Visa fullständig version : Skola förbjuder lightprodukter
Kom tillbaka till skolan idag efter 2 veckors körtelfeber. Som vanligt så går jag fram till kiosken och ska köpa en cola light. Till min förvåning säger de i kassan:
"Vi får inte sälja lightprodukter längre, de klagar att man kan få cancer."
Tydligen ska de ha ett stort möte om det imorgon i matsalen. Någon som har råkat ut för samma sak eller någon som tycker det är lika tråkigt som jag?
För er som undrar så går jag på (förra året, vet ej i år) nordens största gymnasium "Anders Ljungstedts gymnasium" som ligger i Linköping.
Men dom säljer vanlig läsk? Be dom kolla vilket som orsaker flest dödsfall per år, aspartam eller socker.
Kom tillbaka till skolan idag efter 2 veckors körtelfeber. Som vanligt så går jag fram till kiosken och ska köpa en cola light. Till min förvåning säger de i kassan:
"Vi får inte sälja lightprodukter längre, de klagar att man kan få cancer."
Tydligen ska de ha ett stort möte om det imorgon i matsalen. Någon som har råkat ut för samma sak eller någon som tycker det är lika tråkigt som jag?
För er som undrar så går jag på (förra året, vet ej i år) nordens största gymnasium "Anders Ljungstedts gymnasium" som ligger i Linköping.
Skämtar du? De säljer säkert kokosbollar och cola med socker fortfarande?? För det är ju ingen som dör av fetma.. :cool:
Seriöst?
Det skulle jag dra upp till högsta insans och bråka. Det är som att släppa in kreationism i klassrummet.
Vanlig cola säljer de samt godis o allt annat skit. Men de får inte sälja lightprodukter *cry*
Dumleman
2006-05-23, 15:26
Låter minst sagt sjukt. Kontakta media om de vägrar sälja lightprodukter.
Köp en platta lightläsk, sätt upp en affish om att socker dödar och gör dig fet. Sen är det bara att sälja och håva in storkovan.
Jag håller med om det som sagts hittils, men det finns en allmän inställning på en del skolor att man bör sluta sälja mat öht, så att dom garderar sig mot ev kritik att dom skulle sälja "farliga" matvaror.
Sila mygg och sväljer elefanter? Någon verkar ha lyssnat på Anna Skipper.
Men seriöst, nu blir jag förbannad. Finns det någonstans man kan klaga eller läsa mer om detta?
http://www.aftonbladet.se/71000/
Tvärtom i vår skola, tagit bort allt med socker. Så nu får ni med era skattepengar betala vår skolcafeteria.
Det värsta är att de som jobbar i kiosken var själva arga över det men kunde tyvärr inte göra något åt det.
MasterChief
2006-05-23, 15:33
Att ni blir så förvånade är märkligt. Jag får höra varje gång jag knäcker en light att det är livsfarligt. Ger jag min lilla dotter ett par klunkar så får andra föräldrar dåndimpen. Men se att de trycker ner bullar och kex och annan skit i deras barn...närå, det är grejer det.
Men visst, det är dumt så in i helvete.
Finns det någon stuide som visar att aspatam inte är så farligt?
Det finns massor. Men det som det handlar om är att det finns EN sak man skall följa i sådana här lägen och det är www.slv.se och ingenting annat.
Finns det någon som visar att det är så farligt?
Ta det lugnt, mys-Göran vet vad som är dåligt för er.
Pepparkakssmurfen
2006-05-23, 15:39
Coca Cola Lighten som du tänkte köpa i cafeterian (första inlägget) innehåller inte ens aspartam utan sucralos.
Slartibartfast
2006-05-23, 16:26
Herregud, denna cancernojja! *rolleyes*
Tycker inte det är lämpligt att en skola säljer läsk vare sig det är med eller utan socker. Om det är något man borde ta till "högsta instans" så är det väl att allt skräp ska bort...
Saft, läsk, fikabröd, bullar, vitt bröd osv är väl inte något man ska lära ut till barn/ungdomar att det är ok att käka, ser ingen mening med det*screwy*
Herregud, denna cancernojja! *rolleyes*
Ehehehehehe
Tycker inte det är lämpligt att en skola säljer läsk vare sig det är med eller utan socker. Om det är något man borde ta till "högsta instans" så är det väl att allt skräp ska bort...
Saft, läsk, fikabröd, bullar, vitt bröd osv är väl inte något man ska lära ut till barn/ungdomar att det är ok att käka, ser ingen mening med det*screwy*
Är det upp till dig att bestämma vad man får äta och inte äta? Det är ingen som tvingar folk att överkonsumera uppräknade livsmedel. På en gymnasieskola är barnen tillräckligt gamla för att fatta sådana beslut själva.
Wennerberg
2006-05-23, 17:09
Gör en flykick in i luckan
Är det upp till dig att bestämma vad man får äta och inte äta? Det är ingen som tvingar folk att överkonsumera uppräknade livsmedel. På en gymnasieskola är barnen tillräckligt gamla för att fatta sådana beslut själva.
Absolut inte upp till mig eller någon annan att bestämma vad andra ska äta. Men det står i läroplanen för den obligatoriska skolverksamheten att ett mål är att alla elever: "har grundläggande kunskaper om förutsättningarna för en god hälsa samt har förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan och miljön"
Jag tycker inte det går ihop med att sälja onyttigheter. Sen om man väljer att äta sådant utanför skolan är ju upp till var och en, men skolan ska ju ändå föregå med gott exempel.
Absolut inte upp till mig eller någon annan att bestämma vad andra ska äta. Men det står i läroplanen för den obligatoriska skolverksamheten att ett mål är att alla elever: "har grundläggande kunskaper om förutsättningarna för en god hälsa samt har förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan och miljön"
Jag tycker inte det går ihop med att sälja onyttigheter. Sen om man väljer att äta sådant utanför skolan är ju upp till var och en, men skolan ska ju ändå föregå med gott exempel.
Jag har kunskaper om att transfetter inte är nyttiga, men jag unnar mig pommes frites från McDonalsd någon gång ibland ändå. Har man kunskap vet man hur mycket man kan unna sig själv. Likt många andra områden är inte totalförbud vägen att gå för att sprida kunskap om kost.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.