Visa fullständig version : Cykling kontra promenad (morgonen)
bamzizen
2006-05-30, 15:02
När jag nu ska gå ner i fettvikt i sommar ska jag ju då köra konditionsträning på morgonen, innan frukost.
Jag har hört att löpning är bäst i alla intensiteter, men jag har för dålig kondition för att orka det just nu.
därför återstår cykling eller promenad.
Då undrar jag, Vilket är Effektivast av dessa två? jag vill helst cykla, då jag har en ny cykel, men om morgonpromenad skulle vara mer effektivt så tar jag ju det.
Jag hade tänkt att cykla/promenera i 45-60 min varje morgon innan fukost. kanske börja med 45 min, sen öka för varje vecka tills jag är uppe i 60.
Men som sagt, vill gärna ha hjälp att reda ut detta, det är ni som är experterna :bow:
Sen en sista fråga; för att inte mina (det lilla jag har) muskler ska försvinna ännu mer så måste jag ju träna, räcker det då att kanske träna 3 gånger i veckan, eller behövs det oftare?
Tack på förhand
King Grub
2006-05-30, 15:18
Ingen form av träning ökar fettförbränningen över dygnet.
Det är en fråga om att förbruka energi för att åstadkomma ett energiunderskott. Du kan använda vilket aktivitet du vill för detta.
Maximal fettförbränning under aktiviteten nås vid en intensitet av 65% av Vo2Max, och det är betydligt högre än promenadtempo. Cykling i högre intensitet är bättre än promenader med låg intensitet.
Det bästa formen av konditionsträning i energiförbrukningssyfte är den där du kan hålla en så hög intensitet som möjlig, efter dina förutsättningar, under en så lång tid som möjligt.
Före frukost eller efter frukost spelar ingen praktisk roll. Gör det när du har tid och presterar bra.
bamzizen
2006-05-30, 15:39
okej tack, så då ska jag börja cykla - men det är väl ändå lite bättre om man klarar av att träna så pass på fastande mage?
Hur ska man veta att man använder 65% intensitet då? måste man ha en cykeldator med pulsmätare eller hur ska man hålla reda på detta?
Sedan har jag inte så stor lust att gymträna, vi har bara ett litet skitgym i vår håla och jag känner ingen jag kan fråga.
Men jag har några träningsredskap hemma - Har ju en roddmaskin, ABS-glidare för magen, en slagsäck, skivstång på bara 25 kg och 2 hantlar på 4kg vardera
Jag som inte har några vidare muskler kan nog köra ett tag på hantlarna och skivstången, om jag kanske kör längre tid istället för om man kör kortare med tyngre?
Sedan tänkte jag lägga upp kosten/träningen nåt i den här stilen (jag kan inte mycket så det är nog massa fel)
Morgon: cykla 45-60 min
Frukost: Antingen kelloggs all-bran-flingor med mjölk eller havregrynsgröt. Till det en grov macka med ost och inget smör.
Vad ska jag äta sen? ska jag äta mycket innan "huvudmiddagen"? Iaf, så äter jag middag sen med det som serveras. Försöker äta så mkt sallad som möjligt.
Sen senare på dagen lite styrketräning, ska jag variera och köra helkropp lite varje dag, eller olika grupper?
sedan blir det kvällsmat och då nåt liknande frukosten.
Men var ska jag klämma in alla speciella protein- och kolhydratsintag som alla pratar om??
Snälla, skulle va så tacksam om man kunde reda ut lite här, är så förvirrad och allt jag är säker på är att jag har motivationen - jag vill verkligen hålla på i sommar. Men jag vet inte NÄR jag ska äta si & så eller HUR OFTA jag "måste" äta något....
åhh jag blir tokig på mig själv snart :cryout:
Ett tips är att läs alla klistrade trådar och lusläs andra trådar som intresserar dig.
För dina flesta frågor är redan besvarade i andra trådar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.