handdator

Visa fullständig version : Sol och Testosteron

paddanboy
2006-05-23, 09:56
Hittade på ett annat forum där det diskuterades om att negrer har högre testosteronhalt och att detta delvis berodde på sol. Detta skulle också vara förklaringen för att kroppsbyggare solar ofta.

Finns det något samband med detta? Själv tvivlar jag starkt.

RassK
2006-05-23, 09:59
:rofl:

King Grub
2006-05-23, 10:05
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=804285&postcount=14

Solning har inget med det faktumet att göra.

paddanboy
2006-05-23, 10:27
Testosteronplasma?
De har alltså högre testosteron rent generellt då eller?

myggan
2006-05-23, 10:33
Hittade på ett annat forum där det diskuterades om att negrer har högre testosteronhalt och att detta delvis berodde på sol. Detta skulle också vara förklaringen för att kroppsbyggare solar ofta.

Finns det något samband med detta? Själv tvivlar jag starkt.

Alså.. vart skall man börja att kommentera ett sånt här inlägg :laugh:

Din koppling mellan mörkhyade och sol orkar jag inte ens ge mig på.

En anledning till att kroppsbyggare ibland solar så hemskt mycket är väl att dom får så mycket finnar från AAS, så dom vill sola bort det.

Andra tycker väl det är snyggt.

paddanboy
2006-05-23, 10:38
Alså.. vart skall man börja att kommentera ett sånt här inlägg :laugh:

Din koppling mellan mörkhyade och sol orkar jag inte ens ge mig på.

En anledning till att kroppsbyggare ibland solar så hemskt mycket är väl att dom får så mycket finnar från AAS, så dom vill sola bort det.

Andra tycker väl det är snyggt.

Jag skrev själv att jag inte trodde på det, däremot råder en ständig diskussion om svarta personers högre testosteronhalt som jag tänkte vi kunde disskutera. Det är intressant, speciellt inom kroppsbyggning.

Baan
2006-05-23, 10:58
Jag skrev själv att jag inte trodde på det, däremot råder en ständig diskussion om svarta personers högre testosteronhalt som jag tänkte vi kunde disskutera. Det är intressant, speciellt inom kroppsbyggning.

Jag kommer ihåg en gammal beskrivning av svarta människor som en ras där man just generaliserade som fan och gav dom just egenskaper som större, starkare men även mindre intelligenta varelser, så tankarna om mer testosteron är nog rätt gamla. Att det är % många svarta kroppsbyggare har ganska många förklaringar.

King Grub
2006-05-23, 11:05
Serum IGFBP-3 was higher and the molar ratio of serum IGF-l/IGFBP-3 was lower in white than in black males.

Calcif Tissue Int. 2002 Mar;70(3):146-52.

White men had a significantly greater VAT mass compared with African-American men (2.79 ± 2.08 vs. 1.49 ± 1.42 kg, respectively, p < 0.001). White men also had a greater ratio of VAT to SCAT, a lower ratio of SCAT to TAT, and a greater ratio of VAT to TAT compared with African-American men (0.15 ± 0.08 vs. 0.09 ± 0.08, 0.87 ± 0.06 vs. 0.91 ± 0.06, and 0.12 ± 0.06 vs. 0.08 ± 0.06, respectively, p < 0.05).

Obesity Research 13:66-74 (2005)

Significantly higher serum levels of total testosterone and SHBG were found in the African American than in the Caucasian men in both the morning and evening, whereas free testosterone levels were similar in both groups. The higher SHBG levels appear to have an environmental/metabolic basis in that the waist circumference, waist-to-hip ratio, and fasting insulin concentration were lower in African Americans than in Caucasians. In summary, these data indicate that racial differences in central adiposity in men are established in early adulthood and influence circulating SHBG and thereby testosterone levels. In light of the findings by others that SHBG increases cyclic adenosine monophosphate (cAMP) production in the prostate and that cAMP-dependent protein kinase A is a coactivator of the androgen receptor, these studies provide a possible mechanism by which circulating androgens may contribute to the increased risk for prostate cancer among African American men.

Metabolism. 2001 Oct;50(10):1242-7.

Baan
2006-05-23, 11:07
Det säger oss, vad?

King Grub
2006-05-23, 11:21
Läskunnig? :)

Nina L
2006-05-23, 11:29
Läskunnig? :)Du skall inte mobba oss som helt ärligt inte fattar sånt där. Vi är också människor. :D

Svenska någon?

Pata
2006-05-23, 11:30
Hittade en gammal tråd där jag i olika poster går igenom solningsprocessen med eventuella hjälpmmedel om det skulle vara intressant koppling till grubbens inlägg och dina första fråga:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=67977

King Grub
Du skall inte mobba oss som helt ärligt inte fattar sånt där. Vi är också människor. :D

Svenska någon?

Men en text som "Significantly higher serum levels of total testosterone and SHBG were found in the African American than in the Caucasian men in both the morning and evening" skall inte vara svår att förstå.

Baan
Läskunnig? :)

White men had a significantly greater VAT mass compared with African-American men (2.79 ± 2.08 vs. 1.49 ± 1.42 kg, respectively, p < 0.001). White men also had a greater ratio of VAT to SCAT, a lower ratio of SCAT to TAT, and a greater ratio of VAT to TAT compared with African-American men (0.15 ± 0.08 vs. 0.09 ± 0.08, 0.87 ± 0.06 vs. 0.91 ± 0.06, and 0.12 ± 0.06 vs. 0.08 ± 0.06, respectively, p < 0.05).

Det här är ren skitsnack för mig, jag kanske är allmänt obildad, men förklara gärna!

Resten uppfattar jag som att africanamerican män kan ev få prostatacancer i högre grad..

Pata
2006-05-23, 11:31
Du skall inte mobba oss som helt ärligt inte fattar sånt där. Vi är också människor.

Svenska någon?

Har du verkligen, verkligen försökt förstå eller är det mest av lathet du vill ha det sammanfattat på svenska?

Baan
2006-05-23, 11:32
Men en text som "Significantly higher serum levels of total testosterone and SHBG were found in the African American than in the Caucasian men in both the morning and evening" skall inte vara svår att förstå.

Hur stort var stickprovet? Är det någon allmän sanning där det finns många forskningsrapporter som visar samma sak?

King Grub
2006-05-23, 11:33
Det här är ren skitsnack för mig, jag kanske är allmänt obildad, men förklara gärna!

Referensen är utskriven. Bara att kolla upp.

VAT = visceral adipose tissue och SCAT = subcutaneous adipose tissue. Står i referensen.

Hur stort var stickprovet? Är det någon allmän sanning där det finns många forskningsrapporter som visar samma sak?

Referensen är utskriven II.

Nina L
2006-05-23, 11:33
Men en text som "Significantly higher serum levels of total testosterone and SHBG were found in the African American than in the Caucasian men in both the morning and evening" skall inte vara svår att förstå.Jag läser det så här: *harkel*

"Mycket högre nånting nivåer av totalt testosteron och nånting fanns i afroamerikaner än i vita män både på morgonen och kvällen"

översättning: "ja"

Men visst har man rätt att efterfråga svenska på ett svenskt forum? Jag behöver väl inte känna mig dum? *ler dumt*

King Grub
2006-05-23, 11:34
Men visst har man rätt att efterfråga svenska på ett svenskt forum? Jag behöver väl inte känna mig dum? *ler dumt*

Efterfråga får du väl, absolut, men jag tänker inte agera översättare eller engelskalärare i alla fall.

Baan
2006-05-23, 11:44
Referensen är utskriven. Bara att kolla upp.

VAT = visceral adipose tissue och SCAT = subcutaneous adipose tissue. Står i referensen.

Referensen är utskriven II.

Ok, för den första htitade jag stickprovet som inte var särskilt stort (men kanske okej inom just medicin?). Jag är med på text 1&3 (kanske inte effekten av det man kommit fram till men skitsamma), men text 2 är fortfarande inte glasklar, även om du skriver ut vad VAT och SCAT är.

Nina L
2006-05-23, 11:47
Har du verkligen, verkligen försökt förstå eller är det mest av lathet du vill ha det sammanfattat på svenska?Om jag läser text så kan jag förstå på ett ungefär vad det handlar om, men det finns många ord som jag inte förstår och det gör det hela rätt besvärligt.

King Grub: Rackans, det var just en översättare jag var ute efter. Nåja, jag överlever.

Timme
2006-05-23, 11:52
Metabolism. 2001 Oct;50(10):1242-7.

Mörka män har mer testo än vita.... typ

Nina L
2006-05-23, 12:11
Mörka män har mer testo än vita.... typHur mycket mer, tro? Är det som en svenne (SAOL-ord) som preppar lite? :)

Löjtnant Blank
2006-05-23, 12:22
De där rapporterna är lite som att läsa en pokeressä i 7-card stud av David Sklansky. "Om spelare A har kort H-I-J på femte gatan, kan spelare C, i o m spelare F:s syn på tredje gatan, antas ha antingen Q-W-E eller Q-W-R, eftersom spelare D och B inte kan ha V-B-N. Det ger oss 7(1*8^3TY), vilket innebär att en syn kan anses vara korrekt av A, men inte av C."

paddanboy
2006-05-23, 14:58
Ett litet inlägg som kan väcka anstöt är ju att höga testosteronhalter har även kriminella på våra fängelser. Detta i sin tur kan i viss procent förklara att svarta är överrepresenterade i brott i tex staterna. Men då frånser vi sociala situationer och liknande. I Sverige finns "bara" 60000 afrikaner.

Fast höga testosteronhalter kan säkert avspeglas på andra folkgrupper också.

Baan
2006-05-23, 15:05
Ett litet inlägg som kan väcka anstöt är ju att höga testosteronhalter har även kriminella på våra fängelser. Detta i sin tur kan i viss procent förklara att svarta är överrepresenterade i brott i tex staterna. Men då frånser vi sociala situationer och liknande. I Sverige finns "bara" 60000 afrikaner.

Fast höga testosteronhalter kan säkert avspeglas på andra folkgrupper också.

Att någon har högre naturlig testohalt säger hur mycket? I sig egentligen ingenting, HUR mycket högre är väl den egentliga frågan. Jag är inte så insatt i aas, men vad jag förstår så ökar man inte testot liiiiite mer utan 10x det naturliga, och frågan är om svarta män har lite mer testo, hur mycket praktisk skillnad det gör.

mathor
2006-05-23, 15:09
höga testosteronhalter kan säkert avspeglas på andra folkgrupper också.

Sydeuropéers skallighet, kroppsbehåring och hetsiga humör kanske?

Gimp
2006-05-23, 15:18
Sydeuropéers skallighet, kroppsbehåring och hetsiga humör kanske?

Ja, eller judars snålhet? (nu när vi ändå generaliserar)

Pata
2006-05-23, 15:38
Ja, eller judars snålhet? (nu när vi ändå generaliserar)

hahah , ja fyfan. Tack Gimp!:thumbup: