handdator

Visa fullständig version : Konstruktionsarbete!

hockeyFREAK
2006-05-25, 12:06
Hej
Jag har ett problem med att hitta fakta till det arbetet jag skall göra inom konstruktionen. Som sagt vill jag bara ha hjälp att hitta fakta och inte att någon ska säga vad jag ska göra.

Detta är det jag skall kunna :
•Redogöra och förklara hur vissa bromaterial fungerar tex T-balk och I-balk när de är lämpliga och varför.
•Visa praktiskt hur pass viktigt formen på en bro är samt redogöra varför
•Redogöra och förklara varför man använder olika material vid olika broar.
•Hur har brokonstruktionerna förändrats? Och varför?
•Matematiska förklarning för tex I-balk och T-balk med enkla formler
•Konstruktionsprincipen med massiv stav och ett rör.

Vore tacksamt om man kunde få någon som helst hjälp!

Mvh Anton

bluelight
2006-05-25, 12:22
Hej
Jag har ett problem med att hitta fakta till det arbetet jag skall göra inom konstruktionen. Som sagt vill jag bara ha hjälp att hitta fakta och inte att någon ska säga vad jag ska göra.

Detta är det jag skall kunna :
•Redogöra och förklara hur vissa bromaterial fungerar tex T-balk och I-balk när de är lämpliga och varför.
•Visa praktiskt hur pass viktigt formen på en bro är samt redogöra varför
•Redogöra och förklara varför man använder olika material vid olika broar.
•Hur har brokonstruktionerna förändrats? Och varför?
•Matematiska förklarning för tex I-balk och T-balk med enkla formler
•Konstruktionsprincipen med massiv stav och ett rör.

Vore tacksamt om man kunde få någon som helst hjälp!

Mvh Anton

1. Vid endel broar blåser det väl väldigt mycket kanske.

2. Förr fanns det broar som inte släppte igenom nån luft när det blåste på dem så dom gungade jäättemycket och bron pajade.

christian
2006-05-25, 12:44
1. Vid endel broar blåser det väl väldigt mycket kanske.

2. Förr fanns det broar som inte släppte igenom nån luft när det blåste på dem så dom gungade jäättemycket och bron pajade.

Riktigt så enkelt var det inte, tyvärr. Det finns broar som kollapsat för att de kom i självsvängning, dessa var hängbroar och släppte igenom rätt mycket av vinden. Det har mer med kontruktionen att göra än så, således.

hockeyFREAK
2006-05-25, 13:29
takc så mycket med svaren men skulle allra helst vilja ha material som jag kan hänvisa till. Någon som har tips på någon bra bok om detta ? Varför jag måste fråga här på forumet är inte för jag är helt efterbliven och inte hängt med på lektionerna det är för att jag fick denna uppgiften av min lärare helt oberoende av annan undervisning för han tyckte jag skulle ha mvg*screwy* ;)

Thorwaldsson
2006-05-25, 14:03
Har du tid och ork kan jag tipsa dig om http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9144019203&s=1 . Står mycket matnyttigt gällande dimensionering och val av balkar i den.

Där kan du exempelvis hitta vad som skiljer en I-balk från en T- & H-balk. Över lag kan man säga att man väljer H-balkar då det blir stor böjpåkänning. I dess fall är det, i princip, bara flänsarna som tar upp böjmomentet medan livet tar upp skjuvspänningarna.

Enjoy your reading :)

hockeyFREAK
2006-05-25, 18:27
tackar thorwaldsson! får bli att besöka stadsbiblioteket:)