Visa fullständig version : Framåtlutande axlar?!
Hej, har ett problem med axlarna..
De lutar liksom framåt, om man säger så. Speciellt när man går i t-shirt..
Ser inte fint ut precis.
Hur kan man fixa det? Finns det speciella övningar? Kanske beror på åldern, är 16 år, tyckte flyes hjälpte lite. Lägga på sig lite i det området?
En annan fråga om axlar..
När jag köt t.ex. militärpress och axelpress, så knakar det i ena axeln, ibland i båda. Vad kan det bero på?
Tack på förhand
BigForre
2006-05-30, 19:22
Skriv gärna ned ditt schema med antal set och rep.
Med flyes menar du verkligen flyes då? De borde ju ta åt fel håll, eller? Eller menar du framåtlutande sidolyft?
Kör mer rygg o baksida axlar?
Dajollee
2006-05-30, 19:39
När jag köt t.ex. militärpress och axelpress, så knakar det i ena axeln, ibland i båda. Vad kan det bero på?
Tack på förhand
fick också så när ja körde dom övningarna men gick över efter typ en månad.
btw så har jag skit framåtroterande axlar o världens största svank så d ser rätt lustigt ut när man ser min från sidan med bar överkropp*kissass*
fick också så när ja körde dom övningarna men gick över efter typ en månad.
btw så har jag skit framåtroterande axlar o världens största svank så d ser rätt lustigt ut när man ser min från sidan med bar överkropp*kissass*
Har exakt samma problem, framåtroterade axlar, lite för mycket svank samt knakande axlar. Försöker bättra på det här lite grann i alla fall genom att stretcha bröstmusklerna, stretcha höftböjaren och träna rotatorcuffarna. Har inte hållt med dessa övningar särskilt länge än, och har tyvärr slappat till mig vad det gäller stretchningen, så jag kan inte avgöra om det har hjälpt något än.
Skriv gärna ned ditt schema med antal set och rep.
Där har du det!
Kör 3x8 i alla övningar!
Måndag: bröst, triceps, axlar
Bröst: bänkpress, lutande, flyes
triceps: liggande tricepsxtension, dips, smalbänk
axlar: hantellyft åt sidan, militärpress, axelpress med hantlar
Onsdag: ben,vader,traps
ben: knäböj, benpress
vader: vadpress i maskin, stående vadpress i maskin
traps: skivstångsshrugs
fredag: biceps, underarmar, mage, rygg
Biceps: skivstångscurl, växlande hantelcurl, kabelcurl
underarmar: handledscurl med skivstång
mage: nån konstig maskin, benlyft
rygg: sittande kabelrodd, lats drag, skivstångsrodd
Med flyes menar du verkligen flyes då? De borde ju ta åt fel håll, eller? Eller menar du framåtlutande sidolyft?
Kör mer rygg o baksida axlar?
Ja, flyes. Jag menar att de tar över armhålan, precis vid axeln? Svårt och förklara..
Glömde och säga, knäpper i axlarna när ja slår också. Kan man fixa det på något sätt?
BigForre
2006-05-30, 21:18
Där har du det!
Kör 3x8 i alla övningar!
Måndag: bröst, triceps, axlar
Bröst: bänkpress, lutande, flyes
triceps: liggande tricepsxtension, dips, smalbänk
axlar: hantellyft åt sidan, militärpress, axelpress med hantlar
Onsdag: ben,vader,traps
ben: knäböj, benpress
vader: vadpress i maskin, stående vadpress i maskin
traps: skivstångsshrugs
fredag: biceps, underarmar, mage, rygg
Biceps: skivstångscurl, växlande hantelcurl, kabelcurl
underarmar: handledscurl med skivstång
mage: nån konstig maskin, benlyft
rygg: sittande kabelrodd, lats drag, skivstångsrodd
Frammåtroterade axlar är varken bra eller snyggt. Hade jag varit dig hade jag på axeldagen plockat en av övningarna millitärpress eller hantelpress, då främre delta torde fått sitt efter de övriga pressarna och lägga in 4-5 set bakre delta istället, ett exempel skulle kunna vara "ligggande bakvända flyes" i cabelcrossen. Att jobba hårt på en övning som skivstångsrodd skulle även kunna hjälpa upp balansen mellan fram och baksida, om jag vore dig skulle jag välja att köra den brett med bänkpressliknande fattning och lägga något extra set på den.
Strecha tuttarna och latsen 2x30sek vardera 2-3 gånger i veckan så kommer nog axlarna att snygga till sig. Att tänka på din hållning i vardagen kan även hjälpa till.
I övrigt: Kör du triceps innan pressarna för axlar? Har du glömt bort att du har en baksida på dina ben, en curl vore väl trevligt? Är du sann med att du lägger biceps innan rygg på ditt "dragpass" och att du lägger lika många set på biceps som hela ryggen?
armbrytarn
2006-05-30, 21:22
Hej, har ett problem med axlarna..
De lutar liksom framåt, om man säger så. Speciellt när man går i t-shirt..
Ser inte fint ut precis.
Hur kan man fixa det? Finns det speciella övningar? Kanske beror på åldern, är 16 år, tyckte flyes hjälpte lite. Lägga på sig lite i det området?
En annan fråga om axlar..
Tack på förhand
knaket i axlarna kanske aldrig ger sig, något man bara får leva med.
hade exakt samma problem i nian. men du får ba lugna dig med bänken och kör mer rodd, MYCKET rodd. och stretcha brösten ordentligt så ska du se att du märker skillnad ganska omgående:thumbup:
armbrytarn
2006-05-30, 21:24
Frammåtroterade axlar är varken bra eller snyggt. Hade jag varit dig hade jag på axeldagen plockat en av övningarna millitärpress eller hantelpress, då främre delta torde fått sitt efter de övriga pressarna och lägga in 4-5 set bakre delta istället, ett exempel skulle kunna vara "ligggande bakvända flyes" i cabelcrossen. Att jobba hårt på en övning som skivstångsrodd skulle även kunna hjälpa upp balansen mellan fram och baksida, om jag vore dig skulle jag välja att köra den brett med bänkpressliknande fattning och lägga något extra set på den.
Strecha tuttarna och latsen 2x30sek vardera 2-3 gånger i veckan så kommer nog axlarna att snygga till sig. Att tänka på din hållning i vardagen kan även hjälpa till.
I övrigt: Kör du triceps innan pressarna för axlar? Har du glömt bort att du har en baksida på dina ben, en curl vore väl trevligt? Är du sann med att du lägger biceps innan rygg på ditt "dragpass" och att du lägger lika många set på biceps som hela ryggen?
han får gärna stretcha mer, typ närhelst de känns som det behövs. jag gjorde det varje gång jag passera en dörröppning nästan:D
:) Frammåtroterade axlar är varken bra eller snyggt. Hade jag varit dig hade jag på axeldagen plockat en av övningarna millitärpress eller hantelpress, då främre delta torde fått sitt efter de övriga pressarna och lägga in 4-5 set bakre delta istället, ett exempel skulle kunna vara "ligggande bakvända flyes" i cabelcrossen. Att jobba hårt på en övning som skivstångsrodd skulle även kunna hjälpa upp balansen mellan fram och baksida, om jag vore dig skulle jag välja att köra den brett med bänkpressliknande fattning och lägga något extra set på den.
Okej ska pröva med stretching!
Jag kör axlar/bröst före triceps, allt de sist. Kör rygg före biceps nu, mäkte att det tog mycket i armarna. menemn, är inte så duktig på upplägg, hjälp gärna till, om du har lust! :)
Okej, ska pröva med stretching!
Jag kör axlar/bröst före triceps, alltid de sist. Kör rygg före biceps nu, mäkte att det tog mycket i armarna. Menemn, är inte så duktig på upplägg, hjälp gärna till, om du har lust! :)
knaket i axlarna kanske aldrig ger sig, något man bara får leva med.
hade exakt samma problem i nian. men du får ba lugna dig med bänken och kör mer rodd, MYCKET rodd. och stretcha brösten ordentligt så ska du se att du märker skillnad ganska omgående:thumbup:
Okej, tack :)
Frammåtroterade axlar är varken bra eller snyggt. Hade jag varit dig hade jag på axeldagen plockat en av övningarna millitärpress eller hantelpress, då främre delta torde fått sitt efter de övriga pressarna och lägga in 4-5 set bakre delta istället, ett exempel skulle kunna vara "ligggande bakvända flyes" i cabelcrossen.
Okej, kan du länka någon sida så man ser hur övningne ser ut? Eller finns den i övningsbaknken kanske? Ska kolla lite där!
Hur strechtar man intårotatorerna och utåtrotatorerna? Inåt så strechtar man väl bara mot en väg som bröst men utåt då?
Här är två bra övnignar för baksida axlar
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/DBRearLateralRaise.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/LVRearLateralRaise.html
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.