handdator

Visa fullständig version : Har ni hittat er själva?

Cerberus
2006-05-30, 13:09
Har ni hittat ert kall i livet, liksom det ni känner "Fan! Det här älskar jag och jag tycker inte det känns som ett jobb, jag kan göra detta varje dag!"?

Känns som om jag bor på en tågstation och kollar på alla tåg som åker förbi för jag vet inte åt vilket håll jag ska åt...

Jag blir så stressad av att tiden går förbi men likt förbannat gör jag inte särskilt mkt för att förändra på min situation, kalla mig rädd för förändring..

Mental
2006-05-30, 13:11
Jag har inte letat, jag lever livet en dag i taget och försöker att inte tänka för mycket.

bear.flowertwig
2006-05-30, 13:13
Vad är du duktig på?

Vilka ämnen var favoriterna i skolan?

Hoppa inte på tåget för tidigt, det går allt för lätt att dra på sig studielån på 200 000+

Cerberus
2006-05-30, 13:13
Det känns som om i Sverige, går man inte i skola(dvs är på väg mot nåt "mål" som är mål enligt andra) eller har anställning nånstans så är man inte värd något *cry*.

Usch avskyr att tycka synd om mig själv för det gör fan inte någon nytta alls men det känns skönt att få skriva av sig lite..

Mental
2006-05-30, 13:18
Det känns som om i Sverige, går man inte i skola(dvs är på väg mot nåt "mål" som är mål enligt andra) eller har anställning nånstans så är man inte värd något *cry*.

Usch avskyr att tycka synd om mig själv för det gör fan inte någon nytta alls men det känns skönt att få skriva av sig lite..

Man är vad man gör sig till. Skaffa ett jobb eller börja plugga då?
Eller godta att du är i ett limbo, men visst, man är en värdelös belastning om man bara sitter och lyfter bidrag, tro mig, har varit där och trivdes inte med det.

Sitter just nu på ett jobb där jag får ut mindre rent än om jag stämplar, men jag gör hällre det än vara arbetslös

Cerberus
2006-05-30, 13:20
Jag har väl massa kvalitéer tror jag, har gått grafisk kommunikation. Har förmåga att sätta mig in i andras situationer och från deras perspektiv se hur de uppfattar saker och ting. Men jag är varken särskilt bra på photoshop(inte längre iaf, if you dont use it you lose it) eller att rita.

Senaste åren har jag lusläst vansinnigt mkt om träning och kost(i synnerhet det sistnämnda), så där anser jag mig vara rätt så utbildad inom(även om jag inte har nåt betyg i det, hatade biologi i skolan men nu är det de intressantaste jag vet :D).

Skulle kunna tänka mig att utbilda mig till mental coach/dietist eller liknande då jag har gått kurser för optimalt tänkande(NLP - Neurolingvistisk Programmering) och försöker applicera så mkt jag kan i mitt eget liv och ge andra råd och tips.

apa_ola
2006-05-30, 13:21
Har ni hittat ert kall i livet, liksom det ni känner "Fan! Det här älskar jag och jag tycker inte det känns som ett jobb, jag kan göra detta varje dag!"?

Känns som om jag bor på en tågstation och kollar på alla tåg som åker förbi för jag vet inte åt vilket håll jag ska åt...

Jag blir så stressad av att tiden går förbi men likt förbannat gör jag inte särskilt mkt för att förändra på min situation, kalla mig rädd för förändring..

Nej, det enda jag just nu kan tänka mig att känna så är att vara idrottsproffs. Men min talang räcker knappast till det. Jag antar att jag aldrig kommer vara riktigt nöjd med mitt jobb, jag är nog ganska lat av min natur när det gäller det mesta förutom träning...

Mental
2006-05-30, 13:23
Jag har väl massa kvalitéer tror jag, har gått grafisk kommunikation. Har förmåga att sätta mig in i andras situationer och från deras perspektiv se hur de uppfattar saker och ting. Men jag är varken särskilt bra på photoshop(inte längre iaf, if you dont use it you lose it) eller att rita.

Senaste åren har jag lusläst vansinnigt mkt om träning och kost(i synnerhet det sistnämnda), så där anser jag mig vara rätt så utbildad inom(även om jag inte har nåt betyg i det, hatade biologi i skolan men nu är det de intressantaste jag vet :D).

Skulle kunna tänka mig att utbilda mig till mental coach/dietist eller liknande då jag har gått kurser för optimalt tänkande(NLP - Neurolingvistisk Programmering) och försöker applicera så mkt jag kan i mitt eget liv och ge andra råd och tips.

Dåså, sitt inte på röven och klura, starta eget!
Låter som du kan en hel del.

Cerberus
2006-05-30, 13:27
Dåså, sitt inte på röven och klura, starta eget!
Låter som du kan en hel del.

hehehe, inte en dum idé det där...starta eget kan ju va nåt..det ska jag fundera på, seriöst..

Mental
2006-05-30, 13:28
hehehe, inte en dum idé det där...starta eget kan ju va nåt..det ska jag fundera på, seriöst..

Du får bli någon operah/dr phill kombo som guidar folk rätt i livet, med kost och träning och samtalsterapi.

Stor marknad för det idag tror jag, så taskigt som folk mår, med motivationsproblem fetma och gud vet allt.

Cerberus
2006-05-30, 13:30
Du får bli någon operah/dr phill kombo som guidar folk rätt i livet, med kost och träning och samtalsterapi.

Stor marknad för det idag tror jag, så taskigt som folk mår, med motivationsproblem fetma och gud vet allt.

hahaha, så bra!! Dr Phil, det gäller bara att bestämma sig. Går en handelskurs just nu så det är den kortsiktiga planen, att bara få jobba lite, tjäna pengar så jag får nog skjuta upp den där planen ett tag.

Herkulez
2006-05-30, 13:32
Jag har inte letat, jag lever livet en dag i taget och försöker att inte tänka för mycket.
me to

Cerberus
2006-05-30, 13:34
me to

Vad sysslar ni med? Alltså vad jobbar ni med?

Cilia
2006-05-30, 13:34
Nej, jag undrar fortfarande vad jag ska göra när jag blir stor.

Det blir inte lättare av att jag har ett ganska bra jobb. Ska man hoppa av och göra något annat är det ett ganska stort steg att ta.

Ibland kan jag önska att jag vore sjuksköterska eller liknande dvs ett jobb jag kan ta med mig varsom helst i världen. Tyvärr klarar jag inte av blod så bra så det är inget alternativ.

Cerberus
2006-05-30, 13:36
Det är väl av mänsklig natur att man vill ha det man inte redan har.

Mental
2006-05-30, 13:40
Vad sysslar ni med? Alltså vad jobbar ni med?

Sitter på DHL och spårar paket hela dagarna, sen den här tiden i fjol, innan det jobbade jag med hemPC support i 3 år typ, först som tekniker, sen som mentor, sen gruppchef, sen produktchef och slutligen platschef på ett eget litet kontor.
Sen har jag lett utbildningar i litauen, utbildat folk på Xboxsupporten, jobbat som telesäljare på byggfakta och ett par sommarjobb har man hunnit med. har jobbat mer eller mindre hela tiden sedan lumpen, men med ganska olika saker.

Ett jobb är ett jobb, så länge jag drar in lön nog att klara mig så tar jag det.

egge
2006-05-30, 13:49
Tar studenten om ca en vecka så jag antar att det kommer bli en hel del sökande sen. Fan vilken förändring det kommer bli. Gått i skola så länge man kan minnas ju. :E

Edit: Fan mental, trodde du var ung. ;)

Mental
2006-05-30, 14:00
Tar studenten om ca en vecka så jag antar att det kommer bli en hel del sökande sen. Fan vilken förändring det kommer bli. Gått i skola så länge man kan minnas ju. :E

Edit: Fan mental, trodde du var ung. ;)

Inte fan är man lastgammal, 25, men jag har hunnit med en del :D
Man kan ju inte ligga på latsidan heller, så mycket man skall hinna med här i livet.
Funderar dock på att ge upp det här med att jobba, och sona mina gymnasiesynder genom straffarbete på komvux.

Johan
2006-05-30, 14:04
Trodde att jag hade hittat mitt kall inom IT, men efter några år av supporttekniker och HMI-utvecklare så sa jag upp min projektanställning och drog ut på resa i 3 månader. Nu sitter jag hemma och vet inte alls vad jag ska göra med mitt liv, ska jobba i sommar som IT-support igen men sen vet jag inte.
Är väldigt sugen på att flytta till USA och jobba inom IT men det är näst intill omöjligt att få arbetstillstånd.
Har dessutom nästan gett upp planerna helt angående universitetsstudier.
Det enda jag vet är att jag inte är nöjd med den situtaionen jag befinner mig i för tillfället.
Ush säger jag bara..

Mental
2006-05-30, 14:45
Trodde att jag hade hittat mitt kall inom IT, men efter några år av supporttekniker och HMI-utvecklare så sa jag upp min projektanställning och drog ut på resa i 3 månader. Nu sitter jag hemma och vet inte alls vad jag ska göra med mitt liv, ska jobba i sommar som IT-support igen men sen vet jag inte.
Är väldigt sugen på att flytta till USA och jobba inom IT men det är näst intill omöjligt att få arbetstillstånd.
Det enda jag vet är att jag inte är nöjd med den situtaionen jag befinner mig i för tillfället.
Ush säger jag bara..

fixa jobbet först, har du en arbetsgivare i staterna som kan intyga på papper att de vill ha dig så har du ditt greencard utan frågor, har flera polare som dragit till staterna på det sättet

Baan
2006-05-30, 14:51
Nej, tycker inte jag hittat något kall. Hade gärna velat göra något riktigt annorlunda, med vapen, tihihi, men det är bara drömmar.

För en del år sedan så trodde jag datorer var mitt kall, men interesset har svalnat, vilket inte är helt klockrent om man nu pluggar IT.

Baan
2006-05-30, 14:52
Ush säger jag bara..

med högre utbildning inom IT (antar att du inte har någon) så är det inte omöjligt alls få arbetstillstånd i USA och jobba där borta som ingenjör, men då krävs det ju också med en del utbildning här hemma i Sverige och att du är duktig på det du gör.

Angel
2006-05-30, 15:19
jag har hittat att mina mål i livet är att hjälpa andra i utsatta situationer + bli smal och vältränad...

mela
2006-05-30, 15:38
Jag vill jobba med/på båt(ar).
That's all I know. Jag älskar havet, älskar båtar och båtmotorer.
Hoppas att jag kommer in på sjöingejörsprogrammet på Chalmers i höst.

Liten Men Fet
2006-05-30, 15:49
Nä, jag har inte hittat mitt kall och tror inte jag kommer göra det.
Jag pluggar nu sen kommer jag ta en examen inom datavetenskap, sen blir det kanske en andra vända i utlandsstyrkan eller kanske working-holiday i australien eller så ska jag jobba ihop lite pengar på industri och resa lite.
Tar det som det kommer och det känns bra. Jag behöver inte ha en karriär som leder mot toppen innan 30. Jag mår bra om jag drar in tillräckligt med pengar för att klara mig och göra det jag vill.

Du har ju lite alternativ:

Leta upp en utbildning på högskolan/universitet som du tycker är intressant och prova det. Ge det ett år, är det inte kul prova åt annat.
Är du ung och inte har gjort något annat än att plugga så skaffa ett tillfälligt industri jobb motsv, jobba 4-5-6 månader och res sen.
Har du gjort lumpen och trivdes med det så sök utlandsstyrkan i kosovo, det är lagom annorlunda att börja med.

Working-holiday motsv i australien, irland, england, usa, europa.
Har du pengar så res lite.

Ledordet är att våga prova olika saker, sitt inte hemma. Prova nåt, funkar det inte prova nått annat.

n1tro
2006-05-30, 15:50
vettifan vad ajg ska säga, känner precis som du gör nu, men har känt så i typ väldigt många år nu. ska ju ta studenten tyvärr nu snart och det gör ju inte saken bättre precis. i alla fall kan jag gå med rak rygg och säga att jag älskade skolan, varje dag... men nu tar det slut och jag vet inte vad jag ska göra nu i år... vill bli lärare på den skola jag gick på nyss, så det blir _kanske_ till att jag pluggar till historia/religion/spansk lärare och sen blir det live and let die

Johan
2006-05-30, 15:54
fixa jobbet först, har du en arbetsgivare i staterna som kan intyga på papper att de vill ha dig så har du ditt greencard utan frågor, har flera polare som dragit till staterna på det sättet
Kvoten för det temporära arbetsvisumet(H-1B) som skulle passa mig är redan fylld, om jag nu lyckades övertyga en arbetsgivare att anställa mig.
Finns ju ett liknande visum för spetskompetens, men det kan man knappast
kalla de jobb jag söker.
Jag har suttit hela dagen och läst på divers myndighetssidor så jag börjar bli lite snurrig, men jag tror jag har tolkat det rätt.

Men om du har möjlighet så skulle jag bli väldigt glad om du kunde kolla med dina polare vilket slags visum dom lyckades få tag på.

Liten Men Fet
2006-05-30, 15:57
vettifan vad ajg ska säga, känner precis som du gör nu, men har känt så i typ väldigt många år nu. ska ju ta studenten tyvärr nu snart och det gör ju inte saken bättre precis. i alla fall kan jag gå med rak rygg och säga att jag älskade skolan, varje dag... men nu tar det slut och jag vet inte vad jag ska göra nu i år... vill bli lärare på den skola jag gick på nyss, så det blir _kanske_ till att jag pluggar till historia/religion/spansk lärare och sen blir det live and let die

Vadå, det är ju först nu du har möjligt att börja välja vad du vill göra och testa olika saker. Att vara 18 och inte veta vad man vill göra i livet är normalt, kom tillbaka när du passerat 25 och fortfarande inte har en aning.

Johan
2006-05-30, 15:58
med högre utbildning inom IT (antar att du inte har någon) så är det inte omöjligt alls få arbetstillstånd i USA och jobba där borta som ingenjör, men då krävs det ju också med en del utbildning här hemma i Sverige och att du är duktig på det du gör.
Helt rätt, finns grymt mycket jobb i usa inom IT/automation om man nu bara har utbildning och erfarenhet, tyvärr har jag knappt nått av dom.
Men i princip skulle jag nöja mig med vad som helst, bara jag kommer iväg och får göra nånting nytt, ett miljöombyte är aldrig fel.

n1tro
2006-05-30, 15:59
Vadå, det är ju först nu du har möjligt att börja välja vad du vill göra och testa olika saker. Att vara 18 och inte veta vad man vill göra i livet är normalt, kom tillbaka när du passerat 25 och fortfarande inte har en aning.

jag vet nästan hur det kommer vara för mign är jag är 25. finns 2 saker: antingen är jag utbildad lärare (för det är det enda jag kan tänka mig o utbilda mig till, skulle kunna gå läkare också men har inte betygen så det räcker till och kommer aldrig skriva 2.0 på hp heller för den delen) eller så jobbar jag 8-16 nånstans, för du vet... jag har inte samma glöd som ngn annan, för nåt

Liten Men Fet
2006-05-30, 16:10
jag vet nästan hur det kommer vara för mign är jag är 25. finns 2 saker: antingen är jag utbildad lärare (för det är det enda jag kan tänka mig o utbilda mig till, skulle kunna gå läkare också men har inte betygen så det räcker till och kommer aldrig skriva 2.0 på hp heller för den delen) eller så jobbar jag 8-16 nånstans, för du vet... jag har inte samma glöd som ngn annan, för nåt

Inte har du någon glöd för något nu nä, men inte kan du veta vad du tycker och tänker när du är 23. Vill du bli läkare så går det ju alltid att ordna. Skriv högskoleprovet ett par gånger så du får ett bra resultat, arbeta fem år för att få en bonus på 0,5 på hp så kommer du in.
Man ska inte underskatta hur mycket man utvecklas mellan 18 och 24 när man flyttar hemifrån och börjar klara sig själv.

Skillnaden på mig innan jag ryckte in i lumpen med huvudet under armen och efter 10 månader som gruppchef, 4 år på högskolan och en vända i utlandstyrkan är milsvid om man tittar på allmän kunskap och självsäkerhet.
Det gäller nog för alla.

n1tro
2006-05-30, 16:14
Inte har du någon glöd för något nu nä, men inte kan du veta vad du tycker och tänker när du är 23. Vill du bli läkare så går det ju alltid att ordna. Skriv högskoleprovet ett par gånger så du får ett bra resultat, arbeta fem år för att få en bonus på 0,5 på hp så kommer du in.
Man ska inte underskatta hur mycket man utvecklas mellan 18 och 24 när man flyttar hemifrån och börjar klara sig själv.

Skillnaden på mig innan jag ryckte in i lumpen med huvudet under armen och efter 10 månader som gruppchef, 4 år på högskolan och en vända i utlandstyrkan är milsvid om man tittar på allmän kunskap och självsäkerhet.
Det gäller nog för alla.

jag lovar att pma dig när jag är 23... men det där med 5 års grejen lät inte helt off. men vad menar dom med 5 år liksom ... ? säg att man är heltidsanställd på ICA, 8-16 mån-fre i 5 år. är det ett sånt, eller kan man va deltidsanställd .. ?. aja om 5 år lär det ha ändrats i alla fall, att man längre inte kan komma in med hp ändå eller nåt, skulle inte förvåna mig , verkligen inte

jag har så jävla svårt, att se mig ens flytta. att åka utomlands ska vi inte ens gå in på, ogillar att resa öht... och sen att BO nån annan stans, ja det ..

Liten Men Fet
2006-05-30, 16:22
jag lovar att pma dig när jag är 23... men det där med 5 års grejen lät inte helt off. men vad menar dom med 5 år liksom ... ? säg att man är heltidsanställd på ICA, 8-16 mån-fre i 5 år. är det ett sånt, eller kan man va deltidsanställd .. ?. aja om 5 år lär det ha ändrats i alla fall, att man längre inte kan komma in med hp ändå eller nåt, skulle inte förvåna mig , verkligen inte

jag har så jävla svårt, att se mig ens flytta. att åka utomlands ska vi inte ens gå in på, ogillar att resa öht... och sen att BO nån annan stans, ja det ..

Fem års abetlivserfarenhet, jag vet inte riktigt vilka regler som gäller för det tyvärr. Men det borde stå på högskoleprovetshemsida.

LadyG
2006-05-30, 16:30
https://www.studera.nu/hprovet/om_hprovet/poang.shtml

"Om du har arbetat halvtid eller mer under minst fem år får du lägga till 0,5 poäng till ditt högskoleprovsresultat.

Du ska styrka din arbetslivserfarenhet med tjänstgöringsintyg. Som arbetslivserfarenhet räknas en eller flera anställningar från och med det år du fyller 16 år. Från gymnasietiden får du bara tillgodoräkna dig arbete på sommarloven. Intygen ska vara daterade tidigast den dag då anställningen upphörde.

Arbete i eget företag dokumenteras med intyg från företagarförening eller revisor. Tjänstgöringsgraden ska framgå.

Totalförsvarstjänstgöring, militär / civil grundutbildning, dokumenteras med en kopia av ditt militära eller civila betyg.

Arbetslivsutveckling för vuxna (ALU), Arbetsplatsintroduktion (API) eller annan praktik under anställningsförhållanden godtas som arbetslivserfarenhet i den omfattning du har arbetat."

n1tro
2006-05-30, 16:33
sen jag var 16 har jag sommarjobbat. deltidsjobbar nu på ica och kommer arbeta natt på ett lager i sommar. hur räknar dom då , antalet dagar jag jobbar eller antalet år jag jobbat _något_?

JustinCredible
2006-05-30, 16:36
Har hittat mig själv. Jag fanns i garderoben (HAHAHA)

Nämen jag vet vad jag vill syssla med

LadyG
2006-05-30, 16:47
sen jag var 16 har jag sommarjobbat. deltidsjobbar nu på ica och kommer arbeta natt på ett lager i sommar. hur räknar dom då , antalet dagar jag jobbar eller antalet år jag jobbat _något_?

De är intresserade av allt över 50%, med intyg naturligtvis.

"Vid pågående anställning ska intygen vara daterade tidigast i januari 2006 för att gälla till och med den 30 juni. Vid deltidstjänstgöring måste sysselsättningsgraden framgå."

Kan du fixa intyg från ICA och från dina sommarjobb (se till att det framgår hur mycket du jobbat och att de är korrekt daterade) borde det gå att räkna ut hur lång tid du fått ihop hittils.

Herkulez
2006-05-30, 16:48
Har hittat mig själv. Jag fanns i garderoben (HAHAHA)

:laugh: :laugh:

what a suprise...not :D

n1tro
2006-05-30, 16:50
De är intresserade av allt över 50%, med intyg naturligtvis.

"Vid pågående anställning ska intygen vara daterade tidigast i januari 2006 för att gälla till och med den 30 juni. Vid deltidstjänstgöring måste sysselsättningsgraden framgå."

Kan du fixa intyg från ICA och från dina sommarjobb (se till att det framgår hur mycket du jobbat och att de är korrekt daterade) borde det gå att räkna ut hur lång tid du fått ihop hittils.

men ;/ jag lär inte få intyg från sommarjobben nu då det var kommunsanställningar, och dom har inge koll alls asså, helt sjukt hur borta dom är.. har iofs alla papper här, men det lär ju inte godkännas nu anyway...

Mental
2006-05-30, 16:58
men ;/ jag lär inte få intyg från sommarjobben nu då det var kommunsanställningar, och dom har inge koll alls asså, helt sjukt hur borta dom är.. har iofs alla papper här, men det lär ju inte godkännas nu anyway...

arbetsgivarintyg är de skylldiga att utfärda, samt har du sparat lönespecarna så borde det duga det med.

LadyG
2006-05-30, 17:07
Exakt, det finns lagar som styr det där. Det kommer de inte undan, hur vimsiga de än är. Stå på dig och våga tjafsa med dem så kommer de att skicka alla papper du ska ha.

Man måste våga vara obekväm ;)

stahlberg
2006-05-30, 17:58
Jag är rasande gammal, men har inte hittat mig själv ännu (tror jag). T.ex har jag avbrutit alla mina studier, arbetat med allt möjligt, varit företagare, ekobrottsling (obs! F.D), jag bor mer på andra ställen än hemma osv osv.

En orsak till att jag inte hittat mig själv är kanske att jag inte ids söka så noga.

(Fastän jag har varit SL-tränare i 26 år, så NÅGON fast punkt i tillvaron har jag tydligen fått, utan att söka)

z_bumbi
2006-05-30, 18:05
Jag har hittat mig själv, flera gånger. En gång i tiden var jag tvärsäker på att jag skulle jobba med elektronik, sen blev det datorer (Som iofs är elektronik det också.) och nu är jag mer inriktad på hälsa/träning. Det som är unikt med det sista är att jag för första gången i mitt liv är så säker på min inriktning att jag vågar ta steget in på hogskolan.

Baha
2006-05-30, 18:07
Jag har gett upp, insett att inget kommer bli bättre

Nu är det bara att hanka sig fram sakta men säkert mot graven

Oskis
2006-05-30, 18:09
Jag tycker om att lyfta vikter annars har jag ingenaning om vad jag vill göra kommer förhoppningsvis på det under detta året.

Jense
2006-05-30, 18:12
mitt kall är att skita i vad alla högskoletöntar tycker om mig och köra på med det jag tycker är kul.

Tricklev
2006-05-30, 18:14
Jepp, det har jag.

Trance
2006-05-30, 18:18
mitt kall är att skita i vad alla högskoletöntar tycker om mig och köra på med det jag tycker är kul.

Varför visa "högskoletöntarna" din bitterhet och underordna dig? Att gå på högskola/universitet är ingenting speciellt.

Själv är jag rätt nära att hitta mig själv, detta året kommer nog avgöra jäkligt mycket och jag har en del planer.

Janna
2006-05-30, 18:21
Jag tycker det är ganska spännande att inte ha en aning om vad jag gör om 5 år ... något jag trivs med och som är utvecklande hoppas jag. Precis som nu fast bättre :D

Vad man jobbar med är inte det viktigaste så länge man trivs på sitt jobb (man ska ju trots allt spendera en stor del av sin vakna tid där) men viktigare är att ha en bra balans i livet i allmänhet och trivas med allt utanför jobbet också. Allt löser sig liksom alltid på något vis så jag funderar inte så mycket längre, jag drömmer nog mer :thefinger

shadowfire
2006-05-30, 18:25
coaching o ledarskap, att utveckla människor... definitivt mitt "kall", fast jag har inte fattat det förrän nu på senare år..
Har varit aktiv som ledare i 10 år nu.. är just känslan av att få stå sida vid sida med någon som kämpar för något o peppa, stötta o vara bollplank för denne som är så jädrans mäktigt. Extremt tungt psykiskt av att se en människa kämpa som fan o misslyckas, men känslan av då personen efter en tung kamp lyckas med något är mäktig... sedan vad det är för bransch eller typ av jobb kvittar mig.

Så om 5 år så är jag antagligen coach fortfarande, ingen aning om vad. Börjat snegla på o bli PT. Kanske är PT och gigolo på en lyxkryssare i karibien.

Jense
2006-05-30, 18:26
Varför visa "högskoletöntarna" din bitterhet och underordna dig? Att gå på högskola/universitet är ingenting speciellt.

Själv är jag rätt nära att hitta mig själv, detta året kommer nog avgöra jäkligt mycket och jag har en del planer.

underordnar inte mig. med högskoletöntar menar jag inte alla som pluggar på en högskola utan dom som pluggar och tror sig vara bättre än folk som knegar. och det är töntar.

Liten Men Fet
2006-05-30, 18:31
underordnar inte mig. med högskoletöntar menar jag inte alla som pluggar på en högskola utan dom som pluggar och tror sig vara bättre än folk som knegar. och det är töntar.

Fast det är inte så många av mina kompisar som pluggar som tycker så. Dom flesta har ju själv jobbat på industri/hemtjänst/byggarbete för att få extrapengar så dom klarar sommar och kanske kan köpa lite kläder då och då.

Visst finns det folk som tror att dom är bättre än andra för att dom studerar men dom är oftast komna direkt från gymnasiet och ganska bortkommna i det riktiga världen och dom släpper ofta den attityden efter en stund.

Trance
2006-05-30, 18:32

Ah. Det är helt klart sant. Alla kan gå på högskola om de vill. Alla kanske inte klarar av alla utbildningar men alla klarar inte av alla hantverkaryrken heller. Dessutom kommer mängder av de som går högskolan få ett "vanligt" knegarjobb ändå, fast med studieskulder.

Jag är dock jäkligt nöjd att jag gått på högskola. Kommer att ge mig möjlighet att jobba med det jag vill och har haft rätt skoj under dessa år. Är dessutom rätt slappt i perioder.

Fast ibland ångrar man sig och vill jobba med något hantverkaryrke typ snickare eller takläggare. Verkar coolt.

Liten Men Fet
2006-05-30, 18:48
Ah. Det är helt klart sant. Alla kan gå på högskola om de vill. Alla kanske inte klarar av alla utbildningar men alla klarar inte av alla hantverkaryrken heller. Dessutom kommer mängder av de som går högskolan få ett "vanligt" knegarjobb ändå, fast med studieskulder.

Jag är dock jäkligt nöjd att jag gått på högskola. Kommer att ge mig möjlighet att jobba med det jag vill och har haft rätt skoj under dessa år. Är dessutom rätt slappt i perioder.

Fast ibland ångrar man sig och vill jobba med något hantverkaryrke typ snickare eller takläggare. Verkar coolt.

Jag ångrar absolut inte mina år på högskolan men jag ångrar utbildningen jag valde (datavetenskap). Jag ångrar mitt gymnasieval, naturteknisk, skulle iställer gått nån byggutbildning/elektriker och läst till det jag behövde för att komma in på tekninskt basår på högskola. Då hade man haft en extra utblidning att luta sig mot.

scythe
2006-05-30, 18:50
Jag hittade mig själv ett tag, sedan smet den jäveln. :(

Snake
2006-05-30, 18:52
I'VE BEEN LOOKING FOR FREEEDoM!!!

Kwon
2006-05-30, 19:05
Jag hittade mig själv ett tag, sedan smet den jäveln. :(

+3.72

Yes
2006-05-30, 19:52
Det jag brinner för är att bygga/modifiera/trimma (och självklart köra) bilar. Jag har dock fortfarande inte helt och hållet räknat ut vad det är som driver mig där. Jag vet inte heller om jag kommer jobba med det eller om jag kommer försörja mig på annat sätt.

Liten Men Fet
2006-05-30, 21:52
Det jag brinner för är att bygga/modifiera/trimma (och självklart köra) bilar. Jag har dock fortfarande inte helt och hållet räknat ut vad det är som driver mig där. Jag vet inte heller om jag kommer jobba med det eller om jag kommer försörja mig på annat sätt.

Vadå inte förstått vad som driver dig där?
Det är ju leksaker och sånt vill vi pojkar alltid pyssla med, ju dyrare och finare leksak desto mer engagerad blir man. :)

Diana
2006-05-31, 08:40
Tror att de flesta, som z-bumbi, hittar sejsjälv flera ggr.. Jag har bara hunnit med ett sånt jobb änsålänge, HADE min frammtid utstakad, den där underbara känslan av att allt lixom löst sej.. får jag göra detta resten av mitt liv kommer jag vakna varje dag med ett fånigt jävla leende på läpparna :D men det sket sej, kanske var det inte ment to be..? hjälper ju att trösta sej så iaf *popcorn*
Jag vill jobba med/på båt(ar).
That's all I know. Jag älskar havet, älskar båtar och båtmotorer.
Hoppas att jag kommer in på sjöingejörsprogrammet på Chalmers i höst.
Ute till sjöss är som balsam för sinnena/själen :bow: hoppas du når dit =)

Yes
2006-05-31, 08:55
Vadå inte förstått vad som driver dig där?
Det är ju leksaker och sånt vill vi pojkar alltid pyssla med, ju dyrare och finare leksak desto mer engagerad blir man. :)
Nej, grejen är ju liksom att jag inte funkar så. Och jag vet som sagt inte säkert vad som driver mig, eller vad själva syftet är.