Visa fullständig version : Fotbolls VM i HDTV? Ni som har beställt eller redan har, se hit!
hahavaffan
2006-05-27, 15:48
Tjollahopp.
Farsan är på mig som fan om att jag ska fixa så han kan se VM i hög upplösning på sin nya TV. Men jag vet inte om jag fixar det...
För det första, enda möjligheten att se skiten i HD-upplösning är ju att gå via Canal Digital. Då tvingas man köpa deras pissiga Sagem-box. Då kommer vi till problem nummer två; vi har Viasat också, dvs två kort i vår nuvarande Nokia-box. Skit-sagem-boxen har bara plats för ett kort. Hur gör man då?
Sen om man då skulle tekna 12 månader till, och få boxen för 2095kr... vad tusan ska man med den till efter VM? Då är den ju bara bra till deras egen kanal C-More HD, som typ har visat en bra film sen den startade. Great.
Ärligt talat, att kunna se VM i HD är ju förunnat de få som vill slänga åtskilliga tusen på att bara se VM och inget annat i HD.
Metal_boy_
2006-05-27, 15:51
Fan vad jag längtar till fotbolls-VM. det är ju bara skit på tv nu.
The_RobRoy
2006-05-27, 15:54
Det kostar på att ligga på topp.
Pionjärerna får alltid betala väldigt mycket pengar för de som den stora massan skaffar 5 år senare.
4:an(och SVT?) ska ju sända i HD-TV. Fast det kanske bara var i vissa städer.
hahavaffan
2006-05-27, 15:56
4:an(och SVT?) ska ju sända i HD-TV. Fast det kanske bara var i vissa städer.Ja, men hur är det tänkt att man ska kunna se det i HD? Man måste ju ha en mottagare som klarar MPEG-4, och en mottagare kräver ett programkort. Dessa kort får man ju från (C)Anal Digital bara. Visst är det så? Nån som har koll?
The_RobRoy
2006-05-27, 16:01
Fotbolls VM live på 40 digitala biografer
Fotbolls VM kommer att gå på 40 av Folkets Hus digitala biografer i hela landet. Detta är det största digitala bioprojekt hittills i Sverige vad gäller antal biografer – och ett glädjebesked för alla som gillar fotboll.
– Digitala Hus blir de enda offentliga visningar som kör VM i HDTV-kvalitet och surroundljud i Sverige. Att uppleva fotboll på en storduk med det ljudet är så nära arenan man kan komma, säger Gunno Sandahl på Folkets Hus och Parker.
Utbyggnaden av Folkets Hus och Parkers digitala biografkedja Digitala Hus går snabbt och är revolutionerande framför allt utanför storstäderna. Fredagen den nionde juni är det avspark för fotbolls-VM och en knapp vecka senare (torsdag 15 juni kl 21.00) möter Sverige Paraguay i sin första match. När det nu är klart att Fotbolls VM kan visas på 40 av kedjans biografer är det ett stort beslut för Fotbollssverige.
– Det har aldrig hittills genomförts ett större digitalt bioprojekt i Sverige vad gäller antalet biografer. Det är en seger för alla som bor på landsbygden, men också för alla fotbollsfans och biografägare, säger Gunno Sandahl på Folkets Hus och Parker.
Rättigheterna gäller samtliga matcher och visningen sker på en 8-15 meter stor duk. B ildkvaliteten är HDTV och ljudet är i 5.1 surround. Flera av de digitala biograferna kommer att sätta sin egen prägel på visningarna med lokala kringarrangemang, ibland tillsammans med lokala parter.
Allt fler digitala biografer i hela landet Folkets Hus och Parker organiserar 270 biografer och dess digitala biografer är Europas första digitala biokedja. Genom den digitala tekniken får biopubliken tillgång till film-, kultur och nöjesutbud med mycket god kvaliet. Förutom ett antal biofilmer har även Melodifestivalen, livekonserter och sportevenemang visats, på flera håll tillsammans med lokala kringarrangemang för att höja upplevelsen.
Dessa av FHP:s Digitala Hus är klara för Fotbolls VM 2006:
Bengtsfors Boden Bureå
Emmaboda FHP – turnerande utomhusbio
Gislaved Grästorp Gusum
Haparanda Heby Höllviken
Höör Idre Kumla
Kungsbacka Lidköping Lövånger
Mörrum Oskarshamn Sibbhult
Skaftö Skelleftehamn Skoghall
Skärhamn Smedjebacken Spånga
Stenungsund Söråker Tomelilla
Torslanda Ånge Åseda
Örebro, Conventum
Nya Digitala Hus, installeras under maj:
Flen Hudiksvall Kallhäll
Katrineholm Söderhamn Ysta
The_RobRoy
2006-05-27, 16:02
HD-kanalen kommer i det digitala marknätet att kunna ses i Västerås, Uppsala, Stockholm och på Gotland. För att kunna se sändningarna i HD-kvalitet krävs en särskild HDTV-box och en HD-ready skärm. HD-sändningarna från fotbolls-VM blir s k fri-tv, det vill säga det krävs inget abonnemang hos eller kort från Boxer för att ta emot sändningarna. Skälet till att sändningarna i det digitala marknätet inte sker i hela landet är att tillgången till lediga frekvenser är begränsad. Efter fotbolls-VM är det oklart när HD-sändningar kan komma att återupptas i det digitala marknätet.
Tjollahopp.
Farsan är på mig som fan om att jag ska fixa så han kan se VM i hög upplösning på sin nya TV. Men jag vet inte om jag fixar det...
För det första, enda möjligheten att se skiten i HD-upplösning är ju att gå via Canal Digital. Då tvingas man köpa deras pissiga Sagem-box. Då kommer vi till problem nummer två; vi har Viasat också, dvs två kort i vår nuvarande Nokia-box. Skit-sagem-boxen har bara plats för ett kort. Hur gör man då?
Sen om man då skulle tekna 12 månader till, och få boxen för 2095kr... vad tusan ska man med den till efter VM? Då är den ju bara bra till deras egen kanal C-More HD, som typ har visat en bra film sen den startade. Great.
Ärligt talat, att kunna se VM i HD är ju förunnat de få som vill slänga åtskilliga tusen på att bara se VM och inget annat i HD.Skulle inte boxer försöka sända det i hdtv? Men ny box där med. Suger ju att de håller på o säljer SD-boxar nu fast de egentligen vet att "alla" kommer behöa byta till en hd-box senare ;/
HD-kanalen kommer i det digitala marknätet att kunna ses i Västerås, Uppsala, Stockholm och på Gotland. För att kunna se sändningarna i HD-kvalitet krävs en särskild HDTV-box och en HD-ready skärm. HD-sändningarna från fotbolls-VM blir s k fri-tv, det vill säga det krävs inget abonnemang hos eller kort från Boxer för att ta emot sändningarna. Skälet till att sändningarna i det digitala marknätet inte sker i hela landet är att tillgången till lediga frekvenser är begränsad. Efter fotbolls-VM är det oklart när HD-sändningar kan komma att återupptas i det digitala marknätet.Lamt, varför skrotade de inte marksändningar helt nu när de ändå hade chansen? ;/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.