En person som är så nervös så orden knappt kommer fram hamnar lite i skuggan mot för en person som tycks tro på sig själv (med måtta).

Pepparkakssmurfen
2006-05-30, 19:25
Kom i tid till intervjun ffs!

vassle
2006-05-30, 19:27
¤ Förbered dig noga.
¤ Var dig själv.
¤ Va avslappnad.
¤ Ge ett riktig handtag då du skakar hand (kalla fisken-näven på mig o jag har redan omedvetet sågat personen jag intervjuar).
¤ Undvik lögner eller att mörka saker o ting, det är otroligt lättläst, åtminstone om intervjuaren/rekryteraren är en van pokerspelare =)
¤ Memorera vad du har gjort i livet, typ tidigare anställningar, studier m.m. samt under vilka tidsperioder. Grymt jobbigt med folk som måste fundera på vad de gjort i sina liv.
¤ Du kommer med stor sannolikhet testas i både hur du ser på dig själv (självinsikt) samt hur andra ser på dig (självinsikt igen + ärlighet etc bedöms). Typ nämn bra egenskaper hos dig själv, egenskaper du kan förbättra, egenskaper dina vänner främst framhäver hos dig.
¤ Ställ gärna frågor kring jobbet och kring företaget i sig, visa intresse för jobbet du söker (istället för att ge intrycket av att du bara vill ha ett lönekuvert den 25'e varje månad)
¤ Sälj in dig själv. En intervju är ett sätt att sälja en människa. Du ska spöa alla andra som sökt samma jobb så varför i helvete ska just DU få jobbet!?.. klura ut ett bra svar på den frågan o du vinner mark i hästlängder. Får du inte den frågan så framför det ändå, varför du anser att du är lämpad för jobbet.

*Lyckatillsparkiröven*

:D oj mycke man ska tänka på.
Men visst kan jag babbla upp massa bra saker om mig varför
jag ska få jobbet, men hur får man det o låta seriöst professionellt eftersom
ja kommer bli så nervös där :/

Cerberus
2006-05-30, 19:28
Ta det som en erfarenhet till nästa gång du blir intervjuad om du inte skulle få jobbet, ring gärna efter du fått reda på hur det blivit och hur de kom fram till beslutet(om du inte fick det, om du får det så kan du nog skita i det:D).

Le och försök utstråla positivitet! Öva! Försök framhäva dina positiva egenskaper och undvik negativa uttryck som t.ex "kan inte", "inte så bra". Du har massa kvaliteter antagligen, framhäv dom på ett positivt sätt!

Kaboffastar
2006-05-30, 19:45
Kan ge ett praktexempel på hur du INTE ska göra.

Jag drog iväg ett mejl till ett företag som sökte folk bara sådär, hade inget bättre för mig, tyckte att det verkade intressant.

De ringde upp en vecka senare ( igår ) och frågade om jag kunde komma på intervju. Vi bokade en tid dagen därpå alltså idag klockan 3.

Samma dag som de ringde upp tänkte jag att jag drar å kollar vart stället ligger så att jag inte kommer försent eller går vilse, så på väg till gymmet passar jag på att crusa förbi företaget.. JUST DÅ går chefen ut ur byggnaden och låser, haha där åker jag förbi som ett jävla fån med nervevad ruta. HOPP då vart det att gå ut å hälsa på honom i sunkiga gymkläder, orakad och frillan åt alla håll.

Idag, 10 minuter efter jag vaknat ( 10:30 ) ringer det en snubbe och frågar : "Hej det är bla bla Skulle inte du varit här vid 10?"

Jag : "ööööööh.. nää treee?" haha, här har jag alltså misstagit TIO för TRE och frågar såklart om de fortfarande har tid med mig. Killen svarar "aa kom vid 3. dö.. dö din jävla idiot" ja ungefär i alla fall.

Softar dit vid 3 och får direkt gå en guidad tur på företaget, nånstans runt 2/3 in på turen ringer min mobil ;D jag får inte av signalen så jag får plocka isär telefonen å ta ut batteriet ( hahaha ).

Senare in på ett kontor där jag vart intervjuad, väl där så fick jag i stort sätt alla frågor som shadowfire tog upp. Jag tror att jag tog dem med storm. Ni vet inte hur bra det är att ha gått ner 26 kg inom loppet av ett år när man ska fråga på diciplin-frågor och och så vidare.

Det var tydligen 70 sökande, 4 fick komma dit. Så långt kan jag ju vara nöjd i alla fall. De ringer på torsdag om jag fått jobbet ;) Vad tror ni?

Nånting kan du säkert lära dig utav detta. =)))

Pellefant
2006-05-30, 20:11
Läs på ordentligt om företaget!

När grundades det? Av vem/vilka? Största kunderna? Största marknaderna? Antal anställda? Hur har det gått sista åren? Unika produkter? Vart strävar företaget att vara om några år? etc etc etc.

Hör till rent hyfs att läsa på om sådant tycker jag, samt visar du att du kan detta så är det positivt. (men överdriv inte)

Spawn
2006-05-30, 20:14
Va väl påläst om företaget och va dig själv!

vassle
2006-05-30, 20:57
företaget är 3 mobilaffärerna www.tre.se

Yes
2006-05-30, 21:25
egenskaper dina vänner främst framhäver hos dig.

Den frågan blev jag lite ställd på senast jag var på en arbetsintervju. Jag avskyr verkligen den typen av frågor - hur andra ser på mig. Vad är poängen liksom, och hur skall jag veta det?

michael
2006-05-30, 21:25
Vilka är dina starkaste sidor?
Vilka sidor hos dig själv känner du att du kan förbättra?/Vilka svagheter har du?

Mental
2006-05-30, 21:49
Den frågan blev jag lite ställd på senast jag var på en arbetsintervju. Jag avskyr verkligen den typen av frågor - hur andra ser på mig. Vad är poängen liksom, och hur skall jag veta det?

Du frågar dina vänner så klart?

Andra underliga frågor jag stött på är, om du dog och återföddes som ett djur, vad vill du återfödas som och varför?
Samt om min avdelning är ett fotbollslag, vilket plats har du i laget och varför.
Sen kommer de nästan garanterat fråga efter dina svaga sidor, och där faller de flästa på att försöka vända det till något som låter klychigt possetivt, som att de är arbetsnarkomaner och gillar stress osv :D

Försök vara utvilad och klartänkt, för de kan fråga va fan som hälst för att se om de kan få dig ur fattningen och få en glimt av vem du verkligen är. ibland provocerar de ordentligt.

vassle
2006-05-30, 21:54

Andra underliga frågor jag stött på är, om du dog och återföddes som ett djur, vad vill du återfödas som och varför?
Samt om min avdelning är ett fotbollslag, vilket plats har du i laget och varför.
Sen kommer de nästan garanterat fråga efter dina svaga sidor, och där faller de flästa på att försöka vända det till något som låter klychigt possetivt, som att de är arbetsnarkomaner och gillar stress osv :D

Försök vara utvilad och klartänkt, för de kan fråga va fan som hälst för att se om de kan få dig ur fattningen och få en glimt av vem du verkligen är. ibland provocerar de ordentligt.

haha fy nu är allt trassel i hjärnan :D massa saker o tänka på

Yes
2006-05-31, 05:26

Det är att be om ungefär ett dussin snuskiga skämt som alla involverar min röv.

adis
2006-05-31, 07:14
Viktigaste av allt när du kommer in...
TITTA RAKT I ÖGONEN och SKAKA hand .. alltså ge bara inte bort handen så att personen ska vifta med den. Utan skakar du hand riktigt så ger du ett intryck av styrka och trygghet.
och ja LJUG vaför inte ;P

Mental
2006-05-31, 07:33
och ja LJUG vaför inte ;P

Med måtta då, för det lär bli provanställning eller så förtst. Och har man ljugit in i något man inte klarar av så blir det pinsamt för en själv, och man får en dålig referens.

När du söker jobb kan du inte vara säker på att de bara kontaktar dina referenser som du angivit, de kan ringa till slumpmässigt utvalda arbetsplatser i ditt CV och fråga om dig.

När jag sökte DHL jobbet så ringde de till en arbetsgivare jag själv inte haft kontakt med på 5 år, samt mitt befäl i lumpen, så det gäller att sköta sig på alla jobb om man vill ha flera *flex*

De ringde ingen av de kontaktpersoner jag kontaktat i förväg som jag skickade med telefonnummer till, utan letade själv reda på folk på företagen i mitt cv, smart av dem tycker jag.

Jay-Z
2006-05-31, 08:27
Det här var ju en passande tråd. ;)

Yes
2006-05-31, 08:36
Själv förbereder jag mig genom att tänka ut bra argument varför jag är rätt person för jobbet och varför dom skall anställa just mig. Då finns det inte heller något som heter att man är "ganska bra" på det ena eller det andra. Frågar dom exempelvis ifall du kan datorer, så är du antingen riktigt bra(räkna isåfall upp lite av det du kan) eller så har du lätt för att lära dig allt som krävs. Och självklart handlar det inte om att ljuga, utan om att framställa dig själv på bästa möjliga sätt. Är du faktiskt dålig på något är det ju bara dumt att ljuga om det. Men, våga ta för dig och säga att du är bra, och var positiv och driven.

paddanboy
2006-05-31, 08:58
För mig har detta med arbetsintervjuer blitt som någon slags vetenskap. Hur svårt kan det vara?

Det är ams som försökt predikat om si och så att man bara är trött på skiten.

Det går inte vara en robot på en arbetsintervju ihopp om att kunna svara så bra som möjligt utan att vara sig själv och visa upp positiva signaler. Det gäller också att inte känna att det är katastrof om du inte får jobbet utan att det finns nya möjligheter. Så slipper du få intrycket att du skulle vara ett nervvrak...

AlexGBG
2006-05-31, 10:58
företaget är 3 mobilaffärerna www.tre.se

jag hoppas att du inte ska ta ett jobb med bara provision som min rumskompis tog?
har själv jobbat på det sättet en dag, sen slutade jag när jag kom på att det halvt var en bluff..

John M
2006-06-01, 00:16
Låna en bok på biblioteket om kroppsspråk. Vi läser av varandra framförallt på kroppsspråket. Utstråla självförtroende och självsäkerhet.

Någonting som jag brukar köra med är att alltid titta peronen som intervjuar mig i ögonen tills han/hon vänder bort blicken, när han tittar tillbaka vänder jag bort blicken.

Man bör försöka anpassa sig till personen som intervjuar en. Ibland har det hänt personen som har intervjuat mig har hamnat i en undergiven position, peronen har blivit nervös mm, vilket INTE är bra. Då får man inte jobbet :(