Visa fullständig version : Affärernas chipsmani eskalerar
Dumleman
2006-05-24, 15:04
Igår var jag och handlade på Willys och där hade de ett förmånligt erbjudande nämligen att man fick köpa två enorma chipspåsar (troligen 500 grams) för endast 23 kr. Idag var jag och handlade på Ica och där stod en människa i kockkläder likt värsta gourmékocken men det denne hade att bjuda på var chips. I 4 skålar vid den minst 20 meter långa och 3 meter höga chipsväggen stod denna människa och försökte få folk att smaka på chips. Visst, det är ingen som ”tvingar” en att köpa chips men de gör fan sitt bästa för att få en att köpa chips. Chips måste vara sjukt lönsamt som de håller på :(. Har ni varit med om att personal har stått och lockat kunder till att provsmaka chips?
Igår var jag och handlade på Willys och där hade de ett förmånligt erbjudande nämligen att man fick köpa två enorma chipspåsar (troligen 500 grams) för endast 23 kr. Idag var jag och handlade på Ica och där stod en människa i kockkläder likt värsta gourmékocken men det denne hade att bjuda på var chips. I 4 skålar vid den minst 20 meter långa och 3 meter höga chipsväggen stod denna människa och försökte få folk att smaka på chips. Visst, det är ingen som ”tvingar” en att köpa chips men de gör fan sitt bästa för att få en att köpa chips. Chips måste vara sjukt lönsamt som de håller på :(. Har ni varit med om att personal har stått och lockat kunder till att provsmaka chips?
Amagawwd!!
Välte du hans kundvagn? :D
Ibland står det chipsskålar framme i en del affärer, så man kan provsmaka nya sorter antar jag. Så jäkla skabbigt.
Jupp, när pringles kom med sina skopformade chips och egen dippserie, samt några mexicanska chips med ostdipp har de demonsterart på den lokala butiken, och visst fan funkade det, föll för ostdippen :D
Har ni varit med om att personal har stått och lockat kunder till att provsmaka chips?
Ja. Det var en chockerande upplevelse, men jag har med professionell hjälp lyckats repa mig från traumat.
Sheogorath
2006-05-24, 15:12
Här är det bara en sak som gäller. PROPP!!!!!!!!!!!!!111
*äter marsglass*
Dumleman
2006-05-24, 15:13
Ja ös på med era ironiska kommentarer, ett sånt här upplägg kan ni bara inte missa!
Säket är det lönsamt. Vad kostar 400gram potatis liksom.
ja vafan då? chips är gott och man kan äta chips ibland. förstår inte vad problemet är - företagen lanserar nya smaker, självklart vill företagen som tillverkar chips att folk ska smaka deras produkter.
Detta är ju rent förjävligt.
Jag föreslår du lånar kopiatorn på jobbet/plugget och trycker upp 2000 GI tabeller å ställer dig å delar ut utanför willys.
Kommer nån å tjaffsar så plockar du fram nån av Grubs inlägg å backar upp ditt svammel på.
Ja ös på med era ironiska kommentarer, ett sånt här upplägg kan ni bara inte missa!
Nej faktiskt inte. Hade du förväntat dig att vi skulle skulle ta oss för vår gemensamma panna och utbrista i bestörtning hur affärerna kan vara så fräcka att de bjuder på chips?
Detta är inte acceptabelt. Jag brukar ta med min kaliper ned på ica. Sedan smyger jag omkring runt hyllorna, om jag ser någon som som har chips i sin kundvagn använder jag mina bjj skills och brottar ned personen i fråga. Tvångsmäter fett%. Om denna är över 15% byter jag ut personens chips mot morötter. Detta ser jag som min medborgliga plikt.
Detta är inte acceptabelt. Jag brukar ta med min kaliper ned på ica. Sedan smyger jag omkring runt hyllorna, om jag ser någon som som har chips i sin kundvagn använder jag mina bjj skills och brottar ned personen i fråga. Tvångsmäter fett%. Om denna är över 15% byter jag ut personens chips mot morötter. Detta ser jag som min medborgliga plikt.
du kommer bli en enastående läkare
Dumleman
2006-05-24, 15:36
Nej faktiskt inte. Hade du förväntat dig att vi skulle skulle ta oss för vår gemensamma panna och utbrista i bestörtning hur affärerna kan vara så fräcka att de bjuder på chips?
Ja naturligtvis jag vill ju känna lite härlig gemenskap :(.
Metal_boy_
2006-05-24, 15:39
Det är väl trevligt? Jag har inga problem med när dom står och låter folk få provsmaka. Vill jag inte smaka så gör jag inte det.
Oh nos! Folk kommer bli tjocka! *cry*
Vad hittar de på härnäst? Köttkanoner som de skjuter sidfläsk på folk med?
Smånice när de bjuder sådär. Är väl enda tillfället jag lyckas med att stanna vid ett eller två chips. Annars är jag tvungen köpa en påse och då lär ju hela gå åt rätt fort.
Metal_boy_
2006-05-24, 16:42
Oh nos! Folk kommer bli tjocka! *cry*
Vad hittar de på härnäst? Köttkanoner som de skjuter sidfläsk på folk med?
:laugh:
Bättre det än om Paulun skulle stå och bjuda på kikärtor på ICA. :laugh:
Dumleman
2006-05-24, 16:44
:laugh:
Bättre det än om Paulun skulle stå och bjuda på kikärtor på ICA. :laugh:
Ja ärthjärnorna skulle nog inte gilla det mihihi.
Cerberus
2006-05-24, 16:45
jag fattar inte riktigt...de bjuder på smakprover. Om folk vill äta så får de väl göra det? Chips e rätt gott men inget jag längtar till(jag är mer för söt-fet mat)
Metal_boy_
2006-05-24, 16:46
Ja ärthjärnorna skulle nog inte gilla det mihihi.
Det är inte bara du som skulle bli arg min vän :thumbup:
Dumleman
2006-05-24, 16:50
Tänk så olika man kan uppfatta situationer, jag ska nog flytta ut till ett en stuga ute i skogen och börja tvivla på allt och sen komma tillbaka. Är det bara jag som tycker att det är hemskt att affärer försöker locka folk att köpa extremt energirik föda när övervikt är det största hälsoproblemet i vårt samhälle? Har jag missuppfattat något?
Vafan säger du! Gratis chips på Willys??
Nu jeflar blir det rusa ned och fylla sopsäcken!! Ikväll ska snaskas!!
Metal_boy_
2006-05-24, 16:54
Tänk så olika man kan uppfatta situationer, jag ska nog flytta ut till ett en stuga ute i skogen och börja tvivla på allt och sen komma tillbaka. Är det bara jag som tycker att det är hemskt att affärer försöker locka folk att köpa extremt energirik föda när övervikt är det största hälsoproblemet i vårt samhälle? Har jag missuppfattat något?
Men ffs, det handlar om självkontroll. Självklart så är det dåligt med alkoholister, men ska inte bolaget få locka med nya viner, öler m.m, via reklam etc? Varje person har ett eget ansvar .
Chips är en bra fett och kolhydratskälla. Jag ser inte problemet.
Ja, jättehemskt. Det är ju en statshemlighet att chips är energirikt. Du talar som en äkta sousse!
Jag efterlyser skärpt lagstiftning.
Chipspoliser som välter folks kundvagnar åt höger och vänster i butiker om dom överskrider veckoransonen av mättat fett, socker eller salt.
Tvångsvård vid överintag av chips, popcorn och andra salty delicious treats.
Ökat internationellt samarbete i tilltuggsfrågor.
Ett gemensamt insatsförsvar för EU som kan agera i snacksrelaterade oroshärdar.
Renlevnadsmänniskor förenen eder! Ensam är svag, tillsammans är vi starka! Tillsammans kan vi bryta chipsens bojor från våra svullna överviktsanklar! *trumpetstötar*
Jag efterlyser skärpt lagstiftning.
Chipspoliser som välter folks kundvagnar åt höger och vänster i butiker om dom överskrider veckoransonen av mättat fett, socker eller salt.
Tvångsvård vid överintag av chips, popcorn och andra salty delicious treats.
Ökat internationellt samarbete i tilltuggsfrågor.
Ett gemensamt insatsförsvar för EU som kan agera i snacksrelaterade oroshärdar.
Renlevnadsmänniskor förenen eder! Ensam är svag, tillsammans är vi starka! Tillsammans kan vi bryta chipsens bojor från våra svullna överviktsanklar! *trumpetstötar*
Då har jag en fråga till dig pez.
Räknas chef's salty chocolat balls?
Metal_boy_
2006-05-24, 18:55
Då har jag en fråga till dig pez.
Räknas chef's salty chocolat balls?
Och jag har också en fråga, på vart Pez stöter med trumpeten? Men du är först..
Och jag har också en fråga, på vart Pez stöter med trumpeten? Men du är först..
:laugh: :laugh:
Amagawwd!!
Välte du hans kundvagn? :D
:laugh: :thumbup:
Dumleman
2006-05-24, 19:14
Men ffs, det handlar om självkontroll. Självklart så är det dåligt med alkoholister, men ska inte bolaget få locka med nya viner, öler m.m, via reklam etc? Varje person har ett eget ansvar .
Bra exempel eftersom bolaget får enligt svensk lag inte göra reklam för sina varor i Sverige! Endast ölreklam för klass 1 är tillåtet.
Metal_boy_
2006-05-24, 19:23
Bra exempel eftersom bolaget får enligt svensk lag inte göra reklam för sina varor i Sverige! Endast ölreklam för klass 1 är tillåtet.
Jasså, är den regeln införd igen?
Dumleman
2006-05-24, 19:33
Jasså, är den regeln införd igen?
Hmm jag är lite osäker på när den blev till och om den har tagits bort men jag vet att den har varit aktiv och här (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19941738.htm#K4P8) är en länk till den lagtext som jag har hittat:
Metal_boy_
2006-05-24, 20:00
Hmm jag är lite osäker på när den blev till och om den har tagits bort men jag vet att den har varit aktiv och här (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19941738.htm#K4P8) är en länk till den lagtext som jag har hittat:
1994 var det där ifrån, det kan mycket väl vara mycket som är ändrat. Jag vet inte. Jag vet iaf att det infördes för några år sedan att det blev tillåtet och strax efter det såg man reklam på smirnoff och baileys på tv t.ex.
jag har också märkt att affärerna och företagen dragit igång en storsatsning på chips. Nästan i varenda affär så är det gratis chips och för typ en månad sedan så var det en sån där undersökning via telefon som jag gjorde som handla om chips.
Metal_boy_
2006-05-24, 20:08
jag har också märkt att affärerna och företagen dragit igång en storsatsning på chips. Nästan i varenda affär så är det gratis chips och för typ en månad sedan så var det en sån där undersökning via telefon som jag gjorde som handla om chips.
Inte så märkligt egentligen. Det är grilltider. :)
Dumleman
2006-05-24, 20:23
Inte så märkligt egentligen. Det är grilltider. :)
Jo det är märkligt för jag brukar ivf inte grilla chips.
1994 var det där ifrån, det kan mycket väl vara mycket som är ändrat. Jag vet inte. Jag vet iaf att det infördes för några år sedan att det blev tillåtet och strax efter det såg man reklam på smirnoff och baileys på tv t.ex.
Det kan man förklara genom att man väljer ett annat land att sända ifrån, t ex england, där spritreklam är vad jag förstått lagligt.
Grillchips?
Metal_boy_
2006-05-24, 20:51
Det kan man förklara genom att man väljer ett annat land att sända ifrån, t ex england, där spritreklam är vad jag förstått lagligt.
Jo, men nu har jag för mig att det blev nån lagändring.
Grillchips?
Vad menas med grillchips egentligen? När under grillningen är det meningen att man ska äta chips? Har aldrig förstått det där.
Metal_boy_
2006-05-24, 20:51
Förstod att den kommentaren skulle komma ;)
Vad menas med grillchips egentligen? När under grillningen är det meningen att man ska äta chips? Har aldrig förstått det där.
Beats me. De är goda iallafall :thumbup:
det är inte under grillningen utan strax ovanför där värmen är. Grillchips inmundigas gärna med ett gott vin, exempel på vin är: Beaune 1er Cru, Penfolds Rawson's Retreat eller Quinta do Encontro. smaklig spis, av typen: http://www.finnsmartstart.se/resources/img/gordetsjalv/inkop/spis.jpg
eller:
http://www.labbnas.fi/images/spis.jpg
Nitrometan
2006-05-24, 21:28
Jo, men nu har jag för mig att det blev nån lagändring.
Jodå. För två eller tre år sen. Men de måste ha stora varningskyltar, modell cigarettpaket, längst ner på sidan när de gör reklam. Varningstexten måste utgöra en viss andel av sidan.
Är ni fulla eller? Det är fotbolls-VM snart! Klart de drar igång chipskampanjen nu.
Bredband
2006-05-25, 04:30
Detta är ju rent förjävligt.
Jag föreslår du lånar kopiatorn på jobbet/plugget och trycker upp 2000 GI tabeller å ställer dig å delar ut utanför willys.
Kommer nån å tjaffsar så plockar du fram nån av Grubs inlägg å backar upp ditt svammel på.
:D
Bronkitkorv
2006-05-25, 07:17
Vårt samhälle sjunker sakta mot botten av all vidrighet. Jag skall åka runt och leta efter chipsgubbar i affärerna och försöka slå ner dom så att inte hela svenska folket blir feta. FETT ÄR FARLIGT....
En lagändring a´la sousse är väl på sin plats för att alla ska ha magrutor.
Bronkitkorv
2006-05-25, 07:18
Är ni fulla eller? Det är fotbolls-VM snart! Klart de drar igång chipskampanjen nu.
Ja jag är full.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.