handdator

Visa fullständig version : kör igång hårt till veckan igen!

emil123
2006-05-20, 16:23
Hej där inne vid datorerna.

I 2 veckor nu har jag hållt mig borta från träning, eller inte hållt mig borta, första veckan var jag på semester och åt mycket god mat, godis och chips och allt sånt som jag inte äter vanligt vis, och denna vecka som va nu har jag varit förkyld och inte vågat träna + ätit det onyttiga. Nu till veckan börjar jag med deffen, fotbollen och styrketräningen igen.

Har en liten fråga bara, när jag deffar.. hur mycket middag, lunch, ska jag få i mig för att få så lite muskelnedbrytning som möjligt? Jag vill gå ner på fettet som fan, så jag kommer skita i onyttigheter, som godis, chips och läsk osv. Men ska jag äta middag och lunch så jag blir helt mätt? för jag äter som ja, ett monster.

Ålder: 15
Tränat: Styrketräning 5månader, fotboll flera år.
Längd: 1,84.
Vikt: 85
Mål: Få vältränad kropp.

Hört folk säga att det är viktigt att man äter bra om man deffar för att inte få så mycket nedbrytning. Kan ju ungefär säga hur min middags/lunch tallrik ser ut: Nästan Halva tallriken med sallad, lite mer en en tredjedel med kolisar och resten med protein. Typ i skolan hör jag: "men ska du inte ta två tallrikar istället" :laugh: Kan ju också säga att jag inte är så fet, bara en liten fettmängd på magen och bena/röva som jag vill bil av med :)

Jag går Morgonpromenader 20-50 minuter. Tränar styrke 2 gånger i veckan och fotbolls 2/3 gånger veckan. Har lagt upp det bra så det ska vi inte bry oss om.

Alltså till frågan igen: Ska jag käka så jag blir mätt? Och vad är viktigast på tallriken? Jag äter mäst sallad och protein, och mindre kolhydrater.. men kolisarna älskar jag nästan mäst på tallriken.

Sniggel
2006-05-20, 16:58
Om du ska käka så du blir mätt eller inte går inte att svara på, vissa har mer hunger än andra.
Dock verkar uppdelningen på tallriken vettig. Mer grönsaker och protein, mindre kolhydrater.
För att få så lite nedbrytning som möjligt ska du tillföra protein i "bra" mängder vid varje måltid, vilket det verkar som du redan gör.
Grönsakerna är nyttiga och gör att du lättare blir mätt på mindre mängd energi.
Sedan är det bara att sänka det totala energiintaget och/eller öka på träningsdosen tills du börjar märka förändringar.
Går du inte ner i vikt äter du för mycket/rör på dig för lite. (observera att det kan ta 2 veckor innan du märker om du går ner eller upp i vikt)

emil123
2006-05-20, 17:22
Om du ska käka så du blir mätt eller inte går inte att svara på, vissa har mer hunger än andra.
Dock verkar uppdelningen på tallriken vettig. Mer grönsaker och protein, mindre kolhydrater.
För att få så lite nedbrytning som möjligt ska du tillföra protein i "bra" mängder vid varje måltid, vilket det verkar som du redan gör.
Grönsakerna är nyttiga och gör att du lättare blir mätt på mindre mängd energi.
Sedan är det bara att sänka det totala energiintaget och/eller öka på träningsdosen tills du börjar märka förändringar.
Går du inte ner i vikt äter du för mycket/rör på dig för lite. (observera att det kan ta 2 veckor innan du märker om du går ner eller upp i vikt)

tack, ska jag tänka på :)