Visa fullständig version : Är det svårt att driva företag i Sverige?
Nästan dagligen i den politiska debatten påstås det, speciellt från den borgerliga sidan, att näringslivsklimatet med anledning av tusentals krångliga regler (men det är emellertid sällan man kan finna några konkreta exempel) är omåttligt kärvt i Sverige. Anser ni att uppfattningen om att tuffa tider skulle råda för näringsidkare stämmer?
Specialanvisningar för hårdrockare. 1 (http://susning.nu/Ja)
Specialanvisningar för hårdrockare. 2 (http://susning.nu/Nej)
Vidare instruktioner för de obotliga, äkta/"true" hårdrockarna (http://www.kulkul.se/alphavit_se.htm)
Dumleman
2006-05-24, 14:23
"Ja" borde vara blå, jag blir förvirrad av pollen.
"Ja" borde vara blå, jag blir förvirrad av pollen.
Hehe. DOH!
Vilka juridiska hinder finns det för en småföretagare?
Ja det tycker jag, vet inte hur många foldrar jag har behövt läsa under uppstarten av mitt företag. Däremot är jag väldigt medveten om hur stor del av vinsten som jag inte fick behålla.
Ja det tycker jag, vet inte hur många foldrar jag har behövt läsa under uppstarten av mitt företag. Däremot är jag väldigt medveten om hur stor del av vinsten som jag inte fick behålla.
Så problemen är främst ekonomiska?
Är då de juridiska tvångströjorna man talar om bara påhittade?
Den kan göras så otroligt mycket enklare, eller för att citera Reinfeldt "det ska vara lika enkelt att vara egenföretagre som löntagare"
Den kan göras så otroligt mycket enklare, eller för att citera Reinfeldt "det ska vara lika enkelt att vara egenföretagre som löntagare"
Ja det vore götta, man kan du peka ut några enskilt stora juridiska faktorer som skiljer dessa två åt?
Så problemen är främst ekonomiska?
Är då de juridiska tvångströjorna man talar om bara påhittade?
Det kan jag inte utala mig om, har bara ett litet hobbyföretag och det jag har kommit i kontakt med är hur mycket pappersarbete det är att starta ett sådant. Men ibland kan jag tycka att folk överdriver, så svårt är det inte, bara tidskrävande.
Och när man helt plötsligt själv ser alla pengar som tillfaller staten så ser det värre ut än vanligt även om jag är väl medveten om hur stor del av min vanliga lön som försvinner också, även de delarna som inte syns på lönespecen.
s_himself
2006-05-24, 14:39
Jag driver företag på franschise basis. Det är enkelt tycker jag att starta upp och driva. Det jobbiga är det ekonomiska. Det är få som vågar anställa. Iställt jobba ihjäl sig själv. Det kostar förmycket att anställa. Det kostar förmycket.
s_himself
2006-05-24, 14:40
Och när man helt plötsligt själv ser alla pengar som tillfaller staten så ser det värre ut än vanligt även om jag är väl medveten om hur stor del av min vanliga lön som försvinner också, även de delarna som inte syns på lönespecen.
Den biten är ju bara förskräcklig.. Löner är sjukt dyrt för en företagare. Speciellt om man är liten.
Förutom att momseriet förvirrar mig har jag inte upplevt det som krångligt, har hjälpt div bekanta med sina företagsstarter, både HB AB och egenföretag.
Frågeställningen är felformulerad alternativt icke genomtänkt imo.
Det är ju inte så att en socialdemokratisk regering aktivt vill försvåra (även om man undrar ibland) för företagande, snarare är det så att den argumentation som förs med ledorden "företagande är svårt i Sverige" bygger på att det är mycket som skulle kunna göras, framförallt på ett ekonomipolitiskt plan, för att underlätta för företagare/ande.
Men så enkelt är det ju inte heller.
Jag jobbar i ett fåmansföretag (vi är sju pers).
Det är skitsvårt att anställa folk, dels pga att det är dyrt. En persons heltidslön blir en jättekostnad.
Sedan är det svårt att avskeda folk också. Detta gör att arbetsgivaren drar sig in i det längsta innan de nyanställer, vilket gör att de redan anställda blir överarbetade istället.
Så, ja, det är svårt för små företag.
Deceiver85
2006-05-24, 16:37
Tio Guds bud: 124 ord
FN:s Mänskliga Rättigheter: 1574 ord
Regler för svenska småföretagare: 20.000 sidor
Styrkebyggare
2006-05-24, 16:47
Det är många saker att tänka på, samt mycket att lära sig. Får dock säga att jag tycker att skatteverket har en bra service/support för att hjälpa företagarna att reda ut alla prylar som man måste hålla rätt på.
http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,818792,00.html
allan
Nej, väldigt enkelt tycker jag.
Bara lite mycket skatt att betala, men jag tycker fördelarna med att driva företag i stället för att vara anställd är enorma.
Ska du ha kolozzeum som källa?
Självklart, det är alltid svårt att driva ett företag. Tidsödande och dyrt.
work_hunter
2006-05-24, 21:23
*rolleyes*
Intressant vinkel på det hela, men Hammarbäck har ju lika lite belägg för sina åsikter som sina motståndare? "avsevärd förenkling vid nyregistrering av företag" är ju inget annat än ett spegelvänt påstående. Man behöver veta fyra saker för att registrera, men var kommer då de 20 000 reglerna in i bilden?
Frågeställningen är felformulerad alternativt icke genomtänkt imo.
Det är ju inte så att en socialdemokratisk regering aktivt vill försvåra (även om man undrar ibland) för företagande, snarare är det så att den argumentation som förs med ledorden "företagande är svårt i Sverige" bygger på att det är mycket som skulle kunna göras, framförallt på ett ekonomipolitiskt plan, för att underlätta för företagare/ande.
Dåra? Jag har ju aldrig sagt att det var en politisk fråga, utan istället hållit mig på ett juridiskt plan.
Tio Guds bud: 124 ord
FN:s Mänskliga Rättigheter: 1574 ord
Regler för svenska småföretagare: 20.000 sidor
Finns dessa 20 000 att återfinna någonstans eller är de gripna helt ur luften/expressen?
jag tänkte mig mer typ Agneta..
Jag är lite överraskad över att det inte blir några diskussioner när forumet är såpass blått. Om det verkligen är mouddemode att anse att det är juridiskt krångligt att driva ett företag så är det konstigt att ingen kan hänvisa till vilka regler de menar eller ens var man kan hitta dessa. Det blir lite som Maud i Allans länk: "Mnjaaa nu menar jag inget specifikt krångel utan krångel i allmänhet" Lolish
Om vi kan lura Skaparn till att leka ihop några resonemang så borde vi i samma veva få igång farbror Allan åsse? *popcorn*
Det är väldigt enkelt att driva företag i Sverige. Hur det är i andra länder har jag ingen aning om. Däremot är jag ganska så övertygad om att svenska byråkrater är väldigt behagliga jämfört med många andra länders.
Man börjar med att registrera sin firma hos Bolagsverket. För 5 år sedan, när PRV skötte registreringen, kostade det 800 kr.
Leta upp en "källarfirma" som hjälper dig med bokföring och annat administrativt.
Låt källarfirman göra en preliminär självdeklaration som du lämnar till Skatteverket tillsammans med ansökan om F-skattsedel.
Klart!
Koncentrera dig nu på att göra det som du kan. Måla, snickra, laga bilar – eller vad det nu är. Sätt in alla verifikationer i en pärm och lämna eller skicka dem till källarfirman varje vecka. Det sista för att inte begå bokföringsbrott.
Ulf A Big
2006-05-25, 13:23
allan
Bra artikel som visar på att företagarklimatet i Sverige är ett av de bättre i Europa. När det gäller att anställa och göra sig av med människor är det inte några större problem tekniskt utan mer ett etiskt/moraliskt problem som måste hanteras...
s_himself
2006-05-25, 14:26
Det är väldigt enkelt att driva företag i Sverige. Hur det är i andra länder har jag ingen aning om. Däremot är jag ganska så övertygad om att svenska byråkrater är väldigt behagliga jämfört med många andra länders.
Man börjar med att registrera sin firma hos Bolagsverket. För 5 år sedan, när PRV skötte registreringen, kostade det 800 kr.
Leta upp en "källarfirma" som hjälper dig med bokföring och annat administrativt.
Låt källarfirman göra en preliminär självdeklaration som du lämnar till Skatteverket tillsammans med ansökan om F-skattsedel.
Klart!
Koncentrera dig nu på att göra det som du kan. Måla, snickra, laga bilar – eller vad det nu är. Sätt in alla verifikationer i en pärm och lämna eller skicka dem till källarfirman varje vecka. Det sista för att inte begå bokföringsbrott.
Jag betalade nog närmare 10000:- för att starta mitt bolag. Dessutom skulle revisorn ha lite pengar för allt pappersarbete. Dessutom ska du ha 100.000:- för att få bilda ett bolag.
Du måste även skaffa en auktoriserad revisor som sköter din deklaration.
Men vad är det för 20 000 regler som Melishs polare snackar om?
Jag betalade nog närmare 10000:- för att starta mitt bolag. Dessutom skulle revisorn ha lite pengar för allt pappersarbete. Dessutom ska du ha 100.000:- för att få bilda ett bolag.
100 000 gäller ju vid aktiebolag..
Du måste även skaffa en auktoriserad revisor som sköter din deklaration.Man måste inte ha aktiebolag. Det jag beskrev gäller enskild firma.
Det är för lätt att starta företag, se bara på alla kriminella som startar företag efter företag.
Sedan så är det så klart svårt att driva små företag då det är för många kriminella som driver företag med svart anställda och tar jobb svart.
Så min slutsats är att det är inga problem att starta företag men sen beror det på i vilken branch man är i.
Ett exempel vi hade för något år sedan här i Gävle var ju när ett företag som tog in balter som arbetare så att lokala småföretag var chanslösa i budgivningen då balterna jobbade för ingenting, sedan när Facket förhandlat klart om lönerna efter 3 månader så var ju jobbet klart och balterna hemma i sitt land igen.
Så där stor våra lokala småföretag som förlorare medans företaget som tagit in balterna fortsatte i en annan kommun.
Så borgarnas gnäll över att det skulle vara svårt att starta företag visar ju på att dom inte vet hur verkligheten ser ut, utan dom är idiologiskt blinda.
s_himself
2006-05-25, 16:45
Man måste inte ha aktiebolag. Det jag beskrev gäller enskild firma.
Det tänkte inte jag på. Men det är bra att ha 100.000 vid enskilld firma också :D
stahlberg
2006-05-25, 17:20
En svår sak med att vara företagare är att ha en LÖNSAM AFFÄRSIDÉ. Företaget måste byggas upp kring en sådan idé.
En annan sak som kan vara svår kan vara finansieringen. I de allra flesta företag måste man ha ett startkapital. Har man inte egna pengar måste man låna.
Sedan måste man ha ett visst ekonomiskt sinne. Har man ett företag kan man få in en hel del pengar. Men man kan inte räkna med att allt detta är inkomst. Man har utgifter, och dessa ska betalas. Dessutom gäller det att företaget har god likviditet (råd att betala kortfristiga, plötsliga utgifter) och soliditet (ekonomisk stabilitet på längre sikt).
Att vara företagare innebär att man ska vara beredd att ta (ekonomiska) risker. Man tjänar ofta bättre som företagare än som löntagare, men man tar mycket större ekonomiskt ansvar. Medan en löntagare har ca åtta timmars arbetsdagar, betald semester etc kan det hända att en företagare - åtminstone de första åren - arbetar LÅNGA dagar och kan få jobba flera år utan ordentlig semester.
Är man företagare har man skyldighet att ha bokföring. Man ska sköta sina plikter (t.ex skattebetalning, anmälningar) gentemot myndigheterna. Att anställa människor är dyrt : personalkostnaderna är ofta företagarens största enskilda utgifteposter.
Sverige är ett byråkratiskt land. Detta medför att man som företagare har en hel del pappersarbete. Detta försöker man dock hela tiden göra lättare att sköta, och dessutom finns proffessionella hjälpare (t.ex revisorer).
Har man å andra sidan en viss (ekonomisk) djärvhet, en god affärsidé, vilja att jobba hårt och möjlighet att ordna startkapital så är det sist och slutligen ganska lätt - och ofta inkomstbringande - att vara företagare.
Arf Pingvin
2006-05-25, 17:21
Frågan var väl inte om det var lätt att starta företag. Är det lätt att _driva_ företag. Jag skulle säga nej. Oftast måste delägare jobba ohyggligt många timmar och det är mycket svårt att anställa folk. LAS borde luckras upp liknande Danmark, så att företag vågar anställa folk. 6 månaders provanställningar är satt i system men man vågar aldrig fastanställa...
Det är för lätt att starta företag, se bara på alla kriminella som startar företag efter företag.
Sedan så är det så klart svårt att driva små företag då det är för många kriminella som driver företag med svart anställda och tar jobb svart.
Nej, det är tvärtom mycket få kriminella som driver företag.
allan
Det är vilka man kallar kriminella som skiljer oss åt tror jag , alla som driver företag som fifflar med skatten eller med svart arbetskraft eller har satt i system att lura konsumenter och staten på på alla tänkbara sätt kallar jag kriminella.
Ser man till dessa företag så kan ju inte ens du Allan säga att dom är några eller?
Se bara på resturangbranchen där svartjobbare och fiffel med pengar är utbrett, det kallar jag för kriminellt men det kanske inte du gör Allan?
Se bara på resturangbranchen där svartjobbare och fiffel med pengar är utbrett, det kallar jag för kriminellt men det kanske inte du gör Allan?
Det existerar där - men det är inte alls så förekommande som du försöker få det att låta som. Den absoluta majoriteten av företagare är hederliga skötsamma människor som gör rätt för sig - oavsett bransch. Kriminella människor är per se lata - och att driva företag är jobbigt. Ergo - kriminella väljer andra sysselsättningar.
allan§
stahlberg
2006-05-26, 13:21
Att starta företag och att driva företag går hand i hand. Det är väl ingen mening med att starta ett företag - hur lätt det än är - om man inte tänker driva det. Därför bör man redan i startskedet fundera på vad det innebär att driva ett företag.
Jag tror som Allan att DE FLESTA företagare är hederliga människor. Förstås finns det också fifflare. Men det finns det bland arbetstagare också. Det är bara det att det är LÄTTARE att fiffla som företagare än som arbetstagare - man blir så att säga erbjuden flera chanser.
Det är möjligt att kriminella överlag är lata. Jag tror dock ekobrottslingar (fifflande företagare) är ett undantag. En fifflande företagare måste jobba lika hårt som en hederlig företagare, dessutom måste han fundera ut hur han ska fiffla och genomföra fifflet i praktiken. Som ekonomisk fifflare kan det verkligen gälla att ligga i.
Det existerar där - men det är inte alls så förekommande som du försöker få det att låta som. Den absoluta majoriteten av företagare är hederliga skötsamma människor som gör rätt för sig - oavsett bransch. Kriminella människor är per se lata - och att driva företag är jobbigt. Ergo - kriminella väljer andra sysselsättningar.
allan§
Det är vanligare än man tror skulle jag villja säga, känner flera egenföretagare, och att köpa privata prylar på företaget är hur vanligt som helst. man köper dator, fyrhjuling bil eller liknande och skriver det på firman i stället för som privat inköp.
Dessutom en annan typ av bedrägeri, jag jobbade ett halvår på en kontosgrossist, som säljer allt från skrivarpapper till rengörningsmedel och daglivaror, nästan uteslutande till företag och på faktura.
och runt 10 per dag kommer in och tar typ 2 stockar snus och tar det som bläckpatroner eller allrent eller nått på fakturan för att kunna dra av för det. bara exempel, men det var otroligt vanligt.
Vill ge Melish, Skaparn, Wankeee och alla andra jävla mouddar en chans till: Vad är det för 20 000 krångliga regler ni pratar om och var finns dessa?
Vill ge Melish, Skaparn, Wankeee och alla andra jävla mouddar en chans till: Vad är det för 20 000 krångliga regler ni pratar om och var finns dessa?
Åsse Scratch89 om du läser det här
:D
Mental, om man utgår från de faktiska siffror som finns när det gäller företagarrelaterad brottslighet (vilket jävla ord) så är det mycket lite. Allt annat är uppskattningar som görs av Skatteverket t ex. Men då får man tänka på att en jocke som Björkegren eller Hans Thulin eller grabbarna bakom Trustor själva svarade för miljarder. Slår man sedan ut den siffran på alla drygt 170 000 företagare i Sverige är det naturligtvis lätt att säga att alla borde vara en del av det.
allan
Tyvärr Allan det är jävligt vanligt att företagare betalar med grejor istället för pengar eller ger svarta pengar, har vetskap om flera småföretag som gör så.
Det är ju bara att prata med folk i sin bekantskapskrets eller folk på jobbet så får man ju det ena tipset efter det andra var man kan jobba svart eller vilka företag som skumma.
Men som sagt du kanske inte tycker som jag att företagare som betalar med svarta pengar eller som nu Plasma och LCD tv:n är kriminella men det tycker jag dom ska kallas för blåser man staten (skattebetalarna) så är man kriminell.
Sedan så är ju dom flesta företagarna hederliga men dom har ju jävligt svårt att konkurera om något annat företag i branchen fuskar sig till fördelar.
Sedan så är inte kriminella lata om dom kan tjäna pengar för då ligger dom i, men du tänker väl mest på sådana som rånar folk eller banker som vill ha pengar på stört.
Om det inte vore för att sidodiskussionen bumpade tråden på ett förtjänstfullt sätt så skulle jag be er sluta spamma och göra som jag sa på kolozzeum eller dra åt....;)
Jag förstår inte att ingen av de många mouddarna på forumet kan peka ut vilka lagar det är som för företagande så svårt...
Det är ju bara att prata med folk i sin bekantskapskrets eller folk på jobbet så får man ju det ena tipset efter det andra var man kan jobba svart eller vilka företag som skumma.
Det säger mer om ditt umgänge än om mitt. Statistiken visar inte att det är vanligt att kriminella driver företag.
allan
christian
2006-05-27, 18:40
Det säger mer om ditt umgänge än om mitt. Statistiken visar inte att det är vanligt att kriminella driver företag.
allan
Kan du peka lite så vi andra kan läsa också?
Vad gäller grov och/eller uppmärksammad kriminalitet är det inte alls ovanligt att förövarna antingen äger eller är delägare i ett mindre företag.
Närmare 30%, vad gäller värdetransportrån, enligt DN:s granskning http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=501042
Det här var kul:
Den enskilt vanligaste yrkesbakgrunden är jobb inom bygg- och fastighetsbranschen. Drygt var fjärde -23 personer -har arbetat med måleri, snickeri, rivning, fastighetsskötsel etcetera. Påfallande många av dessa - 16 personer - är eller har varit egna företagare.
Haha.
Kan du peka lite så vi andra kan läsa också?
Fr BRÅ
År 2005 anmäldes knappt 3 000 brott mot skattelagen (inklusive grovt skattebrott), 3 000 bokföringsbrott och cirka 1 600 förskingringsbrott. När det gäller de vanligaste typerna av ekonomisk brottslighet – skattebrott och borgenärsbrott har de minskat jämfört med för tio år sedan. Sedan år 2001 finns dock återigen en uppåtgående trend. Utvecklingen av de anmälda brotten styrs till stor del av hur aktiva myndigheterna, till exempel Skatteverket, är i sin kontrollverksamhet.
De flesta misstänkta är medelålders män. Brotten begås oftast inom en näringsverksamhet.
Uppklaringsprocenten för ekonomisk brottslighet är relativt hög, vilket beror på att det nästan alltid finns en misstänkt när anmälan görs. Samtidigt finns det stora variationer mellan olika typer av ekobrott. Till exempel klarades 55 procent av bokföringsbrotten upp med så kallad personuppklaring år 2005 jämfört med endast 14 procent av brotten som gällde trolöshet mot huvudman. Personuppklaring innebär att åklagaren efter utredning har en skäligen misstänkt person och att åklagaren har beslutat om åtal, åtalsunderlåtelse (kan till exempel hända om personen är under 18 år eller om brottet är bagatellartat) eller strafföreläggande (böter och/eller villkorlig dom).
År 2004 lagfördes cirka 950 personer där förskingring och annan trolöshet var huvudbrott. Dessutom lagfördes knappt 1 000 personer för olika borgenärsbrott, varav cirka 970 för bokföringsbrott. Drygt 480 lagfördes för brott mot skattebrottslagen. Vid borgenärsbrott är det vanligast att personen meddelas strafföreläggande eller döms till villkorlig dom, medan det vid grovt skattebrott är vanligast att man döms till fängelse. Den genomsnittligt utdömda strafftiden för grovt skattebrott var drygt ett år och fem månader år 2004.
http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=2&action=pod_show&id=18
Man kan nog sluta sig till att samma personer svarar för flera olika brott i sammanställningen.
Jag vet inte vad jag ska säga om de kriminellas eventuella yrkesliv. Jag känner de tre killarna som åkte dit för Akallarånet och de har varit mer eller mindre kriminella i hela sina vuxna liv, men jag känner ännu fler bilmekar som inte är ohederliga. Vad nu det skulle innebära.
allan
Den enskilt vanligaste yrkesbakgrunden är jobb inom bygg- och fastighetsbranschen. Drygt var fjärde -23 personer -har arbetat med måleri, snickeri, rivning, fastighetsskötsel etcetera. Påfallande många av dessa - 16 personer - är eller har varit egna företagare.
Det visar väl också att det inte kan vara särskilt svårt att starta egna företag i Sverige.
allan
Sofia4_4
2006-05-27, 19:20
Ja, det är svårt att driva små företag i Sverige. Tjänar man inte jätte mycket med pengar så måste man jobba ihjäl sig för att tjäna mer pengar och överleva. Att anställa folk är uteslutet.
Tjänar man tillräkligt med pengar så måste man redovisa varje månad och hålla på med massa pappersarbete.
Att anställa folk är dubbelt så dyrt och ännu värre blir det om nån bli föräldrarledig eller sjuk. Det är mycket bättre att köpa tjänster från andra företag.
Men friheten av att hålla på med det man vill är värt besväret.
Ja, det är svårt att driva små företag i Sverige.
Svårare än var nånstans?
allan
Sofia4_4
2006-05-27, 19:52
Svårare än var nånstans?
allan
Från det jag har hört, svårare än Spanien eller England, t.ex.
Det visar väl också att det inte kan vara särskilt svårt att starta egna företag i Sverige.
allan
Hur förklarar du dessa siffror (se diagrammet på sida 3)
http://www.foretagarna.se/FileOrganizer/Foretagarna%20Centralt/Opinion/Rapporter/2006/Företag%20utan%20företagare%20II_2006_04_28.pdf
Ja, det är svårt att driva små företag i Sverige. Tjänar man inte jätte mycket med pengar så måste man jobba ihjäl sig för att tjäna mer pengar och överleva. Att anställa folk är uteslutet.
Ja, men kom ihåg att du ju måste betala ett antal personers alfakassor! ;)
Tjänar man tillräkligt med pengar så måste man redovisa varje månad och hålla på med massa pappersarbete.
Det kan väl en redovisningsfirma göra?
jag antar att du är egen företagare. Vilka är enligt dig de främsta juridiska krångligheterna man möts av i egenskap av företagare?
Om du vet hur du ska göra och om du har rätt utbildning så ska det nog gå bra..Men lär vara rätt svårt mycket som krävs..går det åt pipan så kan man skuldsätta sig på miljonen det e inte najs!
Hardcore_pb
2006-05-27, 20:35
Bra artikel som visar på att företagarklimatet i Sverige är ett av de bättre i Europa. När det gäller att anställa och göra sig av med människor är det inte några större problem tekniskt utan mer ett etiskt/moraliskt problem som måste hanteras...
inte några problem att göra sig av med folk säger du? Har du provat det själv eller läst in dig på LAS eller är det bara vad du tror? Ska du säga upp folk utan arbetsbrist så är det inte det lättaste, varning, omplacering vid möjlighet först sedan kan en uppsägning bli aktuellt det anser jag vara problemtatiskt. Inte sagt att jag anser det vara fel.
inte några problem att göra sig av med folk säger du? Har du provat det själv eller läst in dig på LAS eller är det bara vad du tror? Ska du säga upp folk utan arbetsbrist så är det inte det lättaste, varning, omplacering vid möjlighet först sedan kan en uppsägning bli aktuellt det anser jag vara problemtatiskt. Inte sagt att jag anser det vara fel.
Jag jobbar i en bransch där folk sparkas stup i kvarten utan några problem verkar det som. Och det är inte arbetsbrist.
allan
Ulf A Big
2006-05-27, 21:53
Jag kan arbetsrätten ut och in även de direktiv som styr arbetsrätten i och med EU-inträdet.
Hardcore_pb
2006-05-27, 22:57
Jag jobbar i en bransch där folk sparkas stup i kvarten utan några problem verkar det som. Och det är inte arbetsbrist.
allan
Det förvånar mig ifs. inte då majoriteten av arbetsgivarna har väldigt dålig koll på vad som gäller vid uppsägning och avsked det behövs nog ett antal dommar med en del skadestånd för att arbetsgivarna ska börja agera på den fronten.
Ulf a big: du om nån borde då veta att ska en uppsägning följa reglerna i LAS så är det knappast att se som enkelt.
Ulf A Big
2006-05-28, 15:33
Om man nu ska tro på arbetsgivarna så är det bristen på kompetens som gör att de inte kan anställa idag och inte LAS reglerna... Samtidigt vill de inte heller ta ansvar och kostnad för att introducera en kompetent men inte helt produktiv(någon)person i företaget för det förväntar de att någon annan ska göra.... Någon kommer alltid känna sig som att ha hamnat i Moment 22.
HerrArne
2006-05-28, 15:50
Om man nu ska tro på arbetsgivarna så är det bristen på kompetens som gör att de inte kan anställa idag och inte LAS reglerna...
Jag har ett mycket litet företag.
Jag kan inte ta den ekonomiska risken att anställa mer personal på grund av att reglerna för sjukersättning skulle kunna ta kål på mitt bolag mycket fort om det vill sig illa.
För att ta ett exempel.
Nu startade jag iofs inte bolaget med ambitionen att växa organiskt, så det är inget problem per se. Men dock ett hinder den dag jag ändrar mig... :)
Ulf A Big du har helt rätt och jag har arbetat på 5-6 platser under snart 30 års tid och aldrig märkt av att det skulle vara svårt att sparka folk för det lokala facket går ju alltid med på undantag om inte arbetsgivaren är en riktig tok.
Nu för tiden så får man ju provanställa folk i ett år eller mer och har man inte förstått vilken arbetare man anställt under den tiden så kanske man inte ska ha någon firma.
Hardcore_pb
2006-05-28, 16:57
Ulf A Big du har helt rätt och jag har arbetat på 5-6 platser under snart 30 års tid och aldrig märkt av att det skulle vara svårt att sparka folk för det lokala facket går ju alltid med på undantag om inte arbetsgivaren är en riktig tok.
Nu för tiden så får man ju provanställa folk i ett år eller mer och har man inte förstått vilken arbetare man anställt under den tiden så kanske man inte ska ha någon firma.
6§ LAS "Avtal får även träffas om tidsbegränsad provanställning, om prövotiden är högst sex månader.
Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen skall fortsätta efter det att prövotiden är löpt ut, skall besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Görs inte detta, övergår provanställningen i en tillsvidareanställning
Om inte annat avtalats, får en provanställning avbrytas även före prövotidens utgång"
Vad kan vi dra för slutsater av detta då? det är väldigt lätt att göra sig av med folk under en provanställning. En provanställning får endast uppgå till högst sex månader.
Men sex månader är ganska lång tid det också för att bedöma hur vida en arbetstagare är lämplig för jobbet.
Konsigt!
Jag betalade inte ett öre när jag startade min enskilda firma.
Det enda man behöver göra är att ansöka om en F-skattsedel och göra en preliminärdeklaration.
Sen är det bara att sköta sin bokföring och skatta och momsa en gång i månaden, hur enkelt som helst.
Dessutom behövde jag inte 100 000:- heller.
Ulf A Big
2006-05-28, 20:42
Jag har ett mycket litet företag.
Jag kan inte ta den ekonomiska risken att anställa mer personal på grund av att reglerna för sjukersättning skulle kunna ta kål på mitt bolag mycket fort om det vill sig illa.
För att ta ett exempel.
Nu startade jag iofs inte bolaget med ambitionen att växa organiskt, så det är inget problem per se. Men dock ett hinder den dag jag ändrar mig... :)
Jag håller med dig om att det är ett hinder.
Men det finns ett högkostnadsskydd som hjälper vissa företagare.
http://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/hogkostnad/
Nope, Edde1 har fattat galoppen. Här finns mer info http://www.nutek.se/sb/d/335 Dessutom kan vi säkert lita på att tinus kan dundra in här i veckan och dra lite hårdfakta direkt från www.bolagsverket.se
allan
Konsigt!
Jag betalade inte ett öre när jag startade min enskilda firma.
Det enda man behöver göra är att ansöka om en F-skattsedel och göra en preliminärdeklaration.
Sen är det bara att sköta sin bokföring och skatta och momsa en gång i månaden, hur enkelt som helst.
Dessutom behövde jag inte 100 000:- heller.
Ska man starta ett aktiebolag krävs egen startkapital!
Ska man starta enskilt bolag krävs inte det...fast det kostar en lax om man vill registrera eget namn :thumbup:
Till en början kan det nog vara bra att få någon duktig att fixa med bokslut och sånt så allt blir rätt....om man inte råkar kunna allt själv då!
Brorsan skapade egen firma för 3 år sedan, murare.
Nu har han 10 som arbetar åt honom inkl jag själv.
Nu är det ett Aktiebolag...
Hassish36 skrev ett bra inlägg. En företagare ska koncentrera sig på att kränga sin vara/tjänst, årsredovisningen och momsen lämnar man åt andra. Någon skrev att Reinfeldt sa att företagande ska vara lika enkelt som att vara anställd, det är totalt omöjligt. Som företagare har du marknadsföring, leverantörsavtal, miljölagar, budgetering, försäkringar och allt annat som rör försäljningen att ta hänsyn till och idag finns inte direkt några ekonomiska möjligheter för småföretag att anställa personer till dessa områden, så man får jobba häcken av sig istället, med grejer som man kanske inte ens behärskar, vilket gör att företaget går åt helvete, så långt inte så farligt. Men. företag betalar både arbetsgivaravgifter och utbetalar dessutom lön av vilken dras skatt, vilket gör att även samhällsekonomin också går åt pipan.
Om ni fick se en enda åtgärd för ökat företagande vilken skulle det då vara?
Lägre arbetsgivaravgift...
Lägre arbetsgivaravgift...
Dåra?
Vet du inte hur många bidrag den ska betala :D
Sofia4_4
2006-05-29, 19:09
[QUOTE=Big_Vik]Hassish36 skrev ett bra inlägg. En företagare ska koncentrera sig på att kränga sin vara/tjänst, årsredovisningen och momsen lämnar man åt andra. Någon skrev att Reinfeldt sa att företagande ska vara lika enkelt som att vara anställd, det är totalt omöjligt. Som företagare har du marknadsföring, leverantörsavtal, miljölagar, budgetering, försäkringar och allt annat som rör försäljningen att ta hänsyn till och idag finns inte direkt några ekonomiska möjligheter för småföretag att anställa personer till dessa områden, så man får jobba häcken av sig istället, med grejer som man kanske inte ens behärskar, vilket gör att företaget går åt helvete, så långt inte så farligt. Men. företag betalar både arbetsgivaravgifter och utbetalar dessutom lön av vilken dras skatt, vilket gör att även samhällsekonomin också går åt pipan.
Det är precis det du beskriver som jag skulle ha svarat din tidigare fråga med.
Det spelar stor roll hur mycket eller lite pengar man tjänar. Tjänar man "lagom" med pengar, dvs, tillräckligt mycket för att redovisa varje månad men inte så mycket för att kunna anställa folk att fixa pappersarbetet åt en, så att man ha några pengar kvar efter ha betalat skatt och annat bullshit, så kan man börja undra varför man gör det man gör i första hand. Det gäller dock att känna reglerna och kunna hitta smarta lösningar.
Om jag säger så, om jag nånsin kommer att anställa nån och mitt företag är lika litet som det är nu, så kommer jag att kolla ordentligt om den personen har förutsättningar att bli sjuk eller gravid...Diskriminering i arbetslivet beror kanske inte på att arbetsgivarna tycker illa om den ena eller den andra. De har inte råd, så som den jävla systemet ser ut.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.