handdator

Visa fullständig version : Magsmärtor

Pez
2002-12-05, 06:43
Hmm..har en lite luddig fråga.

Nu är det såhär att jag får ganska rejäla magsmärtor (illamående, kramp osv.) när jag ätit vissa livsmedel, som exempel kan nämnas bananer, vissa nötter, mandelmassa (fråga inte hur jag kom på det.. :D ) och paprika.
Är det någon som har någon förklaring? Jag ser ingen direkt röd tråd i vilka saker som framkallar detta, kan tillägga att jag inte har några problem med mejeriprodukter eller starkt kryddad mat, jag dricker minst 5+ koppar RIKTIGT starkt kaffe om dagen utan att känna nåt heller, så känslig mage skulle jag inte tro att det beror på...

Självklart håller jag mig ifrån de saker som framkallar smärtorna och jag lider inte nämnvärt av att utesluta dem ur min kost, men det vore kul att få höra om nån har nån teori runt detta.

/pez :confused:

Grahn
2002-12-05, 09:09
Nöt allergi är ju inte ovanligt, då ryker mandelmassa med.

Bananer vetesjutton.

Jarod
2002-12-05, 16:30
Skala bananerna innan du äter dom...:smash:

Mvh

The Dwag
2002-12-05, 16:39
Originally posted by Jarod

Mvh

Hehe :laugh:

Pez
2002-12-05, 22:43
Originally posted by Jarod

Mvh

Ah fan! Visste att det var nåt jag missat...

Men hur skalar jag paprikan då? :stick:

/pez :D

Jarod
2002-12-05, 22:55
Du får ju iaf börja ta bort krymp-plasten från paprikorna....:smash:

Mvh

Lellan
2002-12-06, 00:51
Är knappast någon doktor men det låter som gallsten?

Pez
2002-12-06, 06:26
Originally posted by Lellan
Är knappast någon doktor men det låter som gallsten?

hmm.. Nu är det så att jag inte haft ont i magen alls på ett par månader sen jag uteslöt ovanstående produkter ur kosten. Kan det fortfarande vara gallsten?

Jarod - Plast? :blah:

/pez

Helen@
2002-12-06, 07:21
Jag är inte heller så insatt då jag själv kan äta vad som helst (och alltid) kunnat utan att reagera.......men det låter lite som de produkterna framkallar för mycket magsyra hos Dig........Prova att käka några Mariekex till....det binder upp magsyran bra och lindrar........

Annars skriver Du den frågan till Linda Liedstrand.....hon kan garanterat svara för hon är enormt duktig på kostbiten.....

Lycka till!

Mvh Helena :)

Pez
2002-12-06, 07:29
Tack för tipset Helena, lider ju inte av detta direkt men man är ju nyfiket lagd...alltid kul att veta.

Inflikar en liten lyckoönskning - var ett tag sen man såg dig på gymmet men formen ser kanon ut på dina senare bilder! Bra jobbat, hoppas det går hela vägen nu! :thumbup:

/pez

Linnet
2002-12-06, 20:09
Känner många som inte kan äta banan p.g.a. magknip, du är inte ensam!

Åse Columbus
2002-12-07, 12:39
Tål inte paprika, kål, äpplen eller lök.

äter jag lök så ser jag ut som jag är 18 månadersgravid efter ca 20 minuter......ont gör det oxå!!!!

Tar ca 2 timmar innan effekten upphör.

Däremot klarar jag av vitlök o purjolök som ersättning.

Åsehttp://www.click-smilie.de/sammlung/ernaehrung/ernaehrung002.gif