handdator

Visa fullständig version : Kartsida/program där man kan mäta sträckor

Yankeee
2006-05-26, 07:22
Nå, finns det några gratis sådana? Google earth plus gillar inte mitt grafikkort av någon anledning. Tricket.se tar betalt. Sen vet jag inga fler. Tips?

Mental
2006-05-26, 07:34
Hur menar du?
Eniro kan man ju få köravstånd på, och hitta.se med tror jag.

gothen
2006-05-26, 07:43
lantmateriet.se och klicka sedan på kartsök och ortnamn. Där kan du få fram massa olika kartor över svergie som t.ex. terrängkartan och vägkartan, den finns även mätverktyg

Yankeee
2006-05-26, 08:03
Det jag sökte var ett verktyg som man kan få fram t.ex löpsträckor osv, och det kunde man på lantmäteriet. Tack gothen.

Didde
2006-05-26, 08:05
Prova sidan map24.com, en riktih höjdare faktiskt

Thomas

Yankeee
2006-05-26, 08:08
Prova sidan map24.com, en riktih höjdare faktiskt

Thomas

Den var dålig, man ser inte gångvägar på den.

Gimp
2006-05-26, 08:20
Det jag sökte var ett verktyg som man kan få fram t.ex löpsträckor osv, och det kunde man på lantmäteriet. Tack gothen.

Hur får du fram löpsträckor på den karsöken? Eller kollar du bara efter de sträckade linjerna?

Yankeee
2006-05-26, 08:28
Hur får du fram löpsträckor på den karsöken? Eller kollar du bara efter de sträckade linjerna?

http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html

med linjalen kan man dra precis hur man vill :)

tobbeg
2006-05-26, 08:29
Google earth är strålande för att få fram löpsträckor. Det har en funktion som heter measure under toolsmenyn. Där kan du mäta med en massa olika valmöjligheter.

Yankeee
2006-05-26, 08:30
Google earth är strålande för att få fram löpsträckor. Det har en funktion som heter measure under toolsmenyn. Där kan du mäta med en massa olika valmöjligheter.

Hm, jag kollade efter den funktionen i vanliga google earth men hittade den inte. Ska titta igen.

tobbeg
2006-05-26, 08:32
Hm, jag kollade efter den funktionen i vanliga google earth men hittade den inte. Ska titta igen.
Tools-measure-path-sen väljer du enhet och kör. Jag har gratisversionen så det borde funka för dig med.

Yankeee
2006-05-26, 08:32
Tools-measure-path-sen väljer du enhet och kör. Jag har gratisversionen så det borde funka för dig med.

Yepp, hittade. Tackar :bow:

tobbeg
2006-05-26, 08:34
Yepp, hittade. Tackar :bow:
Så lite så :thumbup:

Cilia
2006-05-26, 08:54
jag brukar lägga in mina rundor på lopning.se sen tar jag bort dom direkt.
Har iofs inte provat google earth

Yankeee
2006-05-26, 08:59
jag brukar lägga in mina rundor på lopning.se sen tar jag bort dom direkt.
Har iofs inte provat google earth

Den var rätt kul den sidan. Fast nu har jag sett på flera ställen, samt egna mätningar att mina 5 km bara är 4,5-4,6 km :(

Cilia
2006-05-26, 09:02
Den var rätt kul den sidan. Fast nu har jag sett på flera ställen, samt egna mätningar att mina 5 km bara är 4,5-4,6 km :(
japp, jag gillar den
jag har gjort samma upptäckt så jag kollar numera alltid rundorna för att veta hur långa de är. Jag överskattar alltid. Har dessutom kommit fram till att det är ganska svårt att komma upp i över en mil när man bor inne i stan. Det finns inte så många alternativ om man inte ska ut till typ Bromma och vända.

Yankeee
2006-05-26, 09:15
japp, jag gillar den
jag har gjort samma upptäckt så jag kollar numera alltid rundorna för att veta hur långa de är. Jag överskattar alltid. Har dessutom kommit fram till att det är ganska svårt att komma upp i över en mil när man bor inne i stan. Det finns inte så många alternativ om man inte ska ut till typ Bromma och vända.

Det blir till att göra det i fortsättning. Jag har trott att det har varit 5 km, eftersom att det står på skyltarna nere vid sjöarna, men de har tydligen inte orkat mäta ordentligt. Du kan ju springa till och runt råsta/lötsjön och avsluta med hagaparken eller så. Det blir nog en rätt lång och fin runda.

Gimp
2006-05-26, 09:51

med linjalen kan man dra precis hur man vill :)

Hehe, visserligen, men om man ska springa kan man springa lite var som helst om man är bra på att läsa kartor och orientera sig. :) Cykla däremot, då blir det svårare om det inte ligger en hyffsad stig eller väg och det var väl det jag hade i tanken.

hahavaffan
2006-05-26, 09:57

med linjalen kan man dra precis hur man vill :)FAN så bra! Tänkte starta en likadan tråd idag. Sidan verkar stämma rätt bra också. 5km ganska exakt som min runda på 5km var ;)

hahavaffan
2006-05-26, 10:04
Jäklar vad bra Google Earth var på det också! Sjukt att alla sånna små gator nere hos mig finns med. Får upp ganska exakt på metern samma sträcka med Google Earth som med Lantmäteriverkets, och eniro.se+fysisk linjal efter utskrift :)

Buckethead
2006-05-26, 10:04
Kartex funkar också riktigt bra om man bor i rätt stad.