handdator

Visa fullständig version : Att bli polis?

hippiepimp
2006-05-25, 22:05
Hej allihopa,

Nu är det så här att jag länge har velat bli polis, och nu kanske det äntligen blir någonting av det. Jag har varit inne på att utbilda mig till polis på någon rotel i Sverige, ex. narkotikaroteln eller finansroteln.

Jag försöker ta reda på så mycket som möjligt, om vad som krävs av mig, både fysiskt och psykiskt, när det gäller mitt yrkesval. En sak är jag dock osäker över, om det kan anses som ett eventuellt hinder. Ett krav som finns på polisens egan webbsida är:
"Ha en normal fysisk förmåga, d.v.s. inte lida av kroniska sjukdomar eller ha sådana belastnings- eller förslitningsskador som kan komma att försvåra dina möjligheter att fullgöra polisyrket."

Mitt "problem" är att jag dagligen använder inlägg i mina skor, pga. att mina fötter är lite "felaktigt" byggda. Jag lider inte alls av detta, men undrar främst om det kan ses som ett hinder, för att kunna bli polis på någon rotel.

Mvh, hippiepimp

Angel
2006-05-25, 22:10
Nu är det så här att jag länge har velat bli polis, och nu kanske det äntligen blir någonting av det. Jag har varit inne på att utbilda mig till polis på någon rotel i Sverige, ex. narkotikaroteln eller finansroteln.

Du får väl gå polishögskolan först mjligtvis?

Och de e rätt svårt o komma in, hur gammal e du??

Dissector
2006-05-25, 22:11
Har du kollat in http://www.polisman.se? Riktigt bra sida för intresserade. Finns även ett forum där du med största säkerhet kan få svar. Värt att testa =)

Jorgen
2006-05-25, 22:11
Varför inte fråga polisen om det?
Rikspolisstyrelsen
Personalbyrån
Polisrekryteringssektionen
Box 122 14
102 25 STOCKHOLM
personalbyran.rekryteringen@rps.police.se

capoje
2006-05-25, 22:20
Hur nogrann tror ni dem är på hur ens syn är , känns surt om mina många års polisdrömmar skulle förstöras bara för att man är lite färgblind och synen lär blir sämre och sämre de närmsta 10 åren....

Kan jag inte bli polis vet jag inte vad det blir av mig, plugga vidare är jag för dum för.

Jorgen
2006-05-25, 22:22
www.polisen.se Där finns all information.

capoje
2006-05-25, 22:23
www.polisen.se Där finns all information.

i know :)

Tricklev
2006-05-25, 22:24
Du kallar dig hippie-pimp, kan du verkligen inte tänka dig något bättre lämpat yrke?

Är själv intresserad av polisyrken faktiskt:)

bear.flowertwig
2006-05-25, 22:24
Kan jag inte bli polis vet jag inte vad det blir av mig, plugga vidare är jag för dum för.

För att bli polis pluggar man vidare... *rolleyes*

Krokodil
2006-05-25, 22:29
Hur nogrann tror ni dem är på hur ens syn är , känns surt om mina många års polisdrömmar skulle förstöras bara för att man är lite färgblind och synen lär blir sämre och sämre de närmsta 10 åren....

Jag är också färgblind och jag fick höra att vissa yrken var omöjliga för mig t.ex polis, tandtekniker, elektriker, pilot etc...

Cilia
2006-05-25, 22:30
och dumma poliser är ju det vi vill ha!

internethjälten
2006-05-25, 22:33
regga sig på ett träningsforum och göra ett
inlägg om skoinlägg :laugh:

Jorgen
2006-05-25, 22:35
regga sig på ett träningsforum och göra ett
inlägg om skoinlägg :laugh:
Vad är så konstigt med det? :confused:

Löjtnant Blank
2006-05-25, 22:38
impegas, jag har inte sett dig skriva ett vettigt inlägg på två år. Du är alltid offside med minst två meter. När ska du bryta trenden?

internethjälten
2006-05-25, 22:38
Vad är så konstigt med det? :confused:

Ja men då ska jag regga mig på ett motorforum
och gå direkt till den allmänna delen och ställa
en fråga om cykel då. ;)

Jorgen
2006-05-25, 22:39
en fråga om cykel då. ;)
Ok då.

Lycka till. :thumbup:

internethjälten
2006-05-25, 22:41
Löjtnant Blank : Tog ditt inlägg som signatur nu samt svaret på ditt inlägg blir kort och gott -"You laugh at me because i´m different - I laugh at you cause you´re all the same!"

Jorgen : Hehehe, thanks :bow:

Gimp
2006-05-25, 22:45

Man behöver inte vara dum i huvve för å bli polis!
(lite långsökt kanske....):cool:

För att bli polis ska du helst vara tjej eller ha invandrarbakgrund.

bear.flowertwig
2006-05-25, 22:47

Men det är en bra start :thumbup:

Dissector
2006-05-25, 22:48
en fråga om cykel då. ;)

Mitt första inlägg här var en grattis-tråd till en polare som också är medlem. Inte betyder det att jag reggade mig för att skriva grattis-trådar.

Cilia
2006-05-25, 22:50
(lite långsökt kanske....):cool:
precis min reflektion med att det snarare är en fördel om man inte är det.
men nu var det ju han som definierade sig som dum!

Löjtnant Blank
2006-05-25, 22:51
Löjtnant Blank : Tog ditt inlägg som signatur nu samt svaret på ditt inlägg blir kort och gott -"You laugh at me because i´m different - I laugh at you cause you´re all the same!"

Jorgen : Hehehe, thanks :bow:
Är det sant? Jag blir lite sugen på att aktivera "visa signaturer" igen. Ingen som kan ta en skärmdump?

Jag känner mig minst sagt hedrad.

Gimp
2006-05-25, 22:57
precis min reflektion med att det snarare är en fördel om man inte är det.
men nu var det ju han som definierade sig som dum!

Tycker hon ja! *säger i kör tillsammans med Eva Ramaeus och tittar missnöjt i kameran*

internethjälten
2006-05-25, 23:19
Är det sant? Jag blir lite sugen på att aktivera "visa signaturer" igen. Ingen som kan ta en skärmdump?

Jag känner mig minst sagt hedrad.

Ähh, du får tro på det jag skriver *rolleyes*

Om du känner dig hedrad är det ju kul för dig
att min vardag gjorde något för dig :D

Tricklev
2006-05-25, 23:21
-"You laugh at me because i´m different - I laugh at you cause you´re all the same!"

lol!

Sebbe_H
2006-05-26, 00:01
En dröm jag haft sen jag började prata är att bli polis, och den drömmen ska jag fullfölja om än det tar 15 år :D

Angel
2006-05-26, 00:25

Som sagt, du måste gå på högskolan för att bli polis! Du tror inte det är plugg där då? Sen kommer det ju vidareutbildningar osv...

Kolla igenom vad du kommer läsa under dom 3åren och tänk över om du tror att du kommer klara det.

Sen har dom något standard för hur stora synfel man får ha. kolla upp det och gå sedan till optikern och gör ett test.

Anars ka du testa och söka och går ej ditt syntest igenom (du gör det innan) så vet du ju.

/blivande polisen

jakke
2006-05-26, 00:46
Den är ju ingen riktigt "högskola" Angel.
Dessutom får man tillskillnad från ex. stridspiloter ha fixat synen genom operation.

zanzi
2006-05-26, 04:52
Förrutom syn och kondition får man väl inte heller vara för kort?

Som kort "styrkeutövare" finns det inte mycket man kan ge sig in på. :)

Jorgen
2006-05-26, 07:05
Förrutom syn och kondition får man väl inte heller vara för kort?

Som kort "styrkeutövare" finns det inte mycket man kan ge sig in på. :)
Från http://www.polisen.se
"Finns det längdkrav?
Nej, men man måste ha för polisarbetet lämplig kroppskonstitution."

Angel
2006-05-26, 07:13
Den är ju ingen riktigt "högskola" Angel.
Dessutom får man tillskillnad från ex. stridspiloter ha fixat synen genom operation.

Men man måste ju vara beredd att plugga på högskolenivå ändå, man läser ju ex juridik,kriminologi, beteendevetenskap. Man kan ju inte bara komma in och glida me i 3år utan måste work it lite (som jag har fattat det iallafall)

Ang synen, som sagt det enklaste är att gå och göra en synundersökning, skicka in ansökan...och så få svar.

J.Saarela
2006-05-26, 07:28

:D

GymTT
2006-05-26, 07:44

Tror dem är noga med det.

Timme
2006-05-26, 09:32
Waa, det är så förfärligt många som vill bli poliser! Jag vill också bli polis :)

Hobbes
2006-05-26, 10:59
Men man måste ju vara beredd att plugga på högskolenivå ändå, man läser ju ex juridik,kriminologi, beteendevetenskap. Man kan ju inte bara komma in och glida me i 3år utan måste work it lite (som jag har fattat det iallafall)

Ang synen, som sagt det enklaste är att gå och göra en synundersökning, skicka in ansökan...och så få svar.

Utb. är 4 terminer vid examen så börjar man sin aspiranttjänst på vald plats i landet. Denna brukar ibland av studenterna kallas 5 termin, då det är först efter avklarad examen och avklarad aspiranttjänst man kan bli polis.

Utb. kräver rätt mycket det är mycket mer föreläsningstid/övningar än på någon annan utb. Vissa kurser kommer vid Växjö Polisutbildning exempelvis att ges med möjlighet att tillgodogöra sig högskolepoäng för.

Jag undervisar beteendevetenskap vid Polisutb. i Växjö!

Edit: Angående synen så beror detta på, kolla upp kraven men jag har studenter med linser/glasögon som korrigerar syn!

grisbil3n
2006-05-26, 13:04
Dom är noga med synen, 0,8 med korrektion är det som gäller. Tummas det inte på.

bear.flowertwig
2006-05-26, 13:40
Utb. är 4 terminer vid examen så börjar man sin aspiranttjänst på vald plats i landet. Denna brukar ibland av studenterna kallas 5 termin, då det är först efter avklarad examen och avklarad aspiranttjänst man kan bli polis.

Utb. kräver rätt mycket det är mycket mer föreläsningstid/övningar än på någon annan utb. Vissa kurser kommer vid Växjö Polisutbildning exempelvis att ges med möjlighet att tillgodogöra sig högskolepoäng för.

Jag undervisar beteendevetenskap vid Polisutb. i Växjö!

Edit: Angående synen så beror detta på, kolla upp kraven men jag har studenter med linser/glasögon som korrigerar syn!

Var snäll mot min lillebror!

Edit: Nä förresten :D