handdator

Visa fullständig version : Hjälp! :em:

johandi
2006-05-24, 08:20
Hejsan!
Jag vet inte riktigt hur jag hamnade här, sökte på ordet "fettförbränning" och tyckte att denna sida verkade vettig :)
Jag har ett litet problem, och jag hoppas att ni, kunniga människor, vill hjälpa mig lite.
Jag har under ca 3 år försökt gå ner i vikt, utan resultat. Har provat allt från viktväktarna till atkins. Det har alltid slutat på samma sätt, jag har inte gått ner ett gram. Dock har jag blivit extremt fixerad vid kalorier, och måste skriva upp allt jag äter. Det känns som att allt handlar om kalorier, hur mkt får jag äta, hur många kalorier har jag kvar, shit nu har jag ätit för mkt osv. Orkar inte längre, vill börja LEVA igen, äta hälsosamt för att jag mår bra av det, träna för att det är kul!

Jag är då en tjej på 21 år som så gärna vill gå ner 10 kilo, åtminstone 7kilo. Väger 67kg och är 165cm. Midjemåttet är 86cm, ser gravid ut.
Vill någon snäll människa berätta hur jag ska gå ner dessa 10kilon, utan att behöva skriva upp vad jag äter, hur jag ska träna? Vill inte leva en till sommar skämmandes över min kropp :(

Jag vet att det handlar om "inkomster och utgifter", äter jag mindre än jag förbrukar så går jag ner i vikt. Jag är egentligen "matmässigt" bara ute efter konkreta tips, träningen behöver jag dock STOR hjälp med.

Hoppas någon tar sig tid och svarar :)

/johanna

Aelrik
2006-05-24, 09:08
Det här en bra start:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Där har du den "enkla" teorin. Läs där så kommer du få en tydligare syn på förbränning än viktväktarnas poängsystem...;)

Edit: Välkommen för övrigt! :)

BigForre
2006-05-24, 10:25
Du har definitivt kommit rätt om du vill diskutera träning. Länken ovan är mycket matnyttig att läsa. Som det låter så vill du egentligen ner 10kg innan den här badsäsongen, vilket jag inte skulle rekomendera att du försöker lyckas med, då är det risk att det blir pannkaka av allt istället. Prio ett som jag ser det när jag läser ditt inlägg är att du borde hitta en motionsform som du verkligen trivs med, det är först då det kommer att fungera riktigt bra. Ska tillbaka till skolarbetet, men återkommer nog till vidare diskussion i den här tråden när jag har lite mer tid...välkommen föresten...

Trance
2006-05-24, 10:47
Heh, Grubs guide är mycket bra ja. Dock så behöver han nog uppdatera den. ;)

Yes
2006-05-24, 11:16
Prio ett som jag ser det när jag läser ditt inlägg är att du borde hitta en motionsform som du verkligen trivs med, det är först då det kommer att fungera riktigt bra.
Och ett kostupplägg som du trivs med! Där har du just deff-guiden till stor hjälp, och sedan är det också bra att läsa diverse trådar om kost här på forumet - så kanske du får bättre koll på vilken mat du kan stoppa i dig för att må gott under deffen. Att plåga sig själv genom en deff är liksom inget bra recept.

johandi
2006-05-24, 13:51
tack ska ni ha alla!

Och träningen är verkligen inget problem, jag gillar egentligen ALL sorts träning. Och att stiga upp tidigt och powerwalka har jag heller inget probem med.. så bring it on bara, säg hur jag ska träna ;)

negative
2006-05-24, 14:14
tack ska ni ha alla!

Och träningen är verkligen inget problem, jag gillar egentligen ALL sorts träning. Och att stiga upp tidigt och powerwalka har jag heller inget probem med.. så bring it on bara, säg hur jag ska träna ;)

"Powerwalk" före frukost i minst en timme en gång om dagen ger bra fettförbränning. Sen styrketräning 3 ggr veckan. Tänka på att äta proteinrikt kyckling keso skinka kött tex. Bra kolhydratkällor tex ris potatis pasta. Lasta på med sallad. Äter man nyttig bra mat blir man mätt och håller sig borta från skräpmat och godis.

Skriv gärna hur du äter under en dag.

mela
2006-05-24, 14:18
tack ska ni ha alla!

Kör den träning du tycker är kul. Powerwalka innan frukost, utnyttja vardagsmotionen och styrketräna om du tycker att det är kul. Det viktigaste är att du trivs med det du gör.

Lättast med kosten (tycker jag) är bara att äta mer protein och mindre kolhydrater och fett. Dock måste du äta kolhydrater och fett men kanske inte i den mängden som folk äter idag. Välj magrare varianter av det du gillar. Ät ofta men lite för att undvika hetsätningen som man lätt genomför då man är hungrig.

Edit: Lycka till!

Princy
2006-05-24, 17:19
Heh, Grubs guide är mycket bra ja. Dock så behöver han nog uppdatera den. ;)

Ja, när kommer Deffguiden 2 ut? ;)