handdator

Visa fullständig version : Konstant kissande under natten

emmak
2006-05-26, 23:15
Jag har de senaste månaderna haft ett stort problem som jag hoppas du har förklaringen till.

Jag brukar alltid kissa innan jag går och lägger mig, men varje natt så vaknar jag minst 2 ggr antingen mitt i natten eller väldigt tidigt på morgonen av att jag är så kissnödig. Vad beror detta på?

Det som är störande är att min sömn förstörs ju fullständigt. Har ni någon förklaring på detta eller vet hur jag ska göra för att få slut på det?..har det med proteinintaget att göra eller är det något annat?

Väldigt tacksam för svar!!

Slartibartfast
2006-05-26, 23:17
Måste också pissa nästan varje natt. Väldigt frustrerande.

n1tro
2006-05-26, 23:24
När slutar du dricka innan du går och lägger dig?

emmak
2006-05-26, 23:26
När slutar du dricka innan du går och lägger dig?

Tidigt, dricker inte mycket på kvällen, jag kan garantera att det INTE är att jag dricker för mycket, det beror på något annat för ja tror nästan att jag dricker för lite.

Sniggel
2006-05-27, 00:18
Ok, jag har samma problem NÄR jag tränar. Men det är ju då PGA att jag dricker mycket(och glömmer ta i lite salt i efterträningsdrinken) så det är väl annorlunda i mitt fall.

Äter du ordentligt? Tycker själv att om jag inte äter något så kan jag gå och kissa konstant även om jag knappt druckit något. Vet inte om det är inbillning dock.

Men jag tycker nästan att du ska testa att ta i lite salt i det du dricker efter träningen (1 kryddmått per liter) och se om det gör någon skillnad.
Saltet gör att du håller kvar vätskan. Gör inte detta i allt du dricker dock, eftersom risken för att du får i dig för mycket salt, ökar. Ta det efter du tränat då du svettats ut salt.
Prova och se om det gör någon skillnad.

Frustrator
2006-05-27, 01:59
Jag har de senaste månaderna haft ett stort problem som jag hoppas du har förklaringen till.

Jag brukar alltid kissa innan jag går och lägger mig, men varje natt så vaknar jag minst 2 ggr antingen mitt i natten eller väldigt tidigt på morgonen av att jag är så kissnödig. Vad beror detta på?

Det som är störande är att min sömn förstörs ju fullständigt. Har ni någon förklaring på detta eller vet hur jag ska göra för att få slut på det?..har det med proteinintaget att göra eller är det något annat?

Väldigt tacksam för svar!!

Lite mer bakgrunsfakta är önskvärt..Du vet inte vad du har för blodtryck?
Hur ofta kissar du på dagen?

Frustrator
2006-05-27, 02:02
Doh! Kan inte editera min reply..hur mycket dricker du per dag?
Har du svullna ben på kvällen?

Cerberus
2006-05-27, 06:12
jag har inte behövt pissa en enda gång i natt! gör det flera ggr annars, men det beror nog på att jag var så sjukt full och jag är fortfarande berusad(känner mig så).

Piranha
2006-05-27, 06:39
Samma här , 3-5 gg per natt.

Cerberus
2006-05-27, 06:48
Jay Cutler sa i en intervju att om man inte pissar under natten så dricker du inte tillräckligt...hur sanningen ligger till i det vet jag ej, men det e ju tryggt att veta att jag dricker tillräckligt åtminstone.

King Grub
2006-05-27, 06:50
Jay Cutler sa i en intervju att om man inte pissar under natten så dricker du inte tillräckligt.

Troligare är väl att man dricker för mycket, vilket majoriteten gör - springer och snuttar på sina vattenflaskor dagarna i ända, samtidigt som urologmottagningarna får besök av fler och fler tonåringar som inte kan hålla tätt och som tror att det är något fel på dom... när dom i själva verket bara dricker för mycket.

Cerberus
2006-05-27, 06:54
Troligare är väl att man dricker för mycket, vilket majoriteten gör - springer och snuttar på sina vattenflaskor dagarna i ända, samtidigt som urologmottagningarna får besök av fler och fler tonåringar som inte kan hålla tätt och som tror att det är något fel på dom... när dom i själva verket bara dricker för mycket.

Men Cutler e ju GROFV! Han kan ju inte ha fel lol :laugh:

Så man ska inte pissa under natten? Vilken är den optimala vattenmängden man bör få i sig per dag?

Sverker
2006-05-27, 07:13

De dricker så mycket att blåsan blir proppfull alldeles för snabbt. Bättre att dricka lagom mycket och gå och hålla sig längre. Det ska träna upp slutarmuskeln och motverka inkontinens.

Monsterbiceps
2006-05-27, 07:41
förut när jag tog kreatin var jag alltid tvungen att springa upp och pissa två gånger per natt men nu brukra det gå bra.

Frustrator
2006-05-27, 09:23
Men Cutler e ju GROFV! Han kan ju inte ha fel lol :laugh:

Så man ska inte pissa under natten? Vilken är den optimala vattenmängden man bör få i sig per dag?

Nej, kroppen är så anpassad att du inte ska kissa under natten. Per dag ska du få i dig 1-2 liter vatten, du får i dig en hel del av den vätskan via mat, så för de flesta räcker det med att dricka en liter om dagen. Om du tränar och därmed svettas så måste du självklart dricka mer, för att kompensera den mängd vätska som du har svettats ut.

emmak
2006-05-27, 09:42
Doh! Kan inte editera min reply..hur mycket dricker du per dag?
Har du svullna ben på kvällen?

Rent vatten dricker jag kanske 3 glas under en hel dag.
Sen äter jag ganska mkt frukt, och på dagen kissar jag kanske 2 ggr, skillnaden på dagen och på natten är att när jag kissar på dagen så är det inte hälften så mycket som när jag vaknar på natten/morgonen,

Nej jag har inte svullna ben på kvällen
Blodtryck o sånt har jag ingen aning om, hurså?..var det nåt du tänkte på?

Det är nåt som inte stämmer, kanske inte är dåligt i sig men ja orkar inte vakna hela tiden bara för att dra upp o pissa.

Tintomara
2006-05-27, 10:09
ja orkar inte vakna hela tiden bara för att dra upp o pissa.
Frustrator skrev att kroppen är så anpassad att du inte ska kissa under natten. Håller med fullständigt. Det är INTE meningen att man regelmässigt ska behöva springa på toa mitt i natten! På nätterna ska man sova - ostörd ända till morgonen.

Sök läkare.

http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3560

emmak
2006-05-27, 10:17
Frustrator skrev att kroppen är så anpassad att du inte ska kissa under natten. Håller med fullständigt. Det är INTE meningen att man regelmässigt ska behöva springa på toa mitt i natten! På nätterna ska man sova - ostörd ända till morgonen.

Sök läkare.

http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3560

Jag var nog ganska otydlig, inte för att vända det till något "positivt" men det är runt 4 på morgonen jag kissar första gången kanske och sen kanske nån gång vid 7-8 snåret, det är väldigt störande då jag oftast börjar jobba på eftermiddag och kan sova längre än vad jag "får" p.g.a kissandet,

Men det kanske inte spelar någon roll att det är tidig morgon jag kissar istället för natt?, det kanske är lika illa?..vad tror ni?

Cerberus
2006-05-27, 10:34
okej, då vet jag att jag ska dra ner på vattenkonsumtionen.

Rätt störande att gå o pissa så ofta som jag gör.

King Grub
2006-05-27, 10:48
Men det kanske inte spelar någon roll att det är tidig morgon jag kissar istället för natt?, det kanske är lika illa?..vad tror ni?

Det går inte att säga att det är "illa" utan att veta vad det beror på. Beror det på överdriven vattenkonsumtion är det inte farligt, bara... just det, överdrivet och onödigt. Eftersom du säger att det inte kan bero på det, kan det vara en god idé att ta reda på vad det beror på, om inte annat för att utesluta just farliga saker.

MikeAlex
2006-05-27, 13:05
Har lagt märke till att jag ofta pissar mer om jag tränat (styrka eller förbränning) har en teori om att man eftersom man bryter ner glykogen som energi när man tränar, och detta binder massa vatten, så måste vattnet ta vägen någonstans, alltså pissar man mer. Bara en teori som sagt, som kan vara hur fel som helst, men har upptäckt att då jag påbörjar en diet, och under de första dagarna då man tappar flera kg, så pissar jag som f-n. Och den vikten man tappar då är ju glykogen, eller hur?

King Grub
2006-05-27, 13:50
Har lagt märke till att jag ofta pissar mer om jag tränat (styrka eller förbränning) har en teori om att man eftersom man bryter ner glykogen som energi när man tränar, och detta binder massa vatten, så måste vattnet ta vägen någonstans, alltså pissar man mer. Bara en teori som sagt, som kan vara hur fel som helst, men har upptäckt att då jag påbörjar en diet, och under de första dagarna då man tappar flera kg, så pissar jag som f-n. Och den vikten man tappar då är ju glykogen, eller hur?

Du glömmer händelsevis inte salt i vattnet du dricker under träning?

rosto
2006-05-27, 20:40
Att dricka vid behov är en av våra starkaste drifter, om du behöver vatten och vatten finns tillgänligt så kommer du att dricka.

Agnes Wold har forskat i frågan och skrivit bla den här artikeln http://www.alba.nu/Alba7_03/wold.html

rosto
2006-05-27, 20:46
Mitt inlägg blev lite flummigt, om ni läser artikeln så fattar ni poängen.

MikeAlex
2006-05-27, 23:21
Du glömmer händelsevis inte salt i vattnet du dricker under träning?

Jo, visserligen. Men detta gäller även under perioder jag ej har tränat, utan bara som sagt har startat dieter. D.v.s. tagit mkt promenader och ätit mindre...

Kanske iofs druckit mer då, kan ju ej vara säker...

Olof
2006-05-28, 11:50
Jag har samma problem. För några månader sen uppsökte jag läkare. Det bör ni också göra, eftersom det kan röra sig om prostata cancer (gissa om den undersökningen är obehaglig :( ). I mitt fall så var det en prostatainfallamation.

Har fått gå på antibiotika i perioder. Men det har inte hjälpt så värst mycket tycker jag.