handdator

Visa fullständig version : Vem borde åka in längst?

Diggler
2006-05-30, 11:58
Eftersom det är mycket diskussion ang. straff, lag och dylikt här på forumet, tycker jag att det skulle vara intressant med en liten undersökning om ämnet. 4 påhittade personer, 4 påhittade brott. Vem borde få längst fängelsestraff?

Mohammed, är frikyrkopredikant, han hetsar sina åhörare mot homosexuella och judar.

Svante, är bodybuilder och knarkar gärna på helgerna. En dag flippar han oprovocerat över i en krogkö och misshandlar fem personer grovt.

Lars, har eget företag, han fuskar med skatten, anställer folk svart, skriver bluffakturor samt bränner upp sin egen bil, villa och företag för försäkringspengarna.

Andreas, hjälper estniska kvinnor att prostituera sig i Sverige mot 25% av vad de tjänar.

jwzrd
2006-05-30, 12:01
Eftersom det är mycket diskussion ang. straff, lag och dylikt här på forumet, tycker jag att det skulle vara intressant med en liten undersökning om ämnet. 4 påhittade personer, 4 påhittade brott. Vem borde få längst fängelsestraff?

Mohammed, är frikyrkopredikant, han hetsar sina åhörare mot homosexuella och judar.

Svante, är bodybuilder och knarkar gärna på helgerna. En dag flippar han oprovocerat över i en krogkö och misshandlar fem personer grovt.

Lars, har eget företag, han fuskar med skatten, anställer folk svart, skriver bluffakturor samt bränner upp sin egen bil, villa och företag för försäkringspengarna.

Andreas, hjälper estniska kvinnor att prostituera sig i Sverige mot 25% av vad de tjänar.

1) Andreas
2) Svante
3) Mohammed
4) Lars

Nitrometan
Diggler ska ha längst straff. Livstids dödsstraff i minst fem år!

Fast jag röstade på Andreas...

jwzrd
Du borde ha haft ett speciellt val för alla som förespråkar döts straf.

Löjtnant Blank
2006-05-30, 12:05
Du borde ha haft ett speciellt val för alla som förespråkar döts straf.
Ja! strong-man uttryckte det hela så bra, så kärnfullt:

Nått nytt är det då inte för mig men för folk som tror att invandrare kommer hitt för o jobba o betala skatt är det säker nått nytt men dom blundar nog för såna där utredningar och tror att alla mäniskor är goda osv

Lösningen
totalt invandrings stop,
döts straff
straff myndig vid 10år ålder i stället för 15år även döds straf vid låg ålder utvisning alltid livstid vid minsta brott
bidrags fusk=utvisning

Hinner inte skriva mer måste :eating:

Löjtnant Blank
2006-05-30, 12:06
Mohammed, den kristne muslimen. Ingen kommer att våga rösta på honom.

Spannmål
2006-05-30, 12:09
Mohammed, för han är invandrare.

Piranha
2006-05-30, 12:15
Andreas borde åka in bra länge.

Sen Muhammed

Lars

Svante borde bli frigiven.

Nitrometan
2006-05-30, 12:22
Svante borde bli frigiven.
Menar du att han redan sitter inne?

Hur kunde han då misshandla folk i en krogkö?
Var han ute på permission?

Aaaaaaaah! Ring Aftonhoran (http://www.aftonbladet.se/)!

Piranha
2006-05-30, 12:29
Menar du att han redan sitter inne?

Hur kunde han då misshandla folk i en krogkö?
Var han ute på permission?

Aaaaaaaah! Ring Aftonhoran (http://www.aftonbladet.se/)!

Han hadde villkorligt å fotboja.

Ingen kan ju anklaga byggare för å va smarta va ? VA VA VA ?

Tigerkotten
2006-05-30, 12:33
Svante
Lars
Mohammed
Andreas

Jag tycker inte det är fel med prostitution, man gör sina egna val. Han _hjälper_ dem. Men visst hade det varit bättre om dem hade fått mera pengar, och det hade varit lagligt och mera kontrollerat.

Nitrometan
2006-05-30, 12:35
Han hadde villkorligt å fotboja.

Ingen kan ju anklaga byggare för å va smarta va ? VA VA VA ?
OK. Undrade bara hur det hängde ihop.

Släpp han då.

Nitrometan
2006-05-30, 12:36
Svante
Lars
Mohammed
Andreas

Jag tycker inte det är fel med prostitution, man gör sina egna val. Han _hjälper_ dem. Men visst hade det varit bättre om dem hade fått mera pengar, och det hade varit lagligt och mera kontrollerat.
Även om du gillar prostitution så är det fel att pimpa ut andra människor.

Tigerkotten
2006-05-30, 12:39
Även om du gillar prostitution så är det fel att pimpa ut andra människor.

Men nu vill ju de ha den hjälpen.

jwzrd
2006-05-30, 12:40
Men nu vill ju de ha den hjälpen.

Hur vet du det?

Tigerkotten
2006-05-30, 12:42
Hur vet du det?

"Andreas, hjälper estniska kvinnor att prostituera sig i Sverige mot 25% av vad de tjänar."

Nitrometan
2006-05-30, 12:43
"Andreas, hjälper estniska kvinnor att prostituera sig i Sverige mot 25% av vad de tjänar."
Ja, vad fint det låter. Han är säkert en god människa som skänker allt han äger till stadsmissionen och Rädda Barnen.

Mental
2006-05-30, 12:48
Ja, vad fint det låter. Han är säkert en god människa som skänker allt han äger till stadsmissionen och Rädda Barnen.

Huh, vem har påstått det?
Han är hjälpsam på samma sätt som arbetsförmedlingen är ;)

jwzrd
2006-05-30, 12:49

Jag frågade hur du visste att dom ville ha hjälp att prostituera sig i sverige. Inte om vad som stod att läsa. Att jag hjälper en missbrukare att få sitt heroin betyder inte att han vill fortsätta sitt missbruk.

Tigerkotten
2006-05-30, 12:53
Jag frågade hur du visste att dom ville ha hjälp att prostituera sig i sverige. Inte om vad som stod att läsa. Att jag hjälper en missbrukare att få sitt heroin betyder inte att han vill fortsätta sitt missbruk.

Jaha du menar på så sätt, jag tror inte riktigt att man blir beroende av att prostituera sig. Däremot så behöver man pengar och man gör det pga det. De kanske inte ser någon annan utväg, och om de nu vill göra det så är det väl bra att de har någon som fixar det åt dem. Istället för att kanske inte har några pengar och har svårt att överleva.

jwzrd
2006-05-30, 12:56
Jaha du menar på så sätt, jag tror inte riktigt att man blir beroende av att prostituera sig. Däremot så behöver man pengar och man gör det pga det. De kanske inte ser någon annan utväg, och om de nu vill göra det så är det väl bra att de har någon som fixar det åt dem. Istället för att kanske inte har några pengar och har svårt att överleva.

Du missade igen...

Tigerkotten
2006-05-30, 12:58
Du missade igen...

Okej försöker ang Sverige saken, det kanske är så att det ger mera pengar i Sverige än i deras hemland.

Tigerkotten
2006-05-30, 13:04
Kan vända på steken också varför tycker du han förtjänar hårdast straff?

Om nu säg scenariot är att nu ett par kvinnor från Ukraina har hört att det ger massvis med pengar att prostituera sig i Sverige fast deras pimp tar 25% av allt dom tjänar. Fast att denna summa dras av så tjänar dom fortfarande mycket mera i Sverige än dom gör för samma arbete i sitt eget land.
Kan vara så att dom har en dröm att tjäna ihop en viss summa för att sedan försöka sig på något annat, genom att dom nu åker till Sverige för att prostituera sig så kommer dom närma sig den drömmen fortare.

Svårt att veta hur _allt_ riktigt är.

jwzrd
2006-05-30, 13:09
Kan vända på steken också varför tycker du han förtjänar hårdast straff?

Om nu säg scenariot är att nu ett par kvinnor från Ukraina har hört att det ger massvis med pengar att prostituera sig i Sverige fast deras pimp tar 25% av allt dom tjänar. Fast att denna summa dras av så tjänar dom fortfarande mycket mera i Sverige än dom gör för samma arbete i sitt eget land.
Kan vara så att dom har en dröm att tjäna ihop en viss summa för att sedan försöka sig på något annat, genom att dom nu åker till Sverige för att prostituera sig så kommer dom närma sig den drömmen fortare.

Svårt att veta hur _allt_ riktigt är.

Är det ok för mig att "hjälpa" ett dussin fattiga nigerianer till ett jobb som innebär att dom skurar skit med bara händer på stockholms central för 5 spänn i timmen? Det är garanterat mer än dom tjänar nu, dom har råd att äta lite, skit är inte så värst farligt och dom behöver ju faktiskt hjälp. Jag vill ju givetvis även ha koll på att dom inte lever för värdigt, så dom kommer att få bo inlåsta i min källare. Mat får dom köpa själva.

Dom ber mig ju om hjälp!

Mental
2006-05-30, 13:12
Är det ok för mig att "hjälpa" ett dussin fattiga nigerianer till ett jobb som innebär att dom skurar skit med bara händer på stockholms central för 5 spänn i timmen? Det är garanterat mer än dom tjänar nu, dom har råd att äta lite, skit är inte så värst farligt och dom behöver ju faktiskt hjälp. Jag vill ju givetvis även ha koll på att dom inte lever för värdigt, så dom kommer att få bo inlåsta i min källare. Mat får dom köpa själva.

Dom ber mig ju om hjälp!

Nej, det är bättre de svälter på hemmaplan så slipper vi se dem.

Nitrometan
2006-05-30, 13:13
Du är en god människa jwzrd. Tur att nån hjälper Nigerianerna!

Jag tror att de behöver skyddas för att exponeras från vårt hårda samhälle som är helt annorlunda än det de är vana vid. Bra att du låser in dem.

Tigerkotten
2006-05-30, 13:14

Dom ber mig ju om hjälp!

Om de hellre vill göra det, än det de gör idag så varför inte. Folk gör sina egna val. Troligtvis så kommer dom ej dock leva bättre i Sverige under dom villkoren dock.

jwzrd
2006-05-30, 13:14
Nej, det är bättre de svälter på hemmaplan så slipper vi se dem.

Nej, Mental, du har fel. Det är bättre att vi försöker lösa problemet som finns snarare än att exploatera andra människors kris.

jwzrd
2006-05-30, 13:16
Om de hellre vill göra det, än det de gör idag så varför inte. Folk gör sina egna val. Troligtvis så kommer dom ej dock leva bättre i Sverige under dom villkoren dock.

Tricket är att dom inte har ett fritt val. Ett fritt val innebär att du har flera olika möjligheter där du fritt kan välja mellan olika bra alternativ. Ett val mellan pest och kolera är inte fritt.

mr ruhl
2006-05-30, 13:18
svante ska ju givetvis ha längst straff, andreas minst..25% är inte så mycket, kvinnorna tjänar ju bra om dom får behålla 75% själv hade jag nog tagit 75% och gett kvinnorna 25..:D

Mental
2006-05-30, 13:20
Nej, Mental, du har fel. Det är bättre att vi försöker lösa problemet som finns snarare än att exploatera andra människors kris.

Jo, men i nuläget skiter vi i dem, så om de vill komma hit och prostituera sig snarare än att svälta så all heder åt dem, sitta på röven och vänta på att sverige skall lösa problemen tror jag inte på.
Jag hade då sålt min röv till högstbjudande om alternativet var svält och fattigdom.

Tigerkotten
2006-05-30, 13:23
Tricket är att dom inte har ett fritt val. Ett fritt val innebär att du har flera olika möjligheter där du fritt kan välja mellan olika bra alternativ. Ett val mellan pest och kolera är inte fritt.

Det är fortfarande deras val. Visst dom har kanske inga andra möjligheter, men det är fortfarande ett val de gör.

Mental
2006-05-30, 13:25
Det är fortfarande deras val. Visst dom har kanske inga andra möjligheter, men det är fortfarande ett val de gör.

Har man inga möjligheter så har man väl inget val?

Ungefär som att, du faller fritt, du har ingen fallskärm, vad gör du?
Du slår i backen så klart, men att säga att du valt det? njae...

jwzrd
2006-05-30, 13:25

Det är inte ett fritt val. Om jag tvingar dig att under pistolhot antingen dö eller sälja din stjärt till högst bjudande så gör du nog rätt i att sälja. Det är ett val du gör.

Cilia
2006-05-30, 13:31
Svante
Andreas (förutsatt att han bara hjälper dom när dom redan är här. Är det däremot ren trafficing ska han vara högst upp)
Lars
Mohammed

Jense
2006-05-30, 13:54
svante
andreas
mohammed
lars

Bolio
2006-05-30, 13:56
Jag valde Mohammed. En frikyrklig människa som heter Mohammed kan man aldrig vara nog försiktig med.

jwzrd
2006-05-30, 13:57
Jag valde Mohammed. En frikyrklig människa som heter Mohammed kan man aldrig vara nog försiktig med.

Hahah!

Dante
2006-05-30, 13:59
Lars pga det är vanligaste brottet, och bör åtgärdas.

De andra brotten är bara udda/störda karaktärer och bör få vård .

Papi
2006-05-30, 14:12
1) Andreas
2) Svante
3) Mohammed
4) Lars
Håller med helt och hållet!
Människohandel är bland det vidrigaste jag vet. Trafficking i stil med det man ser i Lilja 4-Ever borde det vara livstids fängelse på.

aliquis
2006-05-30, 14:13
Eftersom det är mycket diskussion ang. straff, lag och dylikt här på forumet, tycker jag att det skulle vara intressant med en liten undersökning om ämnet. 4 påhittade personer, 4 påhittade brott. Vem borde få längst fängelsestraff?Jag valde svante, men jag gör även en rangordning:

Svante och Mohammed skadar människor, i Mohammeds fall väljer man dock själv hur mycket man vill ta åt sig och bry sig. Jag tycker att Mohammed var ett illa valt namn eftersom det säkert är minst lika vanligt med svenskar som hetsar homosexuella.

Lars brott är illa men jag tycker principiellt att människor går före fysiska ting. En misshandel är värre än stöld av 5000kr, ett mord värre än det grövsta rån. Lagen borde i första hand skydda människor, inte kapital.

Andreas må vara en sliskig typ men om de nu vill jobba i Sverige med det så vad är problemet? En helt annan sak om han lurar hit och tvingar dem dock, då skall han sitta överst på listan.

Baan
2006-05-30, 14:18
svante
andreas
lars

invandraren kan säkert styras upp med 2kg kok stryk.

Papi
2006-05-30, 14:20
Folk som resonerar att människohandel skulle vara frivilligt på något sätt borde nog försöka skaffa sig en verklighetsförankring. :furious:

Bronkitkorv
2006-05-30, 14:23
Skit i Mohammed vem fan lyssnar på fanatiska religösa idioter ?

In med knarkarjävel på behandlings hem.

Dötsstraff för bilbrännaren .

Lite trafficing är väl aldrig fel om syftet är att hjälpa de stackars kvinnorna bara...

Mental
2006-05-30, 14:53
Folk som resonerar att människohandel skulle vara frivilligt på något sätt borde nog försöka skaffa sig en verklighetsförankring. :furious:

Mäniskohandel i form av sexslavar eller slavarbetare är en sak, tjejer som åker som prostituerade till tyskland för att tjäna en hacka runt fotbollsvm i tyskland är en annan sak. Jag ser inte de som offer utan entreprenörer. klart det fins sexhandel som är frivillig, naiv är man annars.

ugglan
2006-05-30, 14:55
Svante eftersom han har misshandlat folk. Skulle svara Andreas om han har tvingat kvinnorna att prostituera sig, gör dom det frivilligt ser jag inte att han borde straffas alls.

Baan
2006-05-30, 14:57
Svante eftersom han har misshandlat folk. Skulle svara Andreas om han har tvingat kvinnorna att prostituera sig, gör dom det frivilligt ser jag inte att han borde straffas alls.

belöning för samhällstjänst?

andeN.
2006-05-30, 14:58
Svante bör få hårdast straff.

ugglan
2006-05-30, 14:58
belöning för samhällstjänst?

Nej, men har de kommit och frågat honom: "skulle du kunna fixa lite kunder åt oss i Sverige?" varpå han svarar; "visst, för 25% av allt ni drar in" tycker jag inte han gör något fel. Beror ju på hur man definierar hjälpen i detta fallet.

Big_Vik
2006-05-30, 16:19
Vad fan är det för fel här?

Andreas HJÄLPER folk, istället för ett värdelöst liv i arbetslöshet får de en chans att ta tag i livet, och vilken blygsam provision sen! Han borde fan i mig få betalt för sin godhet.

Big_Vik
2006-05-30, 16:27

Och det skulle de kunna göra tillsammans med folk som resonerar att människohandel nödnvändigtvis skulle vara ofrivilligt?

Ni som svarat den ädle Andreas: Har inte tänkt på att era domar kan vara indirekta döts straf till utsatta kvinnor i div. ruttna länder? Vad har kvinnorna gjort er för att inte förtjäna att leva? Eller skulle ni bidra till deras välfärd med er egen lön? *rolleyes* :laugh:

Papi
2006-05-30, 16:52
Och det skulle de kunna göra tillsammans med folk som resonerar att människohandel nödnvändigtvis skulle vara ofrivilligt?

Ni som svarat den ädle Andreas: Har inte tänkt på att era domar kan vara indirekta döts straf till utsatta kvinnor i div. ruttna länder? Vad har kvinnorna gjort er för att inte förtjäna att leva? Eller skulle ni bidra till deras välfärd med er egen lön? *rolleyes* :laugh:
Utan tvekan dagens dummaste inlägg.
Läser du ens vad du skriver? Du skriver att människohandel inte nödvändigtvis är ofrivilligt.
Om vi struntar i "Andreas"-resonemanget här i tråden eftersom det är tolkningsfråga.
Förstår du vad människohandel betyder ens? Det handlar om systematisk våldtäkt av kvinnor som någon annan tjänar grova pengar på.
Du pratar om det som om det vore ett missat arbetstillfälle för dem. Jävla pucko!

ugglan
2006-05-30, 16:56
människohandel och prostitution är inte synonymt. Det står "hjälp med prostitution" i första posten.

Papi
2006-05-30, 17:00
människohandel och prostitution är inte synonymt. Det står "hjälp med prostitution" i första posten.
Det stämmer, men Bigvik skrev såhär:

Big_Vik
2006-05-30, 17:03
Utan tvekan dagens dummaste inlägg.
Läser du ens vad du skriver? Du skriver att människohandel inte nödvändigtvis är ofrivilligt.
Om vi struntar i "Andreas"-resonemanget här i tråden eftersom det är tolkningsfråga.
Förstår du vad människohandel betyder ens? Det handlar om systematisk våldtäkt av kvinnor som någon annan tjänar grova pengar på.
Du pratar om det som om det vore ett missat arbetstillfälle för dem. Jävla pucko!

Människan kan fortfarande låta sig handlas med och eftersom människan är nyttomaximerande är det bättre att få hjälp av någon med att prostituera sig än att svälta ihjäl. Vad väljer du själv? Några snoppar i dig och 20 000 som du får behålla 15 000 av, oskattat och klart, eller 0 kr och arbetslös i ett u-land?

På vilka grunder kan du neka en kvinna/man att söka lyckan i Sverige?

Skit i vilka begrepp som jag missuppfattat och svara, jag kopierade det du skrev och skrev om därav blev det fel.

Papi
2006-05-30, 17:07
Vad väljer du själv? Några snoppar i dig och 20 000 som du får behålla 15 000 av, oskattat och klart, eller 0 kr och arbetslös i ett u-land?

Enkelt, 0 kr och arbetslös i ett U-land. Det är inte ens ett val för mig, så självklart.

På vilka grunder kan du neka en kvinna/man att söka lyckan i Sverige?

Skit i vilka begrepp som jag missuppfattat och svara, jag kopierade det du skrev och skrev om därav blev det fel.

Jag nekar ingen att söka lyckan i Sverige. Tvärtom, om folk kommer hit lagligt och är villiga att jobba välkomnar jag dem.

Ok, vi pratade om olika saker, prostitution och människohandel (trafficking). STOR skillnad.

kspr
2006-05-30, 17:15

Strafflista:
Svante
Lars

Kan inte avgöra vem som begår värst brott här, men misshandel kan vara väldigt traumatiserande så det lutar åt svante.

Sen tror jag på yttrandefrihet så muhammed går fri, jag tycker dock muhammed är dum.

Jag tycker inte prostitution ska vara olagligt så ser inte att andreas begår nåt brott.

Big_Vik
2006-05-30, 18:30
Papi: Om prostitution var lagligt åsse?

Fattar inte varför ni utgår från trafficking när det står hjälp med prostitution? Om han hjälpt sig själv till en fetare plånbok hade det väl stått så, men skriver man däremot som i detta fallet - att man hjälper någon måste det väl ändå vara föremålet för den hjälpande handlingen som definierar om handlingen hjälper eller stjälper? Om en tioårig flicka som äcklas av sex och aldrig skulle kunna tänka sig att jobba inom prostitution blir hjälpt till ett liv som hewra Sverige så handlar det knappast om hjälp i min mening. Såklart blir det en tolkningsfråga, men hjälp innebär för mig att man hjälper en myndig person att uppfylla hennes önskan.

Om någon vill lämna fattigdom och misär för att fylla en viktig samhällsfunktion i ett annat land så ser jag inget hinder med detta, och speciellt inte som alternativet för de inblandade sannolikt skulle vara döden.

Skulle Jwzrdish och alla andra inhumanister som röstat på någon annan än Andreas kanske kunna tänka sig att genom att avstå från halva sin lön hjälpa tjejerna som de berövade från sina arbeten att överleva, eller tycker ni att det är rätt att hundratals kvinnor svälter ihjäl pga er fina moral?

bluelight
2006-05-30, 18:54
Svante, Lars, Mohammed, Andreas.

Svantes brott är ju brott mot liv & hälsa och det tycker jag är värst av de här fyra brotten.

Big_Vik
2006-05-30, 18:57
Svante, Lars, Mohammed, Andreas.

Svantes brott är ju brott mot liv & hälsa och det tycker jag är värst av de här fyra brotten.

Instämmer hur fan kan hjälpa någon vara värre än misshandla någon? *whatever*

hultman
2006-05-30, 19:06
1) Mohammed
2) Svante
3) Andreas
2) Lars

Jag hatar religioner.