handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater och tid

Grahn
2002-12-04, 22:28
Folk säger ju alltid att man inte har nytta av det man äter förens dagen efter, alltid tyckt det var lite tossigt. Kan gå med på att man inte har nytta av maten absolut direkt men man känner sig ju piggare inom en timma iaf, oftast fortare.

Hur är det egentligen?

Grahn
2002-12-05, 09:09
Ingen som vet?

Peter
2002-12-05, 11:20
Om vi pratar kolhydrater antar jag att du menar under långvarigt arbete då kolhydrattillgången kan vara ett problem. Ska du fylla på kolhydratlagren tar det ju lite tid, en kolhydratladdning kan ju pågå en vecka med flera dagars töming och fyllning.

Att äta kolhydratfattigt hela tiden och sen två timmar innan vasaloppet försöka få i sig 700 gram kolhydrat för att fylla på muskelglykogenet funkar ju inte. Vill man däremot bli lite pigg och få upp blodsockret kan man ju göra det på några minuter.

Det här är ju självklarheter så jag antar att det inte var svar på din fråga men jag vet inte riktigt vad du är ute efter.

Lord_X
2002-12-05, 11:31
Vad är det för folk som säger det? Kan aldrig tänka mig att det är tränande folk som säger det, därför att efter 1-2 timmar så kan du nyttja det du stoppat i dig.. Däremot så tar det 1-2 dagar (vet inte riktigt hur det är med det) för kroppen att göra om det till energireserver, d.v.s fett.

Grahn
2002-12-05, 11:48
Aldrig hört folk säga att den energi du använder idag beror på vad du åt igår? Massa tränande som säger det som om det vore fakta. :)
Jag har hört det massor och aldrig riktigt trott på det utan att veta exakt hur det ligger till.

Mest intresserad att få klarhet i frågan.

Så det tar mer tid att få lagrat glykogen? hur lång tid egentligen? Iofs alltid trott att det tog längre tid men vet inga detaljer.
Är glykogenet den enda kolhydrats energi som kan användas vid träning om inte så vad skiljer?

Funderar lite på hur det funkar rent tekniskt om man varvar perioder med lägre kolhydrats intag med att äta mer kolhydrater dagen då man tränar.

Peter
2002-12-05, 12:31
Ja det tar väl en liten stund att få in glukos i cellen och lagra det som glykogen men framförallt krävs det ju flera måltider under lite längre tid för att fylla på ordentligt i muskler och lever. Kroppen kan ju lagra ganska många 100 gram som kolhydrater viket helt enkelt kräver några måltider för att fylla upp.

Högt blodsocker under pågående aktivitet motverkar ju trötthet det är därför sportdrycker funkar. Så man behöver inte bara förlita sig på glykogen.

Som sagt stora glykogenlager kräver att man kontinuerligt äter ordentligt med kolhydrater under en längre tid. Att ligga lågt på kolhydrater och sen bara äta ett mål eller två mål på träningsdagen räcker inte för att fylla på ordentligt.

Beror ju också på vad vi menar för aktivitet. Skillnad på att styrketräna och springa maraton.