handdator

Visa fullständig version : Militärpress - Fri stång el. Smith?

Lord_X
2002-12-05, 21:05
Ni som kört båda.. Vilken har ni fått bäst resultat av?

Jorgen
2002-12-05, 21:14
Fria.

//jörgen

Cartwright
2002-12-06, 00:16
Jag har precis bytt till fri stång, och det känns bättre hittills.

ETK_TIS
2002-12-06, 09:11
Originally posted by Lord_X
Ni som kört båda.. Vilken har ni fått bäst resultat av?

Fria vikter , så att bålen får sitt , mer muskler som jobbar med friavikter

Spud
2002-12-06, 09:40
håller med, musklerna får även anstränga sig för att stabilisera vikten.

psyko_bob
2002-12-06, 09:53
Stående med fri stång.

Arne Persson
2002-12-06, 09:59
Stående militärpress med fri stång är det som gäller. Stabiliserar upp hela kroppen. Vid press bak nacken däremot kan det vara en fördel att köra i smithmaskinen pga skaderisken om någon utomstående skulle stöta till stången av misstag. Rekommenderas utan ryggstöd.

gladiatorerna1
2002-12-06, 10:02
Jag har också en fråga kring fria vikter.Folk på gymet säjer att jag kör alldeles för många cabel övningar vilket kanske är sant.Anledningen till det är att jag får absolut 100 % muskelkontakt i just bara den muskel jag vill jobba med.Det får jag även med fria vikter också.Men jämför man tex skivstångscurl i cabel och vanliga skivstångscurl så får jag mycket mer musklekontakt i den förstnämda.Det är inget fel i mitt övningsutförande när det gäller fria vikter men jag tycker att fler muskelgrupper jobbar då.Alltså jag vill bara jobba med den muskelgrupp jag ska träna.

Vad tycker ni är bäst för maximal muskelvolym.Självklart LYSSNAR jag på de tipps jag får på gymet men jag vill även höra er.

Lord_X
2002-12-06, 10:50
Originally posted by gladiatorerna1
Vad tycker ni är bäst för maximal muskelvolym.
Att träna de övningar som man bäst kan ta ut sig i, som ger en störst kick etc... Därför tror jag också att det ger mer att byta övningar ofta, kanske rentav i varje pass, eller kanske bara byta plats på dem.. Visst det kan vara svårt att veta vilken vikt som man bör köra på men det lär man sig med tiden att uppskatta riktigt bra.. Jag tror att den kicken det innebär att träna något nytt överväger det mesta. Du kan ju köra en övning med fria vikter och en isolationsövning t.ex och växla isolationsövningen varje vecka så att olika delar av en muskel får lite mer olika veckor så att det blir jämnt eller vad jag ska säga.

Lord_X
2002-12-06, 10:56
Originally posted by Spud
håller med, musklerna får även anstränga sig för att stabilisera vikten.
Det är jag medveten om... Men om jag säger såhär då..
Om man har med knäböj och marklyft (fria vikter) som är övningar som får nervsystemet att jobba mycket hårt så att tillväxtsprocessen sköts hårdare i hela kroppen och sen kör isolationsövningar i maskiner där man kan lassa på en jävla massa vikt och koncentrera sig på speciella muskelgrupper hela tiden (inte flera åt gången då alltså). Borde inte det ge bästa resultat då??
Anyone???

Lucipha
2002-12-06, 10:59
Jag har också en fråga kring fria vikter.Folk på gymet säjer att jag kör alldeles för många cabel övningar vilket kanske är sant.Anledningen till det är att jag får absolut 100 % muskelkontakt i just bara den muskel jag vill jobba med.Det får jag även med fria vikter också.Men jämför man tex skivstångscurl i cabel och vanliga skivstångscurl så får jag mycket mer musklekontakt i den förstnämda.Det är inget fel i mitt övningsutförande när det gäller fria vikter men jag tycker att fler muskelgrupper jobbar då.Alltså jag vill bara jobba med den muskelgrupp jag ska träna.

Vad tycker ni är bäst för maximal muskelvolym.Självklart LYSSNAR jag på de tipps jag får på gymet men jag vill även höra er.

Jag har efter många undersökningar kommit fram till att ungefär 0 personer lyckats bli riktigt grova i cabeln! :smash: :) :) Vill du bli :devil: grov så är det nog fria vikter som gäller.

Ha det bra Gladz
MVH Lucipha

JJ
2002-12-06, 11:25
Jag kör sittande militärpress med fri stång. Sittande eftersom jag annars får ont i ryggen, fri stång eftersom det dels är lägre skaderisk då rörelsebanan inte är låst och dels borde aktivera lite stabiliserande muskler också. En favoritövning.

gladiatorerna1
2002-12-06, 12:19
Hej Lucipha!

Jag vet att du har rätt,men jag vill verkligen att t ex mina biceps ska vara helt döda när jag kört dem. Jag får byta ut vissa cabelövningar.

Lord_X
2002-12-06, 12:25
Kör då settet tills de är helt döda.. även om det tar någon minut mellan varje repetiton :)

Lucipha
2002-12-06, 13:10
Hej Lucipha!

Jag vet att du har rätt,men jag vill verkligen att t ex mina biceps ska vara helt döda när jag kört dem. Jag får byta ut vissa cabelövningar.

Förstår vad du menar. Jag brukar köra cablecurl med rep sist på passet och det brukar ge en djävulsk pump :thumbup:

MVH Lucipha

palme
2002-12-06, 16:26
Sittande med fri stång.

Muskelsmurfen
2002-12-06, 16:29
Äh, vá fáan... byt till hantlar istället.:bpump:

Sve
2002-12-06, 18:10
pump har väl ingen som helst uppbyggande funktion.
får man pump har man kört för lätta vikter för många ggr anser jag.

Lucipha
2002-12-06, 22:45
Originally posted by Sve
pump har väl ingen som helst uppbyggande funktion.
får man pump har man kört för lätta vikter för många ggr anser jag.

Ja Arnold (du vet vem) var ju ganska småväxt :smash:

MVH Lucipha

Sve
2002-12-07, 02:24
och? du tränar ju för pump och ser inte ut som arnold...eller?
:booty:

Officer
2002-12-07, 02:29
Pump har absolut ingen uppbyggande funktion.. Det är bara det att blod pumpas till muskeln och den känns "välfylld"... Men det är ju tillfälligt, blod är ju bara vätska! :smokin:

Jag vet att många håller med mig om att på vissa muskelgrupper beroende på person får man ibland ingen pump alls på, heller inte minsta träningsvärk på, men som ändå växer så det knakar!

Sve
2002-12-07, 02:35
jepp det jag menar. dessutom hinner jag aldrig få pump om jag kör singlar. ändå ökar styrkan. :)

Lucipha
2002-12-07, 09:59
Originally posted by Sve
och? du tränar ju för pump och ser inte ut som arnold...eller?
:booty:

Lugn grabbar, jag bara drygade mig lite. Kollar du mitt träningsprogram så märker du att jag faktiskt inte bara tränar för pump. Det är däremot ganska skönt att variera.

MVH Lucipha:bow:

Lord_X
2002-12-07, 12:48
Jag vet inte hur det är med er, men jag är av den åsikten att man inte ska lyssna på eller ta efter ett skit av personer som fått sina resultat med steroider, för de har antingen aldrig vetat eller helt enkelt glömt (saker har en tendens att blekna med tiden i folks minnen) hur en ren människa ska träna på ett vettigt sätt för bra resultat. Vad gäller pump så skulle en steroidpumpad typ aldrig kunna klara av att träna (10-15 rep) på de vikter han/hon tränar på (pumpar) om denne var ren.. Utan det skulle snarare bli väldigt få rep (eller kanske inga alls) utan pump. Så det där med att pump är en viktig del för muskelbyggning gäller bara steroidbyggarna. Skulle de köra färre reps d.v.s, ingen pump, så skulle de garanterat börja slita av muskelfästen och senor och kanske också få skellettdeformationer ganska snart.

Sve
2002-12-07, 16:34
Läser du mycket McRobert?

Lord_X
2002-12-07, 19:03
Originally posted by Sve
Läser du mycket McRobert?
Menar du mig?
Vem fan är McRobert?

Jorgen
2002-12-07, 19:26
Hur mycket jag än är emot steroidanvändande så håller jag inte med dig. Oavsett om du tränar ren eller du dopar dig så måste du veta vad du håller på med inne på gymmet.

//jörgen

Sve
2002-12-07, 19:37

Menar du mig?
Vem fan är McRobert?

fan vilken ton du har.
:blah:

Lord_X
2002-12-07, 19:37
Originally posted by Jorgen
Hur mycket jag än är emot steroidanvändande så håller jag inte med dig. Oavsett om du tränar ren eller du dopar dig så måste du veta vad du håller på med inne på gymmet.
//jörgen
Som om jag skulle ha påstått motsatsen :smash:

Lord_X
2002-12-07, 19:40
Originally posted by Sve
fan vilken ton du har.
:blah:
Jag vet, jag svär alldeles för mycket.. Jag ber om ursäkt om du tog illa vid dig.

Sve
2002-12-07, 19:46
Ingen fara, hehe

McRobert! Stuart!
författare till beyond brawn!
www.hardgainer.com

han uttrycker sig precis som du:
de som är dopade kör program man inte kan ta efter om man inte är dopad själv.
de som är störst är oftast inte lämpliga att instruera eftersom de förmodligen har haft det bättre förspänt genetiskt än folk i allmänhet.

Jorgen
2002-12-07, 20:04

Som om jag skulle ha påstått motsatsen :smash:

Ursäkta, jag missupfattade "Jag vet inte hur det är med er, men jag är av den åsikten att man inte ska lyssna på eller ta efter ett skit av personer som fått sina resultat med steroider, för de har antingen aldrig vetat eller helt enkelt glömt (saker har en tendens att blekna med tiden i folks minnen) hur en ren människa ska träna på ett vettigt sätt för bra resultat." detta förmodligen.
My bad. :bow:

//jörgen

Lord_X
2002-12-07, 20:10
Originally posted by Sve
de som är dopade kör program man inte kan ta efter om man inte är dopad själv.
de som är störst är oftast inte lämpliga att instruera eftersom de förmodligen har haft det bättre förspänt genetiskt än folk i allmänhet.
McRobert verkar vara en klok man!
Hursomhelst, jag anser att ingen bör ta efter ett träningsprogram av någon annan.. Eftersom att det trots allt är individuellt vad som funkar.. Liksom olika människor behöver sova olika mycket för att må bra och få i sig olika mycket av olika näringssorter... Det enda någon annan kan göra är att sätta upp ramar åt en, vad man bör hålla sig inom, vilket gör att jag anser träningsböcker i alla dess former inte är så mycket att ha, verkar mer som om de bara vill tjäna pengar.
Det är endast utifrån en själv genom experimenterande man kan upptäcka vad som verkligen fungerar och ger bra resultat.
Det behövs inga böcker för riktlinjer.. Men visst, är man intresserad av att veta vad personen i fråga har att säga, så varför inte!

_S_e_B_B_o_X_
2004-05-14, 23:50
militärpress med fri stång är en massa och styrkeövning för hela axelpartiet. efter vanlig militär kan man köra fri stående militär bakom nacken.:bpump: :bpump:

AcidSleeper
2004-05-15, 07:59
Originally posted by Arne Persson
Stående militärpress med fri stång är det som gäller. Stabiliserar upp hela kroppen. Vid press bak nacken däremot kan det vara en fördel att köra i smithmaskinen pga skaderisken om någon utomstående skulle stöta till stången av misstag. Rekommenderas utan ryggstöd.

Jag kan ju inte annat än att hålla med....
En grym övning som jag har med i varje axelpass! STÅENDE MILITÄRPRESS! TJOHO! :hbang:

Grahn
2004-05-15, 08:41
Tycker inte riktigt de är jämförbara övningar lika lite som jag tycker sittande hantelpress för axlarna går att jämföra.

Föredrar givetvis stående med fri stång själv.

abjorn
2004-05-15, 08:55
äh, jag är tvärtemot alla andra. Jag kör i smithen :thumbup: sen efter det kommer hantelpressarna.

Grahn
2004-05-15, 09:20
Originally posted by abjorn
äh, jag är tvärtemot alla andra. Jag kör i smithen :thumbup: sen efter det kommer hantelpressarna.

Ett bra sätt att få köra med machovikter är ju smith eller hantlar, lutat ryggstöd och stor svank. ;)

abjorn
2004-05-15, 09:38
Originally posted by Grahn

Ett bra sätt att få köra med machovikter är ju smith eller hantlar, lutat ryggstöd och stor svank. ;)

Jag lutar inte ryggstödet värst mycket och svankar inte överdrivet heller, men att det blir stora vikter jämfört med fri stång kan jag hålla med om ;) Kör den i smithen för att jag tycker den är skönare än fri stång och jag kan koncentrera mig mer på vikten än balansen.

Survivor
2004-05-15, 09:42
Originally posted by _S_e_B_B_o_X_
militärpress med fri stång är en massa och styrkeövning för hela axelpartiet. efter vanlig militär kan man köra fri stående militär bakom nacken.:bpump: :bpump:
Ger effekt på hela deltahuvudet, ja. Men ingen hårdkörning av mellan eller framförallt bakre delta, så träna dem med separat.
Är du förresten samma sebbox som var/är på LunarStorm (bara undrar) ?

_S_e_B_B_o_X_
2004-05-15, 10:29
ja det finns bara EN SEBBOX och det e jag...vad heter du på lunar då?:cheers:

RobbeliRobban
2004-05-16, 12:21
Jag kör stående med stång eller stående med hantlar,.