handdator

Visa fullständig version : Varför åldras vi?

hammer95
2006-05-29, 14:38
Varför åldras vi? (http://www3.ur.se/asx.aspx?mapp=mediebiblioteket/tv/300&filnamn=9990001042_300_320x240.asf)
De sk. fria radikalerna kan vara boven i dramat...

Vilken låt är det som spelas här, there was a time osv?

tossefar
2006-05-29, 14:47
Var det meningen att vi skulle diskutera åldrandet eller ville du bara veta vad låten heter?

mangemani
2006-05-29, 14:50
Var det meningen att vi skulle diskutera åldrandet eller ville du bara veta vad låten heter?

han kanske ville slå 2 flugor i en smäll..

hammer95
2006-05-29, 14:55
Jag är intresserad av båda ämnena :em:
Jag är dålig på musik, kanske är det en berömd låt?
Hur som helst, de fria radikalerna kan vara orsaken till att vi åldrars t ex omvandlas 12 % av allt syre vi andas till fria radikaler. Fri radikaler är elektroner som avgivit en eller flera elektroner i sitt yttersta skal.

Perscitus
2006-05-29, 15:02
Senaste numret av Scientific American har en stor artikel i ämnet, där forskningen kring Sir3-genens påverkan på åldrandet förklaras. Mycket intressant, men skrämmande. Ungefär som relativitetsteorin, en nyfiken fysiker klarlägger det hela, som tas upp av intressanter som gör både bra och dåliga saker av det - atombomen och kärnkraften(om man inte är mpidiot förstås).

hammer95
2006-05-29, 15:06
Senaste numret av Scientific American har en stor artikel i ämnet, där forskningen kring Sir3-genens påverkan på åldrandet förklaras. Mycket intressant, men skrämmande. Ungefär som relativitetsteorin, en nyfiken fysiker klarlägger det hela, som tas upp av intressanter som gör både bra och dåliga saker av det - atombomen och kärnkraften(om man inte är mpidiot förstås).

Ok! Har du någon sammanfattning eller länk till förfogande?

mathor
2006-05-29, 15:17
Det, och sen kan inte cellerna reproducera sig oändligt antal gånger heller.

Nina L
2006-05-29, 15:32
Jag vill inte åldras mer. *cry*

hammer95
2006-05-29, 15:38

Hur gammal är du om jag får fråga?

timoat
2006-05-29, 15:39
alla som vill gråta en skvätt ikväll kan jag rekomendera dokumentären som lilla söta tjejen som har progeria:

TV4
22:35 - 23:40
Brittisk dokumentär från 2005. Fyraåriga Hayley har den ovanliga sjukdomen progeria, som innebär att kroppen åldras åtta gånger snabbare än hos friska människor. Progeria är en aggressiv sjukdom och de som drabbas lever i ungefär 13 år. Dokumentären följer Hayley i hennes vardagsliv.

Jag ska försöka se den iallafall, jag bangade den om lilla Tilde (har jag för mig hon hette) som gick för nån vecka sen.

AlexGBG
2006-05-29, 15:43
alla som vill gråta en skvätt ikväll kan jag rekomendera dokumentären som lilla söta tjejen som har progeria:

TV4
Brittisk dokumentär från 2005. Fyraåriga Hayley har den ovanliga sjukdomen progeria, som innebär att kroppen åldras åtta gånger snabbare än hos friska människor. Progeria är en aggressiv sjukdom och de som drabbas lever i ungefär 13 år. Dokumentären följer Hayley i hennes vardagsliv.

Jag ska försöka se den iallafall, jag bangade den om lilla Tilde (har jag för mig hon hette) som gick för nån vecka sen.

hennes kropp är ju då motsvarande 104 år, om hon överlever till hon är 13 då..

jag undviker att se sådant, blir så jävla illa till mods av sånt..ser jag det inte mår jag inte dåligt av det.. lite naivt tänk men så är det

mela
2006-05-29, 15:58

TV4

Jag älskar den tjejen, sån livsglädje!
Hon är helt underbar! :love:

jwzrd
2006-05-29, 16:02
Jag är intresserad av båda ämnena :em:
Jag är dålig på musik, kanske är det en berömd låt?
Hur som helst, de fria radikalerna kan vara orsaken till att vi åldrars t ex omvandlas 12 % av allt syre vi andas till fria radikaler. Fri radikaler är elektroner som avgivit en eller flera elektroner i sitt yttersta skal.

Samtidigt är vi programmerade att ha en hyffsat bestämd livslängd, om jag får gissa så är det för att vi inte ska hinna hjälpa/utbilda ungdomen, men inte vara en belastning för länge.

Nina L
2006-05-29, 16:02
Hur gammal är du om jag får fråga?Jag fyller 29. *cry*

scythe
2006-05-29, 16:06
Jag fyller 29. *cry*
Å helvete. Har du barnbarn? :MrT:

hammer95
2006-05-29, 16:08
Jag fyller 29. *cry*
29 år är väl inte mycket?'
Jag ska fylla 19...
Du har ju en fantastisk snygg och grym fysik. Det nog många tjejer, som skulle vilja ha den...

jwzrd
2006-05-29, 16:09
Jag ska fylla 19...
Du har ju en fantastisk snygg och grym fysik. Det nog många tjejer, som skulle vilja ha den...

Nu känner hon sig nog mycket bättre :)

Perscitus
2006-05-29, 16:10
Ok! Har du någon sammanfattning eller länk till förfogande?
Mitt inlägg blev lite kortfattat men jag ska se till att kolla upp det så fort jag är hemma!

Bronkitkorv
2006-05-29, 16:11
Vem vill leva länge om man blir senil vid 70års åldern. *screwy*

hammer95
2006-05-29, 16:12
Hoppas det...

Jo, det är nog så att våra kroppar inte skulle orkar så mycket mer även om vi skulle motstå alla fria radikaler, men enligt denna läkaren finns det vissa forskare, som tror på en livslängd på 150 år...

Perscitus
Om det nu skulle finnas ett sätt att stoppa åldrandet skulle man nog inte välja att göra det i 70-årsåldern. :)

Hoppas det...

Jo, det är nog så att våra kroppar inte skulle orkar så mycket mer även om vi skulle motstå alla fria radikaler, men enligt denna läkaren finns det vissa forskare, som tror på en livslängd på 150 år...
Jwzrd använder för en gångs skull en smiley när han är ironisk men ironin framgår ändå inte, skrämmande.

mela

Min farmor är 73 och betydligt mkt klarare i skallen än de flesta ungdomar :D

hammer95
2006-05-29, 16:13
Mitt inlägg blev lite kortfattat men jag ska se till att kolla upp det så fort jag är hemma!

Okej, tackar för det! Ska bli kul läsning:thumbup:

hammer95
2006-05-29, 16:20
Jwzrd använder för en gångs skull en smiley när han är ironisk men ironin framgår ändå inte, skrämmande.

Förstår precis vad du menar:)

Nina L
2006-05-29, 16:21
Jag ska fylla 19...
Du har ju en fantastisk snygg och grym fysik. Det nog många tjejer, som skulle vilja ha den...29 är inte mycket, men det känns konstigt och fel att se ålderstecken i sitt ansikte, speciellt när jag känner mig som en liten barnunge ännu. Sliten och omogen... Vilken vidrig kombo.

Tack så mycket ang. fysiken. Jag tröstar mig lite grand med att de yngre tjejerna är i rätt dålig form överlag. Jag kanske närmar mig "de trettio", men min mage står i alla fall inte ut mer än min rumpa. :D :devil:

hammer95
2006-05-29, 16:24
29 är inte mycket, men det känns konstigt och fel att se ålderstecken i sitt ansikte, speciellt när jag känner mig som en liten barnunge ännu. Sliten och omogen... Vilken vidrig kombo.

Tack så mycket ang. fysiken. Jag tröstar mig lite grand med att de yngre tjejerna är i rätt dålig form överlag. Jag kanske närmar mig "de trettio", men min mage står i alla fall inte ut mer än min rumpa. :D :devil:

Jag känner mig också som en liten barnunge trots mina 106kg och 193cm över havet, men jag är förresten en barnunge fortfarande bara 18 år :cryout:

Jo, jag är grymt imopad av din fysik. Faktiskt den bästa kvinnliga fysik jag sett, efter som du verkligen har bevarat kvinnligheten till 110 %.*yourock*

Nina L
2006-05-29, 16:27
Jag känner mig också som en liten barnunge trots mina 106kg och 193cm över havet, men jag är förresten en barnunge fortfarande bara 18 år :cryout:

Jo, jag är grymt imopad av din fysik. Faktiskt den bästa kvinnliga fysik jag sett, efter som du verkligen har bevarat kvinnligheten till 110 %.*yourock*Försöker du intressera mig i lammkött?

hammer95
2006-05-29, 16:28
Försöker du intressera mig i lammkött?

Lammkött?

Nina L
2006-05-29, 16:28
Lammkött?:D Nevermind.

Tack i alla fall. Jag skall se om jag kan komma ner till 100% så det blir lite ordning på saker och ting.

hammer95
2006-05-29, 16:29
:D Nevermind.

Tack i alla fall. Jag skall se om jag kan komma ner till 100% så det blir lite ordning på saker och ting.

Hehe gör så:D

Jishuku
2006-05-29, 16:35
Lammkött?

*pekar på dig*

keffat_liv
2006-05-29, 17:51

det säger du inte när du är senil om några år.

Farzan
2006-05-29, 18:06
Äh Nina, du kommer att vara en av dem där morsorna som ser ut som 30ish när hon egentligen är 50ish. Så oroa dig inte allt för mycket. Åldern är ändå bara en siffra! Fast när du är 39 kan du börja gråta. :)

Cerberus
2006-05-29, 18:33
Nina blir snart Milf...då ska du akta dig flicka lilla! :laugh:

Bronkitkorv
2006-05-29, 18:45
Min farmor är 73 och betydligt mkt klarare i skallen än de flesta ungdomar :D
Min far är inte alltid helt klar i skallen och han är 58år, min farfar vart galen i 60års åldern *screwy* och dog ganska snart. Så kanske har jag dåliga gener och lagom tills forskningen slår igenom så har jag blivit en aning senil kanske. Vi får väl se hoppas dom uppfinner ett piller som stoppar nerbrytningen av hjärnans celler också :)

Bronkitkorv
2006-05-29, 18:47
det säger du inte när du är senil om några år.
Nä för då kommer jag ju knappt ihåg mitt namn eller vem den där jävla ungen är som envisas med att hälsa på mej.

hammer95
2006-05-29, 18:54
Min far är inte alltid helt klar i skallen och han är 58år, min farfar vart galen i 60års åldern *screwy* och dog ganska snart. Så kanske har jag dåliga gener och lagom tills forskningen slår igenom så har jag blivit en aning senil kanske. Vi får väl se hoppas dom uppfinner ett piller som stoppar nerbrytningen av hjärnans celler också :)

Piller kommer att finnas för allt inom en snar framtid, var så säker...

Sniggel
2006-05-29, 22:11
Det, och sen kan inte cellerna reproducera sig oändligt antal gånger heller.
Men könscellerna som utvecklar ett embryo. Dessa celler dör ju aldrig, kan man säga. Föder man ett barn, vilket kommer från en egen cell, så är ju barnet ungt (doh?).
Känns som det måste vara en stark fördel evolutionärt att dö av ålderdom.
Enda sätt att anpassa sig till miljön är att reproducera sig i nya kombinationer. Fast egentligen skulle det ju kunna fungera om man lever för evigt också. Naturligt urval gör att de som har levt länge, har gener som funkade bra när de var yngre och kanske inte passar lika bra längre och därför borde de till slut dö ut pg a deras "föräldrade" genuppsättning.

Funderar man inte på om telomererna kan ha nåt med åldrandet att göra också? (onödig kod i slutet av RNA-kedjorna som kapas bit för bit vid varje celldelning, när det inte finns mer telomerer får man kapa på rna-koden...)

mathor
2006-05-29, 22:33
Piller kommer att finnas för allt inom en snar framtid, var så säker...

Hur kan du vara så säker? Är du månne en liten drömmande fjunis som precis haft sin första biologilektion?

hammer95
2006-05-30, 06:24
Hur kan du vara så säker? Är du månne en liten drömmande fjunis som precis haft sin första biologilektion?

Det var ett skämt:cool:

heltzonicka
2006-05-30, 14:53

Du ser ju rätt fräsch ut på¨din avatarbild, OKej man ser att du börjar bli äldre men håret är ju....fint.

Sheogorath
2006-05-30, 15:04

Jo, jag är grymt imopad av din fysik. Faktiskt den bästa kvinnliga fysik jag sett, efter som du verkligen har bevarat kvinnligheten till 110 %.*yourock*

Fast om man bevarar något med kemikalier, t.ex. silikon, borde det då inte heta konservering?

Nina L
2006-05-30, 15:05
Du ser ju rätt fräsch ut på¨din avatarbild, OKej man ser att du börjar bli äldre men håret är ju....fint.Tack!!! :) :) :)

hammer95
2006-05-30, 18:43
Fast om man bevarar något med kemikalier, t.ex. silikon, borde det då inte heta konservering?

Jag vet inget om något silikon och kemikalier. Jag kollade bara Ninas bilder på hennes hemsida...

hammer95
2006-05-30, 19:37
Funderar man inte på om telomererna kan ha nåt med åldrandet att göra också? (onödig kod i slutet av RNA-kedjorna som kapas bit för bit vid varje celldelning, när det inte finns mer telomerer får man kapa på rna-koden...)

Japp, enligt telomer-teorin för åldrandet, så beror det enkelt på att telomererna blir för korta och cellerna slutar att dela sig.
Telomeras , enzymet som förlänger telomererna finns i stora mängder under ens ungdom, men minskar sedan drastiskt.
Forskare menar även att telomererna fungerar som ett skydd mot cancer, risken att råka ut för cancer är avsevärt större när man är äldre, som vi alla vet.
Denna teori är minst sagt kontroversiell…

Bronkitkorv
2006-05-30, 19:48
Det var ett skämt:cool:
Bry dej inte om Mathor..... Jag tyckte det var ett roligt skämt hahaha. :thumbup:

hammer95
2006-05-30, 20:05
Bry dej inte om Mathor..... Jag tyckte det var ett roligt skämt hahaha. :thumbup:

Tack. Jo, han verkar vara lite arg på mig:cryout:

Skämt åsido, du har i alla fall min humor:thumbup:

Jag_Emil
2008-06-30, 17:46
Äntlgien tråden jag har letat efter. Jag tycker att alla som styrketränar blir så gamla, särskilt i ansiktet. STÄMMER det? Allvarlgit och seriöst nu? Funderar på att sluta gymma nästan. Testosteronet kanske ändå gör en liten grej i "spelet" här?

Emil_Larsson
2008-06-30, 17:55

Host, host.

Senil = Gammal/Åldrad.
Du kanske tänker på Demens? då kallar man det senildemens (om man nu är gammal när man får demens)

Sniggel
2008-06-30, 19:07
Fin bump, och har du inte redan ställt den här frågan i en annan tråd Emil?

Björkvedens mästare
2008-06-30, 19:28
Hmm, börjar du bli senil Emil ?

Emil_Larsson
2008-06-30, 19:50
Fin bump, och har du inte redan ställt den här frågan i en annan tråd Emil?

Har jag det? mycket möjligt. Den här tråden fanns på första sidan i Allmänt iaf och jag checkade igenom tråden lite och nappade lite här och där.

Hmm, börjar du bli senil Emil ?

*mini