handdator

Visa fullständig version : Sås till Laxfilé & kokt potatis?

il_Duce
2006-05-28, 21:24
Hollandaise sås är grymt gott till, men det e ju inte speciellt nyttigt. Så behöver nån nyttig sås som e gott till denna maträtt... Ngt förslag?

mela
2006-05-28, 21:26
äggsås fungerar fint.. :thumbup:

1ägg
12.5gram margarin
½ matsked vetemjöl
mjölk

smält margarinet..häll i önskad mängd mjölk.. i med vetemjölet.. och sedan i med hackad ägg..

sissa
2006-05-29, 04:14
jag äter nästan alltid kall sås till lax, tycker det är godare.

tzatsiki är väldigt gott till.
nån sås med creme fraiche är gott också. creme fraiche+lime eller citronsaft+hackad dill+salt och peppar tex

sissa
2006-05-29, 04:40
att använda frukt i maten är ju ett alternativ också. jag har inge särskilt recept, men mango (ska vara mogen) tycker jag är gott till lax. blanda med youghert/kesella/creme fraiche/gräddfil, salt,peppar, lime och chili.

det borde vara gott:-)

Sigurdsson
2006-05-29, 06:52
Mini fraich(5%), röd rom, samt dill tycker jag blir välldigt gott till lax och potatis.

PoiZoN
2006-05-29, 09:29
Mini fraiche, citronpeppar o lite pressad citron. Kan vara nån kryddad fraiche om man vill.

P.O.
2006-05-29, 10:27
1 burk gräddfil + lite lättmajonnäs + mkt färsk dill + lite citron + salt.

AlexGBG
2006-05-29, 10:42
valfri grädde mellan 5 och 40%, vitt vin/vitt matlagningsvin, buljongtärning, vitpeppar. red av med antingen pastaredning eller vanlig toppredning. avsluta med att peta ner lite hackad gräslök..

tre delar grädde, tre delar vin och en del vatten är ganska lagom proportioner enligt mig. passar utmärkt till lax

Doktorn
2006-05-29, 20:20
valfri grädde mellan 5 och 40%, vitt vin/vitt matlagningsvin, buljongtärning, vitpeppar. red av med antingen pastaredning eller vanlig toppredning. avsluta med att peta ner lite hackad gräslök..

tre delar grädde, tre delar vin och en del vatten är ganska lagom proportioner enligt mig. passar utmärkt till lax

Tänkte precis skriva något liknande, men utan vitpeppar å bara vanlig peppar + citronsaft å skal. Och kanske byta ut vinet mot vermouth om man inte vill korka upp en hel flaska. Och ev. byta ut grädden mot creme fraichen...

Srednq
2006-05-29, 20:27
mini fraiche och dilldippa. sån till chips. bara å blanda

Zera
2006-05-29, 21:11
Brukar köra med någon smaksatt Keso. Bara till att ösa över laxen och potatisen, mums :eating:

AlexGBG
2006-05-29, 21:18
Tänkte precis skriva något liknande, men utan vitpeppar å bara vanlig peppar + citronsaft å skal. Och kanske byta ut vinet mot vermouth om man inte vill korka upp en hel flaska. Och ev. byta ut grädden mot creme fraichen...

man måste väl ändå korka upp hela flaskan oavsett om det är vin eller vermouth? ;)

sen så finns ju matlagningsvin, det tycker jag kan duga i vanliga fall:)

är inte vitpeppar vanlig peppar? eller är det svart som är vanlig?
jag är lite av en besserwisser så jag tänkte bara vad som var vanlig.. den vita kom väl till sverige långt före den svarta om jag inte missminner mig..?

Max
2006-05-29, 21:40
Spenatsås/stuvad spenat

The_eagle
2006-05-30, 16:49
En burk matlagningsyougurt blandat med några matskedar hovmästarsås.....mkt gott.

Trance
2006-05-30, 18:14
Mini fraich(5%), röd rom, samt dill tycker jag blir välldigt gott till lax och potatis.

Asgott indeed.

Doktorn
2006-05-31, 06:23
man måste väl ändå korka upp hela flaskan oavsett om det är vin eller vermouth? ;)

sen så finns ju matlagningsvin, det tycker jag kan duga i vanliga fall:)

är inte vitpeppar vanlig peppar? eller är det svart som är vanlig?
jag är lite av en besserwisser så jag tänkte bara vad som var vanlig.. den vita kom väl till sverige långt före den svarta om jag inte missminner mig..?

Hehe...för mig är vanlig svart för det är den jag använder mest! Vad alla andras definition är vet jag inte! Men säkrast är nog att kalla det för "svart-" eller "vitpeppar"!

Vermouth kommer väl ändå i flaska med skruv kork?? Det gör min Noily Prat iaf! Så det är bara att skruva på korken igen å spara den till nästa gång man gör en sås (för dricka det gör man inte!!!)

AlexGBG
2006-05-31, 10:13
Hehe...för mig är vanlig svart för det är den jag använder mest! Vad alla andras definition är vet jag inte! Men säkrast är nog att kalla det för "svart-" eller "vitpeppar"!

Vermouth kommer väl ändå i flaska med skruv kork?? Det gör min Noily Prat iaf! Så det är bara att skruva på korken igen å spara den till nästa gång man gör en sås (för dricka det gör man inte!!!)

ja, jag tror nog åxå att svart-vit-grön-rosé-krydd-peppar är det bästa att säga =)

man måste ju ändå "korka upp"/öppna hela flaskan :)

Doktorn
2006-06-01, 06:42
ja, jag tror nog åxå att svart-vit-grön-rosé-krydd-peppar är det bästa att säga =)

man måste ju ändå "korka upp"/öppna hela flaskan :)

Men en öppnad vinflaska håller väl inte så länge medan en vermouth kan stå ett bra tag?

Mackz
2006-06-01, 08:09
Jag brukar käka Hollandaise-sås från blå band. Strunta helt i smöret, det smakar hur gott som helst utan det.