handdator

Visa fullständig version : Om talanglös vill träna sångröst?

Yes
2006-05-23, 20:28
Jag sitter och lyssnar på José Cura och tanken slog mig just hur mäktigt det vore att kunna sjunga som han(riktig "operaraöst"). Inte för att jag skulle vara beredd att lägga ned tid på något dylikt, men ändå... Tanken gjorde mig dock lite nyfiken på hur mycket som är fråga om träning bakom en bra sångröst. Säg att man inte kan ta en ren ton så folk spontant vill ta livet av sig när de hör en sjunga - går det ändå att bli duktig?

Någon som har koll på sånt här? Jag är nyfiken!

mathor
2006-05-23, 20:33
Tondövhet kan många gånger vara obotligt. Har man bra gehör men dålig sångröst brukar det gå att träna fram ett hyfsat rent, men inte vidare brett, register. Generellt sett alltså.

Cilia
2006-05-23, 20:33
finns ju sånna här "jag kan sjunga" körer eller vad dom heter
dvs körer där alla får vara med oavsett om man kan ta en ton eller inte
vill du sjunga själv är väl en sångpedagog en investering.

Allan
2006-05-23, 20:37
Medfödd amusi, tondövhet, finns hos ungefär 1 på 25 personer. Liknande symtom kan också vara en följd av skador på vissa områden av hjärnan. Ett kanadensiskt/norskt forskarteam har studerat hjärnaktiviteten hos tondöva försökspersoner jämfört med normala försökspersoner.

Termen "tondöv" är något missledande, eftersom det inte egentligen har med dövhet att göra. Personer med amusi kan höra skillnaden på större tonintervall men inte på små intervall (som en halvton), något som även en otränad person vanligtvis klarar utan problem. Var defekten i tonhöjdskänslighet sitter har tidigare inte varit känt. Den kanadensisk-norska studien pekar nu på att ett område (kallat N2-P3) i höger hjärnhalva är inblandat, och att tondövhet sitter förhållandevis sent i händelsekedjan - det är varken öronen eller ljudcortex det är fel på. Studien publiceras i Annals of Neurology, online idag. Man vet inte exakt hur ärftligt tondövhet är, även om tvillingstudier indikerat att det bör finnas ett ganska starkt ärftlighetsinslag. Förhoppningsvis kommer kännedomen om var i hjärnan skillnaden sitter göra framtida studier lättare.

En annan studie som också publiceras idag (i Nature) studerar tonhöjdskänsliga nervceller (jodå, det finns sådana) hos marmosetter. Organisationen av primära och sekundära ljudcortex , de tidiga ljudbehandlingsorådena i hjärnan, verkar vara liknande för alla primater. Studien fann mycket riktigt tonhöjdskänsliga nervceller hos marmosetter (en apart) i det område som motsvarar människans, och att tonhöjdskänslighet inte sitter i ljudcortex (utan senare). Detta stämmer bra med tondövhetsstudien.

Klistrat fr http://vetenskapsnytt.blogspot.com/2005_08_01_vetenskapsnytt_archive.html
(där det finns intressanta länkar)

Mig närstående sångpedagoger påstår att tondöva människor kan sjunga acceptabelt i kör, men däremot inte bära ton själva.

allan

mathor
2006-05-23, 20:42
Mig närstående sångpedagoger påstår att tondöva människor kan sjunga acceptabelt i kör, men däremot inte bära ton själva.

Det beror helt på hur man definierar "acceptabelt". När man lider av ett mycket bra gehör, som jag, hör, och lider, man väldigt lätt om 1/30 tar sura toner. Ibland räcker det med 1/4 tonsteg hos en enda körmedlem. Självklart beror det också på hur starkt denna person brölar.

Krokodil
2006-05-23, 20:42
Medfödd amusi, tondövhet, finns hos ungefär 1 på 25 personer. Liknande symtom kan också vara en följd av skador på vissa områden av hjärnan. Ett kanadensiskt/norskt forskarteam har studerat hjärnaktiviteten hos tondöva försökspersoner jämfört med normala försökspersoner.

Termen "tondöv" är något missledande, eftersom det inte egentligen har med dövhet att göra. Personer med amusi kan höra skillnaden på större tonintervall men inte på små intervall (som en halvton), något som även en otränad person vanligtvis klarar utan problem. Var defekten i tonhöjdskänslighet sitter har tidigare inte varit känt. Den kanadensisk-norska studien pekar nu på att ett område (kallat N2-P3) i höger hjärnhalva är inblandat, och att tondövhet sitter förhållandevis sent i händelsekedjan - det är varken öronen eller ljudcortex det är fel på. Studien publiceras i Annals of Neurology, online idag. Man vet inte exakt hur ärftligt tondövhet är, även om tvillingstudier indikerat att det bör finnas ett ganska starkt ärftlighetsinslag. Förhoppningsvis kommer kännedomen om var i hjärnan skillnaden sitter göra framtida studier lättare.

En annan studie som också publiceras idag (i Nature) studerar tonhöjdskänsliga nervceller (jodå, det finns sådana) hos marmosetter. Organisationen av primära och sekundära ljudcortex , de tidiga ljudbehandlingsorådena i hjärnan, verkar vara liknande för alla primater. Studien fann mycket riktigt tonhöjdskänsliga nervceller hos marmosetter (en apart) i det område som motsvarar människans, och att tonhöjdskänslighet inte sitter i ljudcortex (utan senare). Detta stämmer bra med tondövhetsstudien.

Klistrat fr http://vetenskapsnytt.blogspot.com/2005_08_01_vetenskapsnytt_archive.html
(där det finns intressanta länkar)

allan
Enligt Sten Broman finns det inga riktigt tondöva människor. Hans definition på tondövhet är att man inte hör skillnad på Sveriges nationalsång och en spårvagn som skramlar förbi på gatan! :D

Jag som jobbat natt ensam i många år roade mig ibland med att sjunga arior (nåja) för mig själv för att hålla mig vaken. Det lät fördjävligt och blev inte bättre av träningen heller. :em:

Yes
2006-05-23, 20:44
Tondövhet kan många gånger vara obotligt. Har man bra gehör men dålig sångröst brukar det gå att träna fram ett hyfsat rent, men inte vidare brett, register. Generellt sett alltså.
Tondöv tror jag inte att jag är. Får jag lite tid på mig skulle jag nog kunna stämma en gitarr på gehör iaf(var länge sedan jag spelade sist).
Så en karriär som rockstjärna är iaf möjligt? :D

finns ju sånna här "jag kan sjunga" körer eller vad dom heter
dvs körer där alla får vara med oavsett om man kan ta en ton eller inte
vill du sjunga själv är väl en sångpedagog en investering.
"Jag-kan-sjunga"-körer!? The horror! The horror! Alltså, den smärtan skulle nog bita sig fast djuuuupt inne i själen. Även om jag är värdelös på att sjunga, så är jag ändå en musikälskare.

Men, det saknas i varje fall tid och pengar och intresset sträcker sig ungefär till "fan vad ballt det vore att bli asgrym"(inte särskilt seriöst alltså ;) ). Jag var mest bara nyfiken.

snelhest
2006-05-23, 20:44
Hur vet man om man har bra sångröst eller baraär fullständigt tondöv?

Krokodil
2006-05-23, 20:46
Om barnen somnar när du sjunger vaggvisor= bra sångröst.
Om barnen börjar gråta= tondöv!

mathor
2006-05-23, 20:48

Tror du att det låter bra när du sjunger Mariah Carey - töndöv.

Yes
2006-05-23, 20:50
Om man själv börjar gråta då? :D

Allan
2006-05-23, 20:51
Tondöv och taskig sångröst är inte samma sak. Det finns gott om musikaliska människor som inte sjunger speciellt bra.

allan

Rock'nRoll
2006-05-23, 20:54
Du kanske inte blir bäst men det kommer att bli bra mycket bättre om du tränar och går in för det.

rQx
2006-05-23, 20:57
Jag är inge vidare på att sjunga, men till låtar går det hyffsat. Ensam är det kört, jag hör skillnad på tonerna men det svåra är att pricka in rösten till skalan. Har varit totalt usel på att sjunga, så nog kan man lära sig. Jag lär mig genom att sjunga mer bara fast det blir ju inte alltid så bra ;)

Doctor Snuggles
2006-05-23, 21:07
Det är väldigt individuellt, som i princip vilken annan färdighet som helst. Sen är det frågan om vad man är ute efter. Just när det gäller att få fram en viss röst som man naturligt inte har, det är svårt och kan ta tid, kan också vara omöjligt. Däremot att lära sig sjunga, och forma rösten efter vad som iaf är i närheten av ens naturliga läge, är mycket lättare, men kräver förstås en hel del övning, beroende på ens naturliga förutsättningar.
Sen som Allan säger är att ha en "bra" röst och att kunna pricka toner, två helt olika saker.

Juliette
2006-05-23, 21:10
Enligt min erfarenhet kan man bli ganska mycket bättre på att sjunga med övning.
Du kan lära dig att att bredda ditt register, använda både huvud och bröstklang, samt lära dig glida över skarven emellan. Man kan även träna upp placeringen av vokaler och konsonanter, andningen och användningen av diafragman mm

Det blir ganska stor skillnad att vara helt otränad, ha en dålig sångteknik och andning, mot att ha övat detta ett tag.

Sen är steget till att bli en stor operasångare ganska stort :)

Om man är "tondöv" är dock läget ett annat, för man kan inte sjunga/säga ett ljud som man inte kan höra korrekt. (Enligt Alfred Tomatis, en specalistläkare som forskat en del inom just hörsel/röstförmåga)

Allan, det var väldigt intressant om just tondövhet som du klistrade in och länkade.

Dumleman
2006-05-23, 21:37
Lycka till och hittar du en metod som fungerar så snälla tipsa Håkan Hellström :).

Princy
2006-05-23, 22:03
Jag gick hos en privat sångpedagog förra hösten och jag lärde mig otroligt mycket. Min röst utvecklades massor, och min lärare blev alldeles tårögd en gång när jag sjöng. Hon sa att det var för att det var vackert iallafall. :D

Det enda negativa är att det är dyrt, räkna med 300 kr/timmen.

Metal_boy_
2006-05-23, 22:28
Du kan aldrig lära dig att bli musikalisk. Är du dock musikalisk och har sinne för takt och ton, så kan du öva upp dig från en sketen röst till en bättre och sjunga till musik. Sen hur bra det låter i tonerna är väl olika. Det beror på rösten.

Sinne för toner brukar inte vara separat från sinne för takt. I vilket fall så spelar det ingen roll, för skulle du bara ha sinne för toner så kan du inte sjunga till musik iaf.

Metal_boy_
2006-05-23, 22:29
Jag gick hos en privat sångpedagog förra hösten och jag lärde mig otroligt mycket. Min röst utvecklades massor, och min lärare blev alldeles tårögd en gång när jag sjöng. Hon sa att det var för att det var vackert iallafall. :D

Det enda negativa är att det är dyrt, räkna med 300 kr/timmen.

Idol 2006?

Yes
2006-05-25, 12:53
Så, slutsatsen man kan dra av detta är att lära sig sjunga är ungefär som att lära sig spela vilket annat intrument som helst? Eller finns det några signifikanta skillnader?