Visa fullständig version : För högt proteinintag = dåligt för njurarna? Vad göra?
Vaknade alldeles nyss med intensiva smärtor i vad jag bara antar är från njuren, höger sida rätt långt ner och baktill. På ett kalas för några veckor sedan fick jag samma sak fast på andra sidan.
Trots att jag ska upp o jobba om <5 timmar så kände jag ett behov av att slå på datorn och skriva av mig.
Jag har börjat med att äta mer protein. Det kan bli runt 300g vissa dagar, en rätt stor del men absolut inte allt, är vassle/mjölk. Kan detta vara en utlösande faktor? Är detta något man bör kolla upp, kan man ta reda på huruvida man har något medfött fel som gör att man inte tål ett sånt upplägg?
Vaknade alldeles nyss med intensiva smärtor i vad jag bara antar är från njuren, höger sida rätt långt ner och baktill. På ett kalas för några veckor sedan fick jag samma sak fast på andra sidan.
Trots att jag ska upp o jobba om <5 timmar så kände jag ett behov av att slå på datorn och skriva av mig.
Jag har börjat med att äta mer protein. Det kan bli runt 300g vissa dagar, en rätt stor del men absolut inte allt, är vassle/mjölk. Kan detta vara en utlösande faktor? Är detta något man bör kolla upp, kan man ta reda på huruvida man har något medfött fel som gör att man inte tål ett sånt upplägg?
Prova att dra ner på proteinintaget ganska kraftigt i en period och se om det blir bättre.
Själv fick jag problem med min mage istället när jag åt väldigt mycket fibrer, så då "felsökte" jag på detta sätt tills jag upptäckte att det var fibrerna som var boven och ungefär hur mycket jag kunde äta.
King Grub
2006-05-30, 06:14
Ja, du kan kolla upp det, då det inte är några problem för friska njurar, men däremot om man har en nedsatt njurfunktion (och det är inget man alltid vet om i förväg).
Hm, kan man få något liknande av fiber? Det blir en del allt som allt, med grova knäckebröd, all-bran osv.
Hur kollar dom upp om det är njurarna? Blodprover osv?
Hm, kan man få något liknande av fiber? Det blir en del allt som allt, med grova knäckebröd, all-bran osv.
Hur kollar dom upp om det är njurarna? Blodprover osv?De tar en massa blodprover. Det är klart att du skall kolla upp det. De kollar halten av urinsyra, om jag inte har helt fel för mig. Fibrer är inget bra om man har njursvikt. Jag säger inte att du har det, men kolla för säkerhets skull.
Om mycket av proteinet kommer från mjölk kan det ju lika gärna vara lakotsintolerans eller nervös mage? Sånt kan ju komma med åldern.
Det blir förvisso 250-500g kvarg om dagen, mjölk, fil osv. men det är inte direkt i magen det känns, utan mer i sidorna mot ryggen till.
Vad finns det för koppling mellan njursvikt och fibrer:confused:
Att för mycket fibrer inte är bra är en sak men hur påverkar fibrerna njurarna ?
King Grub
2006-05-30, 18:49
Vad finns det för koppling mellan njursvikt och fibrer:confused:
Ingen. Zakath pratade väl mer om magbesvär.
Ingen. Zakath pratade väl mer om magbesvär.
Jag bara drog ett exempel på hur jag gjorde när något var fel i min kost och hur jag tog reda på vad det var.
Kan levern spela in någonstans, förresten? Kändes visserligen inte som det kom därifrån, men är den också känslig för sådant?
Jag fick sjävl ont i njurarna för några månader sedan då jag provade på en vansinnig diet där jag bara käkade lunch och middag och resten av mina mål bestod utav enbart proteinpulver och kvarg. Problemen gick över när jag började äta lite mer normala mellanmål och mer mat, min gissning är att det berodde på att jag åt aldeles för lite och att proportionen av protein mot övrig mat var för stor.
Det blir förvisso 250-500g kvarg om dagen, mjölk, fil osv. men det är inte direkt i magen det känns, utan mer i sidorna mot ryggen till.
Ah, ja dåså.
Mer allsidig kost kanske?
Du säger att du har ont ganska långt ner? Är du säker på att det inte är muskel/skelettsmärtor?
Förändras de med rörelser? Isf tyder det på muskel/skelettsmärtor.
Njursmärtor sitter en bit upp på ryggen, normalt vid nedre delen av bröstkorgen. De förändras inte med rörelse heller.
Smärtor från levern kommer typiskt från området just under höger bröstkorgsbåge, på framsidan.
Äter du något läkemedel/övr. kosttillskott eller har du njurproblem i släkten?
Svårt att tro att din kost har lett till detta,
du verkar ganska orolig över det vilket antagligen förstärker känslan.
Känns det inte bättre/lugnare är det bäst du går och testar dig och säkerligen får ett lugnande besked och vips är du "botad" och slipper fundera och oroa dig. :)
Dessutom är det inte så vanligt att man får smärtor direkt från njurarna även om man har en sjukdom där. Nedsatt njurfunktion ger ju till exempel inga smärtor. Infektioner kan ge smärtor, men då skulle du troligen ha problem med nedre urinvägarna också.
Njursten är ju däremot tvärtom något som kan ge väldiga smärtor, men då skulle du ha värre smärtor än vad du verkar beskriva. :)
LordNaked
2007-01-01, 19:53
Samma sak hände mig i somras. Vaknade av helt sjuka smärtor i höger njuren.Trodde det bara var kramp så jag la mig på golvet för att sträcka ut mig. Hjälpte ju föga. Ringde sjukrådslinjen direkt & fick till svars att jag skulle vänta i 30 min för att se om jag skulle börja kräkas. Visst, la på luren & sen spyddde jag som en gris i 10min. Ringde då akuten & blev hämtad av amulansen. Fick morfin osv.. Sen fick jag reda på att jag fått njursten. Dom sa jag skulle dra ner på kretin, protein & mjölkprodukter. Hade 120 i "kreatininvärde". Normalt ska vara ca 90. Har nu kissat ut stenen & njuter av livet igen. Höll på att förstöra jobbet osv av det inträffade. Så tänker inte alls riskera detta igen. Kreatinet får stanna i burken framöver. =]
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.