Visa fullständig version : Ont i armbågen - fortfarande!
Kolla här för originaltråd och historia på hur smärtan uppstod:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=62946
Det har nu gått över två månader, och jag kan utföra mina triceps extensions utan problem, och utan känningar (nåväl, något känns det ju, men inte på ett obehagligt sätt. Dock irriterande)
Mitt problem nu är att jag får ont i armbågen (den inre sidan på den stora knölen) när jag lutar det mot ett hårt underlag, t ex ett skrivbord eller ett par hårda armstöd. Och trycker jag armbågen mot väggen t ex (inte för att man gör det men ändå) så känns det.
Hur kommer det sig att jag fortfarande har smärta?
Naprapaten sade i sin diagnos att mitt tricepsfäste var överansträngt/spänt, och det har väl lagt sig nu då jag inte får ont längre när jag tränar de övningarna men det gör ont i själva armbågsknölen när jag lutar den mot någonting hårt.
Vart ska jag vända mig? Detta går uppenbarligen inte att vila bort.. Jag vill helst inte träna på i ett par år med den lilla smärtan för att sedan inse att det blivit något kroniskt eller dylikt förjävligt.
Vad kan det vara?
Jag läste nyss din tidigare tråd i ämnet där det bl.a. diskuterades inflammation. Det låter ju på rak arm som en rimlig förklarning. Alternativt någon skada på fästet för triceps. Det jag hakar upp mig lite på är att du inte längre har någon direkt smärta vid själva utförandet, men däremot vid direkt tryck. Det får iaf mig att börja fundera på om det kan röra sig om ulnar-nerven. Den löper precis där du beskriver smärtan. När du får ont vid tryck, blir det då en pirrande obehaglig smärta ut i lill och ringfingret?
Fråga en naprapat/sjukgymnast om det kan röra sig om detta... själv är jag ganska färsk sjukgymnaststudent, så denna diagnos är lite på amatörnivå :cool:
Jag läste nyss din tidigare tråd i ämnet där det bl.a. diskuterades inflammation. Det låter ju på rak arm som en rimlig förklarning. Alternativt någon skada på fästet för triceps. Det jag hakar upp mig lite på är att du inte längre har någon direkt smärta vid själva utförandet, men däremot vid direkt tryck. Det får iaf mig att börja fundera på om det kan röra sig om ulnar-nerven. Den löper precis där du beskriver smärtan. När du får ont vid tryck, blir det då en pirrande obehaglig smärta ut i lill och ringfingret?
Fråga en naprapat/sjukgymnast om det kan röra sig om detta... själv är jag ganska färsk sjukgymnaststudent, så denna diagnos är lite på amatörnivå :cool:
DIn diagnos låter alldeles utmärkt! Tack Skakis.
Nej - jag får inte någon smärta ut mot lillfingret. Det är isolerat på endast armbågen så att säga.
Arne Persson
2006-05-20, 12:39
Nej - jag får inte någon smärta ut mot lillfingret. Det är isolerat på endast armbågen så att säga.
Det är nog troligen fästet som är inflammerat, jag hade samma skit för många år sedan, men jag fixade det med Mc Davis knäskydd som jag numera alltid använder när jag köra tunga ligande tricepsext. Har inte dom problemen längre. En annan sak kan vara bursan (slemsäcken) ocm sitter på armbågen, är den inflammerad så gör det jävligt ont vid beröring. Kallas även för studentarmbåge.
Det är nog troligen fästet som är inflammerat, jag hade samma skit för många år sedan, men jag fixade det med Mc Davis knäskydd som jag numera alltid använder när jag köra tunga ligande tricepsext. Har inte dom problemen längre. En annan sak kan vara bursan (slemsäcken) ocm sitter på armbågen, är den inflammerad så gör det jävligt ont vid beröring. Kallas även för studentarmbåge.
Jag förstår Arne. Du nämnde David knäskydd för mig när vi talade i telefon också. Har visserligen inte skaffat en just sådan, men ett redigt tajt rehbandskydd.
Men hur kan ett David knäskydd påverka/hela armbågsontet jag har?
Vad är ditt recept för att det ska gå över? Ska jag fortsätta köra så här? För det gör som sagt inte ont när jag tränar extensions osv längre (förutom att man självklart känner att det är något där, men det är ingen hindrande smärta så att som gör så att man inte borde köra).
Hur lång tid kan det ta tills ontet i armbågen (som endast uppstår när jag trycker den mot ett hårt underlag) går över? Jag kan inte vila i all oändlighet då det inte gör ont under träning som sagt, känns meningslöst :(
Ok, hade det varit nerven hade du känt en pirrande smärta ut längs underarmen mot lill- och ringfingret. Så då kan du nog utesluta nerven. Det är nog som Arne säger, det låter vettigt!
Det är nog som Arne säger, det låter vettigt!
Ja det låter troligast - men hur fan ska den väck *flex*
Chandler
2006-05-20, 13:00
Jag har haft mitt armbågsproblem i flera år, så om du har otur så är det bara att vänja sig. :( Vet inte om det är placebo, men jag inbillar mig det är litet bättre med armbågsvärmare/-stöd. Tunga extensions är dock ett minne blott.
Arne Persson
2006-05-20, 13:12
Ja det låter troligast - men hur fan ska den väck *flex*
Jag skulle testat akupunktur, gärna klassisk kinesisk sådan, av en kompetent person.
Jag skulle testat akupunktur, gärna klassisk kinesisk sådan, av en kompetent person.
Någon trevlig häxdoktor här i Sthlm som du känner till?
Arne Persson
2006-05-20, 13:31
Någon trevlig häxdoktor här i Sthlm som du känner till?
Tyvärr inte, men i Malmö vet jag!:)
Jag tänkte ringa och boka tid hos NÅGON typ av läkare imorgon.
Frågan är vilken typ? Naprapat? Sjukgymnast? Häxdoktor?
Bokat tid hos Tuva på www.stick.nu till nästa vecka iaf.. kinesisk akupunktur!
Chandler
2006-05-22, 17:08
Bokat tid hos Tuva på www.stick.nu till nästa vecka iaf.. kinesisk akupunktur!
Berätta hur det gick sen! Kanske det är nåot för mig med?
Berätta hur det gick sen! Kanske det är nåot för mig med?
Jag kommer naturligtvis med rapport om hur det gick sen.
Ska på första (och sista förhoppningsvis) behandlingen nästa onsdag.
Bumpar upp denna tråd.
Var hos en annan naprapat för tre veckor sedan, han tittade igenom ordentligt och konstaterade att inget kunde göras för tillfället förutom att vila bort skadan. undvik övningar där det gör ont osv.
Nu har jag följt det rådet men jag har fortf ont i armbågen.
Jag har mailat honom nu och undrat om det kan vara bra för min smärta att få en kortisonspruta där.
Vad säger ni som har erfarenhet av kortisoninjektioner i smärtande armbåge?
Chandler
2006-06-28, 10:28
Hur blev det med ackupunkturen? Var du på någon?
Jag har fått en kortisonspruta i armbågen och tyckte mig eventuellt kanske uppleva att det blev litet bättre. Startade dock en anti-inflammatorisk kur samtidigt, så det kan ha inverkat. Lite OT så är min armbåge relativt bra för tillfället, så jag har tom kört lite extensions med lite vikter på.
Hur blev det med ackupunkturen? Var du på någon?
Jag har fått en kortisonspruta i armbågen och tyckte mig eventuellt kanske uppleva att det blev bättre. Startade dock en anti-inflammatorisk kur samtidigt, så det kan ha inverkat. Lite OT så är min armbåge relativt bra för tillfället, så jag tom kört lite extensions med lite vikter på.
Jag var aldrig hos den där kvinnan för akupunktur, drog till en duktig nappis istället. Han är akupunktör samtidigt, han tyckte inte det var nödvändigt.
Jag har kört lite hemmakur senaste dagarna. Jag tar en handduk och "triceps pushdownar" triccarna med hjälp av den andra armen om ni förstår hur jag menar. Värmer upp de lite, pumpar in lite blod. Sen stretchar jag triccen ordentligt (min högra tricce var ett par cm stelare än den vänstra nämnde naprapaten dessutom), och när jag stretchat klart lägger jag på massa is i 10-15 min. Efter det är armbågen helt bortdomnad. Känns skitbra just då sen kommer det ju tillbaka förstås. Men jag upplever att armbågen blivit ca 30% bättre senaste dagarna. Ska fortsätta ett tag till och se hur det känns..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.