handdator

Visa fullständig version : Hosta

jakkan
2006-05-28, 22:01
Vet inte om det här hör hemma här men jag har iaf haft en irriterande hosta i ca 3-4månader.. hostar kanske någon gång i halvtimman, ibland oftare. Är det här något jag bör ringa läkare för? eller kommer det ge sig :(

Fatalist
2006-05-28, 22:18
Har det hållit på i flera månader kan det vara läge att kolla upp det?

Städat hemma?

Smutsig/Dammig arbetsmiljö?

jakkan
2006-05-29, 08:10
Nja.. lackerade förut i ca 6månader men slutade med det för 2månader sen, höll rätt hårt på andningsskydd osv så jag tror inte att det är det som är orsaken, städa gör jag en gång i veckan så borde inte va det heller. Kanske är bäst o ringa o kolla upp det. Tack för hjälpen

ALEXPALEX
2006-05-29, 17:36
Pollenallerig? Någon annan allergi kanske, det brukar kunna vara det om man är "förkyld/hostig" länge.

jakkan
2006-05-29, 18:19
har ingen allergi vad jag vet. hostan är mer torrhosta som händer ibland och har haft den väldigt länge som sagt. började när det var snö ute så pollenallergi är väl inte aktuell antar jag

Hannes
2006-05-29, 19:05
lugneflammation?

tar du ingen hostmedicin?

jakkan
2006-05-29, 20:41
ne det är som sagt inte något jag går runt o stör mig på.. var knappt medveten om det förens kanske en månad sen då min kära var upplyste mig om att han hade hört mig hosta då o då en längre tid. Hostmedicin tar jag bara vid extrem hosta som verkligen gör ont/stör. Ingen som har någon aning om vad det kan vara? Blir läkaruppringning imorrn annars

Hannes
2006-05-29, 21:06
jag hade väldig hosta för 1 vecka sen. först feber 38-39 sen så gick den över men hostan var kvar i 6 dar sen ringde vi ner te vårdcentralens rådgivning och då hade jag tagit hostmedicinen för sällan.
Man ska tydligen ta den 3 ggr per dag för att den ens ska ha koncentrationen så hög att den ska ge effekt.

så om ud bara tar innan du sover kanske du ska läsa vad det står o inte göra samma misstag som jag.

jakkan
2006-05-29, 21:19
så hostan kommer inte försvinna av sig själv? :( har inte tagit någon hostmedicin sen jag börja hosta

Hannes
2006-05-30, 06:34
nu vet ju inte jag hur allvarlig din hosta är. men om den är jobbig för dig och du har haft den så länge så borde du nog ta kontakt med vårdcentralen te x och se vad dom rekommenderar.

Nej jag tror nog du måste ta nån hostmedicin.