Logga in

Visa fullständig version : Problem med strömmen

Basloppan
2006-05-28, 21:16
Hej hej!

Nu har jag satt ihop en liten grej som jag tänkte använda för att ladda min Palmdator med, men oj vad det strular.

Jag har kopplat ett 9V-batteri till en spänninsregulator som ska släppa igenom 5V (precis som ett USB-uttag i datorn) och sedan vidare till ett USB-uttag - se bild nedan.

Mitt problem är att Palmen inte laddas när jag kopplar in den med min Sync & Charge-kabel. Dioden på Palmen indikerar att den laddas, men ingenting händer med batteriets styrka. När jag kopplar in en USB-fläkt, så snurrar den som den ska och jag har mätt att jag får ut ca. 5V ur uttaget.

Har ni någon aning om vad som kan vara fel? Kan strömstyrkan vara fel och hur fixar jag det i så fall?

http://mdimport.se/Kopplingsschema.jpg

jakke
2006-05-28, 21:18
Inte för att det kanske spelar så stor roll i detta fallet, men 7805:an ska ha 2 kondensatorer. Står i databladet hur du ska koppla in dom.

Edit: Blir det inte galet utan resistor?

Basloppan
2006-05-28, 21:25
Inte för att det kanske spelar så stor roll i detta fallet, men 7805:an ska ha 2 kondensatorer. Står i databladet hur du ska koppla in dom.

Edit: Blir det inte galet utan resistor?

"7805:an"? Nu förstår jag inte nånting alls. Jag läste att det var såhär jag skulle göra i Popular science och där stod det inte något om resistor om man inte ville ha en indikatordiod som skulle visa när laddaren var igång. De var dock inte så detaljerade i sin beskrivning, eftersom att det verkade som att de ville att man skulle köpa kittet istället för att fixa det helt själv.

jakke
2006-05-28, 21:27
"7805:an"? Nu förstår jag inte nånting alls. Jag läste att det var såhär jag skulle göra i Popular science och där stod det inte något om resistor om man inte ville ha en indikatordiod som skulle visa när laddaren var igång. De var dock inte så detaljerade i sin beskrivning, eftersom att det verkade som att de ville att man skulle köpa kittet istället för att fixa det helt själv.
På din stpänningsregulator, står det något?

Basloppan
2006-05-28, 21:31
På din stpänningsregulator, står det något?

Jo, det står nånting, men det ser nästan ut som repor, bara. Det går inte att utläsa vad det är för text. Nån femma och nån nolla är vad jag ser.

jakke
2006-05-28, 21:35
Jo, det står nånting, men det ser nästan ut som repor, bara. Det går inte att utläsa vad det är för text. Nån femma och nån nolla är vad jag ser.
jo, 7805....Fast tror nog att koningarna endast är störningsskydd.
Har du vänt kontakten fel? syftar på plus och mins kablarna?

Basloppan
2006-05-28, 21:42
jo, 7805....Fast tror nog att koningarna endast är störningsskydd.
Har du vänt kontakten fel? syftar på plus och mins kablarna?

USB-kontakten bör vara rätt. Jag testade ju som sagt med fläkten och om jag byter plats på kablarna, så snurrar fläkten baklänges. Det borde alltså vara rätt så som jag har det. När jag testar att koppla in min optiska mus, så lyser lysdioden också.