handdator

Visa fullständig version : rygg-problem (blir så jävla trött) långt inlägg..

Otto GROV
2006-05-21, 13:39
För ca 8månader sen skadade ja ryggen ordentligt.
De var i samband med mark å böj träning de skedde.
Slutade inte träna när skadan kom utan fortsatte..

Till slut blev situationen o-hållbar min rygg å ishis smärta blev enorm..
Varje gång ja skulle resa mig upp från sitt-position så var det som nån högg en kniv i arslet å i baksida lår...
Slutade med att ja inte vågade sitta ner,, Endera låg eller stog ja å de gick bra,,
höger foten domnade också bort..

gick till kiropraktorn å han sa att de var disk-utbucktning,,,,,,,,sen röntka ja mig på en vanlig röntken ej (en magnet) den visa nått kommer inte ihåg va de va,,,,,,
Gick till sjukgymnast i stan...... Hon sa att jag hade disk-brock, Va där några gånger å ryggen blev bättre hela tiden..............

Så ja började träna å de gick förvånats värt bra,,,, å dom här 6månaderna har gått mycket bra är starkare än någonsin i överkroppen...
Så jag har typ kunnat kört hårt som vanligt...

Men skadan har gått upp å ner. Vissa veckor bra vissa sämre,,,,,,Har också fått massa andra skumma symtom som ja inte vet va de beror på...... har nu en skum känsla i ljumskarna å typ i pungen,,,,,,,,,ibland värker de å ibland spirar liksom skit-skum känsla.....

De symtom kommer bara ibland,,,,,de konstigaste ä dock att jag är bättre än någonsin i ryggen känner typ inte av de längre ( så dä ä ju bra) ingen ishias smärta eller nått sån........
kan de va nån läknings-proces som gör att ja känner så här.............har också rykningar i baksida lår de har ja iof haft nästan hela tiden men de kommer å går de me......

Va hos en idrotsläkare förra veckan,,,,,,,,han sa att ja hade haft disk-brock men att de hade gått tilbaka....
Han sa också att ja skulle ta de lugnt me träningen...
men jag har ju typ tränat överkroppen som vanligt å ändå har ryggen läkt tydligen:confused:

har nu fått ett tränings-program på en boll som ja ska köra för att öka bål-stibaliteten..
hart vart hos en del kiropraktoer å läkare,,,,,,Men ärligt talat så har de inte gett särskilt mycket asså......

Mår fruktans-värt dåligt psykiskt av detta,,,, har ju ingen smärta längre men massa andra cp-symptom vet ju inte ens om de kommer från ryggen...

å dom läkare jag varit hos verkar fan inte kunna ett jävla skit,,,,,,blir så förbanad,,,,,,,,*grr27*
sluta träna så blir de nog bättre säger dom*screwy*
Men va fan ja kommer inte ge upp träningen fatta idiot-läkare...

ush vill ju veta va de är för fel,,,,,men ingen verkar kunna ge mig svar.........

va fan ska man göra,,,,,,de blir ju hela tiden bättre de ä ju positift alla fall...........men vet fan ingenting..

vart ska man vända sig för profisionel hjälp,,,,,,,orkar inte me skiten,,,,,motivationen ä ner på 0 till allt.

Fjod0r
2006-05-22, 10:31
Man behöver kanske inte vara läkare för att ordinera. TA DET LUGNT!
Kör med mycket lätta vikter. 20reps. Håll igång så mycket det går men överbelasta inte. Säkraste tipsen vad gäller. Om jag var du skulle jag skippa tung träning helt. Att skada sig ung och inte låta det läka ordentligt är förmodligen det dummaste man kan göra. Varför inte låta det ta den tid det tar för att sedan sugsesivt öka? En allvarlig skada på muskler/ledban/ben/leder kan ta allt från 4 till 18månader att läka. Ha inte bråttom, det enda du gör är att saktar ner läkandeprocessen genom att riva upp skadan.

Fjod0r
2006-05-22, 10:32
måste också säga. Jag har ingen form av utbildning. Det är min åsikt ang vad du borde göra för att bli frisk, kanske inte så fort så möjligt men så säkert som möjligt. Just eftersom ingen verkar veta precis vad det är.

Otto GROV
2006-05-22, 10:44
det är det jag har gjort,,,,,,,,,ryggen känns typ helt bra nu no problems,,,,,,,,men har känningar i ljumskarna å ibland i pungen vissa perioder å ryckningar i baksida lår....
ä bara de att man blir så jävla rädd när man inte vet helt säkert vad problemet är.

å ja tycker inte direkt träningen saktat ner återhämtingen.....
dom läkare varit hos har sagt att ja återhämtat mig otroligt fort ändå.
,
å jo man behöver va läkare för att ordinera såna här saker.
skulle igentligen behöva snacka med nån som kan sina saker riktigt ordenligt,,, samt har någon form av styrke-tränings bakgrund

Fjod0r
2006-05-22, 17:19
Om det inte är något som behöver åtgärdas Kirurgi/medicinering så kommer det ju att självläka. Stretching, lätt träning. Du säger att du provat men 8 månader är inte en lång tid när det gäller allvarliga skador. Tror de andra symtomen kommer försvinna med tiden. Fortsätt bara att ta det lugnt.

Otto GROV
2006-05-22, 17:32
Om det inte är något som behöver åtgärdas Kirurgi/medicinering så kommer det ju att självläka. Stretching, lätt träning. Du säger att du provat men 8 månader är inte en lång tid när det gäller allvarliga skador. Tror de andra symtomen kommer försvinna med tiden. Fortsätt bara att ta det lugnt.

tror tsssssssss,
vissa symptom har upp-kommit nu som inte har funnits tidigare...
ryggen känns dock nästan bra ishias smärtan likså......
har läst om att vissa får känningar i ljumskar osv..
tycker dock att de ä konstigt att ja känner de nu när ryggen käns nästintill återställd

Fjod0r
2006-05-22, 20:35
tror är väll det enda man kan göra ang problem som detta. Det enda läkarna har gjort är ju att de "trott" saker. Om än kvalificerat. Åter igen, att det känns bra betyder inte att det är bra. *börjar känna mig tjatig* :)

Otto GROV
2006-05-22, 20:37
tror är väll det enda man kan göra ang problem som detta. Det enda läkarna har gjort är ju att de "trott" saker. Om än kvalificerat. Åter igen, att det känns bra betyder inte att det är bra. *börjar känna mig tjatig* :)

haha de kommer ordna sig,,,de gör de alltid på nå sätt

grabben i skogen
2006-05-23, 05:52
haha de kommer ordna sig,,,de gör de alltid på nå sätt

Om du nu ska håna de som ger dig svar här varför frågar du ens? Besök en riktig läkare istället för att fråga på ett internet-forum.

vega
2006-05-23, 06:06
Hejsan!
Tycker det låter som nervpåverkan, alltså att precis som läkarna säger, diskarna pressar mot nervrötter i ryggraden. Provat traktionsbehandling hos sjukgymnasten? Kan lätta på trycket i ryggraden och minska känningarna.

Sohlis
2006-05-23, 08:50
God förmiddag.

Det är ganska klassiskt vid diskbråck eller diskbuktning att smärtan avtar i ryggen men smärta eller andra fenomen tillkommer på andra ställen. Ofta kommer smärtan/obehaget ner mot sittbensknölen eller baksida lår.

Vid diskbråck/diskbuktning behöver det inte stråla ner i hela benet och ner i foten. Det beror helt på vilken nivå i ryggen det sitter och åt vilket håll disken buktar.

I och med att du känner en del obehag mot ljumsken och upp mot pungen skulle jag föreslå ett (ytterligare) besök till läkare där du berättar och dom känslorna i ljumskarna och insisterar på en MR.
Man är alltid lite extra uppmärksam när det drar sig mot ljumskarna då det kan vara ett tillstånd som kallas cauda equina syndrom, som är ganska allvarligt. Nu låter det inte som DU har detta men här är det klart bättre att vara safe then sorry.

Lycka till.

Otto GROV
2006-05-23, 11:44
God förmiddag.

Det är ganska klassiskt vid diskbråck eller diskbuktning att smärtan avtar i ryggen men smärta eller andra fenomen tillkommer på andra ställen. Ofta kommer smärtan/obehaget ner mot sittbensknölen eller baksida lår.

Vid diskbråck/diskbuktning behöver det inte stråla ner i hela benet och ner i foten. Det beror helt på vilken nivå i ryggen det sitter och åt vilket håll disken buktar.

I och med att du känner en del obehag mot ljumsken och upp mot pungen skulle jag föreslå ett (ytterligare) besök till läkare där du berättar och dom känslorna i ljumskarna och insisterar på en MR.
Man är alltid lite extra uppmärksam när det drar sig mot ljumskarna då det kan vara ett tillstånd som kallas cauda equina syndrom, som är ganska allvarligt. Nu låter det inte som DU har detta men här är det klart bättre att vara safe then sorry.

Lycka till.

tack :hbang:

Otto GROV
2006-05-24, 15:10
pratade me min idrotsläkare nu,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, han sa att de inte va nån fara..
kallade de falsk ishias,,,vet inte va de inebär men....
känns bättre iaf

the_PL_man
2006-05-29, 16:30
Lite att läsa:
http://www.kiropraktorcentrum.com/nyhetsbrev-0303.html
http://kirokliniken.iweb.se/newsletter/060302/newsletter_060302_211626_192183.html
http://www.kiropraktorakuten.com/?page=ischiasdetrvlngotibenet

/the_PL_man

Otto GROV
2006-05-29, 23:33
tack pl-man:)
symptomen har blivit mycket bättre på sisitone alla fall:)
Verkar som de exakt ä falsk ishias.
har kört hårt på min boll me stabilitets-övningar, Verkar som de funkar bra faktist, Blir starkare hela tiden, jobbar också mycket me hållningen.
Blir skit trött i ryggen på kvällarna när ja göra allt de här, men på ett bra sätt.
De där me hållningen ä viktigt har ja märkt, Särskilt när man är på gymmet, Försöker hela tiden spänna magen å ha rak i rygg i alla övningar, också emellan setten när man lyfter på å av vikter så gäller de att va konsentrerad på detta. gör hur stor skillnad som helst:)