Logga in

Visa fullständig version : Min träningsjournal

Deception
2006-05-25, 19:17
Då var det dags för ytterligare en tjockis att ställa sig i ledet, ta tummen ur och börja skriva en träningsjournal. Inspirerad av flera andra här på Kolozzeum, främst Pellefant (som jag måste säga gjort ett otroligt jobb!) *kissass*

Jag:
Jag är en kille på 18 år som skall börja sista året på gymnasiet i Augusti i år, har för tillfället en vikt på ca 100kg (+- 5kg). Har varit överviktig så länge jag man minnas och har som max legat på 120kg på 160~cm, idag är jag 186cm.

http://files.upl.silentwhisper.net/upload7/old-edit.JPG
Deceptive för några år sedan, 160~cm lång och 121kg.

Mål:
För närvarande ligger jag alltså på ca 100kg, och har som mål att gå ned ungefär 15kg till, alltså runt 85kg vill jag väga. Mina mål förövrigt är att:

- Må bättre (Självförtroende men också hjärtfrekvens-aktigt)
- Se snyggare ut (Också detta självförtroende men också i andras ögon)
- Kunna komma i kläder i mindre storlekar (Ligger i nuläget (25/5 2006) på 39 i byxor och XXL, XL eller L beroende lite på modell)
- Svettas mindre och inte bli lika varm, främst aktuellt på sommarhalvåret.
- Kunna äta godis, glass och skräpmat utan dåligt samvete

Träning:

Mitt tränings-schema ser ut som följande:
Måndag: Löpning, 3km
Tisdag: Träning på gymmet
Onsdag: Löpning, 2km
Torsdag: Träning på gymmet
Fredag: Löpning, 3km
Lördag: Träning på gymmet
Söndag: Ledig.

Löpningen sker utomhus eller på gymmet (på vinterhalvåret)
På gymmet är det främst överkropp och lår som gäller.

Motivation:

Att träna utan vilja fungerar inte i längden, därför har jag valt att motivera mig med diverse metoder;

- Jag kommer att se snyggare ut (Självförtroendet blir bättre, även om det inte är något fel på det just nu, det går alltid upp och ned dock)
- Jag kommer att kunna ha fler kläder (Kläder görs för smala människor)
- Jag kommer att bli populärare (Både allmänt och bland tjejer)
- De dagar jag har dåligt självförtroende känner jag mig mer motiverad att träna än andra, de dagar jag har bra självförtroende tränar jag för att det är skönt och kul.
- Det ÄR skönt att träna, speciellt efteråt. Dessutom är det ganska kul.

Synder:
Många personer kör med nolltolerans vad det gäller godis, sötsaker och annat skit. Jag kör med motivationen att jag vill leva och äter därför godis och snacks ibland, däremot så gör jag det inte ofta. Försöker göra det SÅ SÄLLAN SOM MÖJLIGT men helst inte alls.

Jag dricker även alkohol när det vankas fest, i måttliga mängder och försöker att välja ganska kalorifria alternativ.

Resultat:
Vägning sker den 1:e varje månad på hemmavåg i badrummet och kommer att publiceras här, var tredje månad kommer dessutom en bild att publiceras för jämnförelse med tidigare månader.

Bild ifrån 25/5 2006
http://files.upl.silentwhisper.net/upload6/IMG_0001-qmg.JPG

Övrigt:

Lycka till mig! Jag tar gärna emot kritik, åsikter, kommentarer och feedback när det gäller min journal och hur jag ska göra för att uppnå mina mål. Tack för mig!

Fatalist
2006-05-25, 19:19
Kör hårt, detta grejar du lätt!

Caixa**
2006-05-25, 20:57
Jag tror på dig! Du verkar ha tillräcklig motivation för att uppnå dina mål. En liten fråga angående träningsupplägget: har du tränat löpning tidigare? Annars är det en ganska slitsam träningsform, speciellt för knäna (egen erfarenhet..ajajaj!). Skulle personligen rekommendera simning och cykling som alternativ, speciellt om man väger lite mer. Är syftet med löpningen konditionsträning eller fettförbränning i första hand?
Lycka till! thumbup:

shadowfire
2006-05-25, 21:48
fan vilken go journal, har inte tränat så länge själv, men började från andra änden eller vad man säger.. (för liten alltså)... men härlig inställning verkar du ha iaf, det där kommer du fixa över en spottstyver!
Denna journal ska jag följa... kämpa på nu!!:hbang:

Jaws
2006-05-25, 21:59
Kul att se tjockisar som tar sig i kragen.
Du har kommit över den högsta ribban redan, nu gäller det bara att köra på så kommer rutorna snart också:thumbup:

Tror på dig!

Deception
2006-05-26, 08:56
Tack Fatalist och shadowfire!

Jag tror på dig! Du verkar ha tillräcklig motivation för att uppnå dina mål. En liten fråga angående träningsupplägget: har du tränat löpning tidigare? Annars är det en ganska slitsam träningsform, speciellt för knäna (egen erfarenhet..ajajaj!). Skulle personligen rekommendera simning och cykling som alternativ, speciellt om man väger lite mer. Är syftet med löpningen konditionsträning eller fettförbränning i första hand?
Lycka till! thumbup:

Jag har sprungit i ca 3-4 månader innan vintern lade sig över Sverige och det kom en massa snö, sprang inte på gymmet utan det upphörde mer eller mindre helt. Nu har jag tänkt börja springa även på gymmet på vinterhalvåret då.

Jag tycker att det går jättebra att träna och får inte ont i knäna efteråt, även om det känns lite. Jag kan tänka mig cykling som alternativ, även simning, fast cykling känns mer aktuellt.

Först och främst är det fettförbränning, men även kondition, någon slags kombination där förbränningen är 70% medan konditionen 30%

Kul att se tjockisar som tar sig i kragen.
Du har kommit över den högsta ribban redan, nu gäller det bara att köra på så kommer rutorna snart också:thumbup:

Tror på dig!

Tack! :-)

jubbedidu
2006-05-26, 09:07
Hur kommer din kost att vara? Följer du någon metod GI, Atkins eller hopplock från Kollozeum?
Ska följa hur det går, lycka till.
/Jubbedidu

Deception
2006-05-26, 09:14
Hur kommer din kost att vara? Följer du någon metod GI, Atkins eller hopplock från Kollozeum?
Ska följa hur det går, lycka till.
/Jubbedidu

Försöker äta vanlig mat, skollunch etc. i måttliga mängder samt undvika godis bara.

P.O.
2006-05-26, 09:20
Se till att slopa juicer, läsk, saft och andra flytande kaloribomber. Vatten och kaffe (och alkohol vid valda tillfällen) + bra kost i övrigt och du kommer se resultat. Hade själv en övervikt på ca 10-15 kg för några år sedan.

Tror på dig! Ska bli intressant att följa!

Cilia
2006-05-26, 09:35
välkommen hit.
Du kommer att greja det.
Jag skulle variera konditionsbiten och inte bara springa om jag vore dig.
Men springa är bra om man har tränat upp kroppen så den orkar.

lycka till

Deception
2006-05-26, 11:54
välkommen hit.
Du kommer att greja det.
Jag skulle variera konditionsbiten och inte bara springa om jag vore dig.
Men springa är bra om man har tränat upp kroppen så den orkar.
lycka till

Jag är medveten om att det inte är bra för knäna att springa med en kraftig övervikt, men efter när jag har sprungit så är jag svettig, inte speciellt trött i andningen eller i övriga kroppen. Dessutom har endorfinerna börjat sätta in nu efter att vintersäsongsuppehållet så det känns riktigt, riktigt underbart skönt att springa.

Idag var det dock lite jobbigt iochmed regn+lera = snorhalt att springa ;) Men jag klarade mig.

Se till att slopa juicer, läsk, saft och andra flytande kaloribomber. Vatten och kaffe (och alkohol vid valda tillfällen) + bra kost i övrigt och du kommer se resultat. Hade själv en övervikt på ca 10-15 kg för några år sedan.

Tror på dig! Ska bli intressant att följa!

Dricker ingenting förutom vatten och lightläsk (+alkohol vid festtillfällen) men försöker hålla nere lightläsken till noll. Tack för stödet!

Caixa**
2006-05-27, 22:52
Tycker det ser bra ut. Det är nog smart att göra som du och lägga upp lite kortare träningspass under hela veckan, istället för några få stenhårda. Risken blir nog inte lika stor då att du blir övertränad så här i början. Dessutom orkar du hålla igång med "vardagsmotionen". Min cykel pajade för tre veckor sen. Har inte haft ork att laga den, så jag har gått ner två kilo utan att behöva ändra mina matvanor eller träning. Kanonbra fettbörbrännare! (speciellt när man är för snål för att ta bussen, som jag:em: ) Andra tips är att aldrig ta hissen (om man inte bär två jättetunga matkassar) och lyssna på skitbra musik i mp3:n så att man frivilligt tar en extra lång väg till skolan*rolleyes* Små, små saker som kan göra mycket i det långa loppet..

Glöm inte att uppdatera nu, så vi får veta hur det går;) *Alltid lika nyfiken*

Deception
2006-05-28, 09:37
Tycker det ser bra ut. Det är nog smart att göra som du och lägga upp lite kortare träningspass under hela veckan, istället för några få stenhårda. Risken blir nog inte lika stor då att du blir övertränad så här i början. Dessutom orkar du hålla igång med "vardagsmotionen". Min cykel pajade för tre veckor sen. Har inte haft ork att laga den, så jag har gått ner två kilo utan att behöva ändra mina matvanor eller träning. Kanonbra fettbörbrännare! (speciellt när man är för snål för att ta bussen, som jag:em: ) Andra tips är att aldrig ta hissen (om man inte bär två jättetunga matkassar) och lyssna på skitbra musik i mp3:n så att man frivilligt tar en extra lång väg till skolan*rolleyes* Små, små saker som kan göra mycket i det långa loppet..

Glöm inte att uppdatera nu, så vi får veta hur det går;) *Alltid lika nyfiken*

Det har jag inte glömt, tänkte dock hålla mig till lite färre uppdateringar än varje dag, nämligen en gång varje månad, det för att det inte ska bli för tjatigt. Förövrigt så går mitt gymkort ut idag (Har alltså tränat på gym i 6 månader (friskis och svettis) + 2 månader (comet) nu!) - Vi får se hur det blir med att köpa ett nytt - Får nämligen ett nytt av skolan i början av augusti.

Deception
2006-06-03, 09:23
Hejsan hejsan! På grund av den senaste tidens stökighet kring The Pirate Bay och busten har jag valt att prioritera annat istället för just denna journal. Därför är min första invägning 2 dagar försenad. Hoppas att ni har överseende med detta och inte slutar peppa mig :)

Träning:

Iochmed att mitt gymkort gått ut och jag inte vet hur jag ska göra med ett nytt (Det kostar 700kr för 6 månader och om 3 månader får jag ett av skolan)

Mitt tränings-schema ser ut som följande:
Måndag: Löpning, 3km
Tisdag: Ledig.
Onsdag: Löpning, 2km
Torsdag: Ledig
Fredag: Löpning, 3km
Lördag: Ledig.
Söndag: Ledig.

Löpningen sker utomhus eller på gymmet (på vinterhalvåret)
- Jag funderar på att lägga in löpning även på Tisdag och Torsdag, förslag?

Motivation:

Det går ganska bra med motivationen, igår åt jag en liten bit glass dock, men jag var ute och sprang och det kändes oerhört skönt.

Resultat:
Vägning sker den 1:e varje månad på hemmavåg i badrummet och kommer att publiceras här, var tredje månad kommer dessutom en bild att publiceras för jämnförelse med tidigare månader.

Juni 102,6kg