Visa fullständig version : Bra dator detta?
hobbitar
2006-05-26, 07:56
Jag har en:
AMD Athlon XP 2600+
1,91 GHz
256 MB RRAM (ramminne)
NVIDIA GeForce2 MX 100/200 (Grafikkort)
Moderkort vet jag inte vad jag har. Räcker det att jag koper bättre grafikkort och mer ramminne för att få en hyffsad spelmaskin eller är ett proccessorbyte rekommenderat också?
Duger att surfa på, lyssna på musik och filmtittande, ordbehandlande osv. men ska du spela bör spelen ha en 3 år på nacken eller så för att flyta på, det är ingen monsterdator direkt.
King Grub
2006-05-26, 08:23
Nöjer du dig med att spela på sämsta inställningarna så.
Tilläggas bör att det är ruskigt lite ramminne, att köra windowsxp på det systemet kommer att vara plågsamt, speciellt med lite program igång i bakgrunden typ antivirus, brandvägg mm.
Dessutom låg det grafikkortet i budgetsegmentet redan när det kom. så det är inget att räkna med. skulle inte ge mer än en tusing för den häcken
Wayfaerer
2006-05-26, 08:30
Byter du ut grafikkortet mot ett Geforce 6600 GT eller motsvarande samt uppgraderar till 1 gig ram så har du en fullt duglig speldator för 2000 kr.
hobbitar
2006-05-26, 08:54
Duger att surfa på, lyssna på musik och filmtittande, ordbehandlande osv. men ska du spela bör spelen ha en 3 år på nacken eller så för att flyta på, det är ingen monsterdator direkt.
Även om jag köper nytt grafikkort och mer ramminne?
hobbitar
2006-05-26, 08:55
Tilläggas bör att det är ruskigt lite ramminne, att köra windowsxp på det systemet kommer att vara plågsamt, speciellt med lite program igång i bakgrunden typ antivirus, brandvägg mm.
Dessutom låg det grafikkortet i budgetsegmentet redan när det kom. så det är inget att räkna med. skulle inte ge mer än en tusing för den häcken
Jo jag vet att det ar lite ramminne och daligt grafikkort men är proccessorn bra?
Hur kollar jag upp vad jag har för moderkort?
Jo jag vet att det ar lite ramminne och daligt grafikkort men är proccessorn bra?
Öppnar datorn, eller laddar ner någon freeware som t ex everst.
King Grub
2006-05-26, 09:05
I dagsläget... nej. 2002 var den bra.
Moderkort är rätt mycket sak samma, processoen är det inget fel på, inte den senaste, men den är inte på något sätt en flaskhals i sammanhanget. Moderkortet har givetvis AGP stöd och saknar med otroligt stor sannorlikhet pic-e platser och sata platser.
Ska du köpa eller sälja systemet?
Vad är det för hårddisk?
är det något annat trevligt med, pris osv?
King Grub
2006-05-26, 09:09
Moderkort är rätt mycket sak samma, processoen är det inget fel på, inte den senaste, men den är inte på något sätt en flaskhals i sammanhanget.
Visst blir den väl en flaskhals, om man, som han säger, tänker uppgradera resten till en "hyfsad speldator"?
Jag har en:
AMD Athlon XP 2600+
1,91 GHz
256 MB RRAM (ramminne)
NVIDIA GeForce2 MX 100/200 (Grafikkort)
Moderkort vet jag inte vad jag har. Räcker det att jag koper bättre grafikkort och mer ramminne för att få en hyffsad spelmaskin eller är ett proccessorbyte rekommenderat också?
Vad är de för spel du vill kunna spela? vill du kunna spela på hyffsade inställningar?
Visst blir den väl en flaskhals, om man, som han säger, tänker uppgradera resten till en "hyfsad speldator"?
Njae, det är ytterst onsannorlikt att den kommer flaska på cpu:n, allt jobbigt spelledes sköter grafikkortet. skapligt graffe och ganska mycket ram så kommer det att gå bra att spela med den CPU:n
Har en 2500+ och ett radion 9800pro i mitt gamla system, tillsammans med bra med ramminne så är det en "skaplig" spelburk, dock inget för oblivion eller nya tyngre spel
Jag skulle tagit en titt på nätagget också.
hahavaffan
2006-05-26, 09:40
Jag har en AMD XP2000+ dvs 1,67Ghz. Ett ganska lågt preseterande moderkort från Asus, 768MB lite blandade märken av RAM-minnen och ett Asus GeForce 6600GT. BF2 går finemang på mediuminställningar i 1024*768, vilket är rätt lagom. HL2 kunde jag lira på nästan max... hmm, vilka mer spel lirar jag? Quake 4 om det nu säger er nånting, medium-bra inställningar där också. Iallafall, jag har kunnat spela precis alla spel som kommit ut med tillfredsställande grafik. Och detta med en dator som har en ganska mycket klenare prolle än du.
Om du uppgraderar ram och grafikkort kommer du kunna spela alla spel.
Du kanske inte kan köra mer än medel inställning på spelen, men det beror ju också lite på vilka spel du är ute efter?
hobbitar
2006-05-26, 10:55
Om du uppgraderar ram och grafikkort kommer du kunna spela alla spel.
Du kanske inte kan köra mer än medel inställning på spelen, men det beror ju också lite på vilka spel du är ute efter?
Jag gillar FPS-spel, såsom Doom III, Quake 4, Far Cry, Fear m.m...
Moderkortet hette "NVidia nForce 2 MCP" Tror jag? Det stod så på den svarta "plattan" iaf.
Är nätaggregatet den stora gråa lådan som har en fläkt i sig?
Den var iaf av model "TK930-TX Pentium 4"
AC Input 100-120V 4A
200-240V 6A
Frequency 47-63Hz
DC Output 300W (max)
Hårdisken är en 40 Gig ExcelStor Technology J240
Sen har jag en gammal 12 Gig också....
hobbitar
2006-05-26, 10:58
Moderkort är rätt mycket sak samma, processoen är det inget fel på, inte den senaste, men den är inte på något sätt en flaskhals i sammanhanget. Moderkortet har givetvis AGP stöd och saknar med otroligt stor sannorlikhet pic-e platser och sata platser.
Ska du köpa eller sälja systemet?
Vad är det för hårddisk?
är det något annat trevligt med, pris osv?
Jag tänkte uppgradera min nuvarande dator. Vad menar du med att mitt moderkort saknar troligtvis pic-e platser och sata?
Jag gillar FPS-spel, såsom Doom III, Quake 4, Far Cry, Fear m.m...
Moderkortet hette "NVidia nForce 2 MCP" Tror jag? Det stod så på den svarta "plattan" iaf.
Är nätaggregatet den stora gråa lådan som har en fläkt i sig?
Den var iaf av model "TK930-TX Pentium 4"
AC Input 100-120V 4A
200-240V 6A
Frequency 47-63Hz
DC Output 300W (max)
Hårdisken är en 40 Gig ExcelStor Technology J240
Sen har jag en gammal 12 Gig också....
Visst, med ett nyare grafikkort och mera minne kommer du kunna spela på den där. ta inte i för mycket på grafikkortet bara, för nätagget är lite klent.
Jag tänkte uppgradera min nuvarande dator. Vad menar du med att mitt moderkort saknar troligtvis pic-e platser och sata?
Att du inte skall köpa ett grafikkort med PCI-E så klart, då du inte kommer kunna använda det, alla nya grafikkort idag kommer som pcie, du skall ha agp, samma med hårddisk, du har inte sata, så köp inte satadiskar :D
hobbitar
2006-05-26, 11:10
Att du inte skall köpa ett grafikkort med PCI-E så klart, då du inte kommer kunna använda det, alla nya grafikkort idag kommer som pcie, du skall ha agp, samma med hårddisk, du har inte sata, så köp inte satadiskar :D
Ok Mental tack för svaren! Men ett nytt nätaggregat är väl inte så dyrt va?
Laddade ner Everest, så här hette:
Moderkortet: Asus A7N8X-X (5 PCI, 1 AGP, 3 DDR DIMM, Audio, LAN)
Där står ju iof att jag har 5 PCI platser va?
HÅRDDISK: ExcelStor Technology J240 (40 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
tossefar
2006-05-26, 11:53
Ska du byta något så får du byta allt. Det är pengar i sjön att uppgradera tekniker som varit omoderna i flera år.
edit: Nej, du har inga pci-e-platser.
Ska du byta något så får du byta allt. Det är pengar i sjön att uppgradera tekniker som varit omoderna i flera år.
edit: Nej, du har inga pci-e-platser.
Nejdå, ta ett mellanbra grafikkort, och säg 2*256mb ram till så har han ett skapligt system som utan problem håller 12-18mån till.
Som sagt går det bra att uppgradera lite grann med ett starkare grafikkort samt mer Ram-minne. Som mental skrev innan ska du dock inte satsa för mycket pengar på grafikkortet eftersom du ändå inte kommer att klara av att "försörja" det med ditt nuvarande nättaggregat.
tossefar
2006-05-26, 12:19
Nejdå, ta ett mellanbra grafikkort, och säg 2*256mb ram till så har han ett skapligt system som utan problem håller 12-18mån till.
Visst har han ett skapligt system, men spela kan han inte. Vad gör han sen om 12 månader då? Grafikkortet kan han inte använda i en ny dator, eftersom han måste köpa agp nu. Om 12 månader är ddr2 troligtvis standard, vad gör han då med sina nya minnen?
Bättre att köpa nytt direkt än att köpa två gånger.
Visst har han ett skapligt system, men spela kan han inte. Vad gör han sen om 12 månader då? Grafikkortet kan han inte använda i en ny dator, eftersom han måste köpa agp nu. Om 12 månader är ddr2 troligtvis standard, vad gör han då med sina nya minnen?
Bättre att köpa nytt direkt än att köpa två gånger.
Spela kan han klart göra på ett sådant system, och köpa nytt idag så springer det utan problem över 10 lök på ett spelsystem, de pengarna kanske han inte har i dagsläget, jag skulle som sagt inte lägga mycket pengar på en gammal häck, men säg 2k för en maskin man kan spela skapligt på i ett år, sen kan man sälja den för runt en tusing kanske i slutändan och köpa helt nytt nästa gång. Men som sagt, börja inte fundera på ett starkare nätagg för att köpa bättre grafikkort osv, för då är det pengar i sjön, gör en liten investering och få ett medelmåttigt system som räcker ett tag i alla fall är mitt råd
hobbitar
2006-05-26, 12:32
Spela kan han klart göra på ett sådant system, och köpa nytt idag så springer det utan problem över 10 lök på ett spelsystem, de pengarna kanske han inte har i dagsläget, jag skulle som sagt inte lägga mycket pengar på en gammal häck, men säg 2k för en maskin man kan spela skapligt på i ett år, sen kan man sälja den för runt en tusing kanske i slutändan och köpa helt nytt nästa gång. Men som sagt, börja inte fundera på ett starkare nätagg för att köpa bättre grafikkort osv, för då är det pengar i sjön, gör en liten investering och få ett medelmåttigt system som räcker ett tag i alla fall är mitt råd
Tack Mental ska tänka på detta när jag köper grafikkort. Finns det något kort du kan rekommendera runt 1000-lappen?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318042 kanske? :)
Men jag skulle kolla runt lite med polarna, många som har AGP kort som ligger och samlar damm efter uppgradering till pci-e systen, se till att kolla nypriset innan du slår till bara, många polare som tar överpriser av oförstånd, de vet inte hur mycket priserna sjunkit, ett kort de gav 4.000 för ett år sedan kanske inte är värt mer än en tusenlapp på dagens begmarknad
tossefar
2006-05-26, 12:54
Det trista är att ett x1300 inte duger att spela med, speciellt inte till en 2600+. Ska det spelas så behöver du nog lägga en 500 kr till för att komma upp till 6600gt / x800gto.
Kan du ta dig till Västerås så har jag ett gf4 ti4200 ligger som du kan få.
Det trista är att ett x1300 inte duger att spela med, speciellt inte till en 2600+. Ska det spelas så behöver du nog lägga en 500 kr till för att komma upp till 6600gt / x800gto.
Kan du ta dig till Västerås så har jag ett gf4 ti4200 ligger som du kan få.
Han kan ju alltid pynta frakten, nej, ett X1300 är inte så kul att spela med, men det funkar, ett ti 4200är inte spec erotiskt det heller, ett 4600 eller 4800 vore roligare. eller ett radeon 9800pro eller liknande.
hahavaffan
2006-05-26, 13:05
De gamla Ti korten stödjer inte BF2, om han nu vill kunna lira det. Då är ett ATI 9800 eller nyare ett minimum. På Geforce sidan är det väl 6600Gt, som jag har, det minsta man kan köpa i dagens läge om man fortfarande vill kunna lira nåt nyare spel.
Kolla om du kan hitta ett bättre begagnat 6600GT eller 6800Gt på blocket för en mindre slant, och sen köp en sticka ram-minne till. Slå till på 1024MB så klarar du dig bättre. Då kanske vi snackar 2000-2500kr som mental säger på 12-18månader. Det är inte mycket pengar.
Minne o grafikkort räcker nog långt relativt det du har nu. Fixa minst 1GB ram och ett grafikkort för ~1500-2000.
Minne o grafikkort räcker nog långt relativt det du har nu. Fixa minst 1GB ram och ett grafikkort för ~1500-2000.
Då blir det en investering på närmare 3k. kanske lite i överkant, men har man fliset så kör på.
jag skulle satsa på lite mindre ram, 512 tillsammans med befintliga 256 och inte mer än 1k för ett begagnat graffe.
Då blir det en investering på närmare 3k. kanske lite i överkant, men har man fliset så kör på.
jag skulle satsa på lite mindre ram, 512 tillsammans med befintliga 256 och inte mer än 1k för ett begagnat graffe.Jag menade minst 1GB totalt, och ja, kanske lite dyrt, och sunkigt att köpa det som AGP-kort om han tänker uppgradera, men beror ju på hur kompetent speldator han vill ha. Ett 6600 kommer ju totaläga hans MX-kort så skillnaden blir ju enorm där med.
Jag menade minst 1GB totalt, och ja, kanske lite dyrt, och sunkigt att köpa det som AGP-kort om han tänker uppgradera, men beror ju på hur kompetent speldator han vill ha. Ett 6600 kommer ju totaläga hans MX-kort så skillnaden blir ju enorm där med.
skulle han köpa nytt idag så skulle jag säga minst 1 gig ram, gärna 2, men uppgradera en sunkdator så skulle jag inte gå hela vägen till 1gb
jag har 512 till mitt r9800pro, 2500+ och det flyter i många spel.
Jag hade 1GB i min 2100+ som kördes som 1500+.
Och vadå sunkdator, en 2600+ är ju inte så kass?
Nu har jag en Athlon64 3000+ socket 754 som jag fick inkl. moderkort, 256mb ram, låda o cd-läsare för 500kr.
1.25-1.5GB ram och ett lånat gf4 ti-4200.
Men vi har kanske olika prioriteringar, men lite ram suger, och ram är billigt nu, idiotiskt att sitta med 512MB.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.