handdator

Visa fullständig version : Hoppa mellan muskelgrupper?

sleep is the enemy
2006-05-23, 15:17
ja funderar på om det är bättre att köra alla övningar för en muskelgrupp i rad, eller om e e bättre å hoppa mellan muskelgrupperna, typ först en bröst övning, sen en biceps övning, sen en mage, å sen börja om på nästa bröst övning osv. man orkar ju mer då eftersom muskeln får vila mellan. å om man orkar mer kan man använda mer vikter, å mer vikter=större muskler, eller? vilka fördelar/nackdelar finns de på båda sätten?

Bondlurk
2006-05-23, 15:20
"mer vikter=större muskler" låter mest som något ******* skulle förespråka i sitt program MAX-OT. Men tung träning bygger säkerligen muskler, men träningen försämras om du väntar för länge mellan seten, så vi säger att du kör så och 1 min vila mellan alla set så kanske det blir 4-5 min mellan varje bröstpass. Kanske lite för mycket.

sleep is the enemy
2006-05-23, 17:06
varför blir träningen sämre om man vilar för länge?

Doctor Snuggles
2006-05-23, 17:54
Det blir den inte.

Wider
2006-05-23, 17:57
Passet blir längre och mindre effektivt, det är ju inte bra ^^

krilleh
2006-05-23, 18:01
Passet blir längre och mindre effektivt, det är ju inte bra ^^

Varför är det inte bra? Om vi säger att vanligtvis tar den 50 min men sen utökas det till 65 min. Vad är det som är så dåligt med de?

sleep is the enemy
2006-05-23, 18:28
passen blir väl inte längre för de. man tränar ju som vanligt fast kör övningarna i annan ordning... eller hur tänker ni?

userfriendly
2006-05-23, 18:42
jag tycker inte passen blir längre :MrT:

jag kör varannan om jag kör armar, tycker det går åt h-vete om jag kör alla övningar på en gång

Ninjasmurf
2006-05-23, 18:45
jag tycker inte passen blir längre :MrT:

jag kör varannan om jag kör armar, tycker det går åt h-vete om jag kör alla övningar på en gång

kan inte annat en att hålla med

märker att jag förlorar en hel del intensitet och styrka om jag köra samma muskel i flera övningar i rad.

z_bumbi
2006-05-23, 18:46
passen blir väl inte längre för de. man tränar ju som vanligt fast kör övningarna i annan ordning... eller hur tänker ni?

De har fokuserat på vilan mellan två set för samma muskelgrupp och inte att man kör något annat under tiden, iofs lite av det som någon uppfattade som ett problem med att köra "set in set" (varva två muskelgrupper.)
"Set in set" är bra om man vill vila längre för varje muskelgrupp och/eller om man har ont om tid. Jag tycker själv inte det blir lika "bra" träning för de olika muskelgrupperna men brukar köra det på muskler som är mindre jobbiga att träna typ biceps/mage, rotatorcuff/mage, vader/rotatorcuff, underarmar och mage osv. "Bra" är en känsla och inget annat även om det går att försöka förklara det vetenskapligt, enklast är att testa själv och se hur det funkar.

Att vila 4-5 min för en muskel är ingen nackdel om man vill lyfta mycket vikt i setet efter.

Wider
2006-05-23, 20:06
Varför är det inte bra? Om vi säger att vanligtvis tar den 50 min men sen utökas det till 65 min. Vad är det som är så dåligt med de?

Jag har iaf uppfattat det som att desto längre passet är, desto mindre effektiv är träningen (desto närmare slutet) men jag har säkert fel :P och 65 min är ju inte precis ett jättelångt pass iaf..

Hottie2
2006-05-23, 20:19
Personligen kör jag alla övningar i en muskelgrupp och sen går vidare till nästa...

Vet ej varför om jag ska vara ärlig, men känns som jag verkligen klämmer ut allt jag har i muskeln då. Har fått för mig att det är det som gäller när man tränar. :hbang:

BRÖÖÖÖD
2006-05-23, 20:22
Jag såg alldeles nyss en tråd om detta. Jag tror man kom fram till att det var negativt för proteinsytesen vid längre vila. Däremot kan man lyfta lite mer. Så det är en ballansgång. Rätta mig om jag har fel.

Om du vill hitta tråden så kolla i de lite äldre trådarna eller sök.

Rock'nRoll
2006-05-23, 21:01
Finns säkerligen för och nackdelar med båda, jag körde så förut och upplever att jag får bättre resultat om jag kör igenom en muskelgrupp än om jag hoppade mellan dem.

Bönne
2006-05-23, 21:06
Jag brukar köra varannat set när jag kör ex. chins & bänkpress, benspark & drag till hakan, etc.

Vilar inte mellan seten, möjligen att man sätter sig ner och tar en minut ifall man börjar flåsa.

Tycker det funkar OK, passen går JÄKLIGT snabbt, skönt när man har ont om tid.

sleep is the enemy
2006-05-23, 22:05
ska börja köra så nästa vecka så får vi se, men ja kör inte under vilan, alltså en övning i taget fortfarande fast inte övningar för samma muskel i rad, om ni fattar... hursomhelst tror ja att man ofta bryr sig för mycke va andra säger va gäller träning å inte bara kör på de som känns naturligt. i fortsättning ska i alla fall ja bara försöka köra på, i fråga om reps set övningar, utförande å hela skiten! ökningar nu ska ni komma, annars...

Johan
2006-05-23, 23:17
På mina helkroppspass försöker jag ha en hyffsad intensitet, så jag kör ofta 2 eller 3 övningar parallelt.
T.ex. 7reps pec dec, 2 klunkar vatten, 9 reps tricepsträning i cable crossen, typ 20 sek vila, tillbaka till pec dec osv.
För tillfället är det bara bänkpress, dips och chins som jag kör "en-övning-i-taget"

Jag tycker det passa mig utmärkt för jag gillar inte att sitta och inte ha nått att göra mellan setten, iaf inte ett helt pass.