Visa fullständig version : Hemmet farligaste platsen för kvinnor
Nitrometan
2006-05-22, 14:27
Tänkte bara passa på att än en gång belysa det.
Överfallsvåldtäkter är inte så vanliga. Inte för att det gör dem mindra hemska.
Våld i hemmet och våldtäkter i hemmet är det vanligaste och förövaren är ofta partner eller bekant.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=546786&previousRenderType=6
Varje dag misshandlas och våldtas kvinnor. Sällan skapar det rubriker. Vardagsvåldet förbigås i det tysta, medan mindre vanliga brott som överfallsvåldtäkter ägnas spaltkilometer. Senaste siffrorna från Brottsförebyggande rådet vittnar om ett folkhälsoproblem utanför strålkastarljuset.
Ändå utgör de polisanmälda brotten bara en fjärdedel eller femtedel av det faktiska antalet brott. En ännu mindre del uppmärksammas i medierna. Undantaget är överfallsvåldtäkter. Trots att dessa endast utgör 12 procent av samtliga kartlagda fullbordade våldtäkter koncentreras uppmärksamheten på dem.
- Eftersom brott som begås av en bekant till offret anmäls i mindre utsträckning än brott där gärningsmannen är en främling, utgör överfallsvåldtäkterna sannolikt en ännu mindre andel av det verkliga våldet mot kvinnor, säger Lotta Nilsson vid Brottsförebyggande rådet, Brå, som skrivit en rapport om våldtäkter.
olle lindblad
2006-05-22, 14:30
Nu väntar vi bara på Aftonbladets kampanjer om det farliga hemmet. Fast det kanske inte säljer?
Det är väl ingen nyhet, förutom för helena_b kanske ;)
petersson
2006-05-22, 14:34
Är det vanligare nu än förr med kvinnomisshandel? Med förr menar jag för typ 50-60 år sen.
Nitrometan
2006-05-22, 14:35
Är det vanligare nu än förr med kvinnomisshandel? Med förr menar jag för typ 50-60 år sen.
Hur ska man veta det?
Då anmäldes det sällan innan kvinnan var halvt ihjälslagen.
petersson
2006-05-22, 14:37
Hur ska man veta det?
Då anmäldes det sällan innan kvinnan var halvt ihjälslagen.
Förlåt så jäla mycket då! :) Bara funderade på om det är bättre nu än förut.
Nitrometan
2006-05-22, 14:52
Förlåt så jäla mycket då! :) Bara funderade på om det är bättre nu än förut.
Det är lugnt. Jag påpekade bara att det finns ingen bra statisitk eftersom benägenheten att anmäla var ännu lägre då än nu.
Och ännu tidigare fick en man slå sin fru...
Jaha, skall kvinnor lämna hemmet menar du?
Dumleman
2006-05-22, 15:46
Jaha, skall kvinnor lämna hemmet menar du?
Ja mellan 2200 och 0600 ska kvinnor vara ute i ensliga parker eller skogsområden så de inte blir misshandlade av maken.
Ja mellan 2200 och 0600 ska kvinnor vara ute i ensliga parker eller skogsområden så de inte blir misshandlade av maken.
Mmm, it's so safe there...
Mmm, it's so safe there...
Som det ser ut nu är det tryggare för kvinnor än för män att röra sig ute nattetid. (Håller på att ändras dock. Viva la jämställdhet!)
Som det ser ut nu är det tryggare för kvinnor än för män att röra sig ute nattetid. (Håller på att ändras dock. Viva la jämställdhet!)
Yeah, true that Mini!
Gotta love the society these days.
Peeps can't stroll outside in parks late night anymore! *grr27*
Rätt extrem ökning av våldet mellan 2000 och 2005 om man tittar på "se grafik" på dn. Någon som har en aning varför eller är det bara i den riktningen det går?
Följer den samma bana 2006-2010 (som 200-2005) så är det ju inte så trevligt.
Varför gör människan på dette viset?
Är det en annan mentalitet i samhället nuförtiden?
80-talet var bra grejjer, iaf för mig!
Riktigt extrem ökning av anmälda fall av misshandel 2004-2005 , 2'631 till 3'787
http://statistik.bra.se/solwebb/action/index
snelhest
2006-05-22, 16:09
och varför väljer kvinnor partners som slår dem *screwy* de är väl "spännande" och ska omvändas förstås
och varför väljer kvinnor partners som slår dem *screwy* de är väl "spännande" och ska omvändas förstås
Ja, speciellt när de dessutom har hustrumisshandlare tatuerat på armen. Det borde ju vara en varning om något.
Kunde inte editera. Våldtäkt inkl. grov menar jag, inte misshandel.
Varför väljer män att slå sina kvinnor? *screwy*
Varför lägger du skulden på kvinnorna?
Och varför väljer vissa att misshandla sin partner/vän?
Det tycker jag är den stora frågan.
Att vissa tänder på lite spänning/spännande personer har vi ju redan förstått men...
Var det där seriöst är det nog topp 10 på listan för idiotiska inlägg här på Kolo ;)
snelhest
2006-05-22, 16:44
Varför väljer män att slå sina kvinnor? *screwy*
Varför lägger du skulden på kvinnorna?
Därför att om kvinnor prioriterade att inte bli misshandlade borde jag ha en flickvän men eftersom att jag inte har det måste det vara andra saker kvinnor prioriterar. *rolleyes*
Därför att om kvinnor prioriterade att inte bli misshandlade borde jag ha en flickvän men eftersom att jag inte har det måste det vara andra saker kvinnor prioriterar. *rolleyes*
Inte ens du får det där resonemanget att gå ihop va?
Många kvinnor har fler krav än att inte bli slagna. Du håller väl inte måttet på andra områden helt enkelt.
snelhest
2006-05-22, 16:50
Inte ens du får det där resonemanget att gå ihop va?
Många kvinnor har fler krav än att inte bli slagna. Du håller väl inte måttet på andra områden helt enkelt.
Men isåfall finns det uppenbarligen alternativ om man inte gillar att bli slagen? *slap*
Men isåfall finns det uppenbarligen alternativ om man inte gillar att bli slagen? *slap*
Klart det gör. Att alla som slår ger fan i det.
Visst är det ens eget ansvar att gå ur en dålig relation, men det finns ofta många saker bakom ett val att stanna.
Some people think the "good things" overshadow the "bad things" and are maybe hoping for a change/better times.
They still have faith in the relationship.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.