handdator

Visa fullständig version : Ar Recoverybara egentligen ett bra alternativ?

Minna
2006-05-23, 09:03
Jag undrar om recoverybars ar ett bra alternativ vid aterhamtning efter styrketraning och hogintensiv cardio? T.ex. den som det ar lagpris pa nu pa kolozzeum, fairing recovery bar. Sa har ser naringsinnehallet ut:

Kcal: 217
Prot: 19,7g
Fett: 4,4g
Kolh: 27,4g

Info:
Proteinet kommer från vassle isolat som tas upp snabbt och tillgodoser kroppen akuta behov av protein samt Kasein som håller aminosyrekoncentrationen hög under lång tid i kroppen.
Kolhydraterna kommer från polydextrossirap som ger snabb och omedelbar energi samt fruktossirap som håller blodsockret på en jämn nivå under lång tid.
Fettkällan är något så exklusivt som MCT , ett slags fett som ej kan lagras i underhuden och har en proteinsparande effekt och minskar muskelnedbrytningen efter aktivitet.

Jag vill alltsa garna veta om denna typen av recoverybar ar bra efter
- Styrketraning
- Hogintensiv cardiotraning

Tacksam for svar!

jesse
2006-05-23, 09:11
De funkar väl men ett bättre alternativ är nog att inta malto+protein i flytande form.

Minna
2006-05-23, 14:25
De funkar väl men ett bättre alternativ är nog att inta malto+protein i flytande form.

Okej, hur ar det da efter cardiotraning?

King Grub
2006-05-23, 14:27
Okej, hur ar det da efter cardiotraning?

Utmärkt. Cardio tömmer mer leverglykogen, så där platsar fruktos (styrketräning förlitar sig enbart på muskelglykogen, och fruktos mättar levern).

Tabbe
2008-03-13, 14:10
Just nu styrketränar jag bara, hur mycket fruktos kontra glykos är det i fairing recovery bar?

Kan någon rekommendera en bar med endast glykos, jag letar men hittar ingen. Hur stor roll spelar det om det är mest fruktos i en bar och inte så mycket glykos.

Tabbe
2008-03-13, 14:15
Kollar runt lite på innehållet i andra bars och den enda som verkligen ser bra ut är Vitargo baren. Glukos och Vitargo i den och kan sockeralkoholer lagras som glukos i muskeln? Typ maltitol

Sverker
2008-03-13, 19:42
Sockeralkoholer omsätts i levern. Vad det blir av sockeralkoholen är helt beroende av näringsstatus.