handdator

Visa fullständig version : Hur kan ol-stång väga lika som sl?

petersson
2006-05-21, 17:28
Om sl-stången är tjockare och båda är lika långa? Annat material? Kan ju inte gärna vara ihålig iaf.

Yankeee
2006-05-21, 17:35
Min gissning är att "vad det nu heter där man sätter på vikterna" väger mer på ol-stången.

internethjälten
2006-05-21, 18:00
Om sl-stången är tjockare och båda är lika långa? Annat material? Kan ju inte gärna vara ihålig iaf.

Hur mkt är det som skilljer dem åt i mm ?

Btw, ett rör är starkare än en massiv stav, bara
värt att notera även om det inte hör hit.

aliquis
2006-05-21, 18:39

värt att notera även om det inte hör hit.Vid samma vikt väl? Lär ju inte gälla om det är samma material och samma diameter men den ena är ihålig och den andra inte?

Iofs var det ju 20kg nu hur som helst.

Nu minns jag inte tjocklekarna på stängerna.

snelhest
2006-05-21, 18:41
Vid samma vikt väl? Lär ju inte gälla om det är samma material och samma diameter men den ena är ihålig och den andra inte?

Iofs var det ju 20kg nu hur som helst.

Nu minns jag inte tjocklekarna på stängerna.
blir en stav starkare om du borrar ett hål i den så att det blir ett rör *whatever*

Allan
2006-05-21, 18:43
Kolla lite här. Skriv sedan en rad och fråga. Jag personligen tror på teorin om godset i falsarna.

allan

petersson
2006-05-21, 18:45

värt att notera även om det inte hör hit.

mm jag har hört om det förr.. tänkte att stången kanske skulle bli för oelastiskt eller nått :)

petersson
2006-05-21, 18:46
Kolla lite här. Skriv sedan en rad och fråga. Jag personligen tror på teorin om godset i falsarna.

allan

Okej!

edit: en rad till dig?

aliquis
2006-05-21, 18:49
blir en stav starkare om du borrar ett hål i den så att det blir ett rör *whatever*Nej, men om du har 20kg material och gör ett grövre ihåligt rör av det istället för en tunnare massiv stång så kommer det vara svårare att bryta av röret.

grabben i skogen
2006-05-21, 18:51
det skiljer ju endast 1mm i diameter på stången. Det kan inte vara svårt att göra klovarna något mindre på SL-stången för att de ska väga lika.

internethjälten
2006-05-21, 18:55
blir en stav starkare om du borrar ett hål i den så att det blir ett rör *whatever*

Det är därför de kör med "borrade" drivaxlar
på dragracebilar för att de ska "hålla".

grabben i skogen
2006-05-21, 18:56
Det är därför de kör med "borrade" drivaxlar
på dragracebilar för att de ska "hålla".

det där är ju för att få ner massan i axeln...

internethjälten
2006-05-21, 18:58
det där är ju för att få ner massan i axeln...

...och för att ett rör är starkade än en massiv stång, släpp
det nu och kom över det.

grabben i skogen
2006-05-21, 18:59
...och för att ett rör är starkade än en massiv stång, släpp
det nu och kom över det.

ett rör är inte starkare, visa mig en hållfasthetsberäkning som bevisar det.

jwzrd
2006-05-21, 19:01
ett rör är inte starkare, visa mig en hållfasthetsberäkning som bevisar det.

Jo, ett rör är starkare. Precis som att t ex en I-balk är starkare än ett runt råämne med samma tvärsnitt.

grabben i skogen
2006-05-21, 19:03
Jo, ett rör är starkare. Precis som att t ex en I-balk är starkare än ett runt råämne med samma tvärsnitt.

wtf! men varför

aliquis
2006-05-21, 19:03
det skiljer ju endast 1mm i diameter på stången. Det kan inte vara svårt att göra klovarna något mindre på SL-stången för att de ska väga lika.jag trodde också att det var 25 o 26mm men fann:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/archive/index.php/t-26616.html

Där det stod
"the diameter of the bar: 28 mm with a tolerance of ± 0.03 mm on the smooth part of the bar"

I ett inlägg från ingen mindre än z_bumbi så jag antog att jag mindes fel. Nu vet jag ju iofs inte vad det rörde sig om den gången.

aliquis
2006-05-21, 19:05
ett rör är inte starkare, visa mig en hållfasthetsberäkning som bevisar det.Kolla i vilken bok som helst om hållfasthetslära och se efter själv? Leta upp något från Teknik B på gymnasienivå?

jwzrd
2006-05-21, 19:05
wtf! men varför

Det kan jag inte härleda, men det har med skjuvning, drag och tryck att göra. Jag får en bra bild i huvudet, men jag kan inte förklara det. Dragytan mot resultaten blir längre på en I-balk än på en liten rund klump.. typ.. :/

Tvinga mig inte att rota fram mekanikböckerna från gymnasiet.

grabben i skogen
2006-05-21, 19:09
Det kan jag inte härleda, men det har med skjuvning, drag och tryck att göra. Jag får en bra bild i huvudet, men jag kan inte förklara det. Dragytan mot resultaten blir längre på en I-balk än på en liten rund klump.. typ.. :/

jo I-balk har jag inga problem med att förstå.

men en axel vs rör med samma diameter...nääää*screwy*

grabben i skogen
2006-05-21, 19:11
jag trodde också att det var 25 o 26mm men fann:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/archive/index.php/t-26616.html

Där det stod
"the diameter of the bar: 28 mm with a tolerance of ± 0.03 mm on the smooth part of the bar"

I ett inlägg från ingen mindre än z_bumbi så jag antog att jag mindes fel. Nu vet jag ju iofs inte vad det rörde sig om den gången.

ol-stången är 28 och sl-stången 29

aliquis
Men jävla edittimeout, nu försvann hela mitt svar :(

Jag vet inte säkert, tvärsnittsarean lär vara densamma om stängerna är lika långa, väger lika mycket och i samma material.

"Ytterkurvan" och "innerkurvan" av objektet som böjs kommer ju dock tänjas ut och pressas ihop olika mycket om objekten är olika grova, så jag antar att det är därför det krävs en större kraft för att böja ett rör till samma vinkel.

aliquis
ol-stången är 28 och sl-stången 29Ok, då går det ju genast ihop igen :)

Allan
2006-05-21, 19:25
Jaha, så går det när man är för snabb. Glömmer länken....

http://www.eleikosport.se/eng/Page.asp?PageNumber=48

Kolla lite här och skriv sedan en rad dit och fråga!

// Och det finns tre dimensioner - 25 mm för damer (OL), 28 mm herrar (OL) och 29 mm (SL)

allan

grabben i skogen
2006-05-21, 19:29
Jaha, så går det när man är för snabb. Glömmer länken....

http://www.eleikosport.se/eng/Page.asp?PageNumber=48

Kolla lite här och skriv sedan en rad dit och fråga!

// Och det finns tre dimensioner - 25 mm för damer (OL), 28 mm herrar (OL) och 29 mm (SL)

allan

// men damstången (OL) är endast 2010mm

Allan
2006-05-21, 19:35
// men damstången (OL) är endast 2010mm

Ja, jag vet.

allan

petersson
2006-05-21, 20:13
Slängde precis iväg ett mail!

Wiiking
2006-05-21, 20:21

Kolla i vilken bok som helst om hållfasthetslära och se efter själv? Leta upp något från Teknik B på gymnasienivå?

*Böjmotstånd, Wb, för en solid cirkulär stav är Wb = pi*D^3/32.
*Böjmotstånd, Wz=Wy, för ett cirkulärt rör är W = pi*(D^4-d^4)/(32*D)

där D är ytterdiameter och d är rörets innerdiameter.

För vilken innerdiameter du än väljer får du således att det solida röret är starkare! Det bästa du kan göra är att sätta d=0.
Den solida staven har också större tröghetsmoment, I, än röret.

Slutsats: Den solida staven är starkare i både böjning och drag.

Nu är det er tur att rota fram böckerna om ni vill motbevisa mig:)

internethjälten
2006-05-21, 20:46

För vilken innerdiameter du än väljer får du således att det solida röret är starkare! Det bästa du kan göra är att sätta d=0.

Nu är det er tur att rota fram böckerna om ni vill motbevisa mig:)

Jag arbetar praktiskt och inte teoretisk, det överlåter jag
till datanördar och geeks.

btt !

JAM
2006-05-21, 21:34
Jag arbetar praktiskt och inte teoretisk, det överlåter jag
till datanördar och geeks.

btt !Tsss...

Wiiking (civilingenjör, teknisk fysik) kommer in och visar var skåpet ska stå.

Hörru, internethjälten:släpp det nu och kom över det.

BigForre
2006-05-21, 21:40
Wiiking: Självfallet har en massiv stång ett större böjmotstånd än ett rör vid samma diameter. Dock vinner alltid röret i böjmotstånd vid samma massa...

Wiiking
2006-05-21, 21:44
BigForre:
Japp. Men nu var ju frågan inte ställd på det viset. Det hävdades exempelvis att man borrar ur stavar för att göra dem starkare.

BigForre
2006-05-21, 21:48
Wiiking: Ja, nej då ska jag inte komma in och vara den som är den.

aliquis
2006-05-21, 22:37

Nu är det er tur att rota fram böckerna om ni vill motbevisa mig:)Använd samma mängd gods och lista ut att ytterdiametern växer när du flyttar ut "innanmätet".

aliquis
2006-05-21, 22:41
BigForre:
Japp. Men nu var ju frågan inte ställd på det viset. Det hävdades exempelvis att man borrar ur stavar för att göra dem starkare.Nej, frågan från början var:
Om sl-stången är tjockare och båda är lika långa? Annat material? Kan ju inte gärna vara ihålig iaf.Nu tror ju jag på teorin om att sakerna "ute på sidorna" är större på OL-stången och att vikten därför blir densamma (eller kanske olika material eller vad som helst)

Men om vi nu hade lekt med tanken att SL-stången var grövre och de vägde olika mycket hade det ju inte varit helt ologiskt att pyttelite hade tagits bort i mitten och istället ökat på ytterdiametern.

Det jag påstod var dock:
Nej, men om du har 20kg material och gör ett grövre ihåligt rör av det istället för en tunnare massiv stång så kommer det vara svårare att bryta av röret.

grabben i skogen
2006-05-21, 22:45
jag tolkar iaf det som att jag hade rätt vad gäller rör vs axel.

tack wiiking

Wiiking
2006-05-21, 22:46
Nej, frågan från början var:
Nu tror ju jag på teorin om att sakerna "ute på sidorna" är större på OL-stången och att vikten därför blir densamma (eller kanske olika material eller vad som helst)

Men om vi nu hade lekt med tanken att SL-stången var grövre och de vägde olika mycket hade det ju inte varit helt ologiskt att pyttelite hade tagits bort i mitten och istället ökat på ytterdiametern.

Det jag påstod var dock:

Håller helt med dig käre aliquis!
Det var fel att citera dig i mitt första inlägg...

Arne Persson
2006-05-21, 23:41
Sätt dom brevid varandra så ser ni tydligt skillnaderna trots identisk vikt.

petersson
2006-05-22, 19:42
Fick svar på eleiko idag. Såhär skrev dom:

"Hejsan!

Tack för mail. Anledningen till att stängerna väger lika mycket är att flänsen är olika tjock/tung."

Då kommer nästa fråga, vad är flänsen på en skivstång? Grejerna längst ut där man har vikterna?

bubbe
2006-05-22, 20:05
Fick svar på eleiko idag. Såhär skrev dom:

"Hejsan!

Tack för mail. Anledningen till att stängerna väger lika mycket är att flänsen är olika tjock/tung."

Då kommer nästa fråga, vad är flänsen på en skivstång? Grejerna längst ut där man har vikterna?

den biten som håller viktskivorna på plats så dom inte ska åka in på stången.